Valp 2018 del 2

@Sofie.S Hur ger du maten? Min har haft en lång period på nästan 2 mån då hon vägrar äta ur matskålen. Så jag använder aktiveringsleksaker, petflaskor, gömmer maten på olika ställen i bostaden, virar in i filt osv... då blir det lite mera intressant att äta...
Har gått från att blöta till att ge torrt och då äter han lite bättre. Jag brukar fylla hans kong med mjukost och foder och det funkar bra. :) Men med tanke på att han ska äta 12-15 dl foder om dagen skulle jag vilja hitta något som kunde kompensera de dagar han äger dåligt..
Jag har testat att gömma/lägga spår med hundmaten men han äter bara om det är godis då :p
 
Här kommer den lilla collie som imorgon är 17 veckorO_o. Hur nu det har gått till...:confused:

20181210_124505.jpg


Lovis är väldigt aktiv. Hon är vaken och direkt redo om nåt verkar vara på g. Jag har fått vara "hård" när det gäller att begränsa henne så att hon verkligen ska sova ordentligt. Passivitet kommer vi nog få jobba med. Annars är hon klok och metodisk när vi tränar, tycker om att samarbeta. Vi leker mycket och jobbar ständigt på att utveckla så bra belöningar som möjligt. Imorgon åker vi på "lekdate" till uppfödaren:). Där finns också ett av Lovis kullsyskon.
 
Asni var duktig på kursen idag. Hon är väldigt lugn hela tiden under teoridelarna och under majoriteten av tiden som andra hundar tränar, det är bara när ägarna leker med sina hundar som det blir svårt. Men det kommer nog med tiden! Är väldigt glad över att hon är så pass chill som hon är.
Idag fick vi testa på hopp och varva kon, på valpnivå såklart men ändå. Jag brukar anklaga henne för att vara en görare och inte en tänkare, men hon är faktiskt en hel del både och. Hon undrar väldigt mycket vad det är som lönar sig, och testar mer än gärna andra saker än det jag ber om :p

Det som imponerar och fascinerar mig mest med den här hunden är hur av och på hon är. Hon är ju väldigt nyfiken, intresserad av omvärlden och glad i både folk och fä, så jag har verkligen förväntat mig att hon ska vara hopplös att behålla fokus med. Men jäklar vad den där lilla saken kan visa självbehärskning! Sitter kvar trots att en annan hund kommer fram och nosar på henne, går lös med mig bland alla andra unghundar och valpar med 95% fokus på mig. Det är nästan som att hon har enklare att fokusera på mig med störning än utan :confused:

Älskar den där lillfisen. Bästa rödräven :love:
 
Asni var duktig på kursen idag. Hon är väldigt lugn hela tiden under teoridelarna och under majoriteten av tiden som andra hundar tränar, det är bara när ägarna leker med sina hundar som det blir svårt. Men det kommer nog med tiden! Är väldigt glad över att hon är så pass chill som hon är.
Idag fick vi testa på hopp och varva kon, på valpnivå såklart men ändå. Jag brukar anklaga henne för att vara en görare och inte en tänkare, men hon är faktiskt en hel del både och. Hon undrar väldigt mycket vad det är som lönar sig, och testar mer än gärna andra saker än det jag ber om :p

Det som imponerar och fascinerar mig mest med den här hunden är hur av och på hon är. Hon är ju väldigt nyfiken, intresserad av omvärlden och glad i både folk och fä, så jag har verkligen förväntat mig att hon ska vara hopplös att behålla fokus med. Men jäklar vad den där lilla saken kan visa självbehärskning! Sitter kvar trots att en annan hund kommer fram och nosar på henne, går lös med mig bland alla andra unghundar och valpar med 95% fokus på mig. Det är nästan som att hon har enklare att fokusera på mig med störning än utan :confused:

Älskar den där lillfisen. Bästa rödräven :love:

Andra som har valpar som saknar den där självbehärskningen fick glatt sitta på sidan om och träna passivitet medan alla andra valpar hoppade hinder samtidigt. :rofl:

Men måste säga att jag är väldigt imponerad av Asni. Tycker absolut att hon är en tänkare också och hon verkar väldigt balanserad tycker jag. Ni kommer bli ett grymt team :D
 
Andra som har valpar som saknar den där självbehärskningen fick glatt sitta på sidan om och träna passivitet medan alla andra valpar hoppade hinder samtidigt. :rofl:

Men måste säga att jag är väldigt imponerad av Asni. Tycker absolut att hon är en tänkare också och hon verkar väldigt balanserad tycker jag. Ni kommer bli ett grymt team :D
Det kommer nog! Jag tycker Cessna verkar himla kul att träna med, även om hon är lite överallt och ingenstans ibland :p 120% intensitet liksom. Det är ju kul!

Och tack! Asni är himla härlig. Är väldigt nöjd med henne :D
 
Det kommer nog! Jag tycker Cessna verkar himla kul att träna med, även om hon är lite överallt och ingenstans ibland :p 120% intensitet liksom. Det är ju kul!

Och tack! Asni är himla härlig. Är väldigt nöjd med henne :D

Jo, det kommer säkert och vi väntar hoppfullt på det. Men hon är jätterolig att ha att göra med, helt klart en annan typ av hund än vad jag är van med - men väldigt rolig. Ska bli intressant att se hur hon blir när hon vuxnat till sig lite. :D
 
Idag är jag så stolt över lilla fluffbollen:love::love:. Vi hade vaccinationstid hos veterinären idag. Senast vi var där var hon helt positiv och trygg i övrig men tyckte att vågen var skum. Jag min klåpare försökte då locka med godis vilket bara gjorde det hela värre:banghead:. Till sist fick jag lyfta på en tydligt obekväm valp och konstatera att det gått åt helvete.

Idag åkte vi därför i god tid och jag var utrustad och redo för ett shejpingpass:angel:. Shejpade upp henne på vågen och när vi var klara hade jag en glad och avslappnad valp som stod som limmad på vågen tills hon fick fri-kommando:D. 9,80 kg väger hon:). När vi var klara inne hos veterinären gick vi via vågen för ett repetitionspass innan vi åkte hem. Great success:banana::banana:
 
Återbesök för Finn idag, tyvärr oförändrat sedan i onsdags. Inte sämre tack och lov, men inte bättre heller. Nytt återbesök på måndag.
Däremot är han ju så otroligt enkel att ha med överallt! Verkar inte ha fått några dåliga vibbar av veterinärer, han låg så snällt och lugnt på rygg när de ultraljudade området runt tarmen, trots att det tog säkert 10 minuter. Så duktig :heart
 
Återbesök för Finn idag, tyvärr oförändrat sedan i onsdags. Inte sämre tack och lov, men inte bättre heller. Nytt återbesök på måndag.
Däremot är han ju så otroligt enkel att ha med överallt! Verkar inte ha fått några dåliga vibbar av veterinärer, han låg så snällt och lugnt på rygg när de ultraljudade området runt tarmen, trots att det tog säkert 10 minuter. Så duktig :heart
Lilla vännen :heart Håller tummarna för att det går åt rätt håll till måndag!
 
Återbesök för Finn idag, tyvärr oförändrat sedan i onsdags. Inte sämre tack och lov, men inte bättre heller. Nytt återbesök på måndag.
Däremot är han ju så otroligt enkel att ha med överallt! Verkar inte ha fått några dåliga vibbar av veterinärer, han låg så snällt och lugnt på rygg när de ultraljudade området runt tarmen, trots att det tog säkert 10 minuter. Så duktig :heart
Hoppas det vänder till det bättre över helgen! Håller tummarna:up:
 
Hur tänker ni i tråden kring valparnas första nyår? Brukar det skjutas mycket raketer där ni bor? Har ni preppat på nåt sätt?

Vi har lyssnat en hel del på fyrverkerier från Youtube. Vid det här laget börjar vi vara upp i ordentlig volym, man får höja rösten om man vill föra ett samtal samtidigt. Vi bor på landet men med grannar nära på båda sidor. Hos dem finns skjutglada killar:nailbiting:. Ifjol vaknade min dotter och grät av oljudet i sovrummet:(. Min plan är ordentlig aktivering dagarna innan nyårsafton så att jag har en passligt trött valp. Sedan kör vi "raketmusik" när hon kommer med och nattar dottern. Det får spela på tills efter midnatt. Förhoppningsvis blir smällandet utifrån inget speciellt då. Hon har alltså inte visat några tendenser till att vara berörd av den träning vi gjort hittills men jag har ingen lust att chansa:nailbiting:.
 
Hur tänker ni i tråden kring valparnas första nyår? Brukar det skjutas mycket raketer där ni bor? Har ni preppat på nåt sätt?

Vi har lyssnat en hel del på fyrverkerier från Youtube. Vid det här laget börjar vi vara upp i ordentlig volym, man får höja rösten om man vill föra ett samtal samtidigt. Vi bor på landet men med grannar nära på båda sidor. Hos dem finns skjutglada killar:nailbiting:. Ifjol vaknade min dotter och grät av oljudet i sovrummet:(. Min plan är ordentlig aktivering dagarna innan nyårsafton så att jag har en passligt trött valp. Sedan kör vi "raketmusik" när hon kommer med och nattar dottern. Det får spela på tills efter midnatt. Förhoppningsvis blir smällandet utifrån inget speciellt då. Hon har alltså inte visat några tendenser till att vara berörd av den träning vi gjort hittills men jag har ingen lust att chansa:nailbiting:.

Jag har inte tänkt mycket alls. Åker upp till norrland över nyår och hoppas (för min ena hanes skull) att det inte smälls allt för mycket. Har ingenaning om hur Ivy reagerar, men hon är helt skottfast och reagerar inte på åska eller tjutande smällare (enstaka). Hur det blir om det smälls och tjuts mycket på samma gång kan jag inte svara på. Vi kommer göra som vanligt, göra iordning en trygg plats för min hane, sätta på musik och lite så. Så får vi ta det därifrån :)
 
11 månader blev trollet igår. 37cm hög och 8kg tung. Bokat in en ettårskoll åt henne om ca en månad, sedan väntar röntgen och BPH under våren. Nervösa tider :nailbiting::D Men allt har hon vuxit på sig, börjar faktiskt se ut som en ordentlig sheltie nu. Fin i kroppen och fint byggd.
8.png
 
@Exit Vi tränade inget med Sherlock och lät bli att uppmärksamma smällarna. Det small rätt bra både första och andra året, speciellt under flera av promenaderna. Vi bor visserligen i en liten stad men väldigt centralt.
Han var ett halvår gammal under sitt första nyår. Förra året stod han och kikade i fönstret en gång men annars brydde han sig inte. Lyfte inte ens på huvudet om det smällde ute.

Watson bryr sig inte om andra normala höga ljud som tappade kastruller eller liknande och är en stabil liten vovve, så vi kommer göra samma sak igen. Bara låtsas som absolut ingenting. Han är lite äldre, blir 8 månader veckan efter nyår.
 
Tänkte sätta på lite raketer på tv bara för att testa men tror inte att han kommer reagera så länge han är inomhus. Det är väl kvällskissen som kan bli ett deal - grannarna hade riktigt röjarfest och musiken studsade mellan husen, då fick jag gå iväg från huset för att kissa honom. Han var inte direkt rädd men mer skeptisk.
Dock frågade min mamma om hon kunde få Ebbot över nyår vilket känns lite skönt då vi ska ha middagsbjudning och ungar kommer vara högt och lågt. :angel:
 

Liknande trådar

Hundträning Kommer här med ny fråga! Länge sen jag hade valp...😅 Vår valp är 6,5 månader Har slutat bita i våra händer å fötter oftast men ännu...
Svar
6
· Visningar
362
Senast: Hellhound
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 416
Senast: Mabuse
·
Hundhälsa Hej! Har en liten valp som nu börja få upp sina permanenta tänder, men mitt otränade öga tycker de sitter lite fel. Är det så illa som...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 979
Senast: hundtant
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
646

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp