Valp 2018 del 2

Fascinerande hur mycket det vita krymper!
8795E78D-F79B-4F70-996A-43579A1B458A.jpeg
 
Alltså min hund :heartheart:heart Vad hon än gör så är hon en stjärna. Måste bara säga det.

Denna vecka har vi börjar vår första kurs i NoseWork, min hund fattade på en milliskenund vad hon skulle göra. Medan de andra gjorde sina rundor satt min och hoppade på stället och väntade på att det kunde bli hennes tur, och redan på startlinjen räknade hon ut vad som var poängen. Så naturlig fallenhet, inga tveksamheter, helt orädd att stoppa huvet i lådor osv. Inget är ett problem. Bara klockren. Det enda hon sett av en NW-låda innan är en prova-på-kvart på valpkursen i november.

Idag var vi på hennes livs första utställning. Vi fick vänta i 5 timmar innan vi skulle in i ringen, bara det liksom. En valp på 7 månader som aldrig varit på en utställningsplats, väntar i 5 timmar inomhus med stök och stim som det är på utställningar. Och hon går in i ringen som om hon inte gjort annat. Inget hopp och bita i byxben, inget dra i kopplet, inget bry sig om den andra hunden ens när vi skulle trava upp för domaren parallellt. Vi var 2 i klassen och vi blev 2a plac, men för mig är det en vinst varje dag att ha en sån här lättsam hund. Kan inte sägas för många ggr :love:
 
Vilken tur att jag var så glad över min hund igår... för idag påminde hon om mig en ny liten "grej" som hon satt i system. Dvs att stjäla saker när ingen ser. Ffa stjäla saker när hon är ensam.

För er som minns alla våndor jag haft ang ensamhetsträningen kan jag uppdatera med att vi jobbar vidare på precis samma sätt, med ganska små skillnader i ljudnivå. Däremot är det skillnad på ljudet tycker jag, nu är hon bara sur över att inte få följa med. Väljer hon själv ensamhet bryr hon sig inte alls om den. Samma i bilen. Däremot har hon börjar hitta på hyss så fort hon kommer åt. Är en jäkel på att klättra upp och hitta skae rhon inte ska ha, ffa om det är ätbart givetvis. Jag fattar ju att det enda receptet mot detta är att sanera. Och tro mig att jag försöker sanera. Jag skjuter in stolar så hon inte kommer upp på bord, drar ut soffbordet, tar undar ömtåliga eller frestande saker som jag kan se. Stänger dörrar till toa och sovrum osv osv. Jag tycker verkligen att jag tänker igenom allt. Sen går jag ut i kanske 3 minuter. Dvs jäkligt mkt jobb och planering för väldigt korta stunder.

Så nu på jobbet har hon återigen lyckats överlista mig. När jag kom tillbaka efter 20 min på jobb så var det knäpptyst, jag blev jätteglad. Ofta skäller hon när jag går men blir sen tyst o sitter alltid lugnt när jag kommer in dvs jag tolkar henne inte som en som har problem med ensamheten i sig. När jag kom in idag har hon alltså trots atskjutna stolar lyckats komma åt sin hundpåse med träningsgrejer i, och rivit ner den på golvet samt satt i sig en hel påse med godis som var nästan ny. :banghead::rage::mad: Tuggat sönder hela påsen i molekyler och sitter helt lugnt och tyst vid dörren och väntar. Sååå oskyldig till förödelsen.

Ville bara beklaga mig. Jag vet att det enda svaret på detta är att sanera ÄNNU bättre än jag uppenbarligen då gör. Det svåra är att det går inte att begränsa henne mer än jag redan gör. På jobbet är det bara ett rum. När jag haft henne i komposthagen har hon rammat den o sitter ändå vid dörren när jag kommer in. Samma sak hemma, jag inte fler dörrar än de jag redan stänger, och hon sitter alltid vid då jag kommer in oavsett mina förstängningsmanövrar. Så jag tänker att det är lika bra att låta henne vara där då.
 
Sedär, min valp har börjat löpa :nailbiting: Pang bom en kväll kissade hon inne för första gången på flera månader, och sedan såg jag att det var bloddroppar vid sidan av pölen. Hejbaberiba.
Jag tyckte hon ändrat lite beteende till att bli mer tonårig, men jag hade inte riktigt väntat mig detta just nu... Det är förvisso ganska praktiskt för nu slipper jag ha en löptik i beaktning när jag ska umgås kring okastrerade hanar under påsk och sommarsemester. Men det var lite trist då vi får avbryta vår kurs i Nose Work som vi bara hunnit med ett tillfälle av... ska försöka sy ihop enskilda träningar istället men det ser inte ut att vara det lättaste nu pga mina jobbtider vs. tränarens schema.
 
Sedär, min valp har börjat löpa :nailbiting: Pang bom en kväll kissade hon inne för första gången på flera månader, och sedan såg jag att det var bloddroppar vid sidan av pölen. Hejbaberiba.
Jag tyckte hon ändrat lite beteende till att bli mer tonårig, men jag hade inte riktigt väntat mig detta just nu... Det är förvisso ganska praktiskt för nu slipper jag ha en löptik i beaktning när jag ska umgås kring okastrerade hanar under påsk och sommarsemester. Men det var lite trist då vi får avbryta vår kurs i Nose Work som vi bara hunnit med ett tillfälle av... ska försöka sy ihop enskilda träningar istället men det ser inte ut att vara det lättaste nu pga mina jobbtider vs. tränarens schema.
Varför kan ni inte gå på kurs?
 
Kommer aldrig förstå det här med att löptikar inte får vara med..Jag tror ju på att arbeta genom det, inte undvika problemet.
Tråkigt för er tikägare ffa.

Ptja det är ju reglerna som de är, kan inte göra mkt åt det. Det är en grundkurs i NW så det kan ju kanske handla om det, att hundarna inte är "programmerade" och då kan det ju vara svårt att få dem att fokusera. Men jag vet inte. Det känns väl annars som att utbildade hundar ska kunna fokusera, vet dock inte hur tävlingsreglerna ser ut då jag aldrig tävlat med hund innan.
 
Ptja det är ju reglerna som de är, kan inte göra mkt åt det. Det är en grundkurs i NW så det kan ju kanske handla om det, att hundarna inte är "programmerade" och då kan det ju vara svårt att få dem att fokusera. Men jag vet inte. Det känns väl annars som att utbildade hundar ska kunna fokusera, vet dock inte hur tävlingsreglerna ser ut då jag aldrig tävlat med hund innan.
Jo det är klart det kan vara det, men jag tycker att man får lära hundarna att arbeta oavsett.
För även om man inte har nån löptik på tävling så vet man ju aldrig om de har varit där innan och då är det lika bra att hundarna är tränade för det.
 
Jag gick nybörjarkurs i nose work (inomhus) med min hund och hon gick igenom hela löpet under den kursen. Inga problem! Tråkigt om man ska missa en hel kurs bara pga det..
 
Jag gick nybörjarkurs i nose work (inomhus) med min hund och hon gick igenom hela löpet under den kursen. Inga problem! Tråkigt om man ska missa en hel kurs bara pga det..

Ja, nu har min tränare denna bestämmelse. Men jag har istället blivit erbjuden enskilda lösningar, samt att jag ka vara med utan hund på själva kursträffarna för att få se de andra ekipagen. Det duger för mig.
 
Sedär, min valp har börjat löpa :nailbiting: Pang bom en kväll kissade hon inne för första gången på flera månader, och sedan såg jag att det var bloddroppar vid sidan av pölen. Hejbaberiba.
Jag tyckte hon ändrat lite beteende till att bli mer tonårig, men jag hade inte riktigt väntat mig detta just nu... Det är förvisso ganska praktiskt för nu slipper jag ha en löptik i beaktning när jag ska umgås kring okastrerade hanar under påsk och sommarsemester. Men det var lite trist då vi får avbryta vår kurs i Nose Work som vi bara hunnit med ett tillfälle av... ska försöka sy ihop enskilda träningar istället men det ser inte ut att vara det lättaste nu pga mina jobbtider vs. tränarens schema.

Samma på en kurs vi gick - inga löptikar. Dock har inte vår hund börjat löpa ännu, men nu tror jag att det är på g. Hon känns lite förändrad och kissar ofta. Hoppas inte hon börjar göra det inomhus...

Började en kurs på annat ställe idag och där är löptikar välkomna, skönt nog.
 
Hanhundar som inte kan fokusera pga löptikslukt bör kastreras.
Fast nja riktigt så kategorisk behöver man inte vara. Unghundar kan ha svårt att sortera och behöver få vänja sig lite. Om allt är nytt som en nosework kurs inomhus, dessutom lite trångt, så kan det bli svårt att hålla fokus för en unghane.
När det gäller en vuxen hane som vet vad jobbet handlar om, ja då kan man börja hävda att den ska kunna fokusera även med löptik.

Självklart är det bra träning, men jag förstår kursledaren i det här fallet. Jag har haft en hane som inte fixade att jobba med löptikar i närheten, jag gick en helgkurs med honom okasterad och vi fick inte ut något av kursinnehållet utan fick enbart träna på att hålla fokus i åtminstone några sekunder. För mig kändes det som om jag slängde pengarna i sjön och det var inte bra för vår relation. Så då hamnar kursledaren i dilemmat, vem som ska få ut något av kursen, löptiken som man kan hitta andra lösningar för eller ett gäng hanar som som har svårt att hålla fokus. Ett ekipage är lättare att hitta alternativa lösningar för än fem.
 

Liknande trådar

Hundträning Kommer här med ny fråga! Länge sen jag hade valp...😅 Vår valp är 6,5 månader Har slutat bita i våra händer å fötter oftast men ännu...
Svar
6
· Visningar
385
Senast: Hellhound
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 495
Senast: Mabuse
·
Hundhälsa Hej! Har en liten valp som nu börja få upp sina permanenta tänder, men mitt otränade öga tycker de sitter lite fel. Är det så illa som...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 994
Senast: hundtant
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
680

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp