• Samhälle
  • Trådstartare Trådstartare Lilla
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 083
  • Visningar Visningar 59 392
tråkigt att du inte inser lägrens betydelse för hela Mellanösternpolitiken o konflikten....

Igen: jag har inte sagt ett skit om lägren. Inget alls, verkligen. Du. Missade. Poängen. Så antingen kan du fråga efter en förklaring, eller så kan du bara nöja dig med vetskapen om att du uppenbarligen inte förstod. Tack på förhand.

(du kan också läsa svaren jag skrev till @durachiny , om det skulle underlätta för dig)

Därför att merparten av flyktingarna inte har de resursen , de kontakter som krävs för att ta sig ur konfliktområdet, de kommer ofta till fots, dragande det lilla de har kvar i kärror. Då uppkommer frågan, ska vi lägga ner miljarder för att hjälpa ett fåtal här eller samma summa för att hjälpa massor där

Fast jag pratar om länderna längs med EUs gränser och Dublinförordningen.

Ja, fast varför ska gränsländerna ta emot alla flyktingar och vi inga? Och hur bra blir mottagandet i gränsländerna om nu alla flyktingar kommer dit? Det rimliga är ju att alla länder tar ansvar.
Forts eller ev KL.
Med det resonemanget borde vi pumpa in miljarder till lägren i Palestina o grannländerna. Röda khmerena fick inga bidrag till sina läger, det fick inte nazisterna heller. Lägena där palestinier bor i generationer äringet humant sätt att behandla våra medmänniskor.
Skall Turkiet gå i konkurs innan FN o värdsamfundet får tummen ur anus?

Forts eller ev KL.
Med det resonemanget borde vi pumpa in miljarder till lägren i Palestina o grannländerna. Röda khmerena fick inga bidrag till sina läger, det fick inte nazisterna heller. Lägena där palestinier bor i generationer äringet humant sätt att behandla våra medmänniskor.
Skall Turkiet gå i konkurs innan FN o värdsamfundet får tummen ur anus?
Mängden Sverige tar emot är i sammanhanget bara symbolisk dock.

Proffsen? jag pratar om vanliga konsumenter på pubar och krogar. Det är ingen slump att områdena runt stureplan och medborgarplatsen är de platser med högst antal fall av dråp, misshandel osv.
Statistik/källhänvisning till att områdena runt Stureplan och Medborgarplatsen har högst antal fall av dråp?

Igen: jag har inte sagt ett skit om lägren. Inget alls, verkligen. Du. Missade. Poängen. Så antingen kan du fråga efter en förklaring, eller så kan du bara nöja dig med vetskapen om att du uppenbarligen inte förstod. Tack på förhand.

(du kan också läsa svaren jag skrev till @durachiny , om det skulle underlätta för dig)
Jag citerar "
Zoya skrev:
De flesta av de ensamkommande kommer ju från Iran om jag förstått det rätt och det landet är inte i krig så vitt jag vet.
och du svarar:
Hamas och Hizbollah, är det något som klingar bekant för dig? "

Och det tyder ju helt klart på att du blandar ihop var de olika grupperna agerar och varifrån de kommer.

Statistik/källhänvisning till att områdena runt Stureplan och Medborgarplatsen har högst antal fall av dråp?
https://www.dn.se/sthlm/har-ar-stockholms-farligaste-platser/
https://nyheter24.se/nyheter/inrikes/576984-stockholms-farligaste-stadsdelar

Just dråp specifikt vet jag inte men det är väldigt mycket våldsbrott på dessa platser vilket inte är så konstigt med volymen på människor och antalet som är alkoholpåverkade. Det är främst helgkvällar/nätter som det är farligt inte dagstid på vardagar eller helger.

Yada, yada, yada. Nyss var det dumt att hjälpa så få här och nu är de helt plötsligt jättemånga. Ihåligheten är enorm.

Vi kan hjälpa de få som kommer och vill komma hit samtidigt som vi kan stödja de länder i närområdet som är allra hårdast belastade av flyktingkriser. Och. Det finns inget motsatsförhållande.

Precis som det inte finns ett motsatsförhållande i att erbjuda tandvård åt alla och cancervård åt de få som behöver.

Få?
"2017 uppgick antalet uppehållstillstånd för flyktingar och asylsökande till 50.100 till och med november, enligt Migrationsverkets senaste statistik. Helårssiffran kommer att bli högre när decembersiffran trillar in så småningom. " . Till detta ska läggas anhöriginvandringen.

För att få en jämförelse så är det alltså ungefär hela Örnsköldsviks kommun per år.
Dessa ska ha bostäder, var ska dom bo? Hos dig?
Du får ursäkta men jag tycker inte att det är särskilt lite, med tanke på var i flyktingmigrationskedjan vi befinner oss.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/rekordhog-asylinvandring-trots-ny-flyktingpolitik

Få?
"2017 uppgick antalet uppehållstillstånd för flyktingar och asylsökande till 50.100 till och med november, enligt Migrationsverkets senaste statistik. Helårssiffran kommer att bli högre när decembersiffran trillar in så småningom. " . Till detta ska läggas anhöriginvandringen.

För att få en jämförelse så är det alltså ungefär hela Örnsköldsviks kommun per år.
Du får ursäkta men jag tycker inte att det är särskilt lite, med tanke på var i flyktingmigrationskedjan vi befinner oss.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/rekordhog-asylinvandring-trots-ny-flyktingpolitik

Vi hjälpte ju bara så få så det var meningslöst och bättre att hjälpa på plats. Nu är de många igen. Bra att vi kan hjälpa många här i Sverige.

Vi hjälpte ju bara så få så det var meningslöst och bättre att hjälpa på plats. Nu är de många igen. Bra att vi kan hjälpa många här i Sverige.
De har varit många hela tiden..och jag hör mumlet från linköpingshållet : - måtte nu bara EU hålla gränsen så ingen kan syna mig när jag hävdar att vi har plats för alla som vill komma ;)

De har varit många hela tiden..och jag hör mumlet från linköpingshållet : - måtte nu bara EU hålla gränsen så ingen kan syna mig när jag hävdar att vi har plats för alla som vill komma ;)

Du skrev ju alldeles nyss att vi kunde hjälpa ett fåtal här eller många fler på plats? Men nu är det inte ett fåtal längre?

Du skrev ju alldeles nyss att vi kunde hjälpa ett fåtal här eller många fler på plats? Men nu är det inte ett fåtal längre?
Det kan vara både och. Få i det stora hela av hur många som behöver hjälp men många i förhållande till vad man vill/klarar av. Det är ingen motsägelse i sig. Det är ett par miljoner som är i syriens grannländer i läger och liknande. Att man då hjälper 50000 av dessa gör i det stora hela inte så mycket skillnad på totalen även om det är mycket för Sverige.

Jag citerar "
Zoya skrev:
De flesta av de ensamkommande kommer ju från Iran om jag förstått det rätt och det landet är inte i krig så vitt jag vet.
och du svarar:
Hamas och Hizbollah, är det något som klingar bekant för dig? "

Och det tyder ju helt klart på att du blandar ihop var de olika grupperna agerar och varifrån de kommer.

DET VAR INTE POÄNGEN. Läs restrerande inlägg.

Behöver jag förklara det här, ja då kan vi lika gärna strunta i det. Faktum är väl, att tack vare EU;s yttre gränser så behöver ju inte de som säger att alla får plats bevisa eller rättare sagt överbevisas om hur det ligger till i verkligheten ;)

Få?

Vi byggde 50.000 nya bostäder förra året. Väl fungerande asylboenden har stängt på löpande band 2016-2017. Boendet är inte flaskhalsen i systemet.

Vi byggde 50.000 nya bostäder förra året. Väl fungerande asylboenden har stängt på löpande band 2016-2017. Boendet är inte flaskhalsen i systemet.
Nej problemen dyker ju upp när kommunerna ska överta försörjningsbördan, ett par år efter ankomst. Men det är du ju medveten om. För av de 50 000 bostäder som byggdes var väl majoriteten insatslägenheter i + mellanklass. Med andra ord långt över de nyanländas nivå vad det gäller ekonomin. Men regering och riksdag tvingar dem att skaffa boenden,,,,och kommunerna har ju pengar ;) våra pengar. Sedan har vi ju, vilket du heller inte kan vara omedveten om ett stort antal människor som redan idag söker betalbara lägenheter..ska de få vänta i kylan ytterligare ngr år?

Nej problemen dyker ju upp när kommunerna ska överta försörjningsbördan, ett par år efter ankomst. Men det är du ju medveten om. För av de 50 000 bostäder som byggdes var väl majoriteten insatslägenheter i + mellanklass. Med andra ord långt över de nyanländas nivå vad det gäller ekonomin. Men regering och riksdag tvingar dem att skaffa boenden,,,,och kommunerna har ju pengar ;) våra pengar. Sedan har vi ju, vilket du heller inte kan vara omedveten om ett stort antal människor som redan idag söker betalbara lägenheter..ska de få vänta i kylan ytterligare ngr år?
Kommunen där jag jobbar ligger 7 miljoner plus på integration så här långt i år och gick även plus förra året, och vi har klarat boendekravet, ingen längre bostadskö alls faktiskt. När det kommer till jobb har kommunen ett bra samarbete mellan instanserna inom den etc, finns ingen nyanländ bosatt i kommunen som har någon form av annan ersättning än etableringen, som kommer att leda till jobb. För om ni inte sett det: Det är kris på personal inom vård och omsorg. Så; återigen: Det går. Bara man vill. Och alla kan naturligtvis inte hamna i Stockholm. Där är det bostadskris.

Liknande trådar

Samhälle När jag står i affären så har jag lite tröttnat på att behöva spendera ett par minuter för att Googla olika företag för att göra valet...
Svar
4
· Visningar
406
Senast: sjoberga
·
Hemmet För 2 år sen köpte vi ny säng. Jag gjorde ordentlig research, vi var runt och provade olika sängar mm. Jag ville verkligen göra ett noga... 2 3
Svar
49
· Visningar
2 185
Samhälle Hallå! Jag valde samhälle, men detta kan gälla både mat och ekonomi också, så om samhälle är fel får gärna moderator ändra till rätt :)... 10 11 12
Svar
229
· Visningar
10 591
Senast: Badger
·
IT & mobiler Jaha, 2 partier röstade emot chat control 2.0 resterande ja. C och SD sa nej till förslaget. V och MP tycks ju inte ta sitt jobb på... 2 3
Svar
58
· Visningar
1 699
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Eurovision 2025
  • Svensk Politik 4
  • Vad gör vi? Del CCXIII

Hund, Katt, Andra Djur