Bukefalos 28 år!

Ja. Jag tycker att det är bra nivå.
I alla fall när inte Åkesson är med....;)

Jag hör och ser inte personangrepp. Jag tycker att man är bra på att kritisera varandras politik. Inte person.
Du hör något annat?

Självklart argumenterar man mot varann! Det är ju ett sätt att slipa argument och att få fram vad som är bra med det egna och dåligt med de andras.
Jag tycker att det är mycket som i filmen på nästa sida.
 
Vilket parti tycker ni har bäst invandringspolitik och varför?
Vad tycker ni om ev tiggeriförbud?
 
Valet närmar sig. Alla partier har sina för och nackdelar.
Kan ni kunniga komma med sakliga åsikter om partier. För -och nackdelar.
Har varit frustrerad sen förra valet men vet inte vad som ska till för att det ska bli bättre.

Politik är ju mer subjektivt än objektivt, så några "sakliga åsikter" är svårt att komma med.

Jag får rösta för första gången i höst. Min grundinställning är socialliberal. Jag värderar frågor som landsbygdens bevarande och utveckling, ansvarsfull miljöpolitik (läs: Som inte är på landsbygdens bekostnad, läs: Inte MPs dito!), människors lika värde/human människosyn, och små och medelstora företags intressen i en jobbskapande kontext, högt.
I min drömvärld ska landsbygden och deras intressen utvecklas i stället för nedrustas som i dag - t.ex. bör man bygga ut kollektivtrafiken där och inte införa kilometerskatt eller extra bensinskatter här och nu. Flyktingpolitiken ska vara kontrollerad, men fortfarande human. Inga massutvisningar eller utvisningar av barn ska förekomma, inte heller ska man ha osäkra ålderskontroller. För att få flera människor och speciellt unga människor i arbete bör man göra det lättare för små och medelstora företag att anställa, och sänka trösklarna för de som står längre ifrån arbetsmarknaden, t.ex. genom sänkt arbetsgivaravgift första åren o.dyl. åtgärder.

Min röst kommer att läggas på det parti som jag anser ligger närmast ovanstående. Du/ni får själva räkna ut vilket det är. ;)
 
Centerpartiet . Med visionen om fri migration där människors frihet att forma sina liv står högt som vägvisande stjärna.

Tiggeriförbud är absurt. Man kan inte förbjuda utsatta medmänniskor på botten att be andra medmänniskor om hjälp.
Håller med och tror inte att man löser några problem med förbud.
 
Vilket parti tycker ni har bäst invandringspolitik och varför?
Vad tycker ni om ev tiggeriförbud?
Centerpartiet :D
Sverige har alltid varit ett invandrarland. Vi skulle aldrig varit så framgångsrika i järnhantering och gruvnäring om inte vi lockat hit valloner och tyskar. Göteborg befolkades till en början enbart av holländare. Skulle vi inte ha invandringen skulle vi har ofantliga problem i vård och annan välfärd. Däremot är vi katastrofalt dåliga på integration i det här landet.

Tiggeriförbud är rent horribelt och dessutom onödigt.
Bekämpa fattigdom - inte de fattiga.
I de fall där det finns brottslighet inblandat så finns redan lagar mot det.
 
Jag har ju lite svårt att fatta varför jag som pensionär ska betala mer skatt på min magra inkomst än er som jobbar? Trots allt har jag jobbat i 40+ år.
Och du tror att pensionärer skulle få det bättre om SD fick mer makt?
Har du ens läst deras budgetförslag? Senast jag läste så skulle de dra bort 70 miljarder från väldfärden, bland annt vad pensionärerna skulle ha, oklart var de pengarna skulle gå.
 
Ja. Jag tycker att det är bra nivå.
I alla fall när inte Åkesson är med....;)

Jag hör och ser inte personangrepp. Jag tycker att man är bra på att kritisera varandras politik. Inte person.
Du hör något annat?

Självklart argumenterar man mot varann! Det är ju ett sätt att slipa argument och att få fram vad som är bra med det egna och dåligt med de andras.

Nu var det ett tag sen jag kollade på någon tv-sänd debatt, men jag tycker att i de senaste debatterna har fokus legat på att kritisera den andres politik och alla fel och brister med den, men med väldigt lite presentation av vad det egna partiet vill och menar är det positiva utfallet av deras egen politik. Det har i dessa debatter blivit tydligt för mig vad alla INTE vill och INTE håller med om, men det har varit lite skralt med egna idéer. Har du tips på bra forum för att hitta mer balanserade debatter med plats för partiernas egna tankar och förslag (utöver partiprogram där alla såklart får plats att presentera sina visioner), eller är det bara att försöka hitta kornen i den allmänna debatten?
 
Då börjar jag fundera lite över ditt umgänge!
Det är inte bara mitt direkta umgänge(vänner). När det händer blir jag tokig. Kanske handlar det om okunskap? Folk på affären, på gymmet, på jobbet, på ”puben”, i väntrum. Kanske är det lätt? Kanske är jag känslig?
 
Det är inte bara mitt direkta umgänge(vänner). När det händer blir jag tokig. Kanske handlar det om okunskap? Folk på affären, på gymmet, på jobbet, på ”puben”, i väntrum. Kanske är det lätt? Kanske är jag känslig?

Skumt! Hör aldrig dylika diskussioner!
 
Jag följer inte så mycket debatter. Brukar inte kolla på tv eller liknande men däremot så läser jag på om det som verkar relevant för mig.
Har vänner på fb som är politiskt aktiva så får till mig en del där.

Jag tänker väldigt mkt ideologi kring politik. Sen får man ju tänka kring vilka områden som är viktigast för en själv.

För mig är jämställdhet en av de absolut viktigaste politiska frågorna och jag kommer rösta på det parti som står närmast mig i syn på jämställdhet och även gällande vilka interventioner som föreslås för att nå ökad jämställdhet.

Det här blir 3e gången jag röstar. Olika partier varje gång, men alltid på samma politiska ”gren”. Det kan ju ta ett tag innan man hittar rätt i politiken :)
 
Personligen är jag liberal med dragning åt höger. Dock långt ifrån konservativ. Viktiga frågor för mig är att det ska löna sig att jobba, fri rörlighet mellan länder, fri arbetskraftsinvandring, snabb utslussning i arbete för de som vill komma in i arbetslivet. Mindre långsam byråkrati, ett bra företagsklimat speciellt för småföretagare. Lättare att köra egen firma och lönearbete. Mer frihet och mindre krångel i arbetslivet.
Självklart behandlas kvinnor och män likvärdigt, sjävklart får man älska och gifta sig med vem man vill om motparten älskar en tillbaka (och är myndig). Vill också att samkönade par ska få adoptera utan några som helst hinder mer än att deras lämplighet ska prövas som alla andra.
Vill att det ska vara lättare att få arbetstillstånd/visum och uppehållstillstånd om man kan visa att man kan arbeta, oavsett vart man kommer ifrån.
Frihet under ansvar tycker jag är viktigt. Har inget emot hårdare straff och omedelbar utvisning för de som är här tillfälligt om allvarligare brott begås.
 
Skumt! Hör aldrig dylika diskussioner!
”Det var tydligen inbrott på XXX i natt.”
”Jag kan slå vad om att det är en person med utländsk härkomst” Med suck och menande blick.
Någons anhörig har råkat ut för ngt dåligt på ålderdomshemmet. ”Om dom inte tog hit massa utlänningar hade dom haft råd att fixa det”.
Dom två vanligaste.
Finns hur mkt som helst.
”Jag har inte råd att gå till tandläkaren men utlänningar kommer bara hit och får all hjälp dom behöver”
Slagsmål på skolan. ”Utlänningarna vet väl inga andra sätt”
 
Det har, tyvärr, blivit allt vanligare att vissa grupper i Sverige kastar mer och mer skit på Sverige och svenskar. Objektivt sett så går Sverige bra, svenskar har högre levnadsstandard och inkomster än tidigare, arbetslösheten minskar. Men dessa grupper kallar Sverige u-land (se inlägg i annan tråd) varnar för att Sverige kommer styras av sharialagar, att om bara vissa etniska grupper och religioner försvann så skulle allt bli bra igen och allt skulle bli det glada folkhemmet? Eller kanske med en krigarkung som Karl XII? eller kanske vikingar?

Det som är oklart är vad exakt dessa grupper vill göra konkret - förutom att snacka/skriva skit om Sverige, och stänga gränserna, ändra grundlagen och slänga ut svenskar vars föräldrar är födda i andra länder (född i Sverige = svensk medborgare = svensk) och bryta mot EU och FN stadgar. Vad som dessutom inte tas med i beräkningen är konsekvenserna för svensk ekonomi om vi utträder ur EU.

Av mina inlägg här så står det nog ganska klart var jag hör hemma politiskt så det lämnar jag därhän. Men var och en måste själv bestämma var hen hör hemma politiskt, vilket slags samhälle vi vill ha i Sverige nu och i framtiden. Om jag var oinformerad - och även om jag inte är det - skulle jag läsa på från respekterade källor, lyssna på debatter osv. Inte ta in all sin information från vare sig AFA eller avpixlat eller Facebook/twitter. Källgranskning är a och o.

Det som frustrerar mig något oerhört är den alltmer utbredda själviskheten, det som är viktigt är att just jag får mer i pension, att reglerna om reavinstbeskattning försämras så jag får betala mer när jag säljer min bostad. Skit samma att det kostar staten, dvs samhället, x antal miljarder som annars skulle kunna gå till ett bättre socialförsäkringssystem. Det gör i sin tur att de politiker vi, folket, röstar fram inser att för att bli valda och omvalda måste de föra en politik som gynnar själviskheten och kortsiktigheten. Winston Churchill sa en gång "Democracy is the worst form of government, except for all the others."

Vad som för mig är viktigt och som bestämmer vad jag röster på är omfördelningar av resurser. Jag personligen tex skulle säga fuck militären och lägga de pengarna på vård och omsorg. Men jag är a) pacifist och b) anser att om Ryssland vill invadera så skulle Sveriges militär ändå inte ha en chans. Nu är det inget parti som står i närheten av mina åsikter :angel: så då tittar jag på vilket parti står närmast min ståndpunkt i just den frågan. Väger den mot andra frågor som jag anser är viktiga och ser vilket parti står närmast där.

Men vad man än väljer att rösta på, det viktigaste, för mig, är att man faktiskt röstar!!!
 

Liknande trådar

Hemmet Finns intresse av en sån tråd? Vi kanske kan ge varandra tips, idéer och pepp? Jag har fått tips om ett hus som jag ska titta på om 2...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
6 829
Kropp & Själ Jag opererade bort ett diskbråck i ländryggen i januari, och funderar nu över hur jag ska agera i framtiden. Enligt anteckningar från...
Svar
3
· Visningar
338
Senast: __sofia__
·
Ridning Hejsan! Har en hopphäst som jag inte passar alls i hoppningen med. Hon blir osäker och jag med. Jag tycker bara det är otäckt.. så...
Svar
16
· Visningar
1 813
Hemmet Okej, om några timmar måste jag bestämma mig! Jag bor i nuläget i en nyproducerad lägenhet som är är snordyr. 43% av min lön går till...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 546

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp