På tal om terrier. Svärisarna har skaffat denna lilla krabat, en west highland white terrier :love:
IMG_3623 2.JPG
 
Tips sökes!
Har en ettrig valp här hemma (mammas) som vi har på förmiddagarna.
Men jag blir tokig på henne emellanåt.
I början tog hon jämfotahopp och blev hängande i barnens kläder vilket resulterade i att de gick sönder. Genom att punktmarkera varje gång har jag nu fått henne att inte hoppa och bita. Men hon kan ända bita tag i kläderna om barnen springer förbi.
Mamma har fått köpa en ny garderob i princip till ena barnet. Jag blir galen.
Jag påminner barnen att gå istället för att springa. Vi har både ben och leksaker utspritt i huset plus lekkompis i form av annan hund.
Barnen får inte heller leka med henne om jag inte är med.

Jag och mamma blir bara osams när vi pratar om det här då mamma känner sig kritiserad, gissar jag på. Jag försöker resonera fram en lösning,hur vi ska agera men det går inte. Det resulterar i att jag säger hur vi ska agera men nu börjar jag få slut på idéer.. Så hjälp mig, hur kan vi få henne att sluta massakrera barnens kläder?
Vad för ras ? Det där låter som många heelervalpar :angel:
Lär barnen stanna och stå still om dom är i den åldern. Barn som är stilla är inte minsta kul - och låt vuxna fräsa ifrån. Jag kör sonika fingret i sidan på liten valp när den hänger i byxben/hälsenor och fräser till - och fungerar inte det så åker den väck genom att jag puttar bort den med foten (har foppa på mig). Här måste jag sätta stopp direkt, för det är varken kul med trasiga byxben eller trasiga ben. Jag försöker samtidigt grabba tag i närmaste leksak och hysta iväg när valpen släpper, så den får annat lovligt att bita i. Större hund med samma stuk gör ju än mer "skada".

Men om just rörelser från barnen triggar, så börja med att träna barnen i att stanna (oc lägg armarna i kors) och vuxen anropas. Bita i kläder/ben ska vara förknippar med skittrist och att lägga fokus på annat ska va superkul.
Det kan komma en lång period när barn och valp ska hållas under stenhård uppsikt för att inte detta ska eskalera, men stå ut och fortsätt som du gör :)
 
Vad för ras ? Det där låter som många heelervalpar :angel:
Lär barnen stanna och stå still om dom är i den åldern. Barn som är stilla är inte minsta kul - och låt vuxna fräsa ifrån. Jag kör sonika fingret i sidan på liten valp när den hänger i byxben/hälsenor och fräser till - och fungerar inte det så åker den väck genom att jag puttar bort den med foten (har foppa på mig). Här måste jag sätta stopp direkt, för det är varken kul med trasiga byxben eller trasiga ben. Jag försöker samtidigt grabba tag i närmaste leksak och hysta iväg när valpen släpper, så den får annat lovligt att bita i. Större hund med samma stuk gör ju än mer "skada".

Men om just rörelser från barnen triggar, så börja med att träna barnen i att stanna (oc lägg armarna i kors) och vuxen anropas. Bita i kläder/ben ska vara förknippar med skittrist och att lägga fokus på annat ska va superkul.
Det kan komma en lång period när barn och valp ska hållas under stenhård uppsikt för att inte detta ska eskalera, men stå ut och fortsätt som du gör :)
Tack för konkreta tips! Det är en American Hairless Terrier.
Jag har använt samma taktik som du, att peta valpen i sidan. I början blev valpen hängandes i kläderna men nu är hon snabbare att släppa så fort hon ser mig komma. Barnen stannar och ropar på mig när det händer. Har kombinerat ett ljud samtidigt som jag petar valpen i sidan, numera räcker det att jag gör ljudet så släpper hon.

Det har blivit MYCKET bättre men vissa dagar glömmer jag av att det går bättre och då tappar jag tålamodet :angel:
Men som fler har skrivit, det är en terrier. Så tålamod.
 
Jag lägger mitt "sista hopp" i år på kullen som beräknas födas nästa vecka. Har kollat på annonser och de hutlösa priserna just nu. Det finns valpar till priser av mellan 4000 och 5500 dollar, limited register, från reggade uppfödare.

Innan corona låg priserna på stadiga runt 1200-1800 dollar för limited och runt 2500 på öppet register.

Jag betalar gärna för en hund men nu börjar det bli löjliga priser för hundar utan meriter (mer än nåt show resultat och röntgad)...

Jag brukar mellan tummen och pekfingret omvandla aud dollar x 6.5 till sek
 
Jag lägger mitt "sista hopp" i år på kullen som beräknas födas nästa vecka. Har kollat på annonser och de hutlösa priserna just nu. Det finns valpar till priser av mellan 4000 och 5500 dollar, limited register, från reggade uppfödare.

Innan corona låg priserna på stadiga runt 1200-1800 dollar för limited och runt 2500 på öppet register.

Jag betalar gärna för en hund men nu börjar det bli löjliga priser för hundar utan meriter (mer än nåt show resultat och röntgad)...

Jag brukar mellan tummen och pekfingret omvandla aud dollar x 6.5 till sek

Svarar mig själv. En uppfödare kontaktade mig idag om ett återbud på en valp... omg... vi får se inom 24h 🙈
 
Tack för konkreta tips! Det är en American Hairless Terrier.
Jag har använt samma taktik som du, att peta valpen i sidan. I början blev valpen hängandes i kläderna men nu är hon snabbare att släppa så fort hon ser mig komma. Barnen stannar och ropar på mig när det händer. Har kombinerat ett ljud samtidigt som jag petar valpen i sidan, numera räcker det att jag gör ljudet så släpper hon.

Det har blivit MYCKET bättre men vissa dagar glömmer jag av att det går bättre och då tappar jag tålamodet :angel:
Men som fler har skrivit, det är en terrier. Så tålamod.
Heelern vallar med hälnyp och det finns terrier i generna, så jag känner igen detta väldigt väl. Vissa heeler gör aldrig så (min Skalman har aldrig visat det), medans andra är hemska. Vissa gör det bara som valpar, medan andra har en hel del kvar som vuxna om man inte fått bukt med det i valpstadiet. Elda t ex har det i sig, men väljer som sin mor att lägga det mer på hundkompisarna istället för mina ben numera. och får ibland sota för det :angel:
 
Tips sökes!
Har en ettrig valp här hemma (mammas) som vi har på förmiddagarna.
Men jag blir tokig på henne emellanåt.
I början tog hon jämfotahopp och blev hängande i barnens kläder vilket resulterade i att de gick sönder. Genom att punktmarkera varje gång har jag nu fått henne att inte hoppa och bita. Men hon kan ända bita tag i kläderna om barnen springer förbi.
Mamma har fått köpa en ny garderob i princip till ena barnet. Jag blir galen.
Jag påminner barnen att gå istället för att springa. Vi har både ben och leksaker utspritt i huset plus lekkompis i form av annan hund.
Barnen får inte heller leka med henne om jag inte är med.

Jag och mamma blir bara osams när vi pratar om det här då mamma känner sig kritiserad, gissar jag på. Jag försöker resonera fram en lösning,hur vi ska agera men det går inte. Det resulterar i att jag säger hur vi ska agera men nu börjar jag få slut på idéer.. Så hjälp mig, hur kan vi få henne att sluta massakrera barnens kläder?

Nu vet jag inte vilken deal du och din mamma har angående hunden, men spontant känns det som att om det leder till att ni blir osams vore det kanske bättre om din mamma hittade en annan lösning för hundpassning.

Det är väl en sak om man kan prata om saken och jobba med det tillsammans, går inte det låter det som en situation som inte är rolig för nån.
 
Jag tror jag valt fel ras, fel hund, för det liv jag lever. Jag skäms för att ens tänka det för jag var så noggrann när jag efterforskade, läste mh och jämförde linjer. Problemet i sig är inte Penny, utan det faktum att jag har små barn.

Två dagar i rad har hon råkat bli väckt av 4 åringen för att hon alltid ska sova mitt i smeten. Hon vill ju vara där vi är. Båda gångerna har hon rosenrasande flugit upp och nafsat 4 åringen hårt i ansiktet.

De två större har ju förståelsen i att inte vara precis där valpen sover, så det som felar är kombinationen 4 åring och valp. En nära vän till mig säger att det är ett helt normalt agerande. Att en hund gör så när den blir överraskad och jag borde ha valpen i ett annat rum när den sover. Det enda rummet som då skulle kunna göras barnfritt stora delar av dygnet är köket. Så visst, jag kan skaffa barngrindar och träna in att hon sover där. Men är jag fånig om jag är orolig för att detta ska utvecklas till något mer? Pinscher har ju en historik som de flesta hundvana är bekanta med, att allt är bra och en dag så kommer första bettet från ingenstans.

Kommer självklart rådfråga uppfödaren med, men undrar lite vad ni tänker
 
Jag tror jag valt fel ras, fel hund, för det liv jag lever. Jag skäms för att ens tänka det för jag var så noggrann när jag efterforskade, läste mh och jämförde linjer. Problemet i sig är inte Penny, utan det faktum att jag har små barn.

Två dagar i rad har hon råkat bli väckt av 4 åringen för att hon alltid ska sova mitt i smeten. Hon vill ju vara där vi är. Båda gångerna har hon rosenrasande flugit upp och nafsat 4 åringen hårt i ansiktet.

De två större har ju förståelsen i att inte vara precis där valpen sover, så det som felar är kombinationen 4 åring och valp. En nära vän till mig säger att det är ett helt normalt agerande. Att en hund gör så när den blir överraskad och jag borde ha valpen i ett annat rum när den sover. Det enda rummet som då skulle kunna göras barnfritt stora delar av dygnet är köket. Så visst, jag kan skaffa barngrindar och träna in att hon sover där. Men är jag fånig om jag är orolig för att detta ska utvecklas till något mer? Pinscher har ju en historik som de flesta hundvana är bekanta med, att allt är bra och en dag så kommer första bettet från ingenstans.

Kommer självklart rådfråga uppfödaren med, men undrar lite vad ni tänker
Hur gammal är valpen?
Har den bitit barnet i någon annan situation?

Min mamma har en terrier valp som morrar om barnen råkar väcka henne eller om pillar på henne när hon sover. I all rätt då barnen ska låta henne vara då. Men jag blir ändå lite nojig ibland - men jag är ju van med mastiff, som inte skulle bry sig om barnen skulle råka kliva eller lägga sig på honom.
Jag förstår din känsla. Men ta ett djupt andetag. Fundera över beslutet i lugn och ro.
 
Hur gammal är valpen?
Har den bitit barnet i någon annan situation?

Min mamma har en terrier valp som morrar om barnen råkar väcka henne eller om pillar på henne när hon sover. I all rätt då barnen ska låta henne vara då. Men jag blir ändå lite nojig ibland - men jag är ju van med mastiff, som inte skulle bry sig om barnen skulle råka kliva eller lägga sig på honom.
Jag förstår din känsla. Men ta ett djupt andetag. Fundera över beslutet i lugn och ro.

Ja jag har andats och insett att det bara är 4 åringen hon agerat mot. Antagligen så säger hon "dra åt helvete, jag vill inte leka nu, jag sover". Eftersom hon kopplar barnet till lek, och eftersom han är intensiv i sin lek så brukar hon tröttna före honom. Jag kan ju bära bort henne när hon sover utan ett pip.

Men ska köpa lite barngrindar, och jobba med 4 åringen (som tyvärr har en generell språkstörning så kan inte använda muntlig förklaring), och se till att han kanske får ge henne maten några gånger om dagen. Så det blir en ny association till honom. Så fått vi se hur det går. Är galet frälst i denna valp i övrigt, men barnens välmående kommer ju alltid först. Så ja.
 
Jag tror jag valt fel ras, fel hund, för det liv jag lever. Jag skäms för att ens tänka det för jag var så noggrann när jag efterforskade, läste mh och jämförde linjer. Problemet i sig är inte Penny, utan det faktum att jag har små barn.

Två dagar i rad har hon råkat bli väckt av 4 åringen för att hon alltid ska sova mitt i smeten. Hon vill ju vara där vi är. Båda gångerna har hon rosenrasande flugit upp och nafsat 4 åringen hårt i ansiktet.

De två större har ju förståelsen i att inte vara precis där valpen sover, så det som felar är kombinationen 4 åring och valp. En nära vän till mig säger att det är ett helt normalt agerande. Att en hund gör så när den blir överraskad och jag borde ha valpen i ett annat rum när den sover. Det enda rummet som då skulle kunna göras barnfritt stora delar av dygnet är köket. Så visst, jag kan skaffa barngrindar och träna in att hon sover där. Men är jag fånig om jag är orolig för att detta ska utvecklas till något mer? Pinscher har ju en historik som de flesta hundvana är bekanta med, att allt är bra och en dag så kommer första bettet från ingenstans.

Kommer självklart rådfråga uppfödaren med, men undrar lite vad ni tänker
Lämna tillbaka valpen till uppfödaren. Alla andra lösningar kommer att innebära stress och oro för dig, och skaderisk för barnen.
 
Kommer självklart rådfråga uppfödaren med, men undrar lite vad ni tänker

Spontant så tänker jag att en hund som så tydligt säger "ge fan i mig" redan i ung ålder ska slippa att bo med små barn alls. Ja, klart att man lär barnen hundvett osv, men det är lätt hänt att de glömmer av sig och man har inte så mycket till felmarginal då om det är en hund med skärpa och kort stubin.
 
Jag anser inte att det är valpen som behöver träning i ditt scenario ;) Om barnen inte kan låta bli att trigga valpen genom att springa förbi den så får de väl hållas avskilda från valpen. Jag tycker att det är onödigt att utsätta valpen för situationer som den inte klarar av, det är ju bara en bebis så man kan inte kräva speciellt mycket av den ännu. Har man valp i huset så får man vara lite beredd på att valpen är och beter sig som en valp :D
Eller så vänder man på det. Hålla valpen skild från barnen. Barnen är i sitt hem. Precis som en valp är de inte fullt utvecklade och kan inte styras eller styra sitt agerande hur som helst. Även om barn vet vad de får och inte får så glömmer de snabbt och är väldigt spontana. Barn kan t ex springa efter en boll ut på vägen trots att de vet att det är fel. Agerar först och tänker sedan. Att de inte får leka och vara spontana i sitt eget hem eller att de ska hänvisas till en (mindre) del av bostaden känns inte som juste mot barnen. Dessutom lägger det en potentiell skuld på barnen om något skulle inträffa. Om man kan stänga in valpen i en (mindre) del av bostaden utan att det påverkar barnens lekmöjligheter (eller möjlighet att söka upp en vuxen, gå på toa etc) så är det förstås ok. Men det var kanske så du menade?
 
Eller så vänder man på det. Hålla valpen skild från barnen. Barnen är i sitt hem. Precis som en valp är de inte fullt utvecklade och kan inte styras eller styra sitt agerande hur som helst. Även om barn vet vad de får och inte får så glömmer de snabbt och är väldigt spontana. Barn kan t ex springa efter en boll ut på vägen trots att de vet att det är fel. Agerar först och tänker sedan. Att de inte får leka och vara spontana i sitt eget hem eller att de ska hänvisas till en (mindre) del av bostaden känns inte som juste mot barnen. Dessutom lägger det en potentiell skuld på barnen om något skulle inträffa. Om man kan stänga in valpen i en (mindre) del av bostaden utan att det påverkar barnens lekmöjligheter (eller möjlighet att söka upp en vuxen, gå på toa etc) så är det förstås ok. Men det var kanske så du menade?
Ja, det var självklart så jag menade :) Givetvis är det inte barnens fel att de delar hem med en valp, och det är inte deras ansvar. Det var i mitt inlägg medvetet att trycka på att valpen inte kan rå för sitt beteende och vad som triggar det, då det var just inför valpen som tålamod och förståelse verkade brista en aning för tillfället.
 
Idag slog hormonhjärnan till på Briam, blev helt såld på en tik på 4 månader så man ville ju skämmas över hans snuskerier. Men att dom vuxna tikarna löper det bryr han sig inte om, makes no sense men man ska väl inte klaga. :cautious:
Har även insett att Briam kommer förmodligen kommer bli en väldigt söt hane, men hoppas att han får mer könsprägel med åldern.
20201004_101230.jpg
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundhälsa Hejsan Vi är en hundvan familj som haft hund till och från hela livet. För en månad sedan skaffade vi oss en liten blandras på fyra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
10 925
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 245
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Har haft hund hela mitt liv, uppväxt med golden retriver, sen dvärgpudel, flyttade hemifrån och skaffade en labrador/bordercollie...
2
Svar
39
· Visningar
4 578
Senast: Milosari
·
Hundavel & Ras 2018 håller så sakteligen på att dra sig mot sitt slut och årets valptråd är igång för fullt. De som ville ha valp detta året har...
27 28 29
Svar
573
· Visningar
70 830
Senast: emma82maria
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp