Bukefalos 28 år!

Valack som kissar mycket - när oroa sej??

N

NinaochRambo

Min 11 åriga valack har börjat kissa så himla mycket, det känns inte normalt!

När man tar in honom i boxen så ställer han sej alltid och kissar direkt och det är ingen liten skvätt, det är en halv sjö som kommer. Står han sen inne så tar de inte låg stund innan han kissar igen, han kan lätt kissa 1 gång i timmen de 2 första timmarna han står inne, sen tror jag inte att det kommer lika mycket timmarna efter det, men jag skulle gissa att om jag tar in honom vid 19-tiden och släpper ut igen vid 6-tiden så har han säkert kissat 3-4 ggr under natten med tanke på hur mycket det är i boxen. Och det luktar jättestarkt!

Häromdagen tog jag in honom och han kissa direkt, sen red jag ca 1 timme och så fort vi kom tillbaka till boxen pinka han nästan lika mycke igen. Han orka inte ens vänta tills jag fått av sadeln.En stund senare kissa han IGEN, inte lika mycket men ändå.

Jag har sett honom pinka i hagen så han går inte och håller sej tills han kommer in, är det fint väder så får dom vara ute på nätterna.

Tycker inte att han dricker mer än normalt, när dom står inne på natten brukar han dricka ca 1/2-2/3 av en vanlig hink. I hagen är det ju svårare att hålla koll eftersom det är 2 hästar, men jag fyller väl på med 50 liter ca varannnan / var 3:e dag.

Jag har haft hästen i 8 år och han har inte kissat så här mycket förr. Det har varit de senaste veckorna som jag reagerat på det. Är detta något man behöver oroa sej för?? Ringa veterinär?? :confused:


För övrigt verkar han må bra, han är fin i hullet & blank i pälsen, har god aptit och är pigg och glad. Verkar inte ha ont någonstan och har ingen feber.

Skulle bli väldigt tacksam för tips & råd!!

Mvh Nina
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Valack som kissar mycket - när oroa sej??

Så länge hästen mår bra och inte verkar sjuk så hade jag inte oroat mig,många hästar gillar inte att kissa ute så han kan spara sig hela dagen bara för att få kissa inne istället,så gjorde min gamla valack.Ge honom äppelcidervinäger i vattnet/kraftfodret,det är bra för utrensning,ifall han tex har lättare urinvägsinfektion.Blir hästen hängig-ring veternär.Då kan det vara njurarna.
 
Sv: Valack som kissar mycket - när oroa sej??

Tack för svaret!

Ska se om jag får i honom äppelcider vinäger, ska nog gå bra om han får de i maten, som sagt god aptit :)
 
Sv: Valack som kissar mycket - när oroa sej??

Han går väl på gräs??? Det är väl inget konstigt om han kissar mycket då? Det är ju massor av vatten i gräset!!!
 
Sv: Valack som kissar mycket - när oroa sej??

Jo visst går han på gräs, men som sagt har jag haft honom i 8 år och han har gått på gräs varje sommar och detta är inget jag reagerat på förut. :)
 
Sv: Valack som kissar mycket - när oroa sej??

har du nyligen satt in saltsten?
Min förra häst älskade saltstenar, och ibland kissade han kolossalt mycket och ofta (hände på en tävling två gånger när vi stod och väntade på vår tur :D)
 
Sv: Valack som kissar mycket - när oroa sej??

Nej saltsten har han alltid haft, men visst tycker han om den, speciellt efter han ätit betfor då dtår han & slickar på den läääänge :p

Kan saltet påverka hur mycket dom kissar allltså??
 
Sv: Valack som kissar mycket - när oroa sej??

Ja absolut,salt är vattendrivande.Om hästen verkar få ont i/runt snoppen, får feber, blir hängig eller liknande tycker jag att du ska ringa veterinär.Annars inte.
 
Sv: Valack som kissar mycket - när oroa sej??

Min häst kissar mycket (massor) ibland på sommaren. Jag har spårat det till proteinöverskott (från gräset) samt för lite motion.

När han motioneras ordentligt är det inga problem men samma foderstat och ett par lata dagar och det blir mycket att mocka... Luktar också lite fränt..

Sen om det är sant eller inte vet jag inte...
 
Sv: Valack som kissar mycket - när oroa sej??

Ahhh!

Så kan det vara med min... jag har inte ridit/tränat alls så mycket som jag brukar göra vid denna tiden, i vanliga fall är det fälttävlans säsong nu, men i år blir de inte de av olika anledningar och då har jag lagt träningen på en annan nivå. Så om det faktiskt kan vara så så är det ju mycket möjligt. Och även saltet spelar nog in då han äter/slickar ganska mycket.

Men som sagt är han pigg & glad och väldigt fin i både päls & hull jag kan aldrig tänka mej att han mår dåligt. Har vart i valet & kvalet att ringa vet. ändå för säkerhets skull, men självklart vill man ju helst slippa för plånbokens skull.

Tack så mycket för alla svar, uppsakttas verkligen! :bow:
 
Sv: Valack som kissar mycket - när oroa sej??

Jag har det likadant. Min valack kissar så fort han kommer in i boxen, kissade två gånger under en ritt när vi var ute i två timmar. Han är också lite lös i magen och gasig i magen. Kan det vara betet..?
Han är 20 år, går ute hela nätterna. Är pigg och klar i ögonen osv för övrigt.
 

Liknande trådar

Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 249
Senast: Twihard
·
Hästvård Jag vet att man inte ska spekulera men i väntan på veterinärtid kan jag inte göra annat 🫣 Hästen blev i princip blockhalt vänsterbak...
Svar
13
· Visningar
986
Senast: MiniLi
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
278
Senast: ryujaneiro
·
Hästvård Hej! Jag och min syster är fodervärd till en häst. Vi har haft henne i ca 3 veckor ”själva”. Min syster har ridit henne hos ägaren i...
Svar
7
· Visningar
1 671
Senast: Hoarfrost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp