HUR ska det gå att stå emot den blicken liksom? :laugh:
284C6FE3-68A5-49B2-99D4-62300DBFA633.jpeg

I vårt hem har de vuxna hundarna inga skrupler mot att stjäla godis från barn, så då får man äta sina ben bakom kompostgaller 😁
 
HUR ska det gå att stå emot den blicken liksom? :laugh:
Visa bifogad fil 51666
I vårt hem har de vuxna hundarna inga skrupler mot att stjäla godis från barn, så då får man äta sina ben bakom kompostgaller 😁
Kompostgaller är det bästa utan tvekan. Emiron har hela hallen för sig själv avgränsat med kompostgaller annars får han inte ha någonting ifred från labben som äter allt hon kommer över.
 
Prioritera. Vad är viktigt att han kan nu? Att gå i koppel är ju en sån sak som är väldigt basal och viktig att hunden kan. Den behöver inte gå perfekt men den ska förstå innebörden av halsband och koppel så att den går att leda utan bråk. Rumsrenhet är ju inget man egentligen tränar aktivt utan det är en rutin som liksom bara pågår i vardagen. Jag tror du behöver släppa tanken på att det är en massa saker som ska läras in och istället fokusera på att bara göra mångsidiga saker med hunden i vardagen. Gör man saker med hunden i vardagen så är det mycket av det du nämner som kommer av sig själv. Passivitetsträning medan du lagar mat i köket tex, byteshandel när valpen för femtioelfte gången stulit en sko i hallen osv.

Slappna av, låt vardagen ha sin gång och ta itu med de olika sakerna vartefter ni stöter på dem i vardagen är mitt tips.
Säger samma.

Min tönt har jag mest försökt få trygg och mindre skällig. Jag har socialtränat honom så han blir van vid att träffa nya människor och se nya miljöer.

Han kan hjälpligt "sitt" och "gå in". Han går vettigt i koppel. Mycket mer tycker jag inte att jag behöver nöta in än. Han är inte ens sex månader.
Han är inte så lättlärd och han är verkligen inget under av intelligens. Suck.
Inkallning måste vi befästa. Det är en av de viktigaste sakerna i min värld. Eftersom jag bor i hus på landet. Han går mycket lös här hemma.
 
@snorp
@Red_Chili
@iNHALE Tack igen! Jag uppskattar verkligen era tankar och tips, som ny (och en aning övertänkande) hundägare blir det en del funderingar. Vår vardag just nu funkar fint, om än förstås valpanpassat, och just kopplet känns som nästa steg för att komma vidare. Jag ska försöka skippa allt som känns påtvingat och som ni säger jobba med det som kommer naturligt. När han blir 16 veckor börjar vår valpkurs, så om inte annat får väl instruktören sätta oss i arbete då.

Jag testade att introducera klickern häromdagen, och det var ju helfestligt att få massa godis tyckte valpen men jag tror inte att han överhuvudtaget noterade att det klickades med något :p
 
@snorp
@Red_Chili
@iNHALE Tack igen! Jag uppskattar verkligen era tankar och tips, som ny (och en aning övertänkande) hundägare blir det en del funderingar. Vår vardag just nu funkar fint, om än förstås valpanpassat, och just kopplet känns som nästa steg för att komma vidare. Jag ska försöka skippa allt som känns påtvingat och som ni säger jobba med det som kommer naturligt. När han blir 16 veckor börjar vår valpkurs, så om inte annat får väl instruktören sätta oss i arbete då.

Jag testade att introducera klickern häromdagen, och det var ju helfestligt att få massa godis tyckte valpen men jag tror inte att han överhuvudtaget noterade att det klickades med något :p
Min tanke med nya djur - inkl valp nu då - är att få en tillvaro tillsammans.
Precis som med en ny partner behöver man lära sig varandra, lära sig vad som är dagliga rutiner och vardag. Bara det är en omställning för valpen och allt är inlärning.

Bara en så enkel sak som att följa mig när jag går runt i trädgården! jag vill inte behöva locka på honom om jag går från den ena änden till den andra. Jag vill kunna stoppa honom när han vill rusa rakt ut i trädgårdslandet. Han ska följa med när jag går in utan att jag behöver locka in honom genom dörren.

Allt är inlärning och varagliga rutiner. Att desstom kunna trix och lydnadsmoment är överkurs just nu.
 
Idag skulle vi ha besökt valparna men min man fick ont i halsen och feber i förrgår så det blev inget med det. Hoppas vi hinner komma iväg dit en gång innan det är dags för hämtning.

Sitter och jämför hundförsäkringar, de är så lika men ändå inte lika. Velar nu mellan Folksam, Sveland och Moderna djurförsäkringar. Har Folksam till nuvarande hund och de är enkla och att ha att göra med men har lägst veterinärvårdsersättning max 75000 kr per år vilket säkert är en anledning till att de är billigast. Hur har ni tänkt vid val av försäkringsbolag?
 
7775C8F8-E808-4501-A75A-33AF7515F2F1.jpeg


Det var ju det här med att labradorer ska ha tunnformad bröstkorg :laugh: jisses vilka revben han har! Man anar revbenen under huden med blotta ögat så han är verkligen inte tjock (och han har ju en tydlig midja), men han ser ut som en liten padda när han ligger ner :D

I natt var vi ute ett par gånger, hoppas att han kommer sova bättre i natt. Hoppas att det berodde på att han sov hela dagen i bilen igår.. Annars är han en väldigt okomplicerad valp hittills. Visar tydligt när han vill gå ut, är såå matglad och har gått fint att lämna ensam med de vuxna hundarna korta stunder när jag varit tvungen att fixa med grejer där han inte kunnat vara med. Han var ensam med dem i typ 20 min när jag städade hos kycklingarna och lyfte ut dem i sin beteshage. Jag lämnade honom när han precis höll på att slumra och hade fönstret öppet så jag hörde honom hela tiden, och han sa två pip innan han kröp intill Floyd och somnade :heart Sov som en gris tills jag kom tillbaka.

Det går jättebra med Ladda och Floyd (som ju är inne hela tiden pga i tratt och med bandage) men Finn är vänlig men burdus och får därför bara träffa honom under strikt övervakning än så länge :)
 
Idag skulle vi ha besökt valparna men min man fick ont i halsen och feber i förrgår så det blev inget med det. Hoppas vi hinner komma iväg dit en gång innan det är dags för hämtning.

Sitter och jämför hundförsäkringar, de är så lika men ändå inte lika. Velar nu mellan Folksam, Sveland och Moderna djurförsäkringar. Har Folksam till nuvarande hund och de är enkla och att ha att göra med men har lägst veterinärvårdsersättning max 75000 kr per år vilket säkert är en anledning till att de är billigast. Hur har ni tänkt vid val av försäkringsbolag?

Jag körde Folksam på Louie också, så jag har alla mina där. Tycker att de har varit oproblematiska och smidiga att ha att göra med. Jag har Stor på Finn och Louie, men faktiskt bara Medium på Ladda och Floyd. Tecknade från valp på Finn också, och tog Stor eftersom rabatten var så bra och har fortsatt så sen. Har tänkt höja de andra i år när det är dags att förnya, för även om det har räckt hittills (trots många besök!) så känns det som på gränsen till för lite.
Det enda som är lite surt är att man inte kan välja nivå på den rörliga självrisken, vilket jag tror håller nere priset.
 
Idag skulle vi ha besökt valparna men min man fick ont i halsen och feber i förrgår så det blev inget med det. Hoppas vi hinner komma iväg dit en gång innan det är dags för hämtning.

Sitter och jämför hundförsäkringar, de är så lika men ändå inte lika. Velar nu mellan Folksam, Sveland och Moderna djurförsäkringar. Har Folksam till nuvarande hund och de är enkla och att ha att göra med men har lägst veterinärvårdsersättning max 75000 kr per år vilket säkert är en anledning till att de är billigast. Hur har ni tänkt vid val av försäkringsbolag?
Jag har folksam och har haft även på förra hunden. Vi har alla våra försäkringar i folksam så det är bra samlingsrabatt. Tycker de är smidiga och bra att ha å göra med. Har deras största försäkring på Emiron och tycker att det är lagom i förhållande till vad jag anser vara en rimlig premie.
 
Han verkar vara ganska miljöstark, lillskiten. Tappade ett grytlock på vår betongtrapp när vi hade varit ute och gett hönorna lite rester. Louie hoppade till vid ljudet, men var direkt framme och nosade på locket.
Ladda lyckades välta ett kompostgaller över honom nyss, där reaktionen mest blev att han kravlade sig ut, fortsatte fram till Floyd som stod framför och sedan vände tillbaka till mig och tog vägen rakt över det skramlande gallret som låg kvar på stengolvet.

Jag har alltså fått två mindre hjärtattacker idag och Louie har mest chillat :laugh:
 
Nu började uppfödaren vela så vi är nog tillbaka på valp 1 som nu är supersocial. De ska besiktigas i morgon så då måste vi ha bestämt oss. Försökte lägga in en bild men det funkar inte av någon anledning.
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundhälsa Hejsan Vi är en hundvan familj som haft hund till och från hela livet. För en månad sedan skaffade vi oss en liten blandras på fyra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
10 881
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 192
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Har haft hund hela mitt liv, uppväxt med golden retriver, sen dvärgpudel, flyttade hemifrån och skaffade en labrador/bordercollie...
2
Svar
39
· Visningar
4 527
Senast: Milosari
·
Hundavel & Ras 2018 håller så sakteligen på att dra sig mot sitt slut och årets valptråd är igång för fullt. De som ville ha valp detta året har...
27 28 29
Svar
573
· Visningar
70 674
Senast: emma82maria
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Den siarlösa ulvleken
  • Förhållandetråden
  • Flyga långt

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp