Status
Stängd för vidare inlägg.
@Monstermom Förvisso. Hon har en gallerbur som jag har i bilen och som jag tar med mig in och har i sovrummet hemma. Den fyller jag med filtar och när jag inte orkar släpa runt på hela buren så tar jag med nån filt dit vi ska.
Vår kvällsrutin är sådan att jag nattar henne i sängen och lägger henne i buren när hon är trött. Då stannar hon där och sover. När hon vill ut så går vi ut o sen gör vi om proceduren. Hon somnar inte i buren av sig självt, är vi hemma sover hon hellre i soffan och går inte ut i sovrummet och lägger sig i buren om jag inte är där. Hon är mammig och jag känner att hon slappnar inte av i ett annat rum. Hon vaknar så fort man rör sig och följer efter. Med tanke på hur mitt liv ser ut har jag prioriterat att hon ska få sin sömn och då har knät varit enkelt. Vet inte riktigt om det är rimligt att gå och visa henne på filt eller bur så fort hon vaknar och följer efter? Hon kommer liksom inte att somna där ändå, eftersom jag inte är samma rum. På natten är det samma sak, jag vaknar oftare än valpen och går jag upp vaknar hon och följer efter. Jag tar ut henne då och rastar henne för att undvika att hon vill gå ut en timme senare och väcker mig (jag har sömnbekymmer och värnar om den sömn jag kan få). Vi bor i lgh och lämnar jag henne i sovrummet kommer hon börja pipa och skälla och jag misstänker att grannarna inte uppskattar det på nätterna....
Nu när jag jobbar natt framöver överväger jag att låta henne sova i sängen dagtid, hon sover absolut bäst och längst perioder där. Det är för min egen skull, jag måste få sova nån gång. På natten på jobbet kan jag ha med buren och lägga henne i den så att hon inte slutar att vara van att sova där...

Vet inte riktigt om jag ska se detta med trygg plats/sovrutiner/osjälvständighet som ett problem eller ej. Har haft henne i 2,5 vecka bara. Vilka krav och förväntningar kan man ha på självständighet efter så kort tid? Hon är 13 veckor liksom.
Ebbot pep också så fort han inte såg mig första veckorna men det släppte i takt med att han blev tryggare med vår hemmamiljö. Nu kan jag be honom att gå och lägga sig i sin säng. Ge det lite tid. :)
 
Var nere på klubben och tränade med båda vovvarna. Tinja fick träna på svåra slalomingångar och Asni fick öva på att titta på när Tinja tränar, vi började leka in ett framåtkommando mellan hinderstöd och så körde vi 'stampa på gungan'-leken för tredje gången.

Innan har hon iallafall noterat att "aha, den rör sig" men nu bara kastade hon sig upp på agilitygungan för att smälla ner den i marken :rofl: Helt orörd.
 
Skönt att höra, inte alla som tänker så. :angel:
Men jo, jag tänker att det är en sund oro att ha, så jag kanske faktiskt märker om han säger att nä, nu behöver han bara få slappa ett tag - lätt att missa om jag bara antar att allt ska funka, misstänker jag.
(Eller nja, kanske inte så lätt att missa med tanke på att han biter mer ju tröttare han blir - men det kan ju i teorin finnas någon peak på det också. :laugh:)
Men det är väl du som är kursledare? Eller missuppfattar jag? Inte är valpen anmäld till Agilitykurs?
 
Började på ny valpkurs på nytt ställe i torsdags. Utan valp...första kurstillfället. Känns jättebra. Gillade ledarens sätt. Hoppas det hänger i. Vi pratade om förväntningar och om dygnsvila och att man kan ta det superlugnt om man vill med träningen och att kontakten är viktig.
 
@Luff Men gud så tröttsamt. Hoppas verkligen att du slapp betala hela kursavgiften...

Själv anser jag att det är berikande för min hund att träffa olika sorters hundar. I min valpkurs har vi doberman, pom, gatuhund från hundhem, tibbe, dsg, collie och så jag. Hur bra som helst för valparna att se att hundar kan vara olika.
 
  • Gilla
Reactions: Laa
@Monstermom Förvisso. Hon har en gallerbur som jag har i bilen och som jag tar med mig in och har i sovrummet hemma. Den fyller jag med filtar och när jag inte orkar släpa runt på hela buren så tar jag med nån filt dit vi ska.
Vår kvällsrutin är sådan att jag nattar henne i sängen och lägger henne i buren när hon är trött. Då stannar hon där och sover. När hon vill ut så går vi ut o sen gör vi om proceduren. Hon somnar inte i buren av sig självt, är vi hemma sover hon hellre i soffan och går inte ut i sovrummet och lägger sig i buren om jag inte är där. Hon är mammig och jag känner att hon slappnar inte av i ett annat rum. Hon vaknar så fort man rör sig och följer efter. Med tanke på hur mitt liv ser ut har jag prioriterat att hon ska få sin sömn och då har knät varit enkelt. Vet inte riktigt om det är rimligt att gå och visa henne på filt eller bur så fort hon vaknar och följer efter? Hon kommer liksom inte att somna där ändå, eftersom jag inte är samma rum. På natten är det samma sak, jag vaknar oftare än valpen och går jag upp vaknar hon och följer efter. Jag tar ut henne då och rastar henne för att undvika att hon vill gå ut en timme senare och väcker mig (jag har sömnbekymmer och värnar om den sömn jag kan få). Vi bor i lgh och lämnar jag henne i sovrummet kommer hon börja pipa och skälla och jag misstänker att grannarna inte uppskattar det på nätterna....
Nu när jag jobbar natt framöver överväger jag att låta henne sova i sängen dagtid, hon sover absolut bäst och längst perioder där. Det är för min egen skull, jag måste få sova nån gång. På natten på jobbet kan jag ha med buren och lägga henne i den så att hon inte slutar att vara van att sova där...

Vet inte riktigt om jag ska se detta med trygg plats/sovrutiner/osjälvständighet som ett problem eller ej. Har haft henne i 2,5 vecka bara. Vilka krav och förväntningar kan man ha på självständighet efter så kort tid? Hon är 13 veckor liksom.

Jag menade inte att det är något märkligt med att hon är trygg "bara" i knät, eller att du ska börja träna henne att vara mer ensam! Det var bara ett tips på något som kan vara hjälpsamt att lägga till. :)
En fäll som alltid (undantaget ut på promenad, mest för att den är bökig att bära på :angel:) hjälper Totoro att slappna av på nya och stökiga platser. Det blir som en symbol, typ. I ditt fall hade jag kanske börjat ta med den där filten alltid, tex. Just att den alltid finns där är en stor del av att det funkar, om den är med bara ibland är det svårare att förstå - som regel, givetvis finns undantag för det med.

Totoro sover i min säng, och att släpa på en bur åt honom är hopplöst ändå. 16 kg nu, för att kunna ha en kontinuitet i trygga punkten skulle buren behöva vara rätt stor. :o:D

Känns som det där blev osammanhängande och jag har glömt en massa, men nu måste jag iväg igen.

Men det är väl du som är kursledare? Eller missuppfattar jag? Inte är valpen anmäld till Agilitykurs?

Jo, Totoro går agilitykurs? Agilitygrunder.
 
Han är 13 veckor nu, ska veckoväga honom idag men gissar på 15 kg ganska precis. Den här veckan kommer att bli något av ett make it or break it-maraton (hm, kan man säga så? :D), ikväll börjar han på sin första riktiga kurs (räknar inte riktigt valpkurser) i agility. Imorgon och på fredag är det föreläsning på kvällen och träffar på dagen. Sen är det helhelgskurs på 9-10h per dag, agility på måndag, rally på tisdag, skogsträff på onsdag och valpträff på torsdag. Till det behöver jag klämma in några valpträffar på dagtid under veckan. Får se hur pigg han är att hitta på något på fredag! :angel:
Men är det Totoro som går alla dessa kurser? Och har redan gått en valpkurs? Och behöver klämma in några valpträffar? För vems skull?
 
Idag har jag varit i Stockholm och hälsat på min lilla Ofelia. 💕

IMG_20181007_153250.jpg
 
Men är det Totoro som går alla dessa kurser? Och har redan gått en valpkurs? Och behöver klämma in några valpträffar? För vems skull?
Han går agility, det är för bådas vår skull tänker jag. Han och jag tycker det är kul i stunden, och han och jag lär oss saker vi kommer att ha nytta av lång tid framåt. Han har gått valpkurs, för hans skull. Han kommer att fortsätta gå på de delar av valpkursen jag håller (oftast 1/vecka) det kan kanske sägas vara för min skull då? Valpträffar har varit och kommer fortsätta vara för hans skull.

Helgerna är sådant som legat i schemat i upp mot ett år och inte gått eller varit mycket svårt att ändra när det blev som det blev.

Han kommer att vara med på ett antal sportinriktade kurser under resten av året, och förmodligen några fler om de första visar sig funka bra. Han är med på jobbet helt enkelt.
 
Han går agility, det är för bådas vår skull tänker jag. Han och jag tycker det är kul i stunden, och han och jag lär oss saker vi kommer att ha nytta av lång tid framåt. Han har gått valpkurs, för hans skull. Han kommer att fortsätta gå på de delar av valpkursen jag håller (oftast 1/vecka) det kan kanske sägas vara för min skull då? Valpträffar har varit och kommer fortsätta vara för hans skull.

Helgerna är sådant som legat i schemat i upp mot ett år och inte gått eller varit mycket svårt att ändra när det blev som det blev.

Han kommer att vara med på ett antal sportinriktade kurser under resten av året, och förmodligen några fler om de första visar sig funka bra. Han är med på jobbet helt enkelt.
Ja då var det ju som jag trodde. Han är "med" på de kurser som du håller alltså. Du har inte anmält din 13 veckors valp till en massa kurser.
 
Ja då var det ju som jag trodde. Han är "med" på de kurser som du håller alltså. Du har inte anmält din 13 veckors valp till en massa kurser.

Just agilityn - som väl var den du frågade om? eller minns jag tokigt? :o - är inte min kurs, utan en kurs jag anmält honom till. Delar av valpkursen har vi gått för en annan instruktör. Men resten är att han hänger med.
 
Just agilityn - som väl var den du frågade om? eller minns jag tokigt? :o - är inte min kurs, utan en kurs jag anmält honom till. Delar av valpkursen har vi gått för en annan instruktör. Men resten är att han hänger med.
Jag började undra om agilitykursen för att jag tyckte det var en märklig kurs för en så stor men väldigt ung valp. Här går det inte ens att anmäla en valp till valpkurs före den är tolv veckor.
 
Jag började undra om agilitykursen för att jag tyckte det var en märklig kurs för en så stor men väldigt ung valp. Här går det inte ens att anmäla en valp till valpkurs före den är tolv veckor.

Jag tänker att det är just för att han är ung som jag vill gå den, när han är stor och tung känns det mindre aktuellt. Jag är inte ute efter att köra agility med honom men vill ha grunderna i handling (jättebra i allmänlydnaden), kroppskontroll (i ickeexplosiva övningar), och samarbete i hög upphetsning. Lite sådant. :)

Han var 13 veckor när agilitykursen började (i onsdags), så över gränsen. Valpkursen var lite annorlunda, och valpträffarna specifikt till för yngre valpar. I hans fall så är ju klubben nästan som hemma, och vi har inte hållit oss till att göra det kurstillfällena handlat om. Ifall han blivit trött mitt i en inkallningsträning så har vi helt sonika satt oss ner i valphögen och tränat på att sova när andra gör spännande saker istället. :D
 
Lite fler bilder på Ofelia. :love: Dessa bilder är tagna av uppfödaren.
Bara tre veckor kvar till jag hämtar henne. Jag tror denna hund blir bra. Hon var mycket rättfram och social när jag besökte henne, och fin. :heart Hon är mörkare i verkligheten än hon blir på bild.

nnwuad.jpg


muv1ns.jpg
 
Min är 14 veckor nu och idag insåg jag att hon skaffat ett nytt beteende. Hon har börjar rida på en av sina leksaker, och enbart den. Är detta en del i att hon går mot könsmognad? :confused: Har även märkt sista dagarna (kanske sista 3 dagarna) att hon blivit lite misstänksam mot "spöken" och en del plötsliga ljud. Tyckte det var tidigt för spökåldern nu men ja, det är ju en liten ras så..?
 
Min är 14 veckor nu och idag insåg jag att hon skaffat ett nytt beteende. Hon har börjar rida på en av sina leksaker, och enbart den. Är detta en del i att hon går mot könsmognad? :confused: Har även märkt sista dagarna (kanske sista 3 dagarna) att hon blivit lite misstänksam mot "spöken" och en del plötsliga ljud. Tyckte det var tidigt för spökåldern nu men ja, det är ju en liten ras så..?
De allra flesta valpar går igenom en fas när de är lite juckiga, men om det blir väldigt mycket kan man fundera på om det är ett stressöverslag. Har inget med könsmognad att göra.
 
@Migo Skönt att höra, tyckte det var lite tidigt. Men att det kommit i samband med spökerier kändes lite lurigt... Det ser inte ut att ha med stress att göra. Hon är inte speciellt stressad då det hänt. Mest som att hon ligger och myser med sitt gosedjur :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 558
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Läste precis i tråden valpkullar om en abortspruta som inte fungerat? Hann inte läsa så noga innan jag fick panik, så vet inte om jag...
2
Svar
28
· Visningar
2 484
Senast: Vovve
·
Hundavel & Ras Finns det någon anledning till att man tar så många kullar på en gång? Vill man inte utvärdera först?
2
Svar
23
· Visningar
238
Senast: Linda_A
·
Hundavel & Ras Letade efter tidigare trådar med samma frågeställning, men alla är ett antal år gamla. Man har ju hört att priserna gått upp något...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 674
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp