Valborg idag firar ni på något sätt?

Är lite olika varför det firas men vanligaste är väl firandet av ett tyskt helgon och minst vanligast för att driva iväg häxor som red på kvastar eller getabockar under natten till 1 maj.

Att jag vet varför gör denna ledighet inte till att jag tänker på valborg utan på demonstrationståg.
Jag brukar dra den första förklaringen när jag förklarar varför folk firar Valborg, den är ju rätt i grunden. Sedan vidare att vi (hemma i alla fall ) brukade passa på att elda i diken och göra av med gammalt ris, praktiskt liksom.

Jag älskar dock att när jag på lunchen idag nämnde att det var Valborg hemma, var den första frågan: "Oh, is that the one when you worship frogs?!" Jag kan eventuellt ha pratat om små grodorna någon gång. :D 😅
 
Julafton - juldagen, Påskafton - påskdagen, Pingstafton-pingstdagen, Midsommarafton-midsommardagen, Valborgmässoafton - valborgsmässo....nä.... :D
 
Jag brukar dra den första förklaringen när jag förklarar varför folk firar Valborg, den är ju rätt i grunden. Sedan vidare att vi (hemma i alla fall ) brukade passa på att elda i diken och göra av med gammalt ris, praktiskt liksom.

Jag älskar dock att när jag på lunchen idag nämnde att det var Valborg hemma, var den första frågan: "Oh, is that the one when you worship frogs?!" Jag kan eventuellt ha pratat om små grodorna någon gång. :D 😅

"Nope, that is Midsommar!" :rofl:
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Nä! På vår utbildning satt man i ateljén, jobbade och drack vin på valborg. 😍

Vi hade champagnefrukost, cider/öl till forsränningen, snaps till lunch, champagnegalopp kl 15 och sedan grillning med vin på kvällen :angel: Efter grillningen var det valfritt dricka :laugh:

Jag kommer aldrig att glömma när vi var rätt utslagna på exets kompis rum vid 3-4-tiden på morgonen och kompisens kursare från Finland vinglar in, tittar sig omkring och utbrister: "Ni svenskar kan inte supa!" och vinglar sedan därifrån! :rofl:
 
Tänker nostalgiskt tillbaka på min barndoms valborg när man huttrade i nya vårkläderna och nya skorna tjippade i leran och alla stod och kurade i dörren medan några tappra i det snöblandade regnet hällde på litervis med t-sprit för att få det (sura och genomblöta) bålet att fatta eld. Vilket resulterade i att det rök som attan och om vinden låg åt fel håll så luktade vi t-sprit efteråt.

Sedan skulle det grillas men var för kallt och blött så alla trängde ihop sig inomhus istället. Good times.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 161
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Hur gör man? Varning för långt inlägg. Situationen ser ut såhär: I september-januari 2010/2011 stod min häst i ett ganska stort stall...
Svar
11
· Visningar
2 679
Senast: Lavinia
·
T
Övr. Barn Jag vet inte längre vart jag ska vända mig, så jag vänder mig hit. Historien är rätt lång och komplicerad, så jag hoppas att ni orkar...
Svar
10
· Visningar
2 508
Senast: YorkWann
·
Gravid - 1år Här kommer min underbara förlossning som jag mer än gärna delger mig av for en positiv bild av hur det kan vara! Orkar dock inte fixa...
Svar
8
· Visningar
2 183
Senast: paradiset
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp