Valp 2018 del 2

Tänk hur mycket som ändå händer mellan 5 och 7 månader :eek::love:
5B59E092-D14A-4736-898A-A77842A41DC3.jpeg
 
Benen växte 2 decimeter till :D;)
Haha ja! Benen och pälsen :rofl: Hon verkar har ärvt färgen från sin mor, men pälslängden från sin far :p

Apropå ingenting, var ute med rävarna nyss. Asni gick lös bredvid mig förbi folk som gick förbi och gick sedan lös flera meter bakom en annan hund, båda gångerna utan att visa minsta intresse av att gå fram. Så stolt över min lilla rödräv :love:
 
Vi är uppe i Jämtland tillsammans med vänner i deras stuga och än en gång blir jag så himla glad över denna tjej. Åtta hundar totalt (mina tre, kompisens tre och två inackorderingar), nytt ställe och hon bara är. Sover, leker, vilar. I tisdags åkte hon även tåg för första gången och hon totaldäckade (:rofl:). Finns ingen stress i henne, överhuvudtaget.

I början av januari har vi bokat in en omfattande friskvårdskoll också, för att jag skall kunna ge henne de bästa förutsättningarna framöver. Veckan efter det går vi kurs hela helgen, skall bli spännande att se hur hon tacklar den miljön (ingen träningskurs, utan i annat syfte) och sen fyller hon ett år. GALET va fort tiden går :heart
 

Bifogade filer

  • 48427709_2215802162075351_521996048684548096_n.jpg
    48427709_2215802162075351_521996048684548096_n.jpg
    248,5 KB · Visningar: 79
Min valp har rätt tydligt kommit in i nån ny upptäcksperiod nu. Jag märker det tydligt då hon blivit närmast besatt i att hitta saker att springa iväg med, leta reda på nya spännande grejer som hon kan smaka på osv. Hon har även börjat leta saker som är undanlagda uppe på hyllor och bord. Ikväll var det droppen när hon tog sats och hoppade ut från soffan och ut på vardagsrumsbordet trots att jag dragit ut det en rejäl bit från soffan just för att undvika liknande ideer... Var bara ren ur att jag hejdde henne innan hon vält ner min nya fina vas med julblommor som stod där. Hon är värre än en katt liksom...

Tolkar detta som att hon upptäcker världen. Men det börjar bli tröttsamt att vakta henne hela tiden. Ser till att inte ha några spännande saker framme men vi kan ju inte leva i ett helt sterilt hem heller känner jag. Värst är om jag går i duschen eller liknande, hon har förvisso slutat skälla och pipa men går istället iväg och letar nåt som hon sedan ligger och tuggar på när jag kommer ut igen. Kan vara allt från nässprayer till lypsyl eller soffkuddar :arghh:

Jag ar alltid kört hårt på byteshandel då hon fått tag i saker hon inte ska ha, och tar hon nåt som spelar mindre roll att hon haft så har jag struntat i det. Jag vill inte ha en hund som börjar försvara saker eller stjäl för att få uppmärksamhet. Nu är det dock så omfattande tjuverier att jag inte alltid har nåt att byta med, så det blir ju då ibland att jag tar av henne nåt.

Är detta bara en period att leva sig igenom eller ska man tackla det på nåt speciellt vis? Övrig aktivering tycker jag inte borde vara för lite - vi är i stallet varje dag och hon är med i allt utom då jag tar in hästen o rider, hon ä då i bilen och det blir per dag totalt 30-70 min. Hon är lös och roar sig själv övrig tid.
Utöver det är vi ute på en längre promenad eller flera kortare beroende på jobbtider hos mig, är oftast lös i skogen med lite samarbetsövningar emellanåt, ett par ggr per vecka går vi på promme i stan. Inomhus får hon all mat i leksaker dvs nån form av godissök, samma på jobbet. Och så ensamhetstränar vi, givetvis, i den omfattning vi kan.
 
River har varit lite spökig senaste tiden, har flugit upp och skällt på ljud utanför ytterdörren (fast vi har inte sett/hört något och ingen annan hund har reagerat) men fyrverkerierna var tydligen inte alla konstiga, hon tuggade på en kalkonvinge och verkade inte ens märka smällandet. Hon kanske tyckte att det var tillräckligt likt skjutandet från militärens skjutfält som ligger ganska nära - det dundrar ibland betydligt mer än vad något fyrverkeri gör.

Nu sköts det ovanligt lite här och då brukar det ändå inte vara mycket, kanske 20 minuter runt 12-slaget. Inte ens Sigge, som är jätterädd för fyrverkerier, så pass att vi får droga honom (men inte bryr sig alls om militärens skjutande trots att huset ibland faktiskt skakar) reagerade överhuvudtaget, väldigt skönt!
 
Ebbot sov genom tolvslaget - hur gick det för er andra, reagerade era hundar på raketerna?
Här var det fyrverkeri på rätt stort avstånd, det hördes lite dova smällar runt tolvslaget utomhus men inne hördes de knappt alls. Barnen hade danceparty på relativt hög volym så Ville var mest glad och ville leka med dem. :D Det är skönt att bo på landet! Det smällde mellan fem i tolv och tio över tolv ungefär. :D
 
Ebbot sov genom tolvslaget - hur gick det för er andra, reagerade era hundar på raketerna?

Hade en perfekt nyårsafton. Gick en lång promenad vid lunchtid i en helt ny skog med mkt aktivering i form av godissök, favoritleksak och diverse övningar. Utöver det var vi i stallet några timmar. Hon var trött och sov sig igenom hela kvällen, jag sv också och det bidrog nog till lugnet att inget hände runtikring. Vid 21 var det dags att åka till jobbet då jag jobbar natt för tillfället.
Jag hade preppat med en stor kasse hundgodis och annat kul, ifall det skulle bli jobbigt. Det är trots allt stora panoramafönster på jobbet och även om jag drar ner markiserna så täcker det bara halva. Men allt var lugnt. Teven på hög volym och bakgrundsljud från maskinerna på jobbet. Hon regerade ingenting, inte ens ute när det smälldes nån knall här och var när vi kvällspinkade vid 21. Gick sedan inte ut förrän efter 2 när det lugnat ner sig.

Hon är verkligen stabil i det mesta. Är mkt impad. Jag har dock tagit det säkra före det osäkra och haft långlina på henne vid promenader och rastning igår och idag. Ifall hon mot förmodan skulle bli rädd så springer hon iaf inte bort. Så fruktansvärt när man får läsa om bortsprungna djur kring nyår, vilken panik de måste ha...:(
 
Hördes inte en enda smäll inne. Vi gick därför ut kring tolvslaget och tände tomtebloss med barnen. Radion på inne och vi såg hundarna nöjt ligga och tugga på ben genom fönstret (gick verkligen bara precis utanför dörren, stod på bron och såg in) och sen gick vi in igen och hundarna kunde inte varit mer obrydda. Lilleman vet jag sen tidigare inte är brydd och Iver har inte brytt sig om skotten som han hört tidigare så var inte orolig. :)
 

Liknande trådar

Hundträning Kommer här med ny fråga! Länge sen jag hade valp...😅 Vår valp är 6,5 månader Har slutat bita i våra händer å fötter oftast men ännu...
Svar
6
· Visningar
383
Senast: Hellhound
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 488
Senast: Mabuse
·
Hundhälsa Hej! Har en liten valp som nu börja få upp sina permanenta tänder, men mitt otränade öga tycker de sitter lite fel. Är det så illa som...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 993
Senast: hundtant
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
674

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp