Valborg idag firar ni på något sätt?

Jag brukar dra den första förklaringen när jag förklarar varför folk firar Valborg, den är ju rätt i grunden. Sedan vidare att vi (hemma i alla fall ) brukade passa på att elda i diken och göra av med gammalt ris, praktiskt liksom.

Jag älskar dock att när jag på lunchen idag nämnde att det var Valborg hemma, var den första frågan: "Oh, is that the one when you worship frogs?!" Jag kan eventuellt ha pratat om små grodorna någon gång. :D 😅
Hahaha och min mans kommentar var: Is that the one when the witches fly to the moon?

Han hade inte rätt han heller :D (och började dessutom nynna på Helan går efteråt, vilket för övrigt är en låt som dyker upp i hans huvud lite oroväckande ofta)
 
Som Uppsalabo känner jag att jag är lite för gammal för att fira som studenterna, trots att jag alltid varit nykter var det tufft att hålla igång med alla olika delar (champagnefrukost, forsränning, sillunch, champagnegalopp, middagsgrillning, nattamat, frukost på Gillet och givetvis första maj-tåg) och eftersom det känns konstigt att bara delta lite, så håller jag mig hemma och tar det lugnt istället.
 
Hahaha och min mans kommentar var: Is that the one when the witches fly to the moon?

Han hade inte rätt han heller :D (och började dessutom nynna på Helan går efteråt, vilket för övrigt är en låt som dyker upp i hans huvud lite oroväckande ofta)
Tycker han kan få lite rätt för flygande häxor, häxorna flyger inte till månen utan till djävulen och skulle skrämmas med oljud och brasor.
 
Tycker han kan få lite rätt för flygande häxor, häxorna flyger inte till månen utan till djävulen och skulle skrämmas med oljud och brasor.
Se där! Det visste jag inte ens själv :o

Maken syftade ju annars på Skärtorsdagen när häxorna flyger till Blåkulla (vilket tydligen är samma sak som månen i nämnda makes huvud :confused:), men då kanske jag ska ge honom ett halvt rätt ändå!
 
Jag är väl evig student eller något, för jag älskar Valborg i Uppsala. Nu för tiden inleds firandet vid lunch. Sen promenerade vi till mösspåtagningen där jag som vanligt sprang på gamla kollegor som jag aldrig träffar annars. Kul! Vi lyssnade på OD (Orphei drängar, känd manskör från Uppsala) och gick till Engelska parken där vi drack vin och snackade. Färden gick sen till en pizzeria och vi avslutade med att vandra upp till slottet och lyssna på Allmänna sången (känd blandkör från Uppsala). Det var ganska kallt, men fantastiskt skymningsljus.

Sen blev det hemfärd, nattmacka och nu säng.

344574457_604481664972886_4696200613242788754_n.jpg
 
Se där! Det visste jag inte ens själv :o

Maken syftade ju annars på Skärtorsdagen när häxorna flyger till Blåkulla (vilket tydligen är samma sak som månen i nämnda makes huvud :confused:), men då kanske jag ska ge honom ett halvt rätt ändå!
Fick läsa på lite själv och hade fel. Häxorna åkte till gamla offerplatser och bedrev ofog med djävulen.

"Särskilt trodde man att häxorna på Valborgsmässonatten mellan den 30 april och den 1 maj red på kvastar eller getabockar till de gamla offerplatserna, i synnerhet till Blocksberg (Brocken, den högsta spetsen av Harz, bekant bland annat genom scenen ”Walpurgisnacht” i Goethes Faust), och där drev ofog i djävulens sällskap. För att oskadliggöra spökeriet, förde man oväsen genom rop, skott och horn och tände eldar på höjderna. Sådan blev nämligen den kristna tidens förklaring av dessa förkristna vårseder. Valborgskulten, som uppstod efter hennes död år 779, kom i hög grad att handla om skydd mot häxor och onda andar."
 
Jag hade faktiskt aldrig ens hört talas om att man sjöng på Valborgs förrän jag googlade det igår för att hitta en vettig översättning till mina vänner. Det har vi ALDRIG gjort! 😳
Inte i mitt minne i alla fall. :)
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 166
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Hur gör man? Varning för långt inlägg. Situationen ser ut såhär: I september-januari 2010/2011 stod min häst i ett ganska stort stall...
Svar
11
· Visningar
2 679
Senast: Lavinia
·
T
Övr. Barn Jag vet inte längre vart jag ska vända mig, så jag vänder mig hit. Historien är rätt lång och komplicerad, så jag hoppas att ni orkar...
Svar
10
· Visningar
2 509
Senast: YorkWann
·
Gravid - 1år Här kommer min underbara förlossning som jag mer än gärna delger mig av for en positiv bild av hur det kan vara! Orkar dock inte fixa...
Svar
8
· Visningar
2 183
Senast: paradiset
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Resultat på HD-röntgen
  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp