Min var också rätt svår i maten som liten (bättre nu), men för honom var det roligare att äta om det var lite "svårt". Typ om man tränade med maten eller om han fick det i en aktiveringsleksak/äta långsamt skål. Sen hade han även en period när har bara år sitt färskfoder om jag gav honom det med sked. Hudson äter dock 50/50 rått och torrfoder så det var lite lättare att variera.
Min äter inte gärna från matskål. Jag har en stor mjuk skärbräda som jag använder som serveringsfat.
Handmatning gör jag med sked eller gaffel.
Alltså, nu känner jag mig ju skapligt korkad som inte själv kommit på att man kan mata med sked om man nu ändå måste handmata ibland. Så tack för tipset! Kommer definitivt bidra till en trevligare känsla för min del, och minska tröskeln för att träna i hunden frukosten.
 
Har du testat att trycka det i en kong så han får kämpa lite?
Jag testade det nu ikväll, men utan succé. Mer "slick slick, äsch, det här var jobbigt, jag går och lägger mig istället" :meh: Men han är generellt dålig på problemlösning och ger upp när det tar emot, vilket vi försöker jobba med. Kan jag få upp vanan av att kämpa lite så är kongen nog värd ett nytt försök sen.

Och så fin Emiron var i grön sele!

Hur gammal är sötnosen :)

Dryga fem månader :)
 
Jag testade det nu ikväll, men utan succé. Mer "slick slick, äsch, det här var jobbigt, jag går och lägger mig istället" :meh: Men han är generellt dålig på problemlösning och ger upp när det tar emot, vilket vi försöker jobba med. Kan jag få upp vanan av att kämpa lite så är kongen nog värd ett nytt försök sen.

Och så fin Emiron var i grön sele!



Dryga fem månader :)
Okej :) får han käk 2 gånger per dag eller 3 ?

Nuvarande valp jag har (nu 3,5 månad) är den första valp jag haft som fått 2 mål typ från 9 veckor. Hon fick ju dia tills mamman åkte hem (lånetik) och då var riktig mat bara roligt ibland. Vissa saker dög och vissa inte - jag är van vid heelervalpar som käkar glupskt :cautious: Så kort efter hon ratade vissa mål och fjantade med maten (satt och glodde i evighet på den - ska jag äta eller inte typ) så gav jag upp och gav 2 mål per dag och ett litet kex mitt på dagen. Det har fått upp matlusten bättre på henne och när hon väl är hungrig så kan hon äta rejält :)
 
Okej :) får han käk 2 gånger per dag eller 3 ?

Nuvarande valp jag har (nu 3,5 månad) är den första valp jag haft som fått 2 mål typ från 9 veckor. Hon fick ju dia tills mamman åkte hem (lånetik) och då var riktig mat bara roligt ibland. Vissa saker dög och vissa inte - jag är van vid heelervalpar som käkar glupskt :cautious: Så kort efter hon ratade vissa mål och fjantade med maten (satt och glodde i evighet på den - ska jag äta eller inte typ) så gav jag upp och gav 2 mål per dag och ett litet kex mitt på dagen. Det har fått upp matlusten bättre på henne och när hon väl är hungrig så kan hon äta rejält :)

Jag minskade faktiskt mer till två gånger per dag häromveckan just för att jag tröttnade på att maten mitt på dagen så ofta ratades eller fjantades med :) Tyckte det kändes lite tidigt, men ville inte heller befästa vanan att tacka nej till mat. Det funkar bättre! Lyckas jag servera maten vid rätt tillfälle, när han just ligger och funderar på att mat vore fint så äter han genast (givet att serveringen behagar den unge herrn, förstås).

Kl
Idag på kvällspromenaden lyfte Servus på benet för första gången :eek: Så stor plötsligt! Och får erkänna att jag tvärstannade, drog efter luft högljutt och avbröt min partner som gick och pratade om något med att peka på hunden. Partnern trodde att jag hade sett en orm men det var alltså bara en något överdrivet dramatisk reaktion på valpens nya kissteknik :D
 
Det börjar märkas att det är en kromis jag har. Intresset för människor utanför innersta cirkeln börjar avta samtidigt som han blir överlycklig när någon av hans favoritmänniskor dyker upp.

Tyvärr har ointresset för mat som är vanligt i rasen gradvis blivit tydligare, vilket är lite tidigare än jag hoppats på. Numer är det en daglig utmaning att komma på hur jag ska lura i valpen mat. Han verkar egentligen inte tycka illa om maten, men verkar ointresserad av aktiviteten "äta". För ett par dagar sen hade vi en period då det enda som funkade var handmatning eller att jag slängde ut maten på golvet, lite i taget. Inget av alternativen var jättetrevliga med tanke på att han äter färskfoder :banghead: Men just nu verkar det vara ok om maten serveras utklickad i mindre högar på en stor tallrik, och om han inte ser mig ställa ner tallriken på golvet utan själv får råka hitta den :angel: Om någon har förslag på andra sätt att servera färskfoder så tar jag gärna emot tips, misstänker att tallriksmetoden inte kommer funka för alltid.

Visa bifogad fil 55910
Herregud vad likt det låter Puck!
Människor inom familjen är bäst, andra utanför hälsar man knappt på.
Och maten... hon har inte varit/är inte så intresserad av mat heller. Min mamma (då det är hennes hund) har fått kämpa med det ibland :cautious:
 
Är det normalt att börjavackla när det närmar sig?

Fick e-post förra veckan från en av uppfödarna vi står på kö hos som "bara generellt undrade om vi fortfarande är intresserade. Det börjar närma sig valpning".

Svarade direkt att ja det är vi.

Men nu sedan dess börjar alla frågor i huvudet, jisses ÄR vi redo för detta?! :rofl:
 
Är det normalt att börjavackla när det närmar sig?

Fick e-post förra veckan från en av uppfödarna vi står på kö hos som "bara generellt undrade om vi fortfarande är intresserade. Det börjar närma sig valpning".

Svarade direkt att ja det är vi.

Men nu sedan dess börjar alla frågor i huvudet, jisses ÄR vi redo för detta?! :rofl:

Japp. Den klassiska inför-valpen-ångesten :laugh: får den varje gång, trots att jag är inne på min femte hund.
 
Är det normalt att börjavackla när det närmar sig?

Fick e-post förra veckan från en av uppfödarna vi står på kö hos som "bara generellt undrade om vi fortfarande är intresserade. Det börjar närma sig valpning".

Svarade direkt att ja det är vi.

Men nu sedan dess börjar alla frågor i huvudet, jisses ÄR vi redo för detta?! :rofl:
Kan säga som så att fom att jag blivit tilldelad en valp av uppfödaren och lagt handpenningen så villa jag i princip bara dra mig ur och låtsas som att det aldrig hänt. Det är helt normalt att börja tvivla och tveka när man väl inser att det är på allvar och att valpen faktiskt är på väg.

Under de första 1-2 veckorna när jag fått hem hunden gick jag ned ca 7 kg i vikt enbart pga stress, ångest och oro. Magen brakade ihop och jag mådde illa större delen av tiden. Det tog ca 1,5 månad innan det ens började lugna sig lite. Nu är vi inne på fjärde månaden tillsammans och ångesten och oron är i stort sett borta helt. Det påminner lite om någon slags förlossningsdepression fast mer typ... valpköpardepression. Man är orolig att man ska göra fel, att saker ska gå åt helvete, att man inte ska klara av valpen osv. Ett av mina absolut största orosmoln i början var att jag inte skulle tycka om valpen. Han är dessutom en import så det är inte "bara" att skicka tillbaka honom till uppfödaren om det inte funkar. Just det här sista la jag väldigt mycket energi på att grubbla på, tyvärr. Nu gick allt såklart bra och vi hittade varandra ganska direkt, men de första 2 månaderna var inte roliga alls och ffa inte de första veckorna.
 
Idag har jag varit och tittat på valpar och slutgiltigt bestämt mig för att tinga en. Eftersom det är många år sedan jag hade valp senast (min hund som dog i mars var 14 år och 9 månader) och jag inte heller har haft en helt ensam valp någonsin känns det lite oroligt. Bara att gå och handla första månaderna när valpen inte kan vara själv blir ett företag. Men det får lösa sig. Jag hade egentligen inte tänkt ha någon hund när mina gamla gått bort pga singel och heltidsarbete, men jag har verkligen inte mått bra utan hund denna vår. Så nu blir det en ny!

Rasen är cocker spaniel, jag ska ha en tik och vilken som blir min tar det några veckor till innan det är klart.
 
Rex är fortfarande helt fantastisk. Så lugn och snäll och klok. Min sambo och jag pratade om det imorse, Rex är allt vi önskade och lite till. ❤
Valpkursen som vi har gått och väntat på verkar inte bli av inom en snar framtid så vi måste nog se oss om efter en annan. Jag har några alternativ, hoppas att det finns plats för oss där.
 

Bifogade filer

  • 20200821_085234.jpg
    20200821_085234.jpg
    226 KB · Visningar: 28
Vi har tagit examen från valpkursen! Väldigt bra kurs och det har varit kul att följa sin och andras utveckling. Kursen har också hjälpt mig att lära känna Servus mer och jag har en tydligare bild av vad han tycker är lätt respektive svårt. Min kursledare beskriver Servus som "en hund med mycket känslor" :p Mycket att träna vidare på nu och jag kommer sakna att ha den där fasta punkten i veckan då det bara är fokus på hunden ett par timmar.

Och har äntligen lyckats få en bild där man ser lite hur han ser ut i kroppen, såhär dryga fem månader gammal.
20200821_105044.jpg
 
Vi har tagit examen från valpkursen! Väldigt bra kurs och det har varit kul att följa sin och andras utveckling. Kursen har också hjälpt mig att lära känna Servus mer och jag har en tydligare bild av vad han tycker är lätt respektive svårt. Min kursledare beskriver Servus som "en hund med mycket känslor" :p Mycket att träna vidare på nu och jag kommer sakna att ha den där fasta punkten i veckan då det bara är fokus på hunden ett par timmar.

Och har äntligen lyckats få en bild där man ser lite hur han ser ut i kroppen, såhär dryga fem månader gammal.
Visa bifogad fil 56046
Man kan knappt tro att det är samma ras :laugh:
mms_img3551686011.jpg

(Bästa bilden jag hittade på hela kroppen 😅)
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundhälsa Hejsan Vi är en hundvan familj som haft hund till och från hela livet. För en månad sedan skaffade vi oss en liten blandras på fyra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
10 896
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 215
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Har haft hund hela mitt liv, uppväxt med golden retriver, sen dvärgpudel, flyttade hemifrån och skaffade en labrador/bordercollie...
2
Svar
39
· Visningar
4 535
Senast: Milosari
·
Hundavel & Ras 2018 håller så sakteligen på att dra sig mot sitt slut och årets valptråd är igång för fullt. De som ville ha valp detta året har...
27 28 29
Svar
573
· Visningar
70 763
Senast: emma82maria
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Diarré
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp