Vallört vid hovbensfraktur

Estivuz

Trådstartare
Har oturen att min kära fyåraåring drabbats av en hovbensfraktur efter att han gick omkull på asfalten.
Läst på buke att folk ger vallört som skall hjälpa till vid läkningen.
Nu till ming fråga - Foderförtag älskar ju att tjäna pengar på oss "korkade" hästägare..

Köpte 1 kg från H*pp* K*
1 kg kostar 340 kr plus frakt, totalt 476 kr (HUTLÖST dyr frakt??)
De säger att man ska ge 2 dl om dagen, de har inte ens frågat om hästens vikt eller så. Jag har en p´670 kg men man kanske inte ska ge en shettis 2 dl dagligen...
Enligt hen väger 1 dl 12 gram.
Personen på detta företag påstår i konversation med mig att om jag köper av ett annat företag så är det troligtvis inte analyserat och hen som sälje detta inte har UTBILDNING? I vaddå? Certifierad batikhäxa? :idea: Ursäkta ironin.

I samma mail försöker hen pracka på mig något annat, hjärtansfröjd eller vad det hette. Vad jag nu ska med det till?? Så ledsamt med folk som bara vill sälja sälja sälja.

TIll min stora fråga, har någon annan köpt av andra billigare leverantörer? Erfarenheter?

5 dl kostar 89 kr hos Natur*ig*a No*rland* Men enligt dem räcker det med 0,5 dl per dag. Ganska stor skillnad.

Hittar en till sida, T*o*ej & A*d*r*s*n Där kostar 150g 39 kr. Enligt första försäljarens vikter blir det 12,5 kr per dl.

Trött och snurrig men har ni några erfarenheter här?
 
https://livertox.nih.gov/Comfrey.htm

“Comfrey is an plant belonging to the Borganinaceae family, extracts of the leaves and roots of which has been used as an herbal to treat wounds and to decrease pain and inflammation associated with arthritis, sprains and bone fractures. Comfrey, however, also contains pyrrolizidine alkaloids and, when taken orally, can cause sinusoidal obstruction syndrome and severe liver injury.”

http://www.umm.edu/health/medical/altmed/herb/comfrey

it has toxic substances called pyrrolizidine alkaloids that damage the liver and can lead to death. Comfrey is no longer sold in the U.S., except in creams or ointments. The United Kingdom, Australia, Canada, and Germany also have banned the sale of oral products containing comfrey.
 
Är det samma?
Yarrow
Additional Common Names: Milfoil
Scientific Name: Achillea millefolium
Family: Compositae
Toxicity: Toxic to Dogs, Toxic to Cats, Toxic to Horses
Toxic Principles: Achilleine and alkaloids.
Clinical Signs: Increased urination, vomiting, diarrhea, dermatitis
Browse Toxic Plant Gallery List »

Det är vad jag får upp när jag söker på comfray på https://www.aspca.org/pet-care/animal-poison-control/toxic-and-non-toxic-plants?field_toxicity_value[]=03&=Apply

Nej, vallört heter Symphytum officinale. Jag skulle aldrig ge vallört oralt till en häst (eller mig själv) pga cancer- och leverskaderisken. Den är däremot väldigt bra att använda utvärtes, jag har använt vallörtsolja på mina eksem och det fungerade väldigt bra.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 089
Senast: Irival
·
Ekonomi & Juridik Så jag flyttade mina hästar i novemeber till nytt stall, stod i annonsen fri tillgång hösilage (ingen analys, eget) och jag frågade även...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 453
M
Avel Hej! Skriver som en ny användare för jag vill inte trampa någon offentligt på tårna, men behöver er hjälp att se på den här...
Svar
13
· Visningar
1 409
Senast: clownen
·
G
Hästvård Har läst den långa tråden som redan finns om hästar som är lös i magen. Men utan bredband tar det några år att ladda upp sidorna så jag...
Svar
16
· Visningar
2 414
Senast: blohme
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp