IMG_20200922_171047_777.jpg

Det är kul med valp i lägenhet, speciellt när hissen blir avstängd i två dygn utan att man får någon information om det innan. Nåväl, lär ha träningsvärk av allt bärande av två hundar... för självklart kan inte den vuxna heller gå i trappor 😳
 
Vad är storleksspannet på dem?
Hanar ska ligga på 75-85 enligt standard. Tikar mellan 68-78 enligt standard. Viktmässigt varierar det däremot enormt. Man kan träffa en liten tik som väger 30 och en kraftig hane som väger 50 och ingen är verken mager eller fet, allt beror på typen, om det är en kraftigt bygd eller en som är väldigt smäcker och nätt i modellen, ingen verken mer eller mindre "korrekt". Det finns borzoier som väger upp emot 60 kg men det diskuteras en del huruvida 60 kg är en övervikt och huruvida personerna som påstår sig ha dessa hundar i realiteten har feta hundar snarare än "kraftigt bygda" som de ofta själv hävdar. Den officiella svenska standarden säger inget om vikten. Däremot ska man ju inte glömma vad rasen är avlad för och till det endamålet får man inte vara för tung och klumpig. Jag räknar med att Emiron kommer ligga runt 45 kg som färdig och troligen gå upp mot 85 cm.
 
Om allt går som det ska får jag hem en valp i november. :nailbiting:
Att ha min hane, min mammas valp och en egen valp kan bli en utmaning för mina studier :D
Och jag som inte ens ”gillar” valptiden!
Min mammas valp som jag har på dagarna är en riktig liten piraya - det är rätt skönt när hon åker hem efter lunch :angel:
 
Om allt går som det ska får jag hem en valp i november. :nailbiting:
Att ha min hane, min mammas valp och en egen valp kan bli en utmaning för mina studier :D
Och jag som inte ens ”gillar” valptiden!
Min mammas valp som jag har på dagarna är en riktig liten piraya - det är rätt skönt när hon åker hem efter lunch :angel:

Vad blir det för ras? 😊
 
Jag måste säga att efter det inte blev någon valp i kullen som föddes i Augusti så dippade jag lite på om vi skulle ha en hund öht... men nu senaste veckan har detslagit om igen och jag har ett så stort valpsug.

Kull 2 beräknas födas 25 september och Kull 3 runt 8 oktober hos de uppfödare vi står på valplista hos. Måtte där födas tillräckligt många tikar, och helst gula (labrador) :nailbiting:
 
En sak jag tänkt på lite, här i Australien verkar folk allmänt inte tycka det är någon skillnad på tikar och hanhundar.

Jag har fått frågan flera gånger nu "varför vill ni ha just en tik? Vad är det för skillnad?"

I "min värld" är det (kan vara) stor skillnad på att ha en hanhund eller en tik. Men när folk frågar och ber mig peka ut varför, tar det tvärstopp?

Det finns väl inget som säger att det ena könet skulle vara svårare än det andra i alla möjliga situationer?

Hur tänker ni?
 
En sak jag tänkt på lite, här i Australien verkar folk allmänt inte tycka det är någon skillnad på tikar och hanhundar.

Jag har fått frågan flera gånger nu "varför vill ni ha just en tik? Vad är det för skillnad?"

I "min värld" är det (kan vara) stor skillnad på att ha en hanhund eller en tik. Men när folk frågar och ber mig peka ut varför, tar det tvärstopp?

Det finns väl inget som säger att det ena könet skulle vara svårare än det andra i alla möjliga situationer?

Hur tänker ni?

Kan det bero på att de kastrerar alla hundar som inte är tänkta till avel tidigt?

Vilken skillnaden är beror nog mycket på ras och individ. Men om en hane inte är balanserad i sina hormoner (testosteron) kan han nog blir rätt jobbig omkring löptikar (och deras lukter) och kanske andra hanhundar. Tikar kan ju också må dåligt av sina hormoner men då kommer det i cykler. Jag har hört att i vissa raser anses tikarna mer följsamma.

Jag har bara haft hanar tidigare, har bott med totalt 5 olika hanar, endast en av dessa var riktigt översexuell, det var en pest när han gnällde dygnet runt och försökte sätta på katterna. Övriga har varit fullt funktionella som intakta men fått prostataproblem och kastrerats då men ingen under 5 års ålder. Ingen har varit hanhundsaggressiv.

Nu har jag min första tik, hon är en egen individ såklart och om det beror på att hon är tik eller inte vet jag inte men hon är ett riktigt matvrak och har inte alls samma "will to please" (=mattjuv av rang) som mina hanar av samma ras har haft. Det kanske kommer senare dock. Det ska bli spännande att se hur det är att leva med en tik.
 
En sak jag tänkt på lite, här i Australien verkar folk allmänt inte tycka det är någon skillnad på tikar och hanhundar.

Jag har fått frågan flera gånger nu "varför vill ni ha just en tik? Vad är det för skillnad?"

I "min värld" är det (kan vara) stor skillnad på att ha en hanhund eller en tik. Men när folk frågar och ber mig peka ut varför, tar det tvärstopp?

Det finns väl inget som säger att det ena könet skulle vara svårare än det andra i alla möjliga situationer?

Hur tänker ni?
Jag har en hanhund nu och aldrig mer. Nu är min hane rätt dominant när det kommer till vissa situationer - men väldigt mjuk i många andra. Men jag gillar inte hans dominanta sida. Och att han blir helt paralyserad när det finns löptik i närheten. I somras hade husvagnsgrannen på campingen en löptik - det var inte roligt, för varken honom eller oss.
 
Det blir en till Broholmer :love:
Min andra hund av samma ras är importerad från Tjeckien men den här valpen är svensk, vilket känns ”lyxigt” när vi ska hämta henne. ;)
Men så roligt 😍 Var kommer hon ifrån? Jag håller ju utkik lite eftersom jag jobbar på sambon 😂 Men han vill gärna ha jakthund nu när han tagit examen så vi får se vad som händer.
 
Vad tycker era valpar om andra hundar?

Jag brukar ha promenadsällskap med en corgi och jag trodde att mammas valp skulle bli glad över att träffa en hund mer i hennes storlek. Hon leker ju väldigt mycket med min broholmer. Men hon blev inte alls glad!:p Hon ville inte alls ha honom i närheten, både morrade och bet efter honom. Hon fick sitta i ryggsäcken mestadels och kunde i slutet av promenaden gå lös, när vi avstyrde corgin från att gå fram till henne.
Min Broholmer leker hon med hela dagarna om han tillåter. Jag blev väldigt förvånad över hennes reaktion!
 
Det här är synnerligen orättvisst :rage:
Ska du BÅDE ha sötaste Elda och nu en supersöt London :mad:

Jag ska hemsöka dig!!! (eller kräva en valp efter dom två, om 2-3 år sådär... :angel::D)
Det kanske blir avkommor efter dom två ihop om några år ;) Lite av tanken när jag fick chansen till London, då han är av lite ovanligare linjer på pappans sida och mammans sida är helt obesläktad med mina :)
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundhälsa Hejsan Vi är en hundvan familj som haft hund till och från hela livet. För en månad sedan skaffade vi oss en liten blandras på fyra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
10 858
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 166
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Har haft hund hela mitt liv, uppväxt med golden retriver, sen dvärgpudel, flyttade hemifrån och skaffade en labrador/bordercollie...
2
Svar
39
· Visningar
4 520
Senast: Milosari
·
Hundavel & Ras 2018 håller så sakteligen på att dra sig mot sitt slut och årets valptråd är igång för fullt. De som ville ha valp detta året har...
27 28 29
Svar
573
· Visningar
70 645
Senast: emma82maria
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp