Val av hingst (samlingstråd)

Sv: Val av hingst (samlingstråd)

Det är Madelein "Madde" Johanson från Linköping, som visar Sammets_rosa's häst.

Hon har lagt ned ett "hästjobb" på mitt sto, är jätte nöjd! Nu får vi väl se om stoet ska visas om eller inte. Vi har fler hästar på gång och det gäller att prioritera!
Madde kan du hitta här: http://www.odegarden.se/
 
Sv: Val av hingst (samlingstråd)

Detta var intressant. Jag har två ston. Ett sto efter Bleikur fra Habae,( som du Tim kollade vad det var för hingst tidigare, tack så mkt för det:bow: ) Hon är en grov femgångare med mkt lätt för tölten, väljer helst den, svårare att få i trav, men inte omöjlig. Henne hade jag tänkt betäcka med Eidfaxi, kan det passa. Jag är förälskad i honom. Tilläggas att stoet är fux. Mitt andra sto är skimmel e Sokki frá Ormskoti u.Tinna frá Ormskoti. Hade tänkt ta samma hingst, men hon är 4-gångare där man får jobba med tölten, har dock bra gångarter.

Åhhh du äger ju min gamla Gáta:banana: ! Vi impoterade henne från Island sålde henne sedan till Öland, är hon kvar i Växjö!!!! Den hästen har mkt i sig! Härlig! Kände henne innan hon ens vart inriden

Hälsningar Ninni
www.marklanda.dinstudio.se
 
Sv: Val av hingst (samlingstråd)

Glömde - det är ju stor skillnad om man ska bedöma ett sto eller en valack.

Ett sto man ska avla på - där måste man ju ta en massa hänsyn till vad som ligger bakom och vad som kan tänkas nedärvas.

Men en valack - det spelar ju absolut ingen som helst roll vad den har för stam om den är vuxen! Där kan man ju bedöma INDIVIDEN och han är ju en genetisk återvändsgränd. Möjligen kan det vara bra att veta vad man ska titta extra noga efter, men hans egna bevisade egenskaper är ju det enda som är viktigt, inte vad som kan ligga dolt i arvet.

Mja det är ju en sanning med modifikation! ;) Man har ju klonat en mycket berömd och framgångsrik valack på ridhästsidan och fått ett hingstföl som man förväntar sig skall nedärva valackens mycket bra tävlingsegenskaper. :smirk: Vi är inte där än med någon islandshäst men det kanske inte dröjer så länge och när tekniken går framåt så blir den billigare så vem vet, om 30 år kanske det är 5 kloner som tävlar mot varandra på tävlingsbanan! :cool: Då kommer ryttarna och uppväxtförhållandena att avgöra vem som vinner! :angel: Och när man förfinat tekniken så kan man välja ut en topphäst man gillar och sedan byta ut färgkoden så man får den färg man vill också! Praktiskt va? ;) Hua vilket framtidsperspektiv...:crazy:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Val av hingst (samlingstråd)

Jajamen Har precis köpt henne, men inte fått hem henne än. Tänkte betäcka mitt första sto till våren och passar på att ta Gáta samtidigt. Kul kan du berätta mer om henne, nu hamnar hon i Enköping:rofl:
 
Sv: Val av hingst (samlingstråd)

Jajamen Har precis köpt henne, men inte fått hem henne än. Tänkte betäcka mitt första sto till våren och passar på att ta Gáta samtidigt. Kul kan du berätta mer om henne, nu hamnar hon i Enköping:rofl:

Hej!
Kan berätta massor!
Tror dock inte Eidfaxi är rätt hingst för henne;)
Kan du inte maila mig från min hemsida!
 
Sv: Val av hingst (samlingstråd)

Hej
Skrev i gästboken hoppas det funkar.
lillamy:bump:
 
Sv: Val av hingst (samlingstråd)

Mja det är ju en sanning med modifikation! ;) Man har ju klonat en mycket berömd och framgångsrik valack på ridhästsidan och fått ett hingstföl som man förväntar sig skall nedärva valackens mycket bra tävlingsegenskaper. :smirk: Vi är inte där än med någon islandshäst men det kanske inte dröjer så länge och när tekniken går framåt så blir den billigare så vem vet, om 30 år kanske det är 5 kloner som tävlar mot varandra på tävlingsbanan! :cool: Då kommer ryttarna och uppväxtförhållandena att avgöra vem som vinner! :angel: Och när man förfinat tekniken så kan man välja ut en topphäst man gillar och sedan byta ut färgkoden så man får den färg man vill också! Praktiskt va? ;) Hua vilket framtidsperspektiv...:crazy:

Visst är det spektakulärt med kloning. Men samtidigt så känns det ju inte direkt som att man idag klonar vilka hästar som helst, det handlar ju ändå om hästar som har specifika egenskaper som man vill bevara. Nu är ju dessa kloner ännu inte färdiga ridhästar/tävlingshästar och vem vet de kanske blir besvikelser hela bunten.. Jag har all förståelse för att man väljer att klona de hästarna som är aktuella i det här fallet. Vem skulle inte vilja bevara deras gener. Det jag ställer mig mer frågande till är om de verkligen behövs, avlar man.. så avlar man ju framåt och på framsteg och sällan bakåt och på "gammalt material"...
Undrar vem som kommer att bli den första klonade islandshästen? Orri? Kan man registrera "honom" (klonen alltså) i Zangersheids stambok måntro:angel:
 
Sv: Val av hingst (samlingstråd)

Kul att se dig här på Buke Ninni (förra gången jag vinkade till dig på "stallet.com" blev du ju rätt sur:rofl: )!!

Mvh Jenny
 
Sv: Val av hingst (samlingstråd)

Fast Orri har ju redan massvis med avkommor. Det vore roligare att klona en bra valack.
 
Sv: Val av hingst (samlingstråd)

Fast Orri har ju redan massvis med avkommor. Det vore roligare att klona en bra valack.

Jag föreställde mig typ att isläningarna skulle klona Orri och sedan sälja klonen svindyrt till tyskarna:rofl: !!

Det finns nog massor med intressanta kandidater, frågan är väl om eller när det blir av!

Däremot så skulle jag (om ekonomin någon gång skulle tillåta) kunna tänka mig att genomföra en embryotransfer någon gång i framtiden.
 
Sv: Val av hingst (samlingstråd)

Kul att se dig här på Buke Ninni (förra gången jag vinkade till dig på "stallet.com" blev du ju rätt sur:rofl: )!!

Mvh Jenny

Oj det har jag inget minne av! stallet.com, vad är det för site?
Nja jag är inte så förtjust i sådana här forum....
 
Sv: Val av hingst (samlingstråd)

Oj det har jag inget minne av! stallet.com, vad är det för site?
Nja jag är inte så förtjust i sådana här forum....

Äsch, det var ju inget! Jag råkade väl svara med ditt riktiga namn nån gång mitt i en diskussion och fick ett mycket surt PM tillbaka:p ! Men så är det ju, många vill vara anonyma och det är ju helt ok att vara det! Kul att du är här nu i alla fall!
"Stallet.com" var gamla versionen av Buke!
 
Sv: Val av hingst (samlingstråd)

Äsch, det var ju inget! Jag råkade väl svara med ditt riktiga namn nån gång mitt i en diskussion och fick ett mycket surt PM tillbaka:p ! Men så är det ju, många vill vara anonyma och det är ju helt ok att vara det! Kul att du är här nu i alla fall!
"Stallet.com" var gamla versionen av Buke!

AHA haha ok... nä kör numera med mitt vanliga namn! "Står för mina åskikter haha"
När ska vi putsa sadlar hemma hos dig då
 
Sv: Val av hingst (samlingstråd)

Har inte hört om något är bestämt ännu. Men visst kan vi vara hos mig! Kanske fler Buke människor som vågar vara med? Enda kriteriet är att man måste ha en skitig sadel och lite sadelsåpa med sig..!
Elin t.ex. det var ju länge sedan vi träffade dig! Du ska inte ner till Växjö snart?
Då kan ni ju få på klappa snälla och eksemfria Blaer avkommor om ni vill;) !
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Val av hingst (samlingstråd)

Har inte hört om något är bestämt ännu. Men visst kan vi vara hos mig! Kanske fler Buke människor som vågar vara med? Enda kriteriet är att man måste ha en skitig sadel och lite sadelsåpa med sig..!
Elin t.ex. det var ju länge sedan vi träffade dig! Du ska inte ner till Växjö snart?
Då kan ni ju få på klappa snälla och eksemfria Blaer avkommor om ni vill;) !

HAHAHAHAHAHAHA:banana: Jenny underbart svar!!!!!!!
 
Sv: Val av hingst (samlingstråd)

Fast Orri har ju redan massvis med avkommor. Det vore roligare att klona en bra valack.

Precis! Och det var det jag svarade på! En valack behöver inte vara en återvändsgränd längre, för den som har gott om pengar och tycker det är värt det! :p Men det är ju helt off topic. Kunde bara inte låta bli att kommentera det där. Tror det var en mycket framgångsrik hopp- eller fälttävlansvalack man klonat. Sedan gjorde man ett embryotransfer. Kan tänka mig att den pållen kostar och det vill till att han lever upp till förväntningarna vad gäller avelsvärdet!
 
Sv: Val av hingst (samlingstråd)

Ok, frågar om en annan hingst då som jag tycker att det är svårt att hitta så mycket information om; Jór Från Rolsta.

Vet bara att hans mamma också är mamma till Reykur (tack Sammets_rosa :) ).
 
Sv: Val av hingst (samlingstråd)

Precis! Och det var det jag svarade på! En valack behöver inte vara en återvändsgränd längre, för den som har gott om pengar och tycker det är värt det! :p Men det är ju helt off topic. Kunde bara inte låta bli att kommentera det där. Tror det var en mycket framgångsrik hopp- eller fälttävlansvalack man klonat. Sedan gjorde man ett embryotransfer. Kan tänka mig att den pållen kostar och det vill till att han lever upp till förväntningarna vad gäller avelsvärdet!

Det är ju mest kända hopphästar som klonats bl.a. hopphästen E.T. och en av världens bästa avelshingstar Quidam de Revel (klonen kallas Paris-Texas och finns nog hemma i Danmark numera). Men även en mycket framgångsrik arab/distanshäst (som var valack). Men ingen islandshäst än så länge...
Tror ni att det skulle tillåtas i "vår" stambok? Någon som vet hur debatten (och lagarna) kring ämnet ser ut på Island? Vet att de håller på med embryotranferer men hur ställer man sig till kloning?!!
 

Liknande trådar

Avel Går i lite tankar på att betäcka mitt ponny sto (145cm) tysk ridponny, då med mål att få en normal stor storhäst och därmed betäcka med...
2
Svar
31
· Visningar
4 762
Senast: Nafayette
·
Avel Ja det är ju alltid kul att kolla runt och ha en plan B ifall att.. :angel: Jag har köpt mig ett Lettiskt sto e. Donnerbube II...
Svar
11
· Visningar
1 793
Senast: Mabuse
·
Islandshäst Mitt sto på Island skall betäckas nu i vår. har inte helt bestämt mig för vem hon skall till. har 2 kandidater.. hmm ni kanske kan...
2
Svar
20
· Visningar
3 242
Senast: Mist
·
Avel Detta är som att stå och välja glass, varför finns det så många olika?! Har ett sto e. Camaro M ue. Tolstoy som jag kommer utbilda mer...
2 3
Svar
47
· Visningar
5 474
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp