Status
Stängd för vidare inlägg.
Temat var vad man kan få fram för olika sidor med olika ljussättning, och ja... olika blev det!

1542111042468.png


(Rekommenderar KelpiePhoto så jävla hårt! Fantastiska bilder och underbar hundhantering!)
 
Borstar ni tänderna på era valpar?

Min förra hund började jag borsta från start. Dvs peta lite i munnen och vänja henne vid borsten. Borstade sedan regelbundet resten av livet. Hon hade inte större problem med tandsten men hon hade ändå mkt dålig andedräkt i nästan hela sitt liv. Var till flera veterinärer med henne och konstigt nog tyckte ingen att detta var ett problem men det gick knappt att ha henne nära ansiktet för hon luktade så illa. Jättejobbigt :(

Nu hade jag tänkt träna valpen liknande men det har inte blivit så mkt eftersom jag fokuserat på annan vardagshantering. Men det går bra att titta i munnen och peta med fingrarna, borsten däremot är No No. Hon blir jättearg på den och biter i den konstant om hon inte gör allehanda utbrytningsförsök och drar iväg...

Tycker att hon sista veckorna börjat lukta illa ur munnen, speciellt när hon sovit (ja det gör man ju själv oxå) men det har hon inte gjort förr. Därav att jag börjat lägga lite mera krut på den här tandborstningsträningen. Jag misstänker att detta kan ha med tandbyten att göra? Hon har bytt ut framtänderna men inget annat är i görningen vad jag kan se.
Har en hundtandkräm som jag sätter på fingret och gnuggar tänderna med. Borsten funkar ju som sagt sisådär. Funderar dock att köpa en tub Bucadog, vill minnas att den är effektivare, tänker att det kanske är en ide nu innan borsten är accepterad... Kan man ge det till valpar?
 
Borstar ni tänderna på era valpar?

Min förra hund började jag borsta från start. Dvs peta lite i munnen och vänja henne vid borsten. Borstade sedan regelbundet resten av livet. Hon hade inte större problem med tandsten men hon hade ändå mkt dålig andedräkt i nästan hela sitt liv. Var till flera veterinärer med henne och konstigt nog tyckte ingen att detta var ett problem men det gick knappt att ha henne nära ansiktet för hon luktade så illa. Jättejobbigt :(

Nu hade jag tänkt träna valpen liknande men det har inte blivit så mkt eftersom jag fokuserat på annan vardagshantering. Men det går bra att titta i munnen och peta med fingrarna, borsten däremot är No No. Hon blir jättearg på den och biter i den konstant om hon inte gör allehanda utbrytningsförsök och drar iväg...

Tycker att hon sista veckorna börjat lukta illa ur munnen, speciellt när hon sovit (ja det gör man ju själv oxå) men det har hon inte gjort förr. Därav att jag börjat lägga lite mera krut på den här tandborstningsträningen. Jag misstänker att detta kan ha med tandbyten att göra? Hon har bytt ut framtänderna men inget annat är i görningen vad jag kan se.
Har en hundtandkräm som jag sätter på fingret och gnuggar tänderna med. Borsten funkar ju som sagt sisådär. Funderar dock att köpa en tub Bucadog, vill minnas att den är effektivare, tänker att det kanske är en ide nu innan borsten är accepterad... Kan man ge det till valpar?

Har du hundtandkräm på borsten? Chester är väldigt naturligt lätthanterlig i allmänhet men jag tror att borstningen går bra delvis för att han får gotta precis samtidigt som jag borstar.
 
Borstar ni tänderna på era valpar?

Min förra hund började jag borsta från start. Dvs peta lite i munnen och vänja henne vid borsten. Borstade sedan regelbundet resten av livet. Hon hade inte större problem med tandsten men hon hade ändå mkt dålig andedräkt i nästan hela sitt liv. Var till flera veterinärer med henne och konstigt nog tyckte ingen att detta var ett problem men det gick knappt att ha henne nära ansiktet för hon luktade så illa. Jättejobbigt :(

Nu hade jag tänkt träna valpen liknande men det har inte blivit så mkt eftersom jag fokuserat på annan vardagshantering. Men det går bra att titta i munnen och peta med fingrarna, borsten däremot är No No. Hon blir jättearg på den och biter i den konstant om hon inte gör allehanda utbrytningsförsök och drar iväg...

Tycker att hon sista veckorna börjat lukta illa ur munnen, speciellt när hon sovit (ja det gör man ju själv oxå) men det har hon inte gjort förr. Därav att jag börjat lägga lite mera krut på den här tandborstningsträningen. Jag misstänker att detta kan ha med tandbyten att göra? Hon har bytt ut framtänderna men inget annat är i görningen vad jag kan se.
Har en hundtandkräm som jag sätter på fingret och gnuggar tänderna med. Borsten funkar ju som sagt sisådär. Funderar dock att köpa en tub Bucadog, vill minnas att den är effektivare, tänker att det kanske är en ide nu innan borsten är accepterad... Kan man ge det till valpar?

I teorin ja, i verkligheten betydligt mer sporadiskt än vad planen är... Totoro har också bytt incisiverna, men inget annat verkar ha börjat lossna än. (Längtar till de eländes vassa hörntänderna lossnar! Har en kompis med en två veckor äldre valp som sa igår att nu har hennes fyra hörntänder, hoppas Totoro skippar den varianten. :laugh:) En ny molar har kommit upp längst bak nertill, det är på gång upptill också. Men han har hamnat i en fas där allting som kommer i närheten av ansiktet ska bitas i, och den delen av hanteringen har vi helt fått backa med. Jag kollar hans tänder och petar där med fingrarna när vi myser tillsammans i soffan och han håller på att somna - de tillfällena är väldigt sällsynta med den här lille rackaren, han vill just inte mysa - men själva tandborsten får ta semester ett tag. Han har bra kraft i käkarna redan och knäckte två för mig innan jag kom på att det kanske inte var läge att fastna i "det ska ju funka". :angel:

Tandömsningen gör att de luktar skunk ur munnen oftast ja (typ sura räkor), men en hund som har dålig andedräkt och fina tänder där brukar lukten komma från magen. (Eller halsen om där är någon infektion, men det borde väl ha blivit bättre eller sämre efter ett tag om det varit det som var orsaken på din förra hund.) Jag tror faktiskt det är ganska sällsynt att (vuxna) hundar luktar illa ur munnen pga dåligt skötta tänder om vi inte snackar riktigt fula, sjuka tänder och/eller tandkött.

Edit: Åtta hörntänder antar jag att kompisens lite äldre valp har! Tänkte bara på de övre. :D
 
@snurra! Vi har tandkräm på borsten. Men det funkar inte så bra ändå.

@Monstermom Jag gör samma sak, passar på när hon är trött och lugn. Det händer ganska ofta med denna dam, men tar jag fram borsten blir hon genast jättepigg. :meh: Får väl träta på helt enkelt. Gnugga med fingrarna gå ju bra iaf så jag tror vi fortsätter med det istället.
Min gamla hund fick detta problem efter en period med magkatarr som vi behandlade när hon var 3 år. Men stanken försvann aldrig, det jag tyckte var mest märkligt var att ingen av veterinärerna jag rådfrågade tyckte att hunden luktade illa (det var säkert 4-5 st under åren). Det var tom så illa periodvis att folk inte ville vara i samma rum. Jag tror veterinärer har hög tröskel.

Var in till vet idag i ett annat ärende och passade på att fråga om munlukten på min valp, fick bekräftat att det var pga tandbyten. Känns skönt. Jag upplever inte att hon skulle ha andra bekymmer. Vt sa också att det är bra att träna på tandvården men det är inte hela världen om det tar tid att acceptera borsten. Första året kommer hon ändå inte ha några bekymmer och då kan man lägga tiden på att skapa en god relation och ha lite roligt kring tandvården...

Passade även på att väga henne och hon vägde in på 5,9 kg. Jag upplever att tillväxten avtagit och jag hoppas det planar ut vid 7kg. Kanske en önsketanke med det vore så himla praktiskt för mig sm vill kunna flyga smidigt :o:angel:
 
@snurra! Vi har tandkräm på borsten. Men det funkar inte så bra ändå.

@Monstermom Jag gör samma sak, passar på när hon är trött och lugn. Det händer ganska ofta med denna dam, men tar jag fram borsten blir hon genast jättepigg. :meh: Får väl träta på helt enkelt. Gnugga med fingrarna gå ju bra iaf så jag tror vi fortsätter med det istället.
Min gamla hund fick detta problem efter en period med magkatarr som vi behandlade när hon var 3 år. Men stanken försvann aldrig, det jag tyckte var mest märkligt var att ingen av veterinärerna jag rådfrågade tyckte att hunden luktade illa (det var säkert 4-5 st under åren). Det var tom så illa periodvis att folk inte ville vara i samma rum. Jag tror veterinärer har hög tröskel.

Var in till vet idag i ett annat ärende och passade på att fråga om munlukten på min valp, fick bekräftat att det var pga tandbyten. Känns skönt. Jag upplever inte att hon skulle ha andra bekymmer. Vt sa också att det är bra att träna på tandvården men det är inte hela världen om det tar tid att acceptera borsten. Första året kommer hon ändå inte ha några bekymmer och då kan man lägga tiden på att skapa en god relation och ha lite roligt kring tandvården...

Passade även på att väga henne och hon vägde in på 5,9 kg. Jag upplever att tillväxten avtagit och jag hoppas det planar ut vid 7kg. Kanske en önsketanke med det vore så himla praktiskt för mig sm vill kunna flyga smidigt :o:angel:

Precis, finns ingen anledning att traggla på med saker som bara blir konflikter, det mesta löser sig genom att man jobbar på annat så länge och väntar på en annan fas i utvecklingen. :D

Vägde Totoro till 23 kg i helgen...
 
@Monstermom En viss skillnad i storlek :D

Jag gillar formatet att jag kan sätta henne under armen om det behövs. Även om jag tycker vissa större raser är fina, tex kh collie, så skulle jag sakna den möjligheten att humpa upp hunden...:o
 
Borstar ni tänderna på era valpar?

Tycker att hon sista veckorna börjat lukta illa ur munnen, speciellt när hon sovit (ja det gör man ju själv oxå) men det har hon inte gjort förr. Därav att jag börjat lägga lite mera krut på den här tandborstningsträningen. Jag misstänker att detta kan ha med tandbyten att göra? Hon har bytt ut framtänderna men inget annat är i görningen vad jag kan se.

Att din hund luktar illa i munnen nu är inte konstigt - hon tappar ju valptänder och dom kan verkligen lukta as då :)
Jag jag ärligt aldrig borstat tänderna på någon hund - jag har aldrig behövt. Mina käkar råa köttben med jämna mellanrum och den lilla beläggning dom ibland får, tar jag bort själv - den sätter sig endast på huggisarna. Fick min 8-åring kollad nyligen av veterinär för ev sanering i käften, men de behövdes ingen.
Men absolut är det ju bra vänja en valp från start med tandborstning :)
 
@russinbulle Jag tror att jag överregerar mest pga att vi aldrig fick bukt med bekymret hos min förra hund. Är inget alls konstigt att hon luktar illa nu.
Måste fråga dig när dina brukar börja löpa? Är de i regel tidiga eller sena? Frågar eg bara för att jag noterat sista veckorna att hon kissar flera ggr när vi rastar ute på gården. Har inte sett valpar göra det innan utan brukar förknippa det med löp hos våra tidigare tikar... hon är bara 19 veckor nu.
 
@russinbulle Jag tror att jag överregerar mest pga att vi aldrig fick bukt med bekymret hos min förra hund. Är inget alls konstigt att hon luktar illa nu.
Måste fråga dig när dina brukar börja löpa? Är de i regel tidiga eller sena? Frågar eg bara för att jag noterat sista veckorna att hon kissar flera ggr när vi rastar ute på gården. Har inte sett valpar göra det innan utan brukar förknippa det med löp hos våra tidigare tikar... hon är bara 19 veckor nu.
Då skulle jag oroa mig mer för UVI.
 
Då skulle jag oroa mig mer för UVI.

Jo jag har tänkt tanken men hon visar inga såna tecken. Har inte kissat inne på flera veckor bortsett från en gång när vi var på semester o allt var nytt och spännande där. Håller sig hela nätterna, vill inte ens gå ut fastän jag vaknar och går på toa själv...
 
Sjukt va tiden går! 10 månader blir den här idag. Fortfarande ca 37cm hög och 7kg tung. Gick in i löp i början av oktober och ur löpet kom kennelhostan. Vila 2,5 vecka och där kom även tendenserna till skendräktighet. Ingen skillnad i humör eller personlighet, inte bitchig eller trött, utan bara kroppsligt. Tror enbart det beror på utebliven motion pga kennelhosta och att jag ej dragit ner på maten.

Hon är fortsatt fantastisk på alla sätt och vis. Glad, framåt och anpassningsbar. Jag är så fruktansvärt nöjd med den här hunden, både till mentalitet, personlighet och utseende :love:
3.png
 
@russinbulle Jag tror att jag överregerar mest pga att vi aldrig fick bukt med bekymret hos min förra hund. Är inget alls konstigt att hon luktar illa nu.
Måste fråga dig när dina brukar börja löpa? Är de i regel tidiga eller sena? Frågar eg bara för att jag noterat sista veckorna att hon kissar flera ggr när vi rastar ute på gården. Har inte sett valpar göra det innan utan brukar förknippa det med löp hos våra tidigare tikar... hon är bara 19 veckor nu.
Har inte haft någon heelertik som börjat löpa före 7 månaders ålder - vissa har väntat tills framåt 9-10 månader :)
 

I måndags hade vi sista valpkursträffen med kullen + en kompis wachtelkull :) Så himla nöjd med det här gänget, energiska valpar som är så vänliga och fulla med bus :heart

Finn fortsätter vara chillarn' själv, men till helgen tänkte jag att han skulle få börja spåra lite :)
 
Lovis och jag har jobbat maaassor med lekandet. Kampandet har i princip bara bestått av hugg och tugg. Helst också i människan i stället för föremålet:angel:.

Vi har jobbat utgående från jakten med leksaker i långt snöre och mycket fart. Vart efter intresset har vuxit har vi kört byten mellan saker och fått in bättre grepp och mer bakåtvikt lite i taget. Idag var jag riktigt nöjd med lilla fluffet:love:. Framåt går det! Så pass att jag tom. måste "hänga ut oss" med en filmsnutt :D

 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 501
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Läste precis i tråden valpkullar om en abortspruta som inte fungerat? Hann inte läsa så noga innan jag fick panik, så vet inte om jag...
2
Svar
28
· Visningar
2 437
Senast: Vovve
·
Hundavel & Ras Finns det någon anledning till att man tar så många kullar på en gång? Vill man inte utvärdera först?
2
Svar
23
· Visningar
232
Senast: Linda_A
·
Hundavel & Ras Letade efter tidigare trådar med samma frågeställning, men alla är ett antal år gamla. Man har ju hört att priserna gått upp något...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 610
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp