Status
Stängd för vidare inlägg.
Sid vägde 4,9 kg när han var 8,5 veckor, Lemmy vägde 6,6 vid 8 veckor.. :angel: Nu har ju inte Sid vuxit klart men så många kg lär han inte lägga på sig, 21 kg mot Lemmys 31 kg :rofl:
Asni vägde 3,7-3,8 kg vid 8 veckor, lillskiten :p Hon är just nu ca 31 cm hög, Tinja slutade växa på höjden runt halvåret. Så får se vart hon landar!

Och är Lemmy stor eller växlar rasen mycket i vikt/storlek?
 
@machafuko alltså jag har så svårt att föreställa mig hur du tycker valpen är ful osv😅 hon är ju helt underbar och lika söt som alla andra pirayorna som de oftast är och svinmycket valp att ha hemma allmänt osv. 💕


Jättesvårt även att förhålla mig till att du tycker Tollarna inte är så fina utseendemässigt i val av hund men ändå vill ha en mest av allt 😅. Fattar inte 😅

Följer lite anonymt i den här tråden men det är. är väl jättebra att det finns folk som faktiskt väljer ras utifrån egenskaper snarare än utseende? Sen har jag ju förstått det som att @machafuko haft en ras innan som inte passade henne. Man lär ju sig av sina misstag...

Och vill man dessutom ha en hund för retrieverjakt är det ju retrieverutseendet man får på köpet, oavsett. Vill man specifikt hålla på med tollingjaktprov har man inte många val till ras heller tänker jag.
 
@machafuko Jag tycker sällan valpar är fina. Mina egna är ju förstås urgulliga på alla sätt men ska jag bara kolla på typ formen på kroppen, det konstiga ansiktet, den helt galna pälsen osv på Watson så är han ju ful som stryk. :D Det är ju snarare att han är så charmig som gör att jag tycker att han är söt. Detsamma med andras bilder, jag kan fascineras av hur vissa lyckas fånga ett "sött uttryck" som på några av dina bilder av Cessna. Men på de senaste bilderna, om jag bara "analyserar utseendet" på valpen, så har hon ju sjukt läskigt stora ögon exempelvis. :laugh:

Däremot kan jag verkligen inte se hur tollare skulle vara fula när de är vuxna! Det är inte min favvotyp utseendemässigt men extremt få hundraser ser annat än bra ut. Vissa mönster/färger kan bli lite eh, men generellt är majoriteten av alla hundraser fina. Jag tål dock inte alls brachysar eller de med massa hänghud. Favvosorten är skäggterrier och schnauzer. :love:
 
Följer lite anonymt i den här tråden men det är. är väl jättebra att det finns folk som faktiskt väljer ras utifrån egenskaper snarare än utseende? Sen har jag ju förstått det som att @machafuko haft en ras innan som inte passade henne. Man lär ju sig av sina misstag...

Och vill man dessutom ha en hund för retrieverjakt är det ju retrieverutseendet man får på köpet, oavsett. Vill man specifikt hålla på med tollingjaktprov har man inte många val till ras heller tänker jag.

Jag tror verkligen ingen som vill ägna sig åt div sporter/discipliner etc väljer hund utifrån utseende ☺️
 
Asni vägde 3,7-3,8 kg vid 8 veckor, lillskiten :p Hon är just nu ca 31 cm hög, Tinja slutade växa på höjden runt halvåret. Så får se vart hon landar!

Och är Lemmy stor eller växlar rasen mycket i vikt/storlek?
Hanarna "ska" väga inom 22-32 kg och 52-60 cm, så det växlar en del. Men Lemmy är grov, inte så stor på höjden (han ligger på "idealhöjden" för hanar av rasen) Sid är spinkigare och lägre :)
 
@machafuko, alltså, jag brukar ju som bäst tycka att salukivalpar är söta ibland, och sedan inte gilla valpar alls, men din valp är ju helt galet toksöt! Du kan omöjligt tycka att hon inte är det?! :cautious:

Hahhahaa :laugh:

Hon är ju lite nättare är sina syskon som är små fluffbollar. Du kanske gillar den nättare typen då. Ju mer saluki-lik desto bättre? :D
 
Vet inte om du menar här eller i allmänhet men tyvärr är det otroligt många människor som köper hundar enbart för att de tycker att de är fina.

Jag har valt att kommentera svar - inte gå in på vad specifika personer har för agenda/visioner osv ang val av hund/ras/disciplinfokus osv.

Att göra ngt annat hade känts opassande och över gränsen för mig.
 
@machafuko Jag tycker sällan valpar är fina. Mina egna är ju förstås urgulliga på alla sätt men ska jag bara kolla på typ formen på kroppen, det konstiga ansiktet, den helt galna pälsen osv på Watson så är han ju ful som stryk. :D Det är ju snarare att han är så charmig som gör att jag tycker att han är söt. Detsamma med andras bilder, jag kan fascineras av hur vissa lyckas fånga ett "sött uttryck" som på några av dina bilder av Cessna. Men på de senaste bilderna, om jag bara "analyserar utseendet" på valpen, så har hon ju sjukt läskigt stora ögon exempelvis. :laugh:

Däremot kan jag verkligen inte se hur tollare skulle vara fula när de är vuxna! Det är inte min favvotyp utseendemässigt men extremt få hundraser ser annat än bra ut. Vissa mönster/färger kan bli lite eh, men generellt är majoriteten av alla hundraser fina. Jag tål dock inte alls brachysar eller de med massa hänghud. Favvosorten är skäggterrier och schnauzer. :love:

Alltså sen @Gnist la upp sina valpbilder är ju fauvesvalpar några av mina favoritvalpar. Sen är din Watson något av det urgulligaste jag sett! Jag älskar ju fluff och krull och allt däremellan. :D

Ja, lilla Cessna har ett nätt litet ansikte med väldigt stora öron och ögon som ibland ser gigantiska ut, ibland mer normala. Hon har en förmåga att ”kolla lite under luggen” också så att man ser ögonvita.:angel:
 
Alltså sen @Gnist la upp sina valpbilder är ju fauvesvalpar några av mina favoritvalpar. Sen är din Watson något av det urgulligaste jag sett! Jag älskar ju fluff och krull och allt däremellan. :D

Ja, lilla Cessna har ett nätt litet ansikte med väldigt stora öron och ögon som ibland ser gigantiska ut, ibland mer normala. Hon har en förmåga att ”kolla lite under luggen” också så att man ser ögonvita.:angel:

Förhoppningsvis blir det nya pyttingbilder i oktober :angel::D
 
Alltså sen @Gnist la upp sina valpbilder är ju fauvesvalpar några av mina favoritvalpar. Sen är din Watson något av det urgulligaste jag sett! Jag älskar ju fluff och krull och allt däremellan. :D

Ja, lilla Cessna har ett nätt litet ansikte med väldigt stora öron och ögon som ibland ser gigantiska ut, ibland mer normala. Hon har en förmåga att ”kolla lite under luggen” också så att man ser ögonvita.:angel:
Tinja var inte vacker ett bra tag... :o:rofl:
Men hon är ju rätt snygg nu som tur är :angel:
68580E58-20CA-480B-A7CC-693498A8D10D.jpeg
Vad är det där ens liksom? Vem har satt fast öronen helt snett? :confused:
 
Alltså sen @Gnist la upp sina valpbilder är ju fauvesvalpar några av mina favoritvalpar. Sen är din Watson något av det urgulligaste jag sett! Jag älskar ju fluff och krull och allt däremellan. :D

Ja, lilla Cessna har ett nätt litet ansikte med väldigt stora öron och ögon som ibland ser gigantiska ut, ibland mer normala. Hon har en förmåga att ”kolla lite under luggen” också så att man ser ögonvita.:angel:
Haha, vi kan gilla varandras valpar! :D
 
Jo men det går bra. Hon tuffar till sig rejält för varje dag som går och riktigt överjävlig verkar hon vara. Syskonen verkar vara änglar i jämförelse. :laugh:

Hon har också börjat sova mindre på dagarna, så jag försöker ändå vara noga med att hon ska få sömn och att inte trissa upp henne för mycket eftersom hon då lätt får överslag. Energi till tusen och otroligt social. Följsam är hon också. Kan alltså inte klaga på de bitarna. :D

Men snygg... NEJ. Inte snygg! :angel:

Här en bild från idag. Tagen ur rätt vinkel för att hon i alla fall ska se lite söt ut.
Dj4Ua5y.jpg

Hon är ju jättesöt! :love: Öronen påminner mig om Hudson, fast han var mycket fluffigare när han var liten
 
Import av valp går framåt! Det är mina föräldrar som hämtar valpen i Prag, de gillar att resa och erbjöd sig, vilket jag är tacksam över. :D De har ikväll träffat valpen som verkar väldigt kärvänlig, lugn men samtidigt nyfiken. De fick även träffa båda föräldrarna till valpen och fick ett gott intryck av dem.
Imorgon väntar en resa hem på 150 mil - jag spricker av nyfikenhet! Vill träffa valpis nu!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 476
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Läste precis i tråden valpkullar om en abortspruta som inte fungerat? Hann inte läsa så noga innan jag fick panik, så vet inte om jag...
2
Svar
28
· Visningar
2 415
Senast: Vovve
·
Hundavel & Ras Finns det någon anledning till att man tar så många kullar på en gång? Vill man inte utvärdera först?
2
Svar
23
· Visningar
228
Senast: Linda_A
·
Hundavel & Ras Letade efter tidigare trådar med samma frågeställning, men alla är ett antal år gamla. Man har ju hört att priserna gått upp något...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 598
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp