Status
Stängd för vidare inlägg.
@Migo Skönt att höra, tyckte det var lite tidigt. Men att det kommit i samband med spökerier kändes lite lurigt... Det ser inte ut att ha med stress att göra. Hon är inte speciellt stressad då det hänt. Mest som att hon ligger och myser med sitt gosedjur :D
Stress är lite lurigt, det visar sig sällan när det är stressigt utan ger överslag i andra situationer. När hunden är i en situation som den upplever som stressig så försöker den bara ta sig igenom det och så kan det visa sig i en helt annan situation. Som Ville märkte jag att en dag som blev upp och ner vänd att under dagen tog han sig igenom det, men på kvällen fick han frispel och for runt som en galning på ett sätt som inte är normalt för honom. Så vi gick ut, gjorde ett godissök för att bränna lite energi och trötta ut huvudet lite. Sen kom vi in och jag tog honom i famnen och inom en minut som tvärslockna han. Jag tolkar det som om han kände en viss stress under dagen och visade det först på kvällen när alla var samlade och det var lugnt.

För att ingen ska missförstå, han far absolut runt och leker inne normalt sett, men den här gången var hans kroppsspråk inte "jag har hur kul som helst" utan snarare "jag vet inte vart jag ska ta vägen". Den dagen blev inte bra av många olika anledningar, men det var inte något jag kunde råda över just då utan fick göra det bästa av situationen.
 
@Snurrfian Jag ska fundera på det helt klart. Men jag upplever att vi haft det ovanligt lugnt faktiskt på sistone. Bara varit hemma, i stallet och på jobbet. Dessutom jobbat natt och där har hon mestadels sovit sig igenom passen.
Jag har aktiverat henne mer än vanligt med godissök och börjat träna med klicker, just för att vi varit mkt på jobbet inomhus.
 
@Snurrfian Jag ska fundera på det helt klart. Men jag upplever att vi haft det ovanligt lugnt faktiskt på sistone. Bara varit hemma, i stallet och på jobbet. Dessutom jobbat natt och där har hon mestadels sovit sig igenom passen.
Jag har aktiverat henne mer än vanligt med godissök och börjat träna med klicker, just för att vi varit mkt på jobbet inomhus.
Som sagt behöver det inte vara något, det jag pekar på är att stress inte alltid visar sig just när det inträffar utan kan dyka upp i helt andra sammanhang.
 
Jag behöver iallafall inte undra om valpen är trivs i bilen :D
43622205_10211774350182286_9184191309366165504_n.jpg
 
@Snurrfian & @AraSlei gömmer syskonen ben? Det verkar vara Atas nya grej. Hon är med mig på jobbet idag och jag hittar benet bakom papperskorgen. Tar fram det och får en mördande blick av Ata som direkt springer iväg och gömmer det på annat ställe. Hon gjorde likadant ute med älgklöven, stod och puttade över löv och jord med nosen så ingen annan skulle se det :D

Dessutom fick hon en egen keps i veckan ;) Hon är ju döpt efter ett konkurrerande företag till det jag jobbar på så denna passade bra på kontoret :D
219275C1-E4DB-4AB7-8BF3-D6F3B56E33F3.jpeg
 
Igår åkte jag och besökte det lokala hunddagiset. Det gick att köpa drop-in-plats där och det skulle ju vara rätt bra för mig eftersom jag har ett väldigt sporadiskt behov (närmare sagt ungefär 4 dagar per 6 veckor).
Men ptja... jag har ju aldrig haft hunddagis förr och jag känner väl rent spontat att jag skulle inte vilja ha det som heltidslösning. Åtminstone inte på en valp/unghund. Jag har väldigt svårt att tro att min hund skulle finna sig i att sitta i ett rum på dagarna, med en massa rörelse runtikring sig förvisso då det alltid är hundar och personal i rörelse. Men ändå. Jag ser framför mig att hon skulle bli en skällig och hoppig hund i jakt på uppmärksamhet, eftersom hon alltid vill vara med. De vuxna ex jag träffat av rasen har även de vart mkt sociala och bundna till sin människa/familj.
Jag säger inte att det är fel med dagis, men jag skulle vara orolig att min valp/unghund lär sig en massa beteenden jag inte vill ha. Den är ju trots allt mer vaken tid på dagis än hemma med mig om den vore där på heltid...

Tackolov så får drop-in hundar, och spec då valpar som inte ska lämnas, vara med personalen i personalutrymmena. Och det är av den anledningen jag ser det som ett alternativ för oss i dagsläget.
 
@Snurrfian & @AraSlei gömmer syskonen ben? Det verkar vara Atas nya grej. Hon är med mig på jobbet idag och jag hittar benet bakom papperskorgen. Tar fram det och får en mördande blick av Ata som direkt springer iväg och gömmer det på annat ställe. Hon gjorde likadant ute med älgklöven, stod och puttade över löv och jord med nosen så ingen annan skulle se det :D

Dessutom fick hon en egen keps i veckan ;) Hon är ju döpt efter ett konkurrerande företag till det jag jobbar på så denna passade bra på kontoret :D

Gullan :D Finn har gömt ben någon gång, men inte frekvent. Han brukar inte hinna gömma dem innan de är slut :angel: Sist han gömde ett så tryckte han in det under en av trådbackarna i garderoben. Prima gömställe tydligen - förutom den lilla detaljen att hans mor såg det och snodde det så fort han lämnat rummet. Schysst morsa :D
 
@Snurrfian & @AraSlei gömmer syskonen ben? Det verkar vara Atas nya grej. Hon är med mig på jobbet idag och jag hittar benet bakom papperskorgen. Tar fram det och får en mördande blick av Ata som direkt springer iväg och gömmer det på annat ställe. Hon gjorde likadant ute med älgklöven, stod och puttade över löv och jord med nosen så ingen annan skulle se det :D

Dessutom fick hon en egen keps i veckan ;) Hon är ju döpt efter ett konkurrerande företag till det jag jobbar på så denna passade bra på kontoret :DVisa bifogad fil 20307
Nej Ville gömmer inget, han äter!:rofl: men å andra sidan har han ingen konkurrens här hemma så större tuggben ligger utspridda lite överallt. :)
 
Gullan :D Finn har gömt ben någon gång, men inte frekvent. Han brukar inte hinna gömma dem innan de är slut :angel: Sist han gömde ett så tryckte han in det under en av trådbackarna i garderoben. Prima gömställe tydligen - förutom den lilla detaljen att hans mor såg det och snodde det så fort han lämnat rummet. Schysst morsa :D
Haha, morsan skojar han inte bort :D Att gömma ben har jag bara sett senaste veckan, kul att se deras fantasi och kreativitet när det kommer till gömställen.

Nej Ville gömmer inget, han äter!:rofl: men å andra sidan har han ingen konkurrens här hemma så större tuggben ligger utspridda lite överallt. :)
Haha, det gör iofs Ata också för det mesta men ett halvt älgben klarade hon inte på en gång :p Vi har ju tre (eller två, Lyra räknas knappt...) som också vill ha benen så det spelar såklart in :)
 
Idag var första tillfället (för oss) på valpkursen! Helt främmande plats, främmande hundar, mycket ljud och rörelse runt omkring men Asni kändes väldigt trygg i det hela :D Hon var nyfiken och ville fram och hälsa på de andra valparna någon gång, var lite rastlös ibland, men på det stora hela var hon väldigt avslappnad och duktig. Även övningarna tyckte jag hon var väldigt duktig med! Jag trodde att jag skulle behöva kämpa för att få hennes uppmärksamhet eftersom hon ofta tycker att omvärlden är suuuperspännande, men behövde faktiskt bara pocka och locka lite :up:
Är väldigt nöjd med kvällen, och supernöjd med min lilla rödräv :love:
43951413_10211781352957351_6780539898978893824_n.jpg
 
Idag var första tillfället (för oss) på valpkursen! Helt främmande plats, främmande hundar, mycket ljud och rörelse runt omkring men Asni kändes väldigt trygg i det hela :D Hon var nyfiken och ville fram och hälsa på de andra valparna någon gång, var lite rastlös ibland, men på det stora hela var hon väldigt avslappnad och duktig. Även övningarna tyckte jag hon var väldigt duktig med! Jag trodde att jag skulle behöva kämpa för att få hennes uppmärksamhet eftersom hon ofta tycker att omvärlden är suuuperspännande, men behövde faktiskt bara pocka och locka lite :up:
Är väldigt nöjd med kvällen, och supernöjd med min lilla rödräv :love:
43951413_10211781352957351_6780539898978893824_n.jpg

Hon var väldigt duktig. Tittar med avund på lugnet :D
 
Surar över att min filmfil var för stor för att lägga in.:cautious: Finaste Ville killen gjorde ett jättefint sök/drev på en hare i morse. Vi var egentligen bara ute på morgonrastningen i hagen bredvid huset men vi råkade trampa upp en hare och Ville tar spåret på eget initiativ. :) Han skallade bara mot slutet och bara några få skall, men nosen påkopplad och gör fina cirklar när han tappar spåret. :love:

Sen har vi varit på valpkurs ikväll, jag är positivt överraskad av kursledaren. Mycket duktig på att ge olika förslag som passar de olika individerna!
 
:( Ville är halt, han lyckades välta en stor tung grej över sig i natt och är nu halt på höger fram. Jag vet inte hur det gick till eftersom jag (och resten av familjen) vaknade av en skrikande hund. Men han lugnade sig snabbt och gick och la sig av sig själv när jag gick på toa och sov sen resten av natten.
Jag bokade samtal med first vet i morse för att se om de tyckte om jag skulle åka in akut idag eller vänta tills imorgon. Men i och med att han stödjer på benet även om han haltar och inte sa något när jag klämde igenom honom så tyckte hen att vi kunde vänta till måndag. Men himla skönt att få prata med en veterinär och rådgöra!
Så nu målar jag upp diverse skräckscenarion i huvudet och försöker hålla honom i stillhet.:crazy:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 453
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Läste precis i tråden valpkullar om en abortspruta som inte fungerat? Hann inte läsa så noga innan jag fick panik, så vet inte om jag...
2
Svar
28
· Visningar
2 401
Senast: Vovve
·
Hundavel & Ras Finns det någon anledning till att man tar så många kullar på en gång? Vill man inte utvärdera först?
2
Svar
23
· Visningar
225
Senast: Linda_A
·
Hundavel & Ras Letade efter tidigare trådar med samma frågeställning, men alla är ett antal år gamla. Man har ju hört att priserna gått upp något...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 584
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp