Bukefalos 28 år!

Det spelar ingen större roll vilka du röstar på för vad de lovar och påstår är inte vad som sedan kommer hända oavsett. Enda skillnaden är vilken grupp man under valrörelsen attribuerar problemen till. Sarkasm såklart men ändå med en viss andel sanning.
Engagerar man sig politiskt och får insyn så inser man att det är ännu mycket värre.
 
Politiken fungerar inte så. Åtgärder/sakfrågor måste finansieras, vem o hur tar ansvar för finansieringen om folk skall rösta på detaljfrågor?
Helt sant.

Det är till slut alltid en fråga om prioriteringar.
De pengar som finns, de finns. Ungefär som i ens egen ekonomi. Jag kan inte både köpa bil och fortsätta amortera på huset. Pengarna räcker inte. Hur mycket jag än längtar.

Många har svårt att fatta att om man ska satsa på ett område måste man dra ner på ett annat.
 
Engagerar man sig politiskt och får insyn så inser man att det är ännu mycket värre.

Nej, ju mer man vet om det desto större respekt för svårigheterna får man. Tycker jag.

Enda rädslan jag har när man fått mer insyn är att begåvningssnittet/kunskapsnivån inte är av den grad man skulle önska av de som styr.

Jag skulle önska att fler kloka och kunniga medmänniskor engagerade sig i politiken. Därför är det viktigt att arbeta mot nidbilder och förakt för engagerade politiker.
 
Personligen tycker jag vi ska avskaffa blockpolitik. Det kommer inte att fungera när samhället utvecklas. Tyvärr vet jag bara en partiledare som tagit upp det för något år sen eller två.

Jag jobbar i en kommun och bereder mina ärenden till politiker. Så på lokalplanet har jag ganska mycket koll. Både vad partierna tycker men också hur besluten går till och underlag på det.

Man får läsa och fundera på vad som är viktigt för en. Många, även här, pratar ju om bättre välfärd osv men ändå vill man inte betala skatt. Det går liksom inte ihop.
Däremot kommer aldrig jag rösta på SD eller Medborgelig samling. Jag är ju kvinna så det går inte att rösta på de då.
Förra valet röstade jag på Enhet.
 
Personligen tycker jag vi ska avskaffa blockpolitik. Det kommer inte att fungera när samhället utvecklas. Tyvärr vet jag bara en partiledare som tagit upp det för något år sen eller två.

Jag jobbar i en kommun och bereder mina ärenden till politiker. Så på lokalplanet har jag ganska mycket koll. Både vad partierna tycker men också hur besluten går till och underlag på det.

Man får läsa och fundera på vad som är viktigt för en. Många, även här, pratar ju om bättre välfärd osv men ändå vill man inte betala skatt. Det går liksom inte ihop.
Däremot kommer aldrig jag rösta på SD eller Medborgelig samling. Jag är ju kvinna så det går inte att rösta på de då.
Förra valet röstade jag på Enhet.
Blockpolitiken har lång historia. Och så länge som det finns grava skillnader i hur man vill forma samhället så kommer den att bestå.

Jag beklagar det också. Är gammal centerpartist och tycker jag att det finns så mycket som så kapitalt skiljer oss från M att det svider att behöva samarbeta med dem.

Så länge som vi har många mindre partier så kommer blocken att bestå. Det finns likom inte några alternativ just nu.
 
Jag tycker Finland kan vara något att snegla på. Men frågan är om det är moget för förändring.
Vissa kommuner har ju förändrat lite i det.

Jag tror inte det i framtiden kan vara folk som leder ett land för att de har fötts in i ett ungdomsförbund osv och traskat upp. Det kommer krävas mer, erfarenhet osv.
 
Jag tror inte det i framtiden kan vara folk som leder ett land för att de har fötts in i ett ungdomsförbund osv och traskat upp. Det kommer krävas mer, erfarenhet osv.
jag har svårt att tro att enbart långt medlemsskap leder till toppostitioner i en organisation. :)

Däremot är erfarenhet av samhället, politik och offenlig verksamhet meriterande helt enkelt för att man vet vad man pratar om. Man blir inte en bra politiker av att ha kört taxi eller haft ett företag. Eller jobbat i vården.

Vi kan ju ta den absoluta motsatsen också. Trumph som levt utanför politiska livet och blir politiker och inte verkar veta ett dyft om hur det funkar. Politik är också en profession. Inget man blir bra på genom att göra något totalt annat.

Ingen kan ha full kunskap om precis allting. Det är därför som politiker på hög nivå är omgärdade av sakkunniga.
 
jag har svårt att tro att enbart långt medlemsskap leder till toppostitioner i en organisation. :)

Däremot är erfarenhet av samhället, politik och offenlig verksamhet meriterande helt enkelt för att man vet vad man pratar om. Man blir inte en bra politiker av att ha kört taxi eller haft ett företag. Eller jobbat i vården.

Vi kan ju ta den absoluta motsatsen också. Trumph som levt utanför politiska livet och blir politiker och inte verkar veta ett dyft om hur det funkar. Politik är också en profession. Inget man blir bra på genom att göra något totalt annat.

Ingen kan ha full kunskap om precis allting. Det är därför som politiker på hög nivå är omgärdade av sakkunniga.

Jag tror man blir en mycket bättre politiker om man lever utanför politiken ett tag först. Att förstå det civilsamhälle man vill ta ansvar för är viktigt. Det gör man inte i sammanträdesrum med andra politiker.

Att ha universitetsexamen och ett antal års yrkesverksamhet utanför offentlig förvaltning är för mig en stor merit för att bli politiker.
 
Jag tror man blir en mycket bättre politiker om man lever utanför politiken ett tag först. Att förstå det civilsamhälle man vill ta ansvar för är viktigt. Det gör man inte i sammanträdesrum med andra politiker.

Att ha universitetsexamen och ett antal års yrkesverksamhet utanför offentlig förvaltning är för mig en stor merit för att bli politiker.
Där finns ingen motsättning.
Självklart måste en politiker vara både begåvad, intelligent och beläst. Och hur många har varit politiker på heltid hela livet? Knappt nån. Palme möjligen?

Det är inte förrän man är på riktigt hög nivå som man är heltidspolitiker. Den absoluta majoriteten av politiker är just fritidspolitiker. Man har sitt vanliga jobb och så sköter man poiltiken också. Några timmar i månaden på sammanträdena arvoderas man. Det lever man inte på.
 
Med tanke på hur vissa resonerar på detta forum så gissar jag att bifallet för utgiftsökningar vida överstiger bifallet för utgiftsminskningar och statliga inkomstförstärkningar.

Fel, fel, fel. Vet du hur mycket pengar statskassan skulle spara om vi skrotade militären? ;) :D :angel:
 
har inget med vad man ska välja på men alla borde sitta någongång som röstförättare. Otroligt intressant och något som alla borde ha kunskap om (hur det går till).
 
Fel, fel, fel. Vet du hur mycket pengar statskassan skulle spara om vi skrotade militären? ;) :D :angel:
Ja jädrar vad billiga det skulle bli att köra bil eller Mc om man slapp betala försäkringen...för det händer ju aldrig ändå, vilket de som vill skrota försvaret tycks anse..
 
Jag har ju lite svårt att fatta varför jag som pensionär ska betala mer skatt på min magra inkomst än er som jobbar? Trots allt har jag jobbat i 40+ år.
Det är för att man valt fel vad det gäller jobbskatteavdraget. Man skulle lagt avdraget som ett reseavdrag istället
 
Med tanke på hur vissa resonerar på detta forum så gissar jag att bifallet för utgiftsökningar vida överstiger bifallet för utgiftsminskningar och statliga inkomstförstärkningar.

Och så kan inte ett land regeras. Däremot finns det frågor av annan natur som lämpar sig bättre för folkomröstningar, förutom att folket ofta som grupp är de som fattat minst av konsekvenserna och går på populistiska budskap.

I ljuset av detta verkar representativ demokrati som en jäkla bra idé faktiskt.
Den representativa demokratin är ett jäkla skit....men det är det bästa system vi lyckats konstruera så.. ;)
 

Liknande trådar

Hemmet Finns intresse av en sån tråd? Vi kanske kan ge varandra tips, idéer och pepp? Jag har fått tips om ett hus som jag ska titta på om 2...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
7 063
Senast: MissFideli
·
Kropp & Själ Jag opererade bort ett diskbråck i ländryggen i januari, och funderar nu över hur jag ska agera i framtiden. Enligt anteckningar från...
Svar
3
· Visningar
360
Senast: __sofia__
·
Ridning Hejsan! Har en hopphäst som jag inte passar alls i hoppningen med. Hon blir osäker och jag med. Jag tycker bara det är otäckt.. så...
Svar
16
· Visningar
1 884
Hemmet Okej, om några timmar måste jag bestämma mig! Jag bor i nuläget i en nyproducerad lägenhet som är är snordyr. 43% av min lön går till...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 752
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp