Valp 2018 del 2

De enda gångerna jag kan förstå om det spelar roll med själva handlingen osv, det är om domaren har två precis lika bra hundar att välja mellan när det är tävlan om bästa hane/bästa tik eller liknande. Men, hur ofta är två hundar exakt lika bra? Det borde vara extremt ovanligt...
Vilket isåfall gör utställning ÄNNU konstigare. Men hela konceptet "mest av allt vinner" är ju skevt. Verkar ju dock vara så det funkar?
 
Ang utställning och visande av hund så tycker jag att det är prydligt om det är lite ordning och reda. Just för att det är hunden som ska bedömas och inget annat. Hel och ren, klädfärg som passar in i sammanhanget (dvs ljusa byxor till mörk hund och vise versa) och prydligt. Och ffa tränade hundar, som kan visa det som ska visas.
Sträckt koppel eller ej, men hunden ska inte ha utrymme att strosa iväg åt nåt håll. Jag föredrar sträckt koppel, och jag föredrar att andra har koll på sina hundar. Man ha så få minuter i ringen och det är jäkligt tråkigt om de ögonblicken som domaren gav ens hund genomsyrades av att framförgående eller bakomgående hundar störde genom att gå för nära eller flamsa runt.

Lite som att det finns riktlinjer kring hur man ska visa häst vid hand, så finns det väl riktlinjer för hur man visar hund. Om alla gör på samma sätt är det lättare för domaren att göra en bedömning.
 
Ang utställning och visande av hund så tycker jag att det är prydligt om det är lite ordning och reda. Just för att det är hunden som ska bedömas och inget annat. Hel och ren, klädfärg som passar in i sammanhanget (dvs ljusa byxor till mörk hund och vise versa) och prydligt. Och ffa tränade hundar, som kan visa det som ska visas.
Sträckt koppel eller ej, men hunden ska inte ha utrymme att strosa iväg åt nåt håll. Jag föredrar sträckt koppel, och jag föredrar att andra har koll på sina hundar. Man ha så få minuter i ringen och det är jäkligt tråkigt om de ögonblicken som domaren gav ens hund genomsyrades av att framförgående eller bakomgående hundar störde genom att gå för nära eller flamsa runt.

Lite som att det finns riktlinjer kring hur man ska visa häst vid hand, så finns det väl riktlinjer för hur man visar hund. Om alla gör på samma sätt är det lättare för domaren att göra en bedömning.
Precis så tänker jag också :)
 
Jag har planerat in min första utställning i april 2019 och Ebbot kan verkligen inte springa snyggt, så det behöver vi träna på :angel:
Men! Vad får jag ha för halsband och koppel?
När jag ställde hund i 7 kg’s storlek hade jag tunna rep men det går ju inte med en 40 kg’s hund.. :rofl:
Får man ha vanligt halsband? Läderkoppel? Är retriverkoppel ett alternativ?
 
Jag har planerat in min första utställning i april 2019 och Ebbot kan verkligen inte springa snyggt, så det behöver vi träna på :angel:
Men! Vad får jag ha för halsband och koppel?
När jag ställde hund i 7 kg’s storlek hade jag tunna rep men det går ju inte med en 40 kg’s hund.. :rofl:
Får man ha vanligt halsband? Läderkoppel? Är retriverkoppel ett alternativ?
Snakekedja och läderkoppel eller ett sånt här är vanligt i min ras iaf:
ammosummer2018.jpg

Båda håller för 40kgs hundar men det är ju olika i vad man använder i olika raser. Schäfer brukar väl ha kedja med raka länkar?
 
Jag har planerat in min första utställning i april 2019 och Ebbot kan verkligen inte springa snyggt, så det behöver vi träna på :angel:
Men! Vad får jag ha för halsband och koppel?
När jag ställde hund i 7 kg’s storlek hade jag tunna rep men det går ju inte med en 40 kg’s hund.. :rofl:
Får man ha vanligt halsband? Läderkoppel? Är retriverkoppel ett alternativ?
Du får ha vilket koppel som helst, men det är ju klokt att ha något som inte stjäl uppmärksamhet från hunden och som inte heller skymmer hunden (tex extremt breda halsband). Jag har sett flera köra på retrieverkoppel i neutrala färger, verkar gå hur bra som helst :)
 
Totoro "fyller" snart 5 månader, är nu uppe i 27kg och 57cm (O_o:nailbiting:), dräller tänder omkring sig och tror att världen är hans. Fortfarande jobbig som ett as, men börjar finnas lite mer vett där inne att resonera med också (ibland). Har precis fått tag på en galen generös kompis som kommer att demonvakta honom nästa helg så jag kan åka upp till Stockholm på mässan. Det blir... spännande. :laugh:

20181125_113804.jpg
 
Nu pratade jag bara om springandet och inte om ställandet alls. :)

Nu är detta super ot men huruvida man rör ben osv är ju oftast beroende på ras. Bara kolla på amstaff tex där de står och fipplar som tusan med benen, vilket jag aldrig förstått mig på.

Men antingen lär man hunden ställa sig korrekt utan hjälp eller med. En del ställer sig själva.
 
Ebbot är väldigt kräsen och liite i tunnast laget kan jag tycka. Har äntligen hittat ett torrfoder som han accepterar, färskfoder vägrar han. Vad kan jag ge mer som kan vara gott och som kan bidra till vikt?
Nötfärs? Olja?
 
@Sofie.S Hur ger du maten? Min har haft en lång period på nästan 2 mån då hon vägrar äta ur matskålen. Så jag använder aktiveringsleksaker, petflaskor, gömmer maten på olika ställen i bostaden, virar in i filt osv... då blir det lite mera intressant att äta...
 

Liknande trådar

Hundträning Kommer här med ny fråga! Länge sen jag hade valp...😅 Vår valp är 6,5 månader Har slutat bita i våra händer å fötter oftast men ännu...
Svar
6
· Visningar
366
Senast: Hellhound
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 425
Senast: Mabuse
·
Hundhälsa Hej! Har en liten valp som nu börja få upp sina permanenta tänder, men mitt otränade öga tycker de sitter lite fel. Är det så illa som...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 980
Senast: hundtant
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
646

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp