Louie var praktikant på andjakt igår :D
Han fick sitta i bilen med Ladda, lyssna på skott på varierande håll, bära lite nyskjutna änder och mingla med resten av folket.
Att det kunde vara så uttröttande med jakt, tänkte han nog när han tvärdäckade i bilen på vägen hem :laugh:

D66552BC-B40C-4FE7-9B5A-74B477442B47.jpeg
 
Hade glömt faktiskt räkna dagarna - knappt 2 veckor innan de som tidigast kan göra ultraljud! Jag hoppas hon har tagit sig och att det blir många tikar :nailbiting:
 
Tredje gången på kurs. Emiron gnällde sig igenom precis hela lektionen :meh: Tror knappt han var tyst i 5 min ens... Skulle inte samarbeta öht med någon övning. Det enda som gick hyfsat bra var inkallningsövningen med leksak som belöning/motivering. Han ville inte ta godis, fick kämpa som en jäkel för att leka igång honom med leksaken. Han skulle bara snurra rundor, gnälla och glo på de andra hundarna. Tonåringar alltså...
Tråkigt! Men lite skönt att höra att man inte är ensam om det..
 
Själv sitter man och väntar på att få reda på om tiken tagit sig... Lär bli sega ca 20 dagar till 🙄 :p
En aussie till eller annan ras denna gång? Är det den kenneln utomlands som du skrivit om förut? :)

Jag funderar fortfarande på ras till nästa hund. Aussie är ett alternativ, dock inte riktigt ännu.
 
Säkert en uttjatad fråga, men hur resonerar ni kring vikt på valp? Jag fick en kommentar häromdagen om att min valp (5,5 månad) var (för) tunn. Han har tydlig midja och ser slimmad ut, men inte kantig. Funderar ändå på om man borde öka maten för att undvika att han blir alltför gänglig som tonåring, eller om det är bättre att vänta och ser och öka om han skulle börja se kantig ut. Äter pondus valp.
 
Säkert en uttjatad fråga, men hur resonerar ni kring vikt på valp? Jag fick en kommentar häromdagen om att min valp (5,5 månad) var (för) tunn. Han har tydlig midja och ser slimmad ut, men inte kantig. Funderar ändå på om man borde öka maten för att undvika att han blir alltför gänglig som tonåring, eller om det är bättre att vänta och ser och öka om han skulle börja se kantig ut. Äter pondus valp.

Det är bättre att de är lite för slanka än lite för runda som valpar/unghundar. Så länge han växer som han ska hade jag inte oroat mig. Det är nog gener som styr mer än utfodring om de bli gängliga som tonåringar eller ej. Mina tidigare (2 hanar) har varit rätt gängliga som valpar/unghundar medan tikvalpen jag har nu inte är det och inte lär bli det. Olika gener helt enkelt och olika kön (kanske spelar in??).

Hanar i många raser är inte färdiga i kroppen förrän de är 4-5 år. Min egen hane blev nog "klar" i kroppen nu vid 6 års ålder. Att göda upp en valp/unghund för att den ska se mer välväxt ut kan inte vara hälsosamt i längden då de bara resulterar i att den får bära på onödig vikt.
 
Kvällens stand-off mellan mig och Emiron handlade om ett äppelträd. Emiron skulle absolut stjäla äpplen från de lågt hängande grenarna och jag fick agera försvarare. Varv efter varv efter varv dansade vi runt det här äppelträdet i en kraftmätning om vem som skulle hålla ut längst. Tror det pågick i närmare 10 minuter innan hundfan var så andfådd att han var så illa tvungen att kapitulera och gick och bajsade bakom en buske istället... iNHALE - Emiron 1 - 0.
 
Säkert en uttjatad fråga, men hur resonerar ni kring vikt på valp? Jag fick en kommentar häromdagen om att min valp (5,5 månad) var (för) tunn. Han har tydlig midja och ser slimmad ut, men inte kantig. Funderar ändå på om man borde öka maten för att undvika att han blir alltför gänglig som tonåring, eller om det är bättre att vänta och ser och öka om han skulle börja se kantig ut. Äter pondus valp.

Jag tänker att övervikt är så vanligt på husdjur nuförtiden att det är många som inte ens vet hur en normalviktig hund ser ut... :crazy: Såna kommentarer skulle jag inte bry mig om, speciellt inte på en hund med tydlig midja men utan övrig kantighet som du säger. Jag har hellre en hund som är lite för smal än en som är rultig och riskerar att förbli sån för att den hållts i överhull sedan ung ålder.
 
Valpkurs igår! Vi gjorde i princip bara följsamhetsövningar, vilket gick fint förutom de gånger Louie fick totalt labberyck och drog in svansen mellan bakbenen, bak med öronen och kutade runtrunt så fort kopplet medgav :laugh: LITE överladdad där ja! Däremellan skötte han sig fint :D
 
Här är en till som nojjar över valp vikt 🥴.. Hon är så himla kräsen med mat, äter nu färskfoder och lite torrfoder i Kong. Uppfödaren säger att vikten är ok, men jag tycker hon är lite tunn över revbenen. Men jag får inte i henne mer mat..
Fick några fina bilder på henne i skogen häromkvällen.
 

Bifogade filer

  • FB_IMG_1598987055625.jpg
    FB_IMG_1598987055625.jpg
    221,6 KB · Visningar: 43
Här är en till som nojjar över valp vikt 🥴.. Hon är så himla kräsen med mat, äter nu färskfoder och lite torrfoder i Kong. Uppfödaren säger att vikten är ok, men jag tycker hon är lite tunn över revbenen. Men jag får inte i henne mer mat..
Fick några fina bilder på henne i skogen häromkvällen.

Det gör inget att de är lite tunna. Med tanke på leder och ben på vår ras är det bara en fördel att de håller sig tunna som unghundar. Se snarare upp för extravikt, det finns alltför många tjocka corgis där ute.

/Cardigan-ägare
 
Det gör inget att de är lite tunna. Med tanke på leder och ben på vår ras är det bara en fördel att de håller sig tunna som unghundar. Se snarare upp för extravikt, det finns alltför många tjocka corgis där ute.

/Cardigan-ägare
Lite så tänker jag ju egentligen men sen så blir man sådär löjligt nojjig ändå 🙈😅!
Tittar man på henne så tycker jag ju att hon ser fin ut!
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundhälsa Hejsan Vi är en hundvan familj som haft hund till och från hela livet. För en månad sedan skaffade vi oss en liten blandras på fyra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
10 882
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 197
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Har haft hund hela mitt liv, uppväxt med golden retriver, sen dvärgpudel, flyttade hemifrån och skaffade en labrador/bordercollie...
2
Svar
39
· Visningar
4 530
Senast: Milosari
·
Hundavel & Ras 2018 håller så sakteligen på att dra sig mot sitt slut och årets valptråd är igång för fullt. De som ville ha valp detta året har...
27 28 29
Svar
573
· Visningar
70 714
Senast: emma82maria
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp