Bukefalos 28 år!

Val av New forestshingstar 2007

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Val av New forestshingstar 2007

Jag tror att jag är säker på vilket sto det här är även om jag inte sett henne sen hon var 2 eller 3. Jag tror att du behöver vad jag och en kompis när vi pratade i ett annat sammanhang benämnde "tuff-tuff hingst", dvs en hingst som ger okomplicerade avkommor som bara tuffar på och gärna ställer upp på olika nya saker med ett glatt humör.

Tittar man på stostammen så har den lämnat framför allt hoppning, men ditt stos mamma har även lämnat en del dressyr. Jag hade nog valt en hopp/fälttävlanshingst i första hand just för att vara säker på att få lite mer tuff-tuff känsla, de själva/avkommorna har ju varit ute och sett en del och uppenbarligen löst utmaningarna. Xandino och Gentleman är två hingstar med hoppinriktning på avkommorna som med gott resultat har använts på ston från denna stam tidigare och det tror jag skulle kunna funka på ditt sto med.

Men det är ju kul att prova lite nya kombinationer också! Jag tror att någon av Smedhults Cavat-hingstarna tex Dizney eller Activ skulle funka bra. Jag tror Dimman håller med mig här men hon vågade väl inte säga det i rädsla för att göra reklam för egen hingst ;) . Så då säger jag det, Dizney är bra alternativ till detta sto. Av de lite yngre från Cavat/Master linjen tror jag också att Sörbys O'boy skulle funka bra. Har sett en hel del på unghästaktiviteter efter honom (och ett par som även hunnit upp på tävlingsbanan) och det verkar vara trygga, godmodiga, arbetsvilliga hästar. Ett annat alternativ kan vara Jolly Roger. Han är ju i sig en så himla positiv ponny som tar fram ryttare efter ryttare till framgångar och avkommorna verkar ha ärvt hans härliga inställning. Kanske även Dart Light kan vara ett alternativ.

Din häst har en tacksam stamtavla när det gäller hingstval, det är inte så jättemånga som faller bort pga att de är för nära släkt. Sen har hon ju också en god exteriör. Du har ett helt smörgårdsbord att välja bland!

Tack för svaret Matti! Vårt inackorderingssto verkar vara "vida känd" i NF-Sverige;)

Jag håller helt och hållet med dig om att det här stoet behöver en väl beprövad "tuff-tuff hingst" Vi får kolla upp de olika hingstarna som du nämnt och titta närmare dem...och jo att nämna sina "egna hingstar" verkar inte falla väl ut i någon avel så jag förstår Dimman!

/Kristin
 
Sv: Val av New forestshingstar 2007

Jeg bor i Norge og er ikke innom dette forumet så ofte, men ble litt fristet til å skrive et lite innlegg når jeg så det var en tråd om valg av new forest-hingst! Håper dere forstår norsk, for jeg synes det ikke blir noe pent om jeg forsøker å skrive svensk...

Jeg har en svenskfødt nf-hoppe (=sto) på 8 år. Hun heter Nikita III og er e.Cristalls Jolly Jumper u.Tomacs Evita ue. Komet uue. Robin.
Jeg har hatt Nikita siden hun var 9 måneder. Som 3-åring var vi i Sverige på premiering, og hun fikk diplom med 88798 var det vel.
I Norge har hun blitt høyt bedømt nesten alle ganger hun har vært utstilt og har bl.a. blitt Best In Show ved lokalt show to ganger; som 2-åring og som 7-åring. Hun går nå litt i konkurranser og har godkjente resultater i LC og LB dressur, samt gått feilfritt også i 1 m sprang (LA ponni kat I).

Jeg vurderer å bedekke henne i 2007 og vil gjerne ha noen råd om valg av hingst, om noen føler seg kallet!
I Norge har vi ikke så mange hingster, men f.eks. Merrie Marshman, Kantje's Top-Boy, Monday's Moscan, Flintdales Marabou og Elmholts Neptun kan jo nevnes.
Har fått signaler fra de andre norske oppdretterne om at de gjerne ser at jeg bedekker i Sverige for å få flere linjer inn til Norge. De andre har importert mye fra Danmark og England, så vi har ikke så mye svensk her egentlig.

Jeg ønsker avle en ponni av høy eksteriør kvalitet! Den skal være rasetypisk med gode bevegelser og med godt temperament. Ja, jeg ønsker vel den perfekte ponni som jeg kan vinne BIS-titler med på enda større utstillinger enn til nå... :angel: Jeg vil slå welsh cob-hingstene! :d

Av de tingene som jeg kan ønske å forbedre ved Nikita, er vel at jeg godt kan legge en lettere hingst på henne, da hun er ganske kraftig selv. Ønsker også noe bedre beinkvalitet og en lettere hals.

Jeg har nok tenkt på noen hingster, men har ikke lyst til å nevne noen her med en gang, men heller la noen andre komme med forslag...
Så fyr gjerne løs!
 
Sv: Val av New forestshingstar 2007

Jag tycker att du skall titta lite extra på Willoway Goldigger och Ralph
hos Esse stuteri på Orust. Goldigger förbättrar nästan alltid exteriören så att avkomman blir åtminstone ett snäpp bättre än modern. Jag upplever att hans avkommor är väldigt all round och att Goldigger själv är en multitalang.
Sedan har du Ralph som är importerad i år ifrån Holland. Han har flera godkända hingstar efter sig, men han finns framför allt som morfar i många bra NF ponnier. Ralph är ädel, lätt, har mycket bra gångarter och en lååång fin hals.
 
Sv: Val av New forestshingstar 2007

Känner att tråden börjar komma väl långt ner i listan och vill ju inte att diskussionen ska dö ut så jag tänkte försöka komma med något förslag.
De jag tänker på direkt är ju någon av halvbröderna Willoway Golddigger och Rodlease Dancing Gold båda e Willoway Double Gold. Båda ligger ju högt i exteriörindex, har massor med avkommor framgångsrika på utställning och har satt in godkända hingstar i aveln. Men de är ju inte svenska direkt utan englandsimporter bägge två så frågan är ju då om det här blodet redan finns i Norge genom någon annan hingst eller om de kunde vara intressanta i alla fall?
 
Sv: Val av New forestshingstar 2007

Joda, der traff du nok blink på førstevalget mitt, Matti!
Rodlease Dancing Gold er en av mine absolutte favoritter, tror jeg :d
Eventuelt en av hans sønner. Noen forslag der? Er meget svak for Stackarps Peeron også nemlig, men det er sikkert flere gode kandidater!
Vi har ingen Dancing Gold-avkom i Norge, såvidt jeg vet. Det er jo stor skam eller? :confused:
Willoway Goldigger har et avkom her, og vi har også noen andre som er litt i slekt. Ikke for at det bør bety stort i mitt tilfelle egentlig, da.
Dancing Gold har vel veldig mange avkom i Sverige nå?
Kanskje man kunne leid hingsten til Norge? Ikke aktuelt for meg, men jeg vet om en som er litt på jakt etter en godkjent hingst.

Takk for svar - nå løfter vi tråden oppover igjen!
 
Sv: Val av New forestshingstar 2007

Har du varit inne på stuteri Grafftons hemsida och kikat på hennes stoföl e. Thor och u. ditt stos helsyster Cristalls Rosita? Jag tycker att hennes föl e. Thor ser mycket fint ut.
 
Sv: Val av New forestshingstar 2007

Hej Alla!
Eftersom jag är lite förtjust i NF hingsten Palle satt jag och tittade på Lövsjöens hemsida och såg då till min förtjusning att dom har köpt in den danska hingsten Vognmandgårdens Akrobat. Den hingsten blev jag mycket förtjust i på Grevagården i våras. Eftersom han står i Värmland borde han kunna vara aktuell även för norsk NF avel.Jag tycker det är kul med det "nya" blodet som har kommit in via Ralph, Akrobat och H.Jop.
Till Nina: Har du kikat på RDG sonen Galant III: Han fick mycket bra kritik för sin galopp av testryttaren på bruksprovet. Han har även gjort bra ifrån sig på kvalitetsbedömningar och har bra poäng i både hoppning och gångarter.
 
Sv: Val av New forestshingstar 2007

Dancing Gold har vel veldig mange avkom i Sverige nå?
Kanskje man kunne leid hingsten til Norge? Ikke aktuelt for meg, men jeg vet om en som er litt på jakt etter en godkjent hingst.

Takk for svar - nå løfter vi tråden oppover igjen!


Mmmm, Dancing Gold har med svenska mått mätt väldigt många avkommor, han har väl varit den populäraste hingsten på 2000-talet. Tom 2005 hade han betäckt 182 ston och hade 125 födda föl enligt hingstkatalogen från 2006. Jag tycker att din bekant som är på jakt efter en hingst ska prova att ringa Stackarp och fråga om han/hon är intresserad av att ha honom på station. Det borde ju inte vara helt omöjligt med tanke på att han haft så många ston redan och att de dessutom har en ny hingst i Jop. Och fråga kan man ju alltid, det enda som man riskerar är ju kostnaden för ett telefonsamtal och att man får ett nej ;) .

Ang Peeron så är jag försiktigt positiv till honom. Han har ju gått väldigt bra på exteriörbedömningar och jag såg honom under ryttare i somras och tyckte om det jag såg med tanke på hans ålder och utbildningsgrad. Däremot vet jag inte riktigt om jag tror att jag tycker att han är bättre än sin far.
 
Sv: Val av New forestshingstar 2007

Hej Alla!
Eftersom jag är lite förtjust i NF hingsten Palle satt jag och tittade på Lövsjöens hemsida och såg då till min förtjusning att dom har köpt in den danska hingsten Vognmandgårdens Akrobat. Den hingsten blev jag mycket förtjust i på Grevagården i våras.

Jätteroligt att de har tagit Akrobat till Sverige! Jag gillade också honom och även hans far Zwavos Surprise står högt på min "gillar-lista". Palle kan jag ibland känna är lite underskattad i Sverige. Tror han har fått dras lite med den dåliga bedömningen han fick på generalmönstringen 99 och många har inte sett honom efter det eftersom han står så långt norr ut. Men en intressant hingst är det också. Heja Lövsjöen, kul med uppfödare som satsar!
 
Sv: Val av New forestshingstar 2007

Jag tror att GW blodet ligger Palle i fatet, men nu när Jop har kommit in i svensk avel med en droppe GW blod kommer det nog att spridas lite mer. Vad har du själv för ston?
 
Sv: Val av New forestshingstar 2007

Jag har bara ett sto (och har inte råd med mer eftersom jag inte har egen gård utan har inackorderat) men eftersom hon fick eksem :cry: så har jag så här långt valt att ta mitt ansvar och inte betäcka henne utan hon får bara gå som ridhäst. Annars var meningen när jag köpte henne att hon skulle vara kombinerad min ridhäst och avelssto. Så jag får nöja mig med att ha synpunkter på andras hingstval ;) men självklart drömmer jag ändå om att någon gång i framtiden kasta mitt förnuft i sjön och ta i alla fall en fölunge...

Hur ser ni andra på eksemproblematiken? Är det ok att avla på eksemsto? Det finns ju en del inom rasen (även om det inte är jättevanligt) och det finns ju en del hyfsat stora uppfödare som har/har haft eksemston i avel och ingen verkar reagera.
 
Sv: Val av New forestshingstar 2007

Hur ser ni andra på eksemproblematiken? Är det ok att avla på eksemsto? Det finns ju en del inom rasen (även om det inte är jättevanligt) och det finns ju en del hyfsat stora uppfödare som har/har haft eksemston i avel och ingen verkar reagera.
Hur ärftligt är det?
 
Sv: Val av New forestshingstar 2007

Lenge siden jeg har snakket med Lövsjöen, men jeg kjenner jo Solveig fra langt, langt tilbake (hun er jo norsk!), så det er moro (=kul) at de nå får en ny hingst!
Palle er flott, han, men jeg må innrømme at jeg ikke har veldig lyst på GW-blod... Så da er det jo også noen andre hingster som utgår, selvsagt.
Jeg bor ganske nær Svinesundsgrensen, så for meg blir det nok kortere og enklere å reise til Orust enn til Värmland. Og har man først ordnet med alle papirer som behøves for grenseovergang, kan jeg godt reise et stykke ned i Sverige, bare jeg finner den "beste" hingsten!

Galant III kunne jo være artig å bruke på min Nikita III - hihi :rofl:

Takker for alle forslag og kommentarer!

Hilsen Nina i Norge
 
Sv: Val av New forestshingstar 2007

Ännu tristare är det med tanke på att han var tvåa på SM.
 
Sv: Val av New forestshingstar 2007

Nja, är du säker? Han skulle ju kastreras men opererades på annat sätt istället.
 
Sv: Val av New forestshingstar 2007

Nej, Valentin Bello Sun är INTE kastrerad! Däremot så var det tvunget att avlägsna hans ena testikel i samband med buk-problem förra året. Han har alltså en "kula" kvar, har löst licens 2006,, betäckt i år och skall göra det även nästa år. Dessutom är planerna att han skall ställas till förfogande på frusen semin.
Jag pratade med ägaren för 10 minuter sedan, så uppgifterna kommer från henne.

Hoppas verkligen att han kommer att användas mer i avel med de fina meriter han har. Värt att notera är att även hans far Dart Light RNF 113 har tagit silver i SM och Valentin Bello Suns mormorsmor Perrywood Firefly RNF 22 även är mor till ELIT-premierade Smedhults Cavat RNF 44.

Hlsn Helena
 
Sv: Val av New forestshingstar 2007

OK då hade jag fel. Jag pratade med ryttarens mamma i vintras och då var det aktuellt med kastrering. Tur att jag hade fel.
 
Sv: Val av New forestshingstar 2007

Jag ska betäcka ett, ev två ston med Marrondales O'Connor för jag tycker han är en kanonhingst, både till utseende, temperament och förmåga. Jag har nu en ettåring efter honom som jag tror mycket på.
Är det någon som vet varför all info. om Ralph är bort från deras hemsida?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Vi har ett äldre sto som gett väldigt fina avkommor. Vi har sagt att stoet inte ska betäckas fler gånger med tanke på ålder. Efter...
Svar
1
· Visningar
1 054
Avel Efter lite omkastningar i min planering funderar jag nu på att betäcka en av mina tävlingshästar redan i vår, men eftersom det inte var...
Svar
15
· Visningar
2 642
Senast: Ramona
·
Avel Till detta sto: Bilden är tagen tidigt på våren 2008. Strax innan hon fyllt två. Hon är nu ca 135 i mkh. RainDrop: Född 2006...
2
Svar
23
· Visningar
2 730
Senast: MaRomer
·
E
Avel Jag vet inte om det redan finns en sådan här tråd. Så jag startar en om planerade betäckningar för 09. Jag har ett Lusitano sto på...
2
Svar
38
· Visningar
2 871
Senast: ezze79
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare
  • Köpa ponny med pålagringar SI-led?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp