Valp 2018 del 2

LNcmZUx.jpg


Om exakt en vecka blir hon 8 månader. Tänk så tiden flyger iväg. Lördag och söndag nästa vecka ska vi dessutom på kullträff där vi kommer få träffa åtmistone 6/8 syskon. På lördagen blir det träning och på söndagen åker vi gemensamt och ställer i Mjölby där ett gäng till från samma kennel ska ställa. Blir nog himla trevligt. Känns redan som en litet familj och jag är väl bekant med många så :D
 
Asni växer och frodas :D Hon är nu 48 cm hög och väger 13,6 kg.
Hon har upptäckt tjusningen med att vara på möbler och när min syster passade henne i helgen så var hon tydligen uppe på alla upphöjda ytor som gick att komma upp på :angel: Hemma är favvoplatsen numera skrivbordet, trots att det är suuupervingligt så är det knappt något hon noterar.
50684661_10212425448579339_761412618278666240_n.jpg

Hon är mitt inne i spökåldern, så ibland tycker hon plötsligt att saker är läskiga, något som flitigt varvas med "jag är oövervinnerlig!" :p
Leksaker har alltid varit kul men nu senaste två veckorna har det tagit av i raketfart. Hon har gått från att inte riktigt veta vad hon håller på med till att bokstavligen flygande hugga tag i leksaker och kampa så det ryker om det med morr och hela köret, jag kan dunka och köra burdust och hon tycker bara det är helfestligt.
En av de bästa leksakerna är dock fortfarande matskålen i metall :confused::rofl:
Jag är verkligen så otroligt nöjd med den här lilla rödräven :love:
 
Asni växer och frodas :D Hon är nu 48 cm hög och väger 13,6 kg.
Hon har upptäckt tjusningen med att vara på möbler och när min syster passade henne i helgen så var hon tydligen uppe på alla upphöjda ytor som gick att komma upp på :angel: Hemma är favvoplatsen numera skrivbordet, trots att det är suuupervingligt så är det knappt något hon noterar.
50684661_10212425448579339_761412618278666240_n.jpg

Hon är mitt inne i spökåldern, så ibland tycker hon plötsligt att saker är läskiga, något som flitigt varvas med "jag är oövervinnerlig!" :p
Leksaker har alltid varit kul men nu senaste två veckorna har det tagit av i raketfart. Hon har gått från att inte riktigt veta vad hon håller på med till att bokstavligen flygande hugga tag i leksaker och kampa så det ryker om det med morr och hela köret, jag kan dunka och köra burdust och hon tycker bara det är helfestligt.
En av de bästa leksakerna är dock fortfarande matskålen i metall :confused::rofl:
Jag är verkligen så otroligt nöjd med den här lilla rödräven :love:

Tontos bästa leksak är också hanss matskål i metall. Han bär runt den överallt.
 
Tontos bästa leksak är också hanss matskål i metall. Han bär runt den överallt.
Tinja har sen valpen kom också börjat bära runt på sin matskål, som också är i metall :rofl: Mupphundar.
Fast med Tinja tror jag mest det är för att Asni inte ska få slicka i sig de sista molekylerna av maten :angel:
 
Efter dagens morgonpromenad skulle jag kunna göra korv av Ebbot!
Han har aldrig stuckit på vilt men idag blev vi överrumplade av en flock hjortar och han sprang efter - slog dövörat till. Jag blev så himla frustrerad och stod kvar och visslade i visselpipan 6-7 gånger innan han kom tillbaka, kopplade och släppte på nytt. Vi mötte en till flock men då hade jag honom 10-15 m ifrån mig och han stannade, som han brukar.
Men när jag sen skulle kalla in med visselpipan så stod han bara och spejade, varje gång jag visslade bytte han riktning att speja. Han brukar komma på första visslingen! Jag tänker katastrof tankar att han förknippar visslingen men hjort och att jag inte kommer kunna ha honom lös mer. :banghead:
Snälla säg att ni andra får bakslag med era unghundar?
 
Efter dagens morgonpromenad skulle jag kunna göra korv av Ebbot!
Han har aldrig stuckit på vilt men idag blev vi överrumplade av en flock hjortar och han sprang efter - slog dövörat till. Jag blev så himla frustrerad och stod kvar och visslade i visselpipan 6-7 gånger innan han kom tillbaka, kopplade och släppte på nytt. Vi mötte en till flock men då hade jag honom 10-15 m ifrån mig och han stannade, som han brukar.
Men när jag sen skulle kalla in med visselpipan så stod han bara och spejade, varje gång jag visslade bytte han riktning att speja. Han brukar komma på första visslingen! Jag tänker katastrof tankar att han förknippar visslingen men hjort och att jag inte kommer kunna ha honom lös mer. :banghead:
Snälla säg att ni andra får bakslag med era unghundar?

Självklart stöter man på bakslag! Bara att ta nya tag, ombetinga visslan med godis/belöning igen och så ha långlina en tid som extra säkerhet för att förhindra att han etablerar vanan att dra.
 
Självklart stöter man på bakslag! Bara att ta nya tag, ombetinga visslan med godis/belöning igen och så ha långlina en tid som extra säkerhet för att förhindra att han etablerar vanan att dra.
Får gå tillbaka till långlina - vill inte riskera att detta blir en vana. Tyvärr så bor jag i ett sådant område som innebär mycket möten med vilt.
Blir bara så frustrerad när vi har tränat stenhårt på inkallning och det har funkat så bra - och nu helt plötsligt inte alls.
Tonårsfasoner kanske?
 
Får gå tillbaka till långlina - vill inte riskera att detta blir en vana. Tyvärr så bor jag i ett sådant område som innebär mycket möten med vilt.
Blir bara så frustrerad när vi har tränat stenhårt på inkallning och det har funkat så bra - och nu helt plötsligt inte alls.
Tonårsfasoner kanske?

Njae, bara helt normalt - det kommer alltid att komma "spikar" i störningskurvan som hunden inte är 100% rustad för att hantera. Sånt är livet :)
 
Njae, bara helt normalt - det kommer alltid att komma "spikar" i störningskurvan som hunden inte är 100% rustad för att hantera. Sånt är livet :)
Och så utvecklas inte alltid jaktlusten förrens i tonåren hos vissa har jag upplevt.
Min förre gick från att aldrig jaga till att dra på allt över en natt, Ammo har jagat saker sen han var liten.

Men med det sagt är det ju inte kört för @Sofie.S för det :D
 
Och så utvecklas inte alltid jaktlusten förrens i tonåren hos vissa har jag upplevt.
Min förre gick från att aldrig jaga till att dra på allt över en natt, Ammo har jagat saker sen han var liten.

Men med det sagt är det ju inte kört för @Sofie.S för det :D
Förr har han stannat vid kommando och sen sprungit åt andra hållet.
Jag tänker att jag ska backa ett steg och återgå till släpande långlina och nöta ”stanna”.
Har ni några andra tips på hur man kan bryta beteendet?
 
Asni är rejält billig just nu. Typ gratis. :mad:
Min mor brukar passa hundarna på onsdagar när jag jobbar. Får mess om att hon inte kan, för hon ska göra annat. Kl är 8 och jag börjar 9. Skyndar mig ut och försöker tokaktivera hundarna (speciellt unghunden) för att de ska sova under de 3,5 timmar jag är borta. Det har funkat felfritt förut, men då har vi varit ute en timme. Nu fick de 20 min.

Kommer hem till kaos. Asni har tuggat på min bankdosa (som tur är fortfarande fungerar), tuggat på mina svindyra glasögon (som tur är inte haft sönder dem), totalt tuggat sönder mina två favoritpennor (varav en inte säljs längre), min pennvässare, ett sudd, en markeringspenna, en blå färgpenna, en blyerts, en kopp jag använder till hundmat och en colaburk. Allt är småflisor! :rage:
För att toppa det så är skithundens framben helt gröna och det är en enorm grönsvart fläck på mitt nytvättade täcke. :meh:

Det positiva i det hela är väl att jag inte tror att hon ätit upp något, hon gillar bara att flisa sönder saker. Inte heller har hon skurit sig på colaburken, så det är också ett plus. Tredje är väl att jag möttes av två helcoola och nöjda rävar, så gissar att hon bara hade tråkigt, inte att hon var upprörd :cautious:
 
Asni är rejält billig just nu. Typ gratis. :mad:
Min mor brukar passa hundarna på onsdagar när jag jobbar. Får mess om att hon inte kan, för hon ska göra annat. Kl är 8 och jag börjar 9. Skyndar mig ut och försöker tokaktivera hundarna (speciellt unghunden) för att de ska sova under de 3,5 timmar jag är borta. Det har funkat felfritt förut, men då har vi varit ute en timme. Nu fick de 20 min.

Kommer hem till kaos. Asni har tuggat på min bankdosa (som tur är fortfarande fungerar), tuggat på mina svindyra glasögon (som tur är inte haft sönder dem), totalt tuggat sönder mina två favoritpennor (varav en inte säljs längre), min pennvässare, ett sudd, en markeringspenna, en blå färgpenna, en blyerts, en kopp jag använder till hundmat och en colaburk. Allt är småflisor! :rage:
För att toppa det så är skithundens framben helt gröna och det är en enorm grönsvart fläck på mitt nytvättade täcke. :meh:

Det positiva i det hela är väl att jag inte tror att hon ätit upp något, hon gillar bara att flisa sönder saker. Inte heller har hon skurit sig på colaburken, så det är också ett plus. Tredje är väl att jag möttes av två helcoola och nöjda rävar, så gissar att hon bara hade tråkigt, inte att hon var upprörd :cautious:

Men Asni, så här kan vi ju inte ha det. Synd att ni bor en bit bort, annars skulle hon få komma på kollo hos Cessna. Hon saknar sin röda rävkompis :D
 
Men Asni, så här kan vi ju inte ha det. Synd att ni bor en bit bort, annars skulle hon få komma på kollo hos Cessna. Hon saknar sin röda rävkompis :D
Idag har vi varit ute en timme och jag är utrustad med kompostnät så hon inte ska ta sig upp på skrivbordet :p
Men ja, vi borde ses snart igen!
 
River tuggade på en del skor i höstas så vi stängde in med hjälp av kompostgaller - skorna alltså. ;) Nu har vi några gånger råkat glömma att stoppa in ett par skor bakom gallret och hon har inte rört dem så jag började fundera på om vi skulle våga ta bort gallret. Men så härom dagen hade hon tuggat sönder en av sina fällar och bajsade rosa fällbitar :meh: och dagen efter gav hon sig på ett fårskinn som hon brukar ligga på... så nu är fällarna undanplockade och skorna fortfarande bakom galler - jag har ingen lust att chansa, dels för skornas skull men framför allt för hennes mages skull.

Lite lustigt är det, hon ligger gärna i biabädden som står i hallen, då står det skor längs väggen ganska nära och det är de hon tuggat på och som vi sen gallrat in. Men på andra sidan bädden står skohyllan med flera par skor och en korg där alla koppel och halsband ligger. De skorna på skohyllan har hon aldrig ens försökt röra. Korgen med koppel var hon på och tuggade på precis när vi fått hem henne men sen har hon inte rört den heller. Och på golvet i hallen, under en hylla, står det en burk med kattmat (torrfoder) och trots att hon är galen i mat har hon inte ens försökt ge sig på den, så jag tycker nog att hon är riktigt duktig. :)

Vi har varit rätt snabba med att använda kompostgaller för allt som hon har visat intresse för att ge sig på, samt om vi tex ställer mat på spisen för att svalna och inte är i köket så har vi satt ett galler framför spisen - jag tänker att ju färre chanser hon har att göra fel, desto mindre risk att hon lär sig att det lönar sig. Men det är ju lite svårt när det kommer från ingenstans, som tuggandet på fäll och fårskinn nu härom dagen. O_o
 
Ata är någonstans mellan 44-45 cm och väger in på dryga 16 kg :D
Lillskruttan :D
"Gröna" hanen var 47 cm och vägde 17 kg i går. De verkar ligga jämnt! Han är nog å andra sidan den minsta hanen :)
Höjden är svår att säga, men jag skulle säga ungefär 50 cm och vikten ligger på 20 kg efter en koll med vår personvåg och Ville i famnen. :D
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Har en liten valp som nu börja få upp sina permanenta tänder, men mitt otränade öga tycker de sitter lite fel. Är det så illa som...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 914
Senast: hundtant
·
Övr. Hund Bara för att jag längtar tills de kommer hem en valp och smått handlar på mig en del saker. Så kanske de vore kul och se vad ni andra...
2
Svar
23
· Visningar
1 249
Senast: ii-ssa
·
Hundträning Hej, Vi hämtade hem vår lilla Australian Shepherd för fem veckor sedan. Hon är jätteduktig vid hundmöte, inkallning, lärde sig "sitt" på...
7 8 9
Svar
167
· Visningar
13 264
Hundhälsa Först och främst. Vi har varit hos veterinären. Hunden har fått mediciner. Allt är "bra". Men jag pallar tydligen inte psykiskt att mina...
Svar
13
· Visningar
1 521
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp