Visa bifogad fil 51514
Idag lyfte Emiron på benet för första gången när han kissade. Det är lite som att ha barn och upptäcka att de lärt sig ett nytt ord eller lärt sig göra något nytt, ett litet pinnhål på utvecklingsstegen.

Han har blivit ganska så tuff när han leker på senaste. I morse vrålade han på sitt buffelhorn så grannarna nog trodde hundarna slogs.
Oj, hur gammal är han? Min ”valp” lyfte benet första gången på sin 8månadersdag :D han är en liten mes. Han är nu ca 8,5 mån och det är fortfarande en hel vetenskap att få till det där med att inte gå för nära trädet, lyfta rätt ben, lyckas kissa samtidigt som man lyfter osv. Det blir långt ifrån alltid rätt och tydligen är det bäst att stå/sitta första kissen på promenaden för att tömma ur det som trycker på innan man börjar träna på att skvätta ;)
Min förra hanvalp lärde sig lyfta vid 5 mån.
 
Frökens första dag som kontorshund gick över förväntan. En kiss inne sent på eftermiddagen när dem andra gått hem men inget mer. Där var även en Landseer idag så hon hade roligt exakt hela dagen. När vi kom hem försvann hon in i sovrummet och sen har jag inte sett till henne något mer 😂
 
Nu är det bara en vecka kvar.
20200527_212924.jpg
 
Torsten fyller 6 månader om en dryg vecka. Han niger bara när han kissar.
Däremot har han blivit mer intresserad av sin snopp och ligger och tittar på den och fäller ut den emellanåt.

Väntar på att han ska börja markera. Lättare att kissa honom på främmande ställen då. Nu kissar han där han är absolut trygg. Så när vi är på bortaplan får man vandra länge med honom innan han släpper ifrån sig. Hemma ställer han sig direkt när man kommer ut.
Min lyfte som 10 månader gammal:D
 
Oj, hur gammal är han? Min ”valp” lyfte benet första gången på sin 8månadersdag :D han är en liten mes. Han är nu ca 8,5 mån och det är fortfarande en hel vetenskap att få till det där med att inte gå för nära trädet, lyfta rätt ben, lyckas kissa samtidigt som man lyfter osv. Det blir långt ifrån alltid rätt och tydligen är det bäst att stå/sitta första kissen på promenaden för att tömma ur det som trycker på innan man börjar träna på att skvätta ;)
Min förra hanvalp lärde sig lyfta vid 5 mån.
Han blir 5 månader om en vecka, dock lyfter han inte varje gång han kissar utan 9/10 ggr så sitter han fortfarande ned.
 
En fördel med en valp utan tänder är att tuggbenen håller längre. Har köpt hem pressade tuggben med vomfyllning och Emiron har krigat i ca 30 min nu utan att ha lyckats göra någon som helst åverkan på det :D på sin höjd är det lite blekt i ena hörnet av allt slickande.

20200528_140217.jpg
 
Ja, det rosa valpskimret har lyft lite (som väntat). Jag tror att min valp är ovanligt lätt i mycket, han sover tex snällt 22-06 i egen säng och är helt med på grundtanken om att man kissar och bajsar ute. Men sen har vi stunden på kvällen när han är jättetrött och behöver hjälp att varva ner... litet monster! Samma sak vid kloklippning, det gillar han INTE. Nåväl, jag tänker att det handlar om att uthärda. Och han är ju söt när han sover.

20200526_104031.jpg


Sen har jag en känsla av att han borde kunna mer, att jag ligger efter. Han kan ingenting :nailbiting: Det känns som att vi mest hänger runt och kör lite miljöträning. I helgen ska jag i alla fall ta mig i kragen och introducera kopplet, det kan väl vara dags efter två veckor på hemmaplan :angel:
 
Ja, det rosa valpskimret har lyft lite (som väntat). Jag tror att min valp är ovanligt lätt i mycket, han sover tex snällt 22-06 i egen säng och är helt med på grundtanken om att man kissar och bajsar ute. Men sen har vi stunden på kvällen när han är jättetrött och behöver hjälp att varva ner... litet monster! Samma sak vid kloklippning, det gillar han INTE. Nåväl, jag tänker att det handlar om att uthärda. Och han är ju söt när han sover.

Visa bifogad fil 51612

Sen har jag en känsla av att han borde kunna mer, att jag ligger efter. Han kan ingenting :nailbiting: Det känns som att vi mest hänger runt och kör lite miljöträning. I helgen ska jag i alla fall ta mig i kragen och introducera kopplet, det kan väl vara dags efter två veckor på hemmaplan :angel:

Vad är det han ska kunna redan? Ta det lungt, ni hinner träna under hans liv. Miljöträning och bygga relation är väl det som ska göras nu. Låt valpen vara valp. Min "valp" är 15 månader, han är duktig på vissa saker med det är mycket han inte kan än.
 
Sen har jag en känsla av att han borde kunna mer, att jag ligger efter. Han kan ingenting :nailbiting: Det känns som att vi mest hänger runt och kör lite miljöträning. I helgen ska jag i alla fall ta mig i kragen och introducera kopplet, det kan väl vara dags efter två veckor på hemmaplan :angel:
Har du börjat träna inkallning och leker med honom för att lära honom att du är rolig (Och för att lära dig hur du kan belöna) så låter det som att han kan precis lagom mycket för att vara valp :D
 
20200529_104531.jpg

Nu är vi nöjda efter en tur i lilla skogen hemmavid. Första gången vi promenerar längs en bilväg. Han är inte jätteduktig på att hålla sig på rätt sida om mig när vi går utan vill gärna kryssa lite bakom men vi ska nog få ordning på det så småningom. Mycket vildsvinsdoft att lukta på. Nu trynar vi på soffan.
 
Vad är det han ska kunna redan? Ta det lungt, ni hinner träna under hans liv. Miljöträning och bygga relation är väl det som ska göras nu. Låt valpen vara valp. Min "valp" är 15 månader, han är duktig på vissa saker med det är mycket han inte kan än.
Har du börjat träna inkallning och leker med honom för att lära honom att du är rolig (Och för att lära dig hur du kan belöna) så låter det som att han kan precis lagom mycket för att vara valp :D

Tack! Det hjälper faktiskt att få höra att det är ok att ta det lite långsamt. Jag blir lite stressad över att det finns så många saker att lära in, och att det överallt står att man ska börja träna så fort man får hem valpen. Och hur ska jag hinna syssla med rumsrenhet, koppelträning, ensamhetsträning, kontaktträning, byteshandel, omvänt lockande, passivitet, inkallning, miljöträning, lek, klickerinvänjning, hanteringsträning, och tusen saker till när han är vaken typ 5 timmar per dygn :crazy: Men jag ska försöka släppa pressen och fortsätta ha kul ihop. Han är alltid taggad på att leka med mig, och än så länge kommer han som ett skott när jag ropar :love:
 
Tack! Det hjälper faktiskt att få höra att det är ok att ta det lite långsamt. Jag blir lite stressad över att det finns så många saker att lära in, och att det överallt står att man ska börja träna så fort man får hem valpen. Och hur ska jag hinna syssla med rumsrenhet, koppelträning, ensamhetsträning, kontaktträning, byteshandel, omvänt lockande, passivitet, inkallning, miljöträning, lek, klickerinvänjning, hanteringsträning, och tusen saker till när han är vaken typ 5 timmar per dygn :crazy: Men jag ska försöka släppa pressen och fortsätta ha kul ihop. Han är alltid taggad på att leka med mig, och än så länge kommer han som ett skott när jag ropar :love:

Jag tycker det är sorgligt att det blivit sån hets på hur mycket valpar ska kunna vid tidig ålder. Nu menar jag inte dig specifikt utan generellt. Jag tycker valpar ska få vara valpar och upptäcka världen. Ska det tränas så ska det tränas på att träna liksom, inte nödvändigtvis vissa bestämda moment.
 
Tack! Det hjälper faktiskt att få höra att det är ok att ta det lite långsamt. Jag blir lite stressad över att det finns så många saker att lära in, och att det överallt står att man ska börja träna så fort man får hem valpen. Och hur ska jag hinna syssla med rumsrenhet, koppelträning, ensamhetsträning, kontaktträning, byteshandel, omvänt lockande, passivitet, inkallning, miljöträning, lek, klickerinvänjning, hanteringsträning, och tusen saker till när han är vaken typ 5 timmar per dygn :crazy: Men jag ska försöka släppa pressen och fortsätta ha kul ihop. Han är alltid taggad på att leka med mig, och än så länge kommer han som ett skott när jag ropar :love:
Kan väl säga såhär...
Med mina hundar har det blivit byteshandel och kontaktträning samtidigt som vi lekt, vilket vi ofta gjort i samband med inkallningen. Då tränades också ett "loss-kommando". Träna inkallning blev det per automatik varje gång vi var ute, vilket ju var ganska många gånger med valp ;) Just byteshandel och träna kontakt var mer "du får den här saken om du kommer till mig med den jätteroliga saken du har, och tittar du på mig så får du något gott", men inga rena träningspass eller vad man ska säga.

Sedan började jag väl med klickerträning när Ebrah bott hos mig någon månad, men omvänt lockande och "tusen saker till" orkade jag aldrig bry mig om.

Inte heller miljöträning pysslade jag med, eller ens medveten passivitetsträning. "Leka ute, vila inne" försökte jag befästa tidigt, och den enda miljöträning mina hundar fått är genom att helt enkelt leva ett vanligt vardagligt liv och följa med på sådant som hundar följer med på hos mig.

Med Ebrah fanns det också en anledning till att hon sprang lös i princip varje dag under sitt första år. Jag orkade helt enkelt inte koppelträna. Det kändes meningslöst med en varelse som mest betedde sig som en korsning mellan rodeohäst, huggorm och allmänt vrålande monster. Det var betydligt lättare att vänta med koppelträningen tills hon blivit äldre och lugnat sig något. Min förra valp behövde jag inte koppelträna, hon gick perfekt från första gången hon hade koppel på, så där blev ju läget ett annat.

Det enda jag önskar att jag gjort mer med just Ebrah var att träna hantering. Än idag är det bökigt med kloklippning och hon hatar att man håller fast tassarna på henne. Men, jag tror det delvis är "hur hon är" också, och inte bara ett resultat av bristfällig träning.
 
Nu är vi hemma! 😍
B67962BE-AE58-4085-B744-D9B47E6F812E.jpeg


Han känns väldigt social och trygg, har sovit hela resan hem (nästan 6h i bil) med undantag för ett par stopp. På första stoppet drog det plötsligt igång en stor åkgräsklippare precis bredvid, men det noterade han mest bara genom att kolla snabbt på den, och sedan greja vidare.
Det känns himla fint, och ångesten har lagt sig :D
 
Tack! Det hjälper faktiskt att få höra att det är ok att ta det lite långsamt. Jag blir lite stressad över att det finns så många saker att lära in, och att det överallt står att man ska börja träna så fort man får hem valpen. Och hur ska jag hinna syssla med rumsrenhet, koppelträning, ensamhetsträning, kontaktträning, byteshandel, omvänt lockande, passivitet, inkallning, miljöträning, lek, klickerinvänjning, hanteringsträning, och tusen saker till när han är vaken typ 5 timmar per dygn :crazy: Men jag ska försöka släppa pressen och fortsätta ha kul ihop. Han är alltid taggad på att leka med mig, och än så länge kommer han som ett skott när jag ropar :love:
Prioritera. Vad är viktigt att han kan nu? Att gå i koppel är ju en sån sak som är väldigt basal och viktig att hunden kan. Den behöver inte gå perfekt men den ska förstå innebörden av halsband och koppel så att den går att leda utan bråk. Rumsrenhet är ju inget man egentligen tränar aktivt utan det är en rutin som liksom bara pågår i vardagen. Jag tror du behöver släppa tanken på att det är en massa saker som ska läras in och istället fokusera på att bara göra mångsidiga saker med hunden i vardagen. Gör man saker med hunden i vardagen så är det mycket av det du nämner som kommer av sig själv. Passivitetsträning medan du lagar mat i köket tex, byteshandel när valpen för femtioelfte gången stulit en sko i hallen osv.

Slappna av, låt vardagen ha sin gång och ta itu med de olika sakerna vartefter ni stöter på dem i vardagen är mitt tips.
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundhälsa Hejsan Vi är en hundvan familj som haft hund till och från hela livet. För en månad sedan skaffade vi oss en liten blandras på fyra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
10 878
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 190
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Har haft hund hela mitt liv, uppväxt med golden retriver, sen dvärgpudel, flyttade hemifrån och skaffade en labrador/bordercollie...
2
Svar
39
· Visningar
4 526
Senast: Milosari
·
Hundavel & Ras 2018 håller så sakteligen på att dra sig mot sitt slut och årets valptråd är igång för fullt. De som ville ha valp detta året har...
27 28 29
Svar
573
· Visningar
70 663
Senast: emma82maria
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp