Valp 2018 del 2

Hur tänker ni i tråden kring valparnas första nyår? Brukar det skjutas mycket raketer där ni bor? Har ni preppat på nåt sätt?

Vi har lyssnat en hel del på fyrverkerier från Youtube. Vid det här laget börjar vi vara upp i ordentlig volym, man får höja rösten om man vill föra ett samtal samtidigt. Vi bor på landet men med grannar nära på båda sidor. Hos dem finns skjutglada killar:nailbiting:. Ifjol vaknade min dotter och grät av oljudet i sovrummet:(. Min plan är ordentlig aktivering dagarna innan nyårsafton så att jag har en passligt trött valp. Sedan kör vi "raketmusik" när hon kommer med och nattar dottern. Det får spela på tills efter midnatt. Förhoppningsvis blir smällandet utifrån inget speciellt då. Hon har alltså inte visat några tendenser till att vara berörd av den träning vi gjort hittills men jag har ingen lust att chansa:nailbiting:.
Det enda jag gjort är att motionera hundarna på morgonen och sedan undvika fyrverkerier i den mån det går. Anledningen till att jag undviker dem är inte för att hundarna på något sätt bryr sig, utan för att puckon här använder dem som vapen och skjuter rakt mot folk och hundar. Ebrah var ungefär ett halvår gammal första gången hon hörde fyrverkerier (född i början av juli) och jag hade blivit mycket förvånad om hon reagerat negativt på fyrverkerier. Hon sov sig genom sitt första nyår. Andra nyåret var hon vaken, och då låg hon helst i fönstret och tittade på allt eftersom det var så spännande. Kan tilläggas att hos oss så smäller de så mycket att hela huset skakar (bor i lägenhet på bottenvåning i en förort till Sthlm).
 
Hur tänker ni i tråden kring valparnas första nyår? Brukar det skjutas mycket raketer där ni bor? Har ni preppat på nåt sätt?

Vi har lyssnat en hel del på fyrverkerier från Youtube. Vid det här laget börjar vi vara upp i ordentlig volym, man får höja rösten om man vill föra ett samtal samtidigt. Vi bor på landet men med grannar nära på båda sidor. Hos dem finns skjutglada killar:nailbiting:. Ifjol vaknade min dotter och grät av oljudet i sovrummet:(. Min plan är ordentlig aktivering dagarna innan nyårsafton så att jag har en passligt trött valp. Sedan kör vi "raketmusik" när hon kommer med och nattar dottern. Det får spela på tills efter midnatt. Förhoppningsvis blir smällandet utifrån inget speciellt då. Hon har alltså inte visat några tendenser till att vara berörd av den träning vi gjort hittills men jag har ingen lust att chansa:nailbiting:.
Med tanke på att han numera inte reagerar vid skott, är van att vistas runt lastmaskiner och krossverk som smäller och låter så har jag inte funderingar på nyår. Dessutom brukar det vara väldigt lugnt ute vid oss, det kan vara någon granne som bränner av några raketer vid tolvslaget, i övrigt inget mer. :D
Det blir skogen under dagen och sen antagligen en bunt goda vänner här hemma.
 
Jag tror att jag har blivit lite påverkad av att ha läst om så många collier som har rädslor att jag nästan utgår från att detta med fyrverkerier skulle kunna bli ett problemO_o. Därför har jag känt att jag måste satsa på att förebygga så mycket som möjligt, är jug inte möjligt att säga helt vad det är för en typ man har ännu vid 17 v. Nå, vid detta laget är jag rätt säker på att inomhus inte kommer bli nåt problem. Om nån av grannarna startar tredje världskriget just när vi går ut och kissar vet jag ju inte dock:nailbiting:. Räcker ju med ett olyckligt tillfälle om det vill sig illa.
 
Hur tänker ni i tråden kring valparnas första nyår? Brukar det skjutas mycket raketer där ni bor? Har ni preppat på nåt sätt?

Vi har lyssnat en hel del på fyrverkerier från Youtube. Vid det här laget börjar vi vara upp i ordentlig volym, man får höja rösten om man vill föra ett samtal samtidigt. Vi bor på landet men med grannar nära på båda sidor. Hos dem finns skjutglada killar:nailbiting:. Ifjol vaknade min dotter och grät av oljudet i sovrummet:(. Min plan är ordentlig aktivering dagarna innan nyårsafton så att jag har en passligt trött valp. Sedan kör vi "raketmusik" när hon kommer med och nattar dottern. Det får spela på tills efter midnatt. Förhoppningsvis blir smällandet utifrån inget speciellt då. Hon har alltså inte visat några tendenser till att vara berörd av den träning vi gjort hittills men jag har ingen lust att chansa:nailbiting:.

Jag har inte tänkt något speciellt. Iver är inte brydd om de skott han fått höra och under en promenad under lunchen för några veckor sen råkade vi gå i en skog där de sprängde i utkanten. Trots att marken skakade så att jag blev rädd så tittade bara hundarna omkring sig och pinnade på. Terriern bryr sig inte om fyrverkerier och vi bor i utkanten och här brukar det smällas lite men inte allra närmast så vi gör som vanligt. Går långpromenad på morgonen och tränar lite under dagen/afton för att sen ta det lugnt under kvällen så att de inte behöver rastas mellan 22-01 och sen går vi och lägger oss.
 
Jag har inte tänkt så värst mycket. Vi kommer att vara hemma och ta det lugnt. Det smälls säkert en hel del i mitt område men preppar med musik om så. Hon har hört en del raketer innan och inte reagerat då, men hur det blir när det smäller massor det vet jag inte. Har avstått att åka bort i alla fall för att jag vill kunna vara hemma och ha kontroll på situationen.
 
Har inte heller tänkt på nyår och förbereder inte något särskilt. Hos oss var det väldigt lite fyrverkerier förra året så det känns lugnt. Gråhundarna är dessutom inte berörda så det hjälper förhoppningsvis valpen :)
 
Inför nyår drar jag och två vänner upp med hundarna till Norrland. Deras hund är jätterädd för fyrverkerier så de ser verkligen fram emot tystnaden och en lugn nyårsafton.

Idag fick Asni skotträning när vi tränade budföring, för tydligen jagar de änder här ute på landet :p Inte en reaktion. Det gör mig glad :love:
 
Jag har ingen som reagerar på skott, men brukar tänka förebyggande på nyår. Tröttar ut dem ordentligt ett par dagar så det räcker med en tur i skogen på förmiddagen för att bränna energin. Mat vid 15, sen ner med rullgardinen och på med musik/TV-spel. vi brukar ha däckat i soffan före tolvslaget :p

Första året tycker jag sällan valpar reagerar alls, men det är ju trist om man timar in nån spökålder. Mina var så små förra året, blev nyfikna och gick ut på trappen och kollade.
 
6,5 månader gammal är hon nu.
Jag har mätt lite knasigt innan, men nu var jag noggrann och fick henne till 46,5 cm. Viktmässigt har hon gått ner lite, vilket jag inte förstår hur hon lyckas med :confused: Hon äter som en häst och jag bokstavligen öser godis över henne under dagen!
Dock verkar det inte gå någon nöd på henne. Hon är fin i hullet trots sina ynkliga 12,1 kg :p
48366867_10212153875950193_4084518395326758912_n.jpg

Sen var jag ju tvungen att ta lite nya bilder på henne :D
48361930_10212153868950018_5529802000264331264_n.jpg

48386643_10212153868670011_1074847339992055808_n.jpg

48358495_10212153869990044_3558836547442704384_n.jpg

48314830_10212153868710012_2909814981258117120_n.jpg
 
Har precis kommit hem från en resa till familj och släkt. Har först åkt tåg i 13 timmar dit och sen nu när vi åkte hem så tog vi flyget. Var lite nervös över rastningarna på tågresan då det blir många timmar att sitta men kan nu meddela att min valp har en förträfflig förmåga att hålla igen om hon vill:grin: Rastades 20.30 här hemma och sedan hade vi ett långt stopp vid 2 på natten, det tog 20 min av vallande på en gräsplätt innan hon kunde förmå sig att pinka. Svårt detta att göra ifrån sig på okänd mark. Sedan var jag ut med henne vid ett snabbstopp kl 8 men inte ska man ju tro att hon gjorde nåt, icket då. Vi kom fram 10.30 men hon vägrade att gå på toa förrän vi 14. Inga olyckor inne heller.


Ang nyår så har jag tränat hela hösten genom att lyssna på youtube med surroundsystem på jobbet. Ska jobba nyårsnatten. Det är en hel del bakgrundsljud på jobbet så jag hoppas vi klarar oss. Tyvärr har vi ett rum med panoramavy a la flygledartorn så blir svårt att mörklägga men vi har iaf markiser som jag ska köra ner i den mån det går. Jobbar centralt så vi kommer inte att bli förskonade, men min plan är att gå en lägre promenad i skogen när det är ljust på em, och sedan rasta hemma på gården (är lugn innergård trots centralt boende) vid 18-19 och sedan gå ut vid 2 på natten. Hon är generellt inte rädd för höga ljud och visar inget när vi ser på tuben, men man vet aldrig. Hellre en olycka inne än att hon blir rädd.
 
När Ammo var liten gjorde jag ingenting i träningsväg och jag skulle bli oroad om hunder som inte ens är året skulle bli skraja för fyrverkerier.
Det brukar ju komma senare med åldern liksom och då tror jag ärligt talat det kvittar om man tränat eller inte. Snarare tror jag träning kan själpa eftersom man riskerar att göra en grej av det.
 
Finn har hittills varit oberörd för alla höga ljud han blivit utsatt för, så jag är inte orolig :) De andra hundarna är oberörda.
Hundarna kommer vara hemma i hundgården, och det kommer inte att skjutas några fyrverkerier på vår gård. Närmsta granne är ca 800m bort.
 
Jag drog på fyrverkerier på tvn på högsta volym - ingen reaktion. Ebbot sov, tungt :D

Även min otroligt berörda hund sover sig igenom fyrverkerier på tvn. Nu tror (och hoppas) jag inte att din hund är berörd IRL heller, men fyrverkerier på tvn ger sällan samma upplevelse som det gör när det faktiskt smäller på riktigt :) Ivy reagerar inte heller på tvn, får se hur hon reagerar när det väl smäller av utanför, men jag hoppas att hon inte visar någon rädsla :up:
 
:love: Jag är så oändligt tacksam för att jag har fått Ville i mitt liv! Idag sökte han ut 50-80 meter ifrån mig i decimeterdjup snö och drev sen rådjuret i 10 min innan han kom tillbaka i bakspår igen! :love:
Sen blev jag en aning fundersam när jag blåste in honom, jag såg på gpsen att han var på väg tillbaka så jag blåste i pipan och helt plötsligt är det gälla skall bakom mig istället. :confused: Det visade sig vara en annan hund som var ute på promenad med sin matte och den protesterade varje gång jag blåste. :rofl:
Nu kan jag åka till universitet med ett leende och överleva tågförseningar eftersom jag har fått njuta på förmiddagen! :D
 
:love: Jag är så oändligt tacksam för att jag har fått Ville i mitt liv! Idag sökte han ut 50-80 meter ifrån mig i decimeterdjup snö och drev sen rådjuret i 10 min innan han kom tillbaka i bakspår igen! :love:
Sen blev jag en aning fundersam när jag blåste in honom, jag såg på gpsen att han var på väg tillbaka så jag blåste i pipan och helt plötsligt är det gälla skall bakom mig istället. :confused: Det visade sig vara en annan hund som var ute på promenad med sin matte och den protesterade varje gång jag blåste. :rofl:
Nu kan jag åka till universitet med ett leende och överleva tågförseningar eftersom jag har fått njuta på förmiddagen! :D
Vilken kille :love:
 

Liknande trådar

Hundträning Kommer här med ny fråga! Länge sen jag hade valp...😅 Vår valp är 6,5 månader Har slutat bita i våra händer å fötter oftast men ännu...
Svar
6
· Visningar
399
Senast: Hellhound
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 580
Senast: Mabuse
·
Hundhälsa Hej! Har en liten valp som nu börja få upp sina permanenta tänder, men mitt otränade öga tycker de sitter lite fel. Är det så illa som...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 010
Senast: hundtant
·
Övr. Hund Min snart fem månaders dvärgpudel tycker Mush inte är såhär jättegott. Hon äter, men jag får truga henne. Hon ska egentligen äta nio...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
1 952

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp