Skönt att höra att det är normalt :laugh:

En grannes valp har dock insjuknat i parvovirus fick jag höra i torsdags, vet inte hur det gått men får reda på mer om nån timme.
Så nu blir man ju nojig för det med om vi får hem en valp :(
 
Inget att vara nojig för,se till att valpen är vacc.

Denna valp var vaccinerad 2 ggr men inte tredje...

Har läst på lite (med reservation för "lite") att det är 3 sprutor och att en valp inte anses ha fullt skydd förrän 2 veckor efter tredje sprutan, vilket tidigast är 16-18 veckor? Låter det rimligt? (Ska naturligtvis kolla upp mer och prata med uppfödare så fort vi får reda på om där är en valp för oss)
 
Denna valp var vaccinerad 2 ggr men inte tredje...

Har läst på lite (med reservation för "lite") att det är 3 sprutor och att en valp inte anses ha fullt skydd förrän 2 veckor efter tredje sprutan, vilket tidigast är 16-18 veckor? Låter det rimligt? (Ska naturligtvis kolla upp mer och prata med uppfödare så fort vi får reda på om där är en valp för oss)

Ja så kan det vara. I Sverige där smittrycket är lågt vaccinerar vi bara vid 8 veckor och 12 veckor men trots vaccination kan valpen smittas, oftast händer det mellan de veckorna eller strax efter 12 veckor pga ett ”glapp” i bildandet av antikroppar. Det finns valpar som drabbas av parvo i Sverige också även om det är ovanligt.
Se till att valpen minst fått en vaccination från uppfödaren och försök vara försiktig med kontakter med andra hundar (och håll dig långt ifrån de med parvovalpen eftersom parvovirus är jättesvårt att sanera i omgivningen).

Det finns bra information från svensk myndighet här:https://www.sva.se/djurhalsa/djursjukdomar-a-o/parvovirus-hos-hund-canine-parvovirus-cpv-2/
 
Ja så kan det vara. I Sverige där smittrycket är lågt vaccinerar vi bara vid 8 veckor och 12 veckor men trots vaccination kan valpen smittas, oftast händer det mellan de veckorna eller strax efter 12 veckor pga ett ”glapp” i bildandet av antikroppar. Det finns valpar som drabbas av parvo i Sverige också även om det är ovanligt.
Se till att valpen minst fått en vaccination från uppfödaren och försök vara försiktig med kontakter med andra hundar (och håll dig långt ifrån de med parvovalpen eftersom parvovirus är jättesvårt att sanera i omgivningen).

Det finns bra information från svensk myndighet här:https://www.sva.se/djurhalsa/djursjukdomar-a-o/parvovirus-hos-hund-canine-parvovirus-cpv-2/

Tack!
"Parvo-valpen" bor ca 300 meter från oss men "på andra sidan vägen".

Jag har fått rekommendationer från "facebook-experter' ( :grin: ) att inte ta ut valpen från vår tomt tills den är 16 veckor.

Men jag ska höra med uppfödare och veterinär om rekommendationer som sagt, så fort jag får veta om vi blir med valp eller ej.

Tyvärr är det nog överhängande risk för diverse ovaccinerade hundar här på ön samt kanske max 40-50% plockar upp efter deras hundar gjort sitt behov....

Verkar dock som om parvo-valpen är på bättringsvägen och kommer överleva, fick jag reda på i morse :)
 
Så mycket dun på den här fågeln, matte!
Louie fick följa med ner och hämta fåglarna från morgonens jakt. Första kontakten med duva. En del hundar kan ha svårt för duva just pga att de lätt släpper mycket dun, men han plockade glatt upp den flera gånger och bar den tills han lärde sig att hålla ordentligt så den inte gled ur munnen på honom :D
04970FC4-0F57-459B-BAD8-C8B2764BBFE0.jpeg
 
IMG_20200822_193554_152.jpg

Har följt tråden länge nu, så kul att få följa era valpar!
Nu har jag äntligen hämtat hem min tjej, hon har bott med oss en vecka och är helt fantastisk!
Lite piraya på kvällarna eller om hon blir övertrött men lugnar sig ganska snabbt med lite hjälp!
Väldigt kräsen med maten, men lyckas få i henne det mesta av torrfodret om man kastar ut det bit för bit på golvet 🙄😅. Färskfodret äter hon bättre!
Tar gärna emot tips på vad man kan testa för belöningsgodis till en kräsen valp? Köttbullar är ok, men tröttnar efter en liten bit..
 
@Lillstrumpa det där ser inte ut som en cockerspaniel :angel:..

Angående godisbelöning så träna det när valpen är hungrig och låt den jaga godisbiten i din hand eller lite lek med leksak och belöna med godis och beröm massor när den tar godiset. Träna korta stunder ett par gånger om dagen med max fem-tio godisar men gör det till en rolig grej. Det lönar sig att " träna" in godisbelöning, då kan man belöna med allt. Mina tre hundar tar allt från tråkigt torrfoder till smaskig skinka med glädje (då har två av dom varit väldigt kräsna). Se till att använda riktigt små bitar då valpar blir mätta snabbt.
 
@Lillstrumpa det där ser inte ut som en cockerspaniel :angel:..

Angående godisbelöning så träna det när valpen är hungrig och låt den jaga godisbiten i din hand eller lite lek med leksak och belöna med godis och beröm massor när den tar godiset. Träna korta stunder ett par gånger om dagen med max fem-tio godisar men gör det till en rolig grej. Det lönar sig att " träna" in godisbelöning, då kan man belöna med allt. Mina tre hundar tar allt från tråkigt torrfoder till smaskig skinka med glädje (då har två av dom varit väldigt kräsna). Se till att använda riktigt små bitar då valpar blir mätta snabbt.
Haha, nej jag kom på bättre tankar! Jag föll för welsh corgi cardigan redan för ett år sen och ställde mig på kö. Sen har jag velat mellan cocker och cardigan. Nu kan jag inte ens förstå hur jag kunde tveka 😅.
Tack för bra tips!! Hon gillar ju röstberöm så kombinera dom borde gå bra 😊.
Jag testade med både torrfoder och köttbulle nu efter att jag skrev inlägget och hon tog båda med glädje faktiskt!
 
Haha, nej jag kom på bättre tankar! Jag föll för welsh corgi cardigan redan för ett år sen och ställde mig på kö. Sen har jag velat mellan cocker och cardigan. Nu kan jag inte ens förstå hur jag kunde tveka 😅.
Tack för bra tips!! Hon gillar ju röstberöm så kombinera dom borde gå bra 😊.
Jag testade med både torrfoder och köttbulle nu efter att jag skrev inlägget och hon tog båda med glädje faktiskt!

Passa på att träna in alla belöningar redan nu när hon är valp så blir träningen lättare sen, alltså godisbelöning, kampbelöning och jaktbelöning (tex boll). Det är jättebra att kunna variera belöningarna efter vad man tränar in sen.

Ja jag tycker ju helt opartiskt att min welsh corgi cardigan Nessie är världens bästa hund! :angel:
 
Passa på att träna in alla belöningar redan nu när hon är valp så blir träningen lättare sen, alltså godisbelöning, kampbelöning och jaktbelöning (tex boll). Det är jättebra att kunna variera belöningarna efter vad man tränar in sen.

Ja jag tycker ju helt opartiskt att min welsh corgi cardigan Nessie är världens bästa hund! :angel:

Ska absolut göra det! Har varit bortskämd med extremt godismotiverade hundar tidigare så man får tänka om lite, tack 😊!

Det förstår jag 😍
 
Omgång 2 på grundlydnadskursen. Inser att jag behöver bättre godis. Ska testa med korv och köttbullar nästa gång. Denna gången övade vi hundmöten och att kliva i en låda. Trodde inte jag skulle lyckas få honom att kliva i lådan med alla ben samtidigt men det gick! Helt plötsligt stod han där i den lilla lådan med alla tassar innanför. När han väl gjort det en gång var det dock som att han tänkte "okej, nu har jag gjort mitt, nu lägger vi ned det här" för efter det gick det inte att få honom att kliv i lådan ens med en tass, då hade han stämplat ut helt och ville åka hem. Så på det hela taget är jag nöjd även med dagens prestation även om han hade oerhört dåligt fokus i hundmötena och absolut totalvägrade att sitta.

Nu är vi möra i ärthjärnan och det blir horisontalläge resten av eftermiddagen.
 
Omgång 2 på grundlydnadskursen. Inser att jag behöver bättre godis. Ska testa med korv och köttbullar nästa gång. Denna gången övade vi hundmöten och att kliva i en låda. Trodde inte jag skulle lyckas få honom att kliva i lådan med alla ben samtidigt men det gick! Helt plötsligt stod han där i den lilla lådan med alla tassar innanför. När han väl gjort det en gång var det dock som att han tänkte "okej, nu har jag gjort mitt, nu lägger vi ned det här" för efter det gick det inte att få honom att kliv i lådan ens med en tass, då hade han stämplat ut helt och ville åka hem. Så på det hela taget är jag nöjd även med dagens prestation även om han hade oerhört dåligt fokus i hundmötena och absolut totalvägrade att sitta.

Nu är vi möra i ärthjärnan och det blir horisontalläge resten av eftermiddagen.
Mjukost har även fått vinthunden här hemma taggad på träning, testa det? Baconsmak är populärast här :p
 
Omg valparna föddes igår :love::nailbiting::heart

4 pojkar och 4 flickor.
Bara hålla tummarna nu att allt går fortsatt bra och att en av flickorna blir vår. Men vi vet ju inte "var på kölistan" vi är så 🤷‍♀️

Hur gamla brukar valparna vara innan uppfödaren meddelar valpköpare att en valp är tilldelad dom?
Jag, nojig, nä? :angel:

Jag gissar 4-6 veckor?
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundhälsa Hejsan Vi är en hundvan familj som haft hund till och från hela livet. För en månad sedan skaffade vi oss en liten blandras på fyra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
10 907
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 229
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Har haft hund hela mitt liv, uppväxt med golden retriver, sen dvärgpudel, flyttade hemifrån och skaffade en labrador/bordercollie...
2
Svar
39
· Visningar
4 535
Senast: Milosari
·
Hundavel & Ras 2018 håller så sakteligen på att dra sig mot sitt slut och årets valptråd är igång för fullt. De som ville ha valp detta året har...
27 28 29
Svar
573
· Visningar
70 817
Senast: emma82maria
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp