Val av hundras

Raska

TrÄdstartare
Hejsan! 😊
SÄ nu Àr det sÄhÀr att jag och min familj Àr pÄ jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan fastnat i detta med alla raser...
NÀmnvÀrt sÄhÀr till en början Àr att kommande hund kommer vara nÄgot i from av dotterns "egna" hund. Med detta syftar jag absolut inte pÄ att hon skall ha hela ansvaret för hunden. Utan jag kommer givetvis ha huvudansvaret för allt frÄn kostnader till uppfostran av hunden.
Vi har sedan tidigare en Àldre fÄgelhund i familjen och pÄ grund av diverse olika omstÀndigheter Àr denne inte den ultimata "trÀningskompisen". Vilket i detta fall Àr nÄgot vi saknar dÄ jag gÀrna personligen vill uppmuntra dotterns hundintresse och tackar inte heller nej till en till hund.


Det vi söker hos hunden:
‱ Minst 45 cm i mankhöjd - helst inte över ca ~56 cm
‱ En ras som krĂ€ver mĂ„ttligt med pĂ€lsvĂ„rd. AlltsĂ„ ingen direkt "trimmras", men funkar helt ok med en ras som krĂ€ver nĂ„gon/nĂ„gra genomborstningar i veckan.
‱ Helst inte nĂ„gon ras med allt för mycket vaktinstinkt (bor i lĂ€genhet, dock pĂ„ ett mer lantligt omrĂ„de)
‱ Aktiv hund - som dock klarar av en lugnare dag nĂ„gon gĂ„ng dĂ„ och dĂ„.
‱ GĂ€rna en generellt lĂ€ttmotiverad ras
‱ Relativt fris ras

Vad vi kan erbjuda:

PÄ motionsfronten sÄ skulle en ungefÀrlig sammanstÀllning per dag se ut liknande:
05.00 - Promenad + ev. Lite trÀning under promenaden, Ca 45-60 min
11:00 - Kort rastning, ca 10-15 min
16:00 - Promenad + mental aktivering
19:00 - Promenad, ca 30-40 min
22.00-23.00 - Kort rastning, ca 10-15 min

SÄklart kan det skilja lite frÄn dag till dag. Som t.ex att det under nÄgon dag endast blir ett par kortare promenader. Med i genomsnittet Àr det det vi skulle kunna erbjuda under en normal vardag. Under helger sÄ blir det högst troligen mer pÄ bÄde motionsfronten och den mentala aktiveringen. Allt frÄn nÄgon lÀngre promenad pÄ 2 timmar till ordentliga trÀningspass med lydnad osv. PÄ sommarhalvÄret kommer det Àven högst troligen bli en del löpning, cykling samt bad som hunden gÀrna fÄr hÀnga med pÄ.

För att ta det med mentala aktiveringen mer ingÄende sÄ Àr tanken att hunden dÄ frÀmst skulle aktiveras med diverse olika form av spÄr (vilt/person/godisspÄr osv), lydnad samt troligen ocksÄ rallylydnad. Detta Àr alltsÄ ocksÄ det dottern frÀmst har intresse för att trÀna med hunden dÄ det gÀller den mentala aktiveringen. Vet Àven med mig att hon annars ocksÄ har intresse att med tiden tÀvla en del inom de grenar som Àr nÀmnda ovan.
Vilket hon iofs gjort en gÄng innan nu med vÄran nuvarande hund, i startklass lydnad.
För övrigt sÄ vet jag ocksÄ att dottern annars Àr villig att prova pÄ diverse olika hundsporter med tiden som t.ex bruks.

SÄ alltsÄ sÄ skulle hunden isÄfall dagligen fÄ möjlighet att trÀna lite vanliga tricks (etc) men Àven lydnad, rallylydnad osv. Vilket i detta fall handlar om allt frÄn 10-40 min dagligen under normala vardagar. Fast under helger skulle det dÄ oftast bli mer organiserad trÀning och kan dÄ röra sig om nÄgon timme eller mer.
NÄgon/nÄgra gÄnger i veckan sÄ skulle vi ha möjlighet att sysselsÀtta oss med viltspÄr samt personspÄr.


AlltsĂ„ Ă€r det en hyfsat aktiv hundras vi söker, som kan hĂ€nga med pĂ„ det mesta men samtidigt ibland ta en lugnare dag utan att gĂ„ upp i taket. Samt Ă€ven en hundras som man generellt kan utvecklas ganska mycket inom hundtrĂ€ningen/tĂ€vlingen och kanske inte blir allt för lĂ„st, sĂ„ att sĂ€ga. Har kikat pĂ„ diverse olika hundraser som t ex tollare, lapsk vallhund, aussie, chdoskĂœ pes, svensk lapphund osv. Men tar gĂ€rna emot tips frĂ„n er hunderfarna om vilken/vilka raser som skulle kunna passa oss!

Tack pĂ„ förhand! 😁
 
Hej,

Jag tycker att en labrador-tik lĂ„ter som ett vĂ€ldigt bra val för er. Chodsky pes och aussie skulle jag stryka, det Ă€r bruksraser och risken Ă€r att de krĂ€ver mer aktivering Ă€n ni kan ge dem (mina tvĂ„ sĂ€llskapsavlade jakthundar behöver t.o.m. mer aktivering Ă€n er vanliga dag för att vara lugna hemma varje dag) 😊
 
Labbe, golden, eng springer spaniel, islÀndsk fÄrhund, norsk buhund kanske kan vara nÄgot? Jag tror att islÀnningarna och buhundarna Àr lite "mjukare" till sÀttet mot andra hundar och djur Àn tex svensk lapphund. LÀttare att ha lösa ocksÄ.

Chodsky pes har ju en del problem med hĂ€lsa samt kan vara ganska reaktiva som unga som man fĂ„r vara beredd pĂ„ att lĂ€gga mycket tid pĂ„. Aussie Ă€r ju ocksĂ„ en bruksras. Ganska spretig med en del reaktivitet/osĂ€kerhet. Är nog svĂ„rt att fĂ„ köpa en riktigt bra om man inte vill tĂ€vla eller köra tjĂ€nst? Vet inte om tollare passar? De Ă€r ju lite annorlunda mot typ golden och labbe.

Hur gammal Àr dottern?
 
Hejsan! 😊
SÄ nu Àr det sÄhÀr att jag och min familj Àr pÄ jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan fastnat i detta med alla raser...
NÀmnvÀrt sÄhÀr till en början Àr att kommande hund kommer vara nÄgot i from av dotterns "egna" hund. Med detta syftar jag absolut inte pÄ att hon skall ha hela ansvaret för hunden. Utan jag kommer givetvis ha huvudansvaret för allt frÄn kostnader till uppfostran av hunden.
Vi har sedan tidigare en Àldre fÄgelhund i familjen och pÄ grund av diverse olika omstÀndigheter Àr denne inte den ultimata "trÀningskompisen". Vilket i detta fall Àr nÄgot vi saknar dÄ jag gÀrna personligen vill uppmuntra dotterns hundintresse och tackar inte heller nej till en till hund.


Det vi söker hos hunden:
‱ Minst 45 cm i mankhöjd - helst inte över ca ~56 cm
‱ En ras som krĂ€ver mĂ„ttligt med pĂ€lsvĂ„rd. AlltsĂ„ ingen direkt "trimmras", men funkar helt ok med en ras som krĂ€ver nĂ„gon/nĂ„gra genomborstningar i veckan.
‱ Helst inte nĂ„gon ras med allt för mycket vaktinstinkt (bor i lĂ€genhet, dock pĂ„ ett mer lantligt omrĂ„de)
‱ Aktiv hund - som dock klarar av en lugnare dag nĂ„gon gĂ„ng dĂ„ och dĂ„.
‱ GĂ€rna en generellt lĂ€ttmotiverad ras
‱ Relativt fris ras

Vad vi kan erbjuda:

PÄ motionsfronten sÄ skulle en ungefÀrlig sammanstÀllning per dag se ut liknande:
05.00 - Promenad + ev. Lite trÀning under promenaden, Ca 45-60 min
11:00 - Kort rastning, ca 10-15 min
16:00 - Promenad + mental aktivering
19:00 - Promenad, ca 30-40 min
22.00-23.00 - Kort rastning, ca 10-15 min

SÄklart kan det skilja lite frÄn dag till dag. Som t.ex att det under nÄgon dag endast blir ett par kortare promenader. Med i genomsnittet Àr det det vi skulle kunna erbjuda under en normal vardag. Under helger sÄ blir det högst troligen mer pÄ bÄde motionsfronten och den mentala aktiveringen. Allt frÄn nÄgon lÀngre promenad pÄ 2 timmar till ordentliga trÀningspass med lydnad osv. PÄ sommarhalvÄret kommer det Àven högst troligen bli en del löpning, cykling samt bad som hunden gÀrna fÄr hÀnga med pÄ.

För att ta det med mentala aktiveringen mer ingÄende sÄ Àr tanken att hunden dÄ frÀmst skulle aktiveras med diverse olika form av spÄr (vilt/person/godisspÄr osv), lydnad samt troligen ocksÄ rallylydnad. Detta Àr alltsÄ ocksÄ det dottern frÀmst har intresse för att trÀna med hunden dÄ det gÀller den mentala aktiveringen. Vet Àven med mig att hon annars ocksÄ har intresse att med tiden tÀvla en del inom de grenar som Àr nÀmnda ovan.
Vilket hon iofs gjort en gÄng innan nu med vÄran nuvarande hund, i startklass lydnad.
För övrigt sÄ vet jag ocksÄ att dottern annars Àr villig att prova pÄ diverse olika hundsporter med tiden som t.ex bruks.

SÄ alltsÄ sÄ skulle hunden isÄfall dagligen fÄ möjlighet att trÀna lite vanliga tricks (etc) men Àven lydnad, rallylydnad osv. Vilket i detta fall handlar om allt frÄn 10-40 min dagligen under normala vardagar. Fast under helger skulle det dÄ oftast bli mer organiserad trÀning och kan dÄ röra sig om nÄgon timme eller mer.
NÄgon/nÄgra gÄnger i veckan sÄ skulle vi ha möjlighet att sysselsÀtta oss med viltspÄr samt personspÄr.


AlltsĂ„ Ă€r det en hyfsat aktiv hundras vi söker, som kan hĂ€nga med pĂ„ det mesta men samtidigt ibland ta en lugnare dag utan att gĂ„ upp i taket. Samt Ă€ven en hundras som man generellt kan utvecklas ganska mycket inom hundtrĂ€ningen/tĂ€vlingen och kanske inte blir allt för lĂ„st, sĂ„ att sĂ€ga. Har kikat pĂ„ diverse olika hundraser som t ex tollare, lapsk vallhund, aussie, chdoskĂœ pes, svensk lapphund osv. Men tar gĂ€rna emot tips frĂ„n er hunderfarna om vilken/vilka raser som skulle kunna passa oss!

Tack pĂ„ förhand! 😁
Skulle rösta pÄ eng springer spaniel helt klart. Enkel, lÀtt och trevlig allroundhund, pÀls Àr det ju att sköta men inte sÄ att det Àr ett tidskrÀvande jobb.
 
Hej,

Jag tycker att en labrador-tik lĂ„ter som ett vĂ€ldigt bra val för er. Chodsky pes och aussie skulle jag stryka, det Ă€r bruksraser och risken Ă€r att de krĂ€ver mer aktivering Ă€n ni kan ge dem (mina tvĂ„ sĂ€llskapsavlade jakthundar behöver t.o.m. mer aktivering Ă€n er vanliga dag för att vara lugna hemma varje dag) 😊
Jag instÀmmer ocksÄ i labbe. :)
VĂ€nliga enkla hundar som kryssar i de flesta av era rutor @Raska
 
SÀger som övriga: labbe eller engelsk springer spaniel. En cocker skulle ocksÄ funka (gÄr ju att sportklipp om man inte vill hÄlla pÄ för mycket med pÀlsen). Spetsarna hade jag undvikit att ha i lÀgenhet dÄ de skÀller en hel del.

Pudel tror jag ocksÄ skulle bli ett bra val.

Undvik bruksraserna. De krÀver generellt mer Àn vad ni erbjuder.
 
Hej,

Jag tycker att en labrador-tik lĂ„ter som ett vĂ€ldigt bra val för er. Chodsky pes och aussie skulle jag stryka, det Ă€r bruksraser och risken Ă€r att de krĂ€ver mer aktivering Ă€n ni kan ge dem (mina tvĂ„ sĂ€llskapsavlade jakthundar behöver t.o.m. mer aktivering Ă€n er vanliga dag för att vara lugna hemma varje dag) 😊
Jo, har numera strykt alla bruksraser frÄn listan dÄ dessa sannerligen inte Àr helt ultimata för oss.
Har ocksÄ i början kikat pÄ labrador, men det Àr tyvÀrr inte en ras som faller oss i smaken. Jag har b.la annat trÀffat mÄnga jag inte inte uppskattar mentalt och har trÀffat en del lite "sega" labradorer.
 
Labbe, golden, eng springer spaniel, islÀndsk fÄrhund, norsk buhund kanske kan vara nÄgot? Jag tror att islÀnningarna och buhundarna Àr lite "mjukare" till sÀttet mot andra hundar och djur Àn tex svensk lapphund. LÀttare att ha lösa ocksÄ.

Chodsky pes har ju en del problem med hĂ€lsa samt kan vara ganska reaktiva som unga som man fĂ„r vara beredd pĂ„ att lĂ€gga mycket tid pĂ„. Aussie Ă€r ju ocksĂ„ en bruksras. Ganska spretig med en del reaktivitet/osĂ€kerhet. Är nog svĂ„rt att fĂ„ köpa en riktigt bra om man inte vill tĂ€vla eller köra tjĂ€nst? Vet inte om tollare passar? De Ă€r ju lite annorlunda mot typ golden och labbe.

Hur gammal Àr dottern?
Ska ta och kika lite mer pÄ den islÀndska fÄrhunden och norska bushunden!
Tollare har jag funderat lite pÄ och trÀffat ett par stycken. Börjar luta mot att det kanske inte Àr direkt en passande ras för oss, men ska fortsÀtta kika lite mer pÄ den tillsvidare .

Dottern Ă€r 13 Ă„r gammal i dagslĂ€get. 😊
 
Skulle rösta pÄ eng springer spaniel helt klart. Enkel, lÀtt och trevlig allroundhund, pÀls Àr det ju att sköta men inte sÄ att det Àr ett tidskrÀvande jobb.
Har ocksÄ kikat en del pÄ engelsk springer spaniel och den lÄter egentligen vÀldigt lovande. Ska ta och titta pÄ den lite mer!



Förresten Àr det nÄgon hÀr som vet om det kan finnas nÄgra andra lÀmpliga jakthundraser som relativt stÀmmer in pÄ det vi söker?
 
Jag slÄr ocksÄ ett slag för pudel, om ni kan tÀnka er att tulla pÄ pÀlskravet. En kort vardagsfrisyr kan man fixa sjÀlv och krÀver inte sÄ mycket mer underhÄll Àn genomkamning nÄgra gÄnger i veckan. De har ursprungligen varit fÄgelhundar, Àven om de numera frÀmst Àr sÀllskap. Glada och allsidiga, kan funka till det mesta i aktiveringsvÀg.

Jag upplever dem som att de har mÄnga av labbens positiva sidor, men mer go rent allmÀnt, och mindre av det dÀr överflamsiga sociala ocksÄ, ifall det Àr en av anledningarna till att labben inte tilltalar. Annars hade labbe varit mitt första tips ocksÄ - dÄ nÄgon frÄn typ dual purpose-linjer, inte show (som f ö nÀstan avskrÀckt mig frÄn rasen, pga inget annat i skallen Àn seghet och flams).
 
Hejsan! 😊
SÄ nu Àr det sÄhÀr att jag och min familj Àr pÄ jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan fastnat i detta med alla raser...
NÀmnvÀrt sÄhÀr till en början Àr att kommande hund kommer vara nÄgot i from av dotterns "egna" hund. Med detta syftar jag absolut inte pÄ att hon skall ha hela ansvaret för hunden. Utan jag kommer givetvis ha huvudansvaret för allt frÄn kostnader till uppfostran av hunden.
Vi har sedan tidigare en Àldre fÄgelhund i familjen och pÄ grund av diverse olika omstÀndigheter Àr denne inte den ultimata "trÀningskompisen". Vilket i detta fall Àr nÄgot vi saknar dÄ jag gÀrna personligen vill uppmuntra dotterns hundintresse och tackar inte heller nej till en till hund.


Det vi söker hos hunden:
‱ Minst 45 cm i mankhöjd - helst inte över ca ~56 cm
‱ En ras som krĂ€ver mĂ„ttligt med pĂ€lsvĂ„rd. AlltsĂ„ ingen direkt "trimmras", men funkar helt ok med en ras som krĂ€ver nĂ„gon/nĂ„gra genomborstningar i veckan.
‱ Helst inte nĂ„gon ras med allt för mycket vaktinstinkt (bor i lĂ€genhet, dock pĂ„ ett mer lantligt omrĂ„de)
‱ Aktiv hund - som dock klarar av en lugnare dag nĂ„gon gĂ„ng dĂ„ och dĂ„.
‱ GĂ€rna en generellt lĂ€ttmotiverad ras
‱ Relativt fris ras

Vad vi kan erbjuda:

PÄ motionsfronten sÄ skulle en ungefÀrlig sammanstÀllning per dag se ut liknande:
05.00 - Promenad + ev. Lite trÀning under promenaden, Ca 45-60 min
11:00 - Kort rastning, ca 10-15 min
16:00 - Promenad + mental aktivering
19:00 - Promenad, ca 30-40 min
22.00-23.00 - Kort rastning, ca 10-15 min

SÄklart kan det skilja lite frÄn dag till dag. Som t.ex att det under nÄgon dag endast blir ett par kortare promenader. Med i genomsnittet Àr det det vi skulle kunna erbjuda under en normal vardag. Under helger sÄ blir det högst troligen mer pÄ bÄde motionsfronten och den mentala aktiveringen. Allt frÄn nÄgon lÀngre promenad pÄ 2 timmar till ordentliga trÀningspass med lydnad osv. PÄ sommarhalvÄret kommer det Àven högst troligen bli en del löpning, cykling samt bad som hunden gÀrna fÄr hÀnga med pÄ.

För att ta det med mentala aktiveringen mer ingÄende sÄ Àr tanken att hunden dÄ frÀmst skulle aktiveras med diverse olika form av spÄr (vilt/person/godisspÄr osv), lydnad samt troligen ocksÄ rallylydnad. Detta Àr alltsÄ ocksÄ det dottern frÀmst har intresse för att trÀna med hunden dÄ det gÀller den mentala aktiveringen. Vet Àven med mig att hon annars ocksÄ har intresse att med tiden tÀvla en del inom de grenar som Àr nÀmnda ovan.
Vilket hon iofs gjort en gÄng innan nu med vÄran nuvarande hund, i startklass lydnad.
För övrigt sÄ vet jag ocksÄ att dottern annars Àr villig att prova pÄ diverse olika hundsporter med tiden som t.ex bruks.

SÄ alltsÄ sÄ skulle hunden isÄfall dagligen fÄ möjlighet att trÀna lite vanliga tricks (etc) men Àven lydnad, rallylydnad osv. Vilket i detta fall handlar om allt frÄn 10-40 min dagligen under normala vardagar. Fast under helger skulle det dÄ oftast bli mer organiserad trÀning och kan dÄ röra sig om nÄgon timme eller mer.
NÄgon/nÄgra gÄnger i veckan sÄ skulle vi ha möjlighet att sysselsÀtta oss med viltspÄr samt personspÄr.


AlltsĂ„ Ă€r det en hyfsat aktiv hundras vi söker, som kan hĂ€nga med pĂ„ det mesta men samtidigt ibland ta en lugnare dag utan att gĂ„ upp i taket. Samt Ă€ven en hundras som man generellt kan utvecklas ganska mycket inom hundtrĂ€ningen/tĂ€vlingen och kanske inte blir allt för lĂ„st, sĂ„ att sĂ€ga. Har kikat pĂ„ diverse olika hundraser som t ex tollare, lapsk vallhund, aussie, chdoskĂœ pes, svensk lapphund osv. Men tar gĂ€rna emot tips frĂ„n er hunderfarna om vilken/vilka raser som skulle kunna passa oss!

Tack pĂ„ förhand! 😁

SĂ„g att du strukit bruksraserna, och vill bara sĂ€ga att det Ă€r klokt om du inte vill ha vakten. 😅
Iaf att stryka aussien. 😝

Labbar finns otroligt mÄnga frÀsiga. De behöver absolut inte vara tjocka och sega, utan tycker snarare man ofta ser dem görs bra ifrÄn sig pÄ tÀvlingsbanorna!
 
Jo, har numera strykt alla bruksraser frÄn listan dÄ dessa sannerligen inte Àr helt ultimata för oss.
Har ocksÄ i början kikat pÄ labrador, men det Àr tyvÀrr inte en ras som faller oss i smaken. Jag har b.la annat trÀffat mÄnga jag inte inte uppskattar mentalt och har trÀffat en del lite "sega" labradorer.
Vart trĂ€ffar man sega labradorer 😅
Brukar vara full rulle :)
 
Ska ta och kika lite mer pÄ den islÀndska fÄrhunden och norska bushunden!
Tollare har jag funderat lite pÄ och trÀffat ett par stycken. Börjar luta mot att det kanske inte Àr direkt en passande ras för oss, men ska fortsÀtta kika lite mer pÄ den tillsvidare .

Dottern Ă€r 13 Ă„r gammal i dagslĂ€get. 😊
Tollare skulle jag stryka om ni inte vill flytta in pÄ hundklubben:)
 
Jag har en engelsk springer spaniel och hon checkar av era önskemÄl. Utöver henne har jag inte enorm erfarenhet av rasen, bara enstaka individer, men de verkar rÀtt homogena. En pigg och kÀck ras utan rÀdslor, med arbetsvilja och will to please men utan att klÀttra pÄ vÀggarna vid vilodagar. Min har en fantastisk av- och pÄ-knapp!
 
Jo, har numera strykt alla bruksraser frÄn listan dÄ dessa sannerligen inte Àr helt ultimata för oss.
Har ocksÄ i början kikat pÄ labrador, men det Àr tyvÀrr inte en ras som faller oss i smaken. Jag har b.la annat trÀffat mÄnga jag inte inte uppskattar mentalt och har trÀffat en del lite "sega" labradorer.

Omdömet om labradoren tycker jag lĂ„ter konstigt. Jaktlabben Ă€r ju ofta mer Ă€n vad genomsnittshundĂ€garen orkar med, och Ă€ndĂ„ Ă€r de vĂ€ldigt vĂ€nliga och mĂ€nniskoĂ€lskande. Och lĂ€ttmotiverade (mat). Jag hade inte rĂ€knat bort en jaktlabbe, men varit noga med att höra med de som har hundar med den mentalitet ni önskar, hur mycket de KRÄVER för att vara hanterbara.

Jaktraser generellt hade jag nog inte satsat pÄ som sÀllskapshund, de Àr ju ofta vÀldigt energiska och vÀldigt krÀvande vad gÀller stimulans.
 
Min dotter fick "egen" hund för fem Ă„r sen, hon ville ha border collie och jag tĂ€nkte att det blir för mycket hund för mycket hund för mig om hon tröttnar. Det blev en welsh corgi cardigan istĂ€llet som lĂ„g i vallhundsgruppen och dĂ„ beskrevs som en aktiv sĂ€llskapshund 😝. VĂ„r hund hade inte lĂ€st rasbeskrivningen och Ă€r en fullfjĂ€drad arbetsnarkoman och jag tĂ€vlar/trĂ€nar henne numera i sju olika grenar (inte alla samtidigt dock utan olika i perioder) och hon har plockat sex titlar. Dottern? Hon körde valpkurs, allmĂ€nlydnadskurs och hoppade av agilitykursen och slutade intressera sig för hunden. NĂ„t jag rĂ€knat med sĂ„klart, dĂ€rför vi valde en ras som passade mig (trodde dock att det skulle vara mer sĂ€llskap och mindre aktiv🙃 ).

Vad jag tÀnker med min text, skaffa en hund som passar er och rÀkna med att dottern kan fÄ andra intressen..
 
Jo, har numera strykt alla bruksraser frÄn listan dÄ dessa sannerligen inte Àr helt ultimata för oss.
Har ocksÄ i början kikat pÄ labrador, men det Àr tyvÀrr inte en ras som faller oss i smaken. Jag har b.la annat trÀffat mÄnga jag inte inte uppskattar mentalt och har trÀffat en del lite "sega" labradorer.
Golden? Min passar in pĂ„ era krav. Är sĂ€llskapsavlad men van frĂ„n början att vi trĂ€nar lite flera gĂ„nger i veckan. Är ocksĂ„ noga med att hĂ„lla henne i lagom hull.
Har tyvÀrr kommit lite rÀdslor, och BPH har inte slagit igenom pÄ nÄgon stor front i rasen, sÄ vÀlj en kennel som Àr aktiva med sina hundar och inte bara stÀller ut sÄ att du ser att de fungerar. Och frÄga om rÀdslor m m hos förÀldrar och deras syskon.
 
Engelsk springer spaniel, Cocker spaniel, Pinscher, KromfohrlÀnder, Schapendoes, Tibetansk terrier Àr nÄgra mellanstora hundar som jag kom att tÀnka pÄ utifrÄn frÄgestÀllning :)

Köper man jaktlabbe, jaktgolden, jaktspringer, tollare bör man vara intresserad av apportering/spanielarbete ocksÄ.

Och köp en hund som DU vill ha och kan tÀnka dig aktivera ocksÄ, eftersom dottern om tvÄ Är kan ha helt andra intressen.
 
Min dotter fick "egen" hund för fem Ă„r sen, hon ville ha border collie och jag tĂ€nkte att det blir för mycket hund för mycket hund för mig om hon tröttnar. Det blev en welsh corgi cardigan istĂ€llet som lĂ„g i vallhundsgruppen och dĂ„ beskrevs som en aktiv sĂ€llskapshund 😝. VĂ„r hund hade inte lĂ€st rasbeskrivningen och Ă€r en fullfjĂ€drad arbetsnarkoman och jag tĂ€vlar/trĂ€nar henne numera i sju olika grenar (inte alla samtidigt dock utan olika i perioder) och hon har plockat sex titlar. Dottern? Hon körde valpkurs, allmĂ€nlydnadskurs och hoppade av agilitykursen och slutade intressera sig för hunden. NĂ„t jag rĂ€knat med sĂ„klart, dĂ€rför vi valde en ras som passade mig (trodde dock att det skulle vara mer sĂ€llskap och mindre aktiv🙃 ).

Vad jag tÀnker med min text, skaffa en hund som passar er och rÀkna med att dottern kan fÄ andra intressen..
TÀnker ocksÄ att den dÀr aspekten Àr vÀldigt viktig att tÀnka pÄ - vilket liv fÄr hunden om barnet tröttnar? Den nivÄn Àr ju rimlig att lÀgga hundletandet pÄ, sÄ man inte stÄr med en hund som krÀver aktivering pÄ ett sÀtt man sjÀlv inte Àr intresserad av.


Ska ta och kika lite mer pÄ den islÀndska fÄrhunden och norska bushunden!
Tollare har jag funderat lite pÄ och trÀffat ett par stycken. Börjar luta mot att det kanske inte Àr direkt en passande ras för oss, men ska fortsÀtta kika lite mer pÄ den tillsvidare .

Dottern Ă€r 13 Ă„r gammal i dagslĂ€get. 😊
IslÀndska fÄrhunden Àr en skÀlig ras, bra att ha med i bakhuvudet. Sen Àr det generellt en riktig gÄrdshund som trivs bÀst dÄ den fÄr vara med Àgaren - överallt. Jag har trÀffat fÄ som funkar riktigt bra med lÀgenhetslivet, de utan tvekan trevligaste exemplaren jag stött pÄ Àr de som bor pÄ gÄrd och fÄr spendera större delen av dagarna ute med Àgaren, detta ger dem i regel mer Àn kortare, riktad aktivering om övrig tid bestÄr mycket av att vara (ensam) inomhus. Skiljer sÀkert mellan individer ocksÄ, men bra att ha i bakhuvudet. Annars en vÀldigt trevlig ras!

Engelsk springer spaniel som flera redan nÀmnt tror jag kan vara ett mycket bra val för er.
Vad Ă€r det som gör att ni vill ha ”jaktinriktning” pĂ„ hunden?
 

Liknande trÄdar

Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips pÄ en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och Àlskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
2 496
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Jag har sÄ smÄtt börjat fundera pÄ en till hund inom ett par Är, men kÀnner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack pÄ förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
8 801
Övr. Hund Hej, Ytterliggare Ă€nnu en vilken ras trĂ„d men tĂ€nkte kika med experterna ;) Jag har gĂ„tt ganske lĂ€nge nu i hundtankar och funderar pĂ„...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 176
Senast: Praefatio
·
Hundavel & Ras Hej! GÄr som mÄnga före mig i tankarna pÄ val av hundras... vi Àr en familj pÄ fyra med tvÄ vuxna och tvÄ tonÄrsbarn. Vi har Àven tvÄ...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 232
Senast: Krumben
·

Bukefalos, HĂ€stnyheter, Radannonser

AllmÀnt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

HĂ€strelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp