• Samhälle
  • Trådstartare Trådstartare Lilla
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 083
  • Visningar Visningar 59 396
Problemet är att så få är intresserade av en högre nivå på debatten. De gånger det händer så är media ointresserade eller så beskylls företrädarna för att vara elitister som inte når ut till vanligt folk.

I debatter så avbryts politiker som försöker föra ett någorlunda sammanhang för sina idéer. Det ska vara rappt och hög konfliktnivå med känslor inblandat för att bli bra debatt, särskilt på TV eller i radio (vissa radioprogram undantaget där utrymme faktiskt ges).

Jag tycker också att det är ett ganska allvarligt problem, att politiken komprimeras till click-bait, fake news och enkla populistiska utspel bara för att så många som möjligt ska läsa och förstå det förenklade budskapet.

Jag tror att det fördummar både politiker och folket på sikt och försvagar demokratin.

En djuplodande politisk diskussion ska helst vara aktiv hela tiden. Inte snuttiferad i en valstuga, eller tv-intervju. Inte mellan bara politiker, utan med alla medborgare som deltagare.
En frågestund där politiker får svara på frågor, men micken omedelbart stängs av när de svävar bort från ämnet..i direktsändning..det skulle kunna bli en intressant tillställning, där många politiker plötsligt skulle tappa målföret ;)

Den som har intresse för djup och bredd kan följa det dagliga politiska arbetet på regeringen.se och riksdagen.se.

Riksdagsdebatterna, via kalendern, sänds live eller kan ses närhelst en önskar.
De allra flesta är inte så intresserade , eller har den kompetensen att de med behållning kan följa dessa diskussioner. Därför är ju en duktig talare guld värd vid valtalen, har man sedan regeringsmakten fixar man till en riktig valbudget där man lovar guld och gröna skogar..men så beskrivet att dimridåerna gömmer verkligen för folket.

Jag har röstat i alla val jag haft möjlighet till men i år känner jag att det är meningslöst. Allt handlar om att tala om hur dåliga de andra är men alla har väldigt lika politik. I min värld så sviker politikerna sina löften när de väl kommer till makten. De enda jag känner står för det de tror på är V och Sd. Av de två är det bara V jag skulle kunna rösta på men vi har rätt olika idiologi inom viktiga områden så... Att rösta blankt är ett spel för gallerierna som endast drar upp valdeltagandet. Att strunta i att rösta syns betydlgit mer i statestiken och blir därför i min värld en tydligare markering.
Förhoppningsvis börjar man tala framtid och politik så småningom och hittar jag bara något att rösta på så kommer jag givetvis rösta.
För övrigt är jag rätt trött på argument som "tänkpå barnen i Biafra" när man inte orkade äta upp maten. De blev inte mättare för att jag mådde illa. Samma sak gäller här. Jag kan min historia och ja valen är viktiga men i en fungerande demokrati så är de en mindre del av samhället.
? men just valen är ju essensen i ett demokratiskt samhället. Utan fungerande val så dör demokratin.

”Väljarna förstår inte hur L:s politik hänger ihop”
"Med fyra månader kvar till valet har Liberalerna blivit ett krisparti.

– Politiken är alldeles för detaljerad, säger partiveteranen Olle Wästberg i tv-programmet Ledarsnack."
https://www.expressen.se/ledare/ledarsnack/valjarna-forstar-inte-hur-ls-politik-hanger-ihop/
Enligt mig så består deras problem i att man skulle kunna spela upp vad de sa inför valet 2006 och det skulle pasaa fint in i debatterna de för nu. Om man skryter så med hur bra man är och sedan uppenbarligen anser att man misslyckats så mycket med sin enda fråga (skolan) under de 8 år man haft makten på det området så inger det knappast förtroende.

Enligt mig så består deras problem i att man skulle kunna spela upp vad de sa inför valet 2006 och det skulle pasaa fint in i debatterna de för nu. Om man skryter så med hur bra man är och sedan uppenbarligen anser att man misslyckats så mycket med sin enda fråga (skolan) under de 8 år man haft makten på det området så inger det knappast förtroende.
Sen när har Liberalerna eller Björklund haft något att säga till om i skolfrågor?

Sen när har Liberalerna eller Björklund haft något att säga till om i skolfrågor?
Ja de har iallafall haft skolministerposten i 8 år och skröt väldeliga över hur bra de ordnat med skolan. Nu verkar dock allt det varit skrävel eftersom de låter som dåliga imitatörer av sig själva för 12 år sedan.

Ja och så därför ska jag tvingas att gå till vallokalen när jag inte tycker det finns något alternativ att rösta på? Vad ger det till demokratin?
"....
"...Politikerna har valt att låta Sverige bli västvärldens ledande mottagarland för asylsökande, sett till befolkningsmängd, utan något folkligt mandat.

Det finns säkert flera förklaringar till detta, men ett uppenbart skäl är blockpolitikens dynamik med S och M som motpoler. Den har gett småpartier på båda sidor ett oproportionerligt stort inflytande över migrationspolitiken.

Under alliansregeringens tid kvästes moderata invändningar av C, L och KD med understöd från MP. Nu är det i stället Miljöpartiet som har ställt ultimatum om de ensamkommande och krokat arm med Annie Lööf (C)."

"......Ändå är den politiskt irrelevant i dagsläget, eftersom S och M har utnämnt varandra till huvudmotståndare och SD på goda grunder betraktas som opålitligt och historiskt belastat.

Det skapar ett demokratiskt tomrum som är djupt bekymmersamt. I flera av väljarnas viktigaste frågor finns majoriteter som aldrig får politiskt genomslag. Eller om man vänder på saken: den politik som har bedrivits på vissa områden har inte haft stöd hos befolkningen."
https://www.expressen.se/ledare/anna-dahlberg/smapartiernas-dominans-snedvrider-politiken/

"....
"...Politikerna har valt att låta Sverige bli västvärldens ledande mottagarland för asylsökande, sett till befolkningsmängd, utan något folkligt mandat.

Det finns säkert flera förklaringar till detta, men ett uppenbart skäl är blockpolitikens dynamik med S och M som motpoler. Den har gett småpartier på båda sidor ett oproportionerligt stort inflytande över migrationspolitiken.

Under alliansregeringens tid kvästes moderata invändningar av C, L och KD med understöd från MP. Nu är det i stället Miljöpartiet som har ställt ultimatum om de ensamkommande och krokat arm med Annie Lööf (C)."

"......Ändå är den politiskt irrelevant i dagsläget, eftersom S och M har utnämnt varandra till huvudmotståndare och SD på goda grunder betraktas som opålitligt och historiskt belastat.

Det skapar ett demokratiskt tomrum som är djupt bekymmersamt. I flera av väljarnas viktigaste frågor finns majoriteter som aldrig får politiskt genomslag. Eller om man vänder på saken: den politik som har bedrivits på vissa områden har inte haft stöd hos befolkningen."
https://www.expressen.se/ledare/anna-dahlberg/smapartiernas-dominans-snedvrider-politiken/
Flera partiledningars inställning (officiellt) är starkt färgad av svensk internationell politik alltsedan O Palmes dagar. Då hade vi knappt något inflöde av flyktingar till Europa om man undantar de inre flyttningar som kom från existerande eller fd kolonier.
Då var det relativt lätt för Sverige att spela ut åsiktskort utan att bli synade. Den mängd som senare kom från Grekland eller Chile var heller inte så belastande. Chocken kom väl iom Balkankrigen..då de svenska villkoren spreds som en löpeld och oproportionerligt många tog sig hit.
Man kan ju tycka att det borde ha varit en väckarklocka...men så blev inte fallet vilket i praktiken ledde till att SD som ett ynka litet randparti lyckades etablera sig och befästa en ställning som Sveriges tredje största parti.
Där är vi idag.
Sittande regering har anpassat våra regler till och till o med under EU genomsnitt vad det gäller asylhantering..ett gammalt SD krav.

Det ska bli intressant hur man tänker gå vidare, Grekland flaggar ju för att flyktingströmmen verkar öka från Turkiet..Man flaggar även för att man ska låta båtflyktingarna ta sig vidare till fastlandet..oregistrerade..och då lär det bli en repris på förra vågen.

Ja de har iallafall haft skolministerposten i 8 år och skröt väldeliga över hur bra de ordnat med skolan. Nu verkar dock allt det varit skrävel eftersom de låter som dåliga imitatörer av sig själva för 12 år sedan.
Björklund hade ju i alla fall idéer. Glöm inte att Skolminister Frigolit skulle fixa skolan på 100 dagar.
Tycker det har varit väldigt tunt med förslag på den fronten sen han fick en ministerpost.

Liknande trådar

Samhälle När jag står i affären så har jag lite tröttnat på att behöva spendera ett par minuter för att Googla olika företag för att göra valet...
Svar
4
· Visningar
411
Senast: sjoberga
·
Hemmet För 2 år sen köpte vi ny säng. Jag gjorde ordentlig research, vi var runt och provade olika sängar mm. Jag ville verkligen göra ett noga... 2 3
Svar
53
· Visningar
2 578
Senast: MiaMia
·
Samhälle Hallå! Jag valde samhälle, men detta kan gälla både mat och ekonomi också, så om samhälle är fel får gärna moderator ändra till rätt :)... 10 11 12
Svar
229
· Visningar
10 598
Senast: Badger
·
IT & mobiler Jaha, 2 partier röstade emot chat control 2.0 resterande ja. C och SD sa nej till förslaget. V och MP tycks ju inte ta sitt jobb på... 2 3
Svar
58
· Visningar
1 700
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka