Förvisso mina föräldrars, men den här lilla parveln flyttade in igår 😍

7F8C4B1F-51CD-4207-8805-82072BA31DE8.jpeg
 
Inga valpar här. Fick reda på igår att tiken gått tom...

En annan kull är beräknad 13 oktober.... eller så får vi börja titta på uppfödare längre ifrån oss och ev ordna med transport om det blir så...

Finns en uppfödare som har valpar men vill ha $4000 (ca 26000sek) för sina valpar. Det är liiite saftigt för oss också när valparna är på limited register.
 
Jag har en hanhund nu och aldrig mer. Nu är min hane rätt dominant när det kommer till vissa situationer - men väldigt mjuk i många andra. Men jag gillar inte hans dominanta sida. Och att han blir helt paralyserad när det finns löptik i närheten. I somras hade husvagnsgrannen på campingen en löptik - det var inte roligt, för varken honom eller oss.
På vilket sätt menar du att han är dominant/har en dominant sida? Jag tycker att ordet dominant nästan alltid missförstås eller används felaktigt när man pratar om arten hund så vore intressant att veta hur du tänker. Hur är han dominant enligt dig?

Sen om man talar om dominans så är det, enligt min uppfattning, inget som är knutet till kön, dvs inte mer knutet till hanne än tik.
 
På vilket sätt menar du att han är dominant/har en dominant sida? Jag tycker att ordet dominant nästan alltid missförstås eller används felaktigt när man pratar om arten hund så vore intressant att veta hur du tänker. Hur är han dominant enligt dig?

Sen om man talar om dominans så är det, enligt min uppfattning, inget som är knutet till kön, dvs inte mer knutet till hanne än tik.
Dominant kanske är fel ordval men jag vet inte hur jag annars skulle beskriva honom?
Jag har inte kunnat låta honom hälsa eller leka med andra hanhundar tidigare, han har rest ragg eller så ville han ”mäta sin styrka” genom att morra och ”mucka”.
Numera när han inte är tonåring längre är han mildare, men skulle en annan hane bete sig likadant skulle han svara på det.
Har aldrig upplevt att en tik vill ”mäta sin styrka”, de säger mer ifrån och sen är det bra.
 
Dominant kanske är fel ordval men jag vet inte hur jag annars skulle beskriva honom?
Jag har inte kunnat låta honom hälsa eller leka med andra hanhundar tidigare, han har rest ragg eller så ville han ”mäta sin styrka” genom att morra och ”mucka”.
Numera när han inte är tonåring längre är han mildare, men skulle en annan hane bete sig likadant skulle han svara på det.
Har aldrig upplevt att en tik vill ”mäta sin styrka”, de säger mer ifrån och sen är det bra.
Det är ju inte riktigt naturligt för könsmogna hanar att umgås sådär plus att det är en avelsgrej. Tycker att det är vanligare i raser med mkt vakt, de ska ju inte backa för hot och då får man det i andra situationer med. Broholmer är väl inte heller en ras som behövt kunna funka med andra så (till skillnad från tex många vallhundar och fågelhundar).
Finns en hel del skarpa tikar som inte går att ha med andra med ska sägas, de funkar inte automatiskt med andra heller.

Själv har jag iofs aldrig sett problemet med att inte kunna ha dem ihop med andra hanar, det är ju inte därför jag skaffat dem.
 
Jaha, mitt valpletande går ju uselt, måste jag säga. I kull 1 väntar jag fortfarande på svar men chansen är minimal att jag ska få en av valparna. De är snart 5 veckor gamla och uppfödaren funderar fortfarande. När jag då letat vidare hittade jag en otroligt spännande planerad kull i Danmark, med en svensk hane. Planerade för att åka upp och träffa både tik och hane. Men tiken kom i höglöp för tidigt och tilltänkte hanen passade inte tiken, så det blev en annan hane som jag inte alls är lika förtjust i.

Återstår då tre intressanta (faktiskt superspännande) planerade kombinationer men där väntas tikarna löpa i januari eller mars, en av dem vet jag inte vilken hane som är tänkt till tiken. Det är så svårt att slå av den här intensiva valplängtan när den väl satt igång. Jag har letat halvaktivt efter nästa valp sen 2018 och riktigt intensivt sen början av 2019, och det verkar som jag får vänta ett bra tag till. Ja, jag börjar känna mig lite uppgiven. Man kanske skulle börja med marsvin istället. :(
 
Servus har blivit drygt sex månader gammal nu. Det var längesen jag vägde honom, men han känns inte särskild stor, tippar på 9 kg. Hormonerna har börjat spöka, han kan plötsligt få för sig att jucka på saker och vissa dagar har han knäck i öronen. Jag är lite mentalt inställd på att få en riktigt jobbig tonårshund eftersom han varit en så enkel valp. Vi får se framöver om det blir så.

Vi jobbar med vaktandet och skällandet, samt med hundmöten. Tyvärr hade vi ett par dåliga möten idag när vi gick promenad på annan tid än vanligt. Jag morrar lite inombords åt tanter som gick i bredd på grusvägen med varsin (liten, bjäbbig) hund på sidan och inte gjorde minsta ansats att hålla in till ena kanten när vi mötte dem. Trots att jag hoppade ut i terrängen så hamnade vi för nära varandra och det blev vilt hoppande och dragande i koppel. Suck. Nåväl, på det igen.

Snart börjar vi nw-kurs, och det ska bli spännande att se hur vi ska klara det!

20200927_132031.jpg
 
Det är tur att han inte är lika dryg i arbete, ända gången jag känner att jag älskar han just nu är när vi tränar. :rofl:
Men tonårsfasonerna i vardagen får mig att bli galen. :cautious:

Vänta bara 🤣 När min första kelpie blev 15 månader började den riktiga drygheten i vardagen, jag grät efter vissa promenader för hon var så jäkla jobbig. Det blev dock bättre efter nån månad. Nuvarande kelpie har aldrig haft nån drygperiod men hon är av en helt annan typ.
 
Äntligen börjar Louie fatta hur rolig jag är :D
Han har inte fått någon egen tid i helgen pga jakter och massa annat, för alla hundar utom Floyd har det varit flockhäng 24/7 sen i fredags. Igårkväll och i morse så var han så gosig och lite klängig, så jag tror faktiskt att han hade saknat lite närhet med sin matte :love: Det tar sig!
 
Äntligen börjar Louie fatta hur rolig jag är :D
Han har inte fått någon egen tid i helgen pga jakter och massa annat, för alla hundar utom Floyd har det varit flockhäng 24/7 sen i fredags. Igårkväll och i morse så var han så gosig och lite klängig, så jag tror faktiskt att han hade saknat lite närhet med sin matte :love: Det tar sig!

Han har alltså inte suttit i hundgården sedan i fredags, utan varit med och inne, sovit i sägnen som vanligt osv , men inte utplockad ensam som jag brukar göra.
 
Vänta bara 🤣 När min första kelpie blev 15 månader började den riktiga drygheten i vardagen, jag grät efter vissa promenader för hon var så jäkla jobbig. Det blev dock bättre efter nån månad. Nuvarande kelpie har aldrig haft nån drygperiod men hon är av en helt annan typ.
Jo alltså jag vet att detta bara är en början. Det är därför jag föredrar hundar efter 3 år 😅
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundhälsa Hejsan Vi är en hundvan familj som haft hund till och från hela livet. För en månad sedan skaffade vi oss en liten blandras på fyra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
10 929
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 249
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Har haft hund hela mitt liv, uppväxt med golden retriver, sen dvärgpudel, flyttade hemifrån och skaffade en labrador/bordercollie...
2
Svar
39
· Visningar
4 580
Senast: Milosari
·
Hundavel & Ras 2018 håller så sakteligen på att dra sig mot sitt slut och årets valptråd är igång för fullt. De som ville ha valp detta året har...
27 28 29
Svar
573
· Visningar
70 878
Senast: emma82maria
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp