Status
Stängd för vidare inlägg.
@Snurrfian @attheedge Tiken med vit svanstipp i filmen är den andra skimmeltiken i kullen. Inte mycket vitt kvar på henne :D
Det var det verkligen inte :D Ata har fortfarande en del vitt kvar :love:


46311959_10217742472621788_5906705253302009856_n.jpg

46282542_10217742473221803_6627252670803476480_n.jpg

46351796_10217742473341806_779085240470601728_n.jpg
46451832_10217742472901795_6527105050051870720_n.jpg
 
Vi hade avslutning på valpkursen igår, trist att det är slut för det här varit väldigt givande kvällar. Tyvärr verkar det inte passa ihop med dagar och rätt kurs för oss innan februari igen. Samtidigt kanske det är bra också för december brukar vara rätt hysterisk. :D
 
Watson är rumsren! :D
Som jag sagt förut så är det sällan hundarna hinner säga till om att de vill ut innan vi själva tycker att det är dags för rastning eller ska ut och göra nåt med dem, så det har tagit ett tag att få detta bekräftat. Men nu har han krafsat på dörren typ tre-fyra gånger senaste veckorna och varit ganska rejält kissnödig de gångerna. Skyndat ut genom trapphuset och kissat på första bästa plats utanför porten.

Det är en sån lättnad. Sherlock blev rumsren jättesnabbt medan Professorn aldrig blev det så det har ju varit ett stort orosmoment för mig att det tog en del tid för Watson.
 
Som jag tidigare skrivit har jag lagt ner mycket tid på tre saker sedan Ivy kom till Sverige: hantering, mission ta-sig-till-bilen och inkallning. Hur det har gått? Så jädra bra. Hanteringen ser ni film på nedan, filmad nu i eftermiddags. Här är jag nära mitt slutgiltiga mål med kloklipp och borstning. Helt och hållet frivillig hantering, med hjälp av lite omvänt lockande. Inget tvång eller någon otrevlig känsla. Det har tagit tid, men fyfasen va värt det är nu.

Ta sig till bilen fungerar jättebra och mycket tack vare en bättre inkallning såklart. Från att inte ha gått i närheten av bilen (sprungit iväg så fort hon förstod att vi skulle dit) så kommer hon när jag ropar och hoppar in själv. Duktig tjej.

Inkallningen sitter klockrent 9 av 10 gånger. Den 10e gången kommer hon, men det går lite trögare än vad jag egentligen vill.

Alltså jag är SÅ nöjd med oss och så jäkla glad att jag ignorerade flåset i nacken om att börja nöta fria följet och träna in 100 rallyskyltar med henne som valp. Minns mycket väl alla (många) som tyckte jag skulle börja träna henne och allt det där. Men det har jag ju gjort, jag har bara fokuserat på att få en problemfri vardag och en lugn, trygg, balanserad familjemedlem. Vi har givetvis kommit en bit på vägen även i agilityn och lydnaden, men vi hade garanterat kommit längre om jag inte hade lagt ner allt jobb på de här tre faktorerna. Men då hade vi också haft problem i vardagen. WIN WIN! :D:D

 
Då har Lovis råkat ut för sitt första riktigt ordentliga skott. På morgonen gick vi på en liten "skogsstig" längs med landsvägen en kort bit från vårt hus när det small till ordentligt! Det var årets sista älgkalv som fick sätta livet till. Lovis var lös och jag gick och pratade i telefon med min mamma. Lovis hoppade till två skutt framåt och sänkte svansen något, men inget "svansen mellan benen", och vände sig mot mig. Jag låtsades som ingenting och pratade vidare medan jag fortsatte gå. Kallade in och gav godis, körde några aktiva godisbelöningar då hon ökade tempot för att få tag i godiset. Tog belöningar som vanligt och fortsatte med vanlig avslappnad hållning. Känns lovande:up:.
 
Faustus växer så det knakar :D 4,5 månad och lite över 14 kg. Gått från väldig lugn och mest sova utan intresse för leksaker till sjövild, ska ska utforska allt och leker gärna med leksaker :love: Vi var på studiofotografering när Arken Zoo hade det och han skötte det super. Border Collien blev jätte rädd för kamerablixten men han blinkade inte ens för den:heart
fil_003.jpg
 
Ville är trött i kväll! ;) Först var vi i skogen och träffade på en granne och stöd och prata en stund. Sen var vi och hälsade på kompisar som har en springer spaniel tik som är två månader äldre, de lekte i nästan två timmar konstant. :rofl: Först ute och sen full fart inne också! :) Sen har vi burit utemöbler och hämtat ved ute och då måste man ha koll förstås! :)
 
Hade andra träffen på unghundskursen idag. Gick utmärkt. Tycker det är en trevlig träningsfilosofi där jag går, och en bra variation på olika sorters hundar. Idag tränade vi vidare på att stanna kvar och även på att gå fint vid sidan.
Min hund har svårt för att behålla koncentrationen i att stanna kvar, får ta väldigt korta etapper och vara snabb med godis innan hon hunnit upp och springa fram. Någon som har tips på hur man tränar detta? Ibland är hon så exalterad att bara man säger "stanna" och ger tecknet så far hon upp och härjar. Då försöker jag bryta det med en övning hon har lätt för, men vill ju ändå kunna träna in detta på ett bra sätt :)
 
Bara jag som ångrar att jag inte köpte två valpar samtidigt? Och som redan är sugen på en till valp? :angel:

Nja, inte riktigt samtidigt kanske men ändå sugen... Ofelia är en "jobbig" valp (då menar jag på ett bra sätt :love:). Jag sade till mig själv från början att jag bara skulle ha två hundar (alltså Ofelia och Chanel), men råkade ställa mig i kö på en valp (även den till mig själv, alltså inte familjens) efter hennes snygga farmor som planeras att para i vår. Är sugen på en svart liten raring och har kommit att gilla just de linjerna. :) Så det kan eventuellt komma att bli tre här. :angel:
 
Ett litet träningspass med Asni såhär på kvällskvisten, bara enkelt i lägenheten. Helt plötsligt så börjar saker falla på plats! Hon rör sig jäääättefint på pallen nu, apporten greppar hon från handen utan att bry sig om vart handen med godis är. Tja, det var väl typ det vi gjorde. Kort och gott pass med go känsla :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 501
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Läste precis i tråden valpkullar om en abortspruta som inte fungerat? Hann inte läsa så noga innan jag fick panik, så vet inte om jag...
2
Svar
28
· Visningar
2 437
Senast: Vovve
·
Hundavel & Ras Finns det någon anledning till att man tar så många kullar på en gång? Vill man inte utvärdera först?
2
Svar
23
· Visningar
232
Senast: Linda_A
·
Hundavel & Ras Letade efter tidigare trådar med samma frågeställning, men alla är ett antal år gamla. Man har ju hört att priserna gått upp något...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 610
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp