Valack betäcker sto

Qluring

Trådstartare
Hej, flyttade till ett nytt stall med mitt sto för 1½ månad sedan. I stallet finns totalt tre hästar, mitt sto och två valacker (18 o 21 år). Tjejen gick i brunst direkt när vi flyttat dit och visade rätt tydligt vad hon ville... Ingen av vallackerna visade ngt sådan intresse (och har aldrig gjort tidigare) och inte heller vid nästkommande brunst. Men igår var det dax igen och denna gång hade en av vallackerna (21) gått hennes vilja tillmötes :crazy:. Seprarerade dem givetvis så snart jag fick vetskap om detta och kommer fortsätta ha dem seprarerade. Som tur var fanns inga synliga skador på ngn av dem men jag ororar mig naturligtvis för infektioner ody, är dock inte 100 på att herrn verkligen fick till det. Problemet är nu bara att de är tre hästar, vilket innebär att en av dem blir ensam i hagen. Eftersom min tjeja är mycket känslig för att vara själv så går hon ihop med den andra vallacken som inte visar några tendenser på att vilja betäcka. Frågan är bara hur man löser det i framtiden, är det möjligt att hålla koll på hennes brunstcykel och separera dem under brunsten. Hon brunstar regelbundet med ca 21 dagars mellanrum året om, dock mer tydligt under vår/sommar. Har läst en del äldre trådar om detta och funnit lite olika svar - munkpeppar, separera under brunsten, de ger sig efter några brunster, de kommer aldrig kunna gå ihop igen osv. Tips emottages tacksamt, har aldrig haft detta problem tidigare och hon har gått med ett antal vallacker under de åt jag ägt henne. Både jag och tjejen trivs superbra i stallet så det känns jättetrist att detta inträffat men vi måste finna en fungerande lösning så att detta aldrig mer inträffar.
 
Sv: Valack betäcker sto

Ja ofta är det bara en sak att välja på, ingen blandflock om man inte vill acceptera det som kommer i spåren av detta.
Det kan vara oerhört knepigt, har själv en valack som ansågs superpålitlig med just ston. Var det glest i stohagen, så ville alla att han skulle gå med tanterna eftersom han aldrig gjorde något trots alla inviterna från dem.

Men sen så en vacker dag, så vaknade plötsligt känslorna, vart :devil: dom kom i från 18 år gammal det vet inte jag. Möjligen började ha bli gubbsjuk, vad vet jag.;)

Som du förstår, så är jag ingen vän av blandflockar. Det är väldigt bekvämt så länge det funkar, men akta sig när det blir problem. Då kan vem som helst bli skadad i flocken, exepel på skador. Rygg och anala skador på stona, sår och avsparkade ben på valacker.

Jag skulle försöka med andra alternativ utan valack sällskap, hur du då måste välja får bli upp till dig själv eftersom jag inte har ett bra svar på den frågan.

En möjlighet skulle kunna vara att prova örter på betäckande vallack, eftersom det ändå är så få i flocken.
 
Senast ändrad:
Sv: Valack betäcker sto

Nej svårigheten ligger ju i att det endast finns tre hästar i stallet, i värsta fall får alternativet vara att dela av hagen så att de ändå kan umgås över staketet och på så vis blir den ensamma hästen inte fullt så ensam. Att ha "könsindelade" hagar är ju att föredra om möjlighet finns. Örter kanske oxå kan vara ett alternativ. Funderade även på om valackens beteende kan bero på att han är understimulerad. Pga skador har han endast skrittats den senaste tiden och då kanske är extra benägen till att finna andra motionsformer..?
Hursomhelst - tack för ditt svar!
 
Sv: Valack betäcker sto

I mitt förra stall för ca två år sedan, fans det ett sådant sto som kunde tvinga nästan vilken valack som helst att försöka betäcka henne. Hon hade bla annat gått med två vallacker som båda fick för sig att betäcka. Sen kom stallägaren på att de kunde testa släppa in min lilla kille i hagen för att se om det lyckades (jag visste inte om detta då utan stallägaren berättade det för mig 1 år senare) Och självklart så "betäckte" han henne med. Och efter det har han blivit lite besvärlig med ston (storhästar) men inte ponnys. Men jag tycker att ni kan testa släppa ihop dem igen. För hon kan ju säga till honom om han blir för påträngande. Och skulle han börja betäcka igen så är det bara att sära på dem. :idea:
 

Liknande trådar

Hästhantering Vår valack har gått med vårt sto sedan 1 år tillbaks. (Han är kastrerad som 3 åring) stoet brunstar nu och nu ikväll såg jag att hon...
Svar
9
· Visningar
1 809
Senast: Habina
·
Hästmänniskan har ett sto som förlorat sin tjejkompis. Nu måste jag hitta en ny kompis men har hittat en valack. Jag är lite rädd att det kan bli...
Svar
5
· Visningar
651
Senast: Elo
·
Avel Hej! jag behöver tips från er med mer erfarenhet. Jag har några ston på besök till min hingst, varav ett av dem aldrig varit betäckt...
Svar
9
· Visningar
1 296
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 930

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp