Finns ju inte jätte mycket info på deras sida. Någon som använder fodax och kan säga bu eller bä?
Ger Fodax Vilt och är mycket nöjd. Främst vilt utan antibiotika, ingen kyckling, gris eller odlad lax, lagom stora och lätthanterliga burgare, mindre plast, mycket bra pris, enkelt att få tag på här. Har testat i princip alla sorter på marknaden och mina hundar har funkat bra på typ allt, men ser man till råvaror, tillgänglighet, pris, hantering osv så vinner Fodax Vilt alla dagar här hemma.
 
Om jag inte är ute och cyklar med matten så ska han ha 150g mat om dagen. Då går det ju åt typ 1,5 påse Mush i månaden om han skulle äta bara det? Det blir väl ca 350kr/mån. Känns rätt överkomligt 😅

Jag försöker alltså inte övertyga dig om att ge rått bara för att, tänkte mest på att du säger att han är mycket krångligare med torrisarna. Då hade jag ju gett det han faktiskt äter glatt av.
Fullfodrat med Mush är 4 bullar, 100 g. Han får hälften och resten i torrfoder. :)
Tycker ändå vi har ett vinnande koncept eftersom han inte för bli för tjock.

Han är fortfarande väldigt hungrig när han blixtsnabbt slafsat i sig sin Mush så då fyller jag på med lite torrfoder.
Det är en av orsakerna till att jag tvekar till att bara fodra med Mush. Det går blixtsnabbt att äta upp. Jag fodrar två gånger per dag och när han ätit sina två bullar skäller han efter mer mat.
 
Jag tycker att Fodax Ca/P-kvot är helt orimlig och hade aldrig gett det till en unghund eller valp. Jag antar att de har skrivit fel på sin hemsida och sina förpackningar, att det inte är 470mg Ca och 0,54mg P vilket ger en kvot på 870,37 😅 utan att det ska vara 0,47 Ca/0,54 P, vilket ger en låg kvot på 0,87. Kvoten bör vara typ 1,2-1,4-ish.
Fördelarna med fodret tycker jag är att man slipper mycket plast och det är lätt att tina.

Jag ger mina Priima, och är väldigt nöjd med hur de fungerar på det, är dock rejält trött på all plast som blir.
 
Senast ändrad:
Jag tycker att Fodax Ca/P-kvot är helt orimlig och hade aldrig gett det till en unghund eller valp. Jag antar att de har skrivit fel på sin hemsida och sina förpackningar, att det inte är 470mg Ca och 0,54mg P vilket ger en kvot på 870,37 😅 utan att det ska vara 0,47 Ca/0,54 P, vilket ger en låg kvot på 0,87. Kvoten bör vara typ 1,2-1,4-ish.
Fördelarna med fodret tycker jag är att man slipper mycket plast och det är lätt att tina.

Jag ger mina Priima, och är väldigt nöjd med hur de fungerar på det, är dock rejält trött på all plast som blir.
Mycket bra kunskap, tack för det! Är kvoten 1,2-1,4 rimligt för en valp, eller för en vuxen? :)

Jag ger Fodax som sagt, men har gett Priima innan. Båda har funkat utmärkt och till bra pris, men hanteringsmässigt så vinner ju Fodax. Kommer dock köra Priima ett tag nu igen, flatten måste ner lite i vikt och då funkar Priima bra.. :angel:
 
Mycket bra kunskap, tack för det! Är kvoten 1,2-1,4 rimligt för en valp, eller för en vuxen? :)

Jag ger Fodax som sagt, men har gett Priima innan. Båda har funkat utmärkt och till bra pris, men hanteringsmässigt så vinner ju Fodax. Kommer dock köra Priima ett tag nu igen, flatten måste ner lite i vikt och då funkar Priima bra.. :angel:

Det är rimligt även för en valp, en del foder ligger lite högre än så men det bör ej vara över 1,8 för stora raser :)
Priima ST t ex ligger på 1,5, Pondus Junior på 1,8. Torrfoder för valpar brukar ligga på ca 1,2.
 
Får fundera lite på den. Finns ingen fodax återförsäljare här heller utan isf får jag timea in transportbilen. Vilket ju gör att jag isf behöver en frysbox till för att kunna lagra tillräckligt med foder. 😂
 
Det är en av orsakerna till att jag tvekar till att bara fodra med Mush. Det går blixtsnabbt att äta upp. Jag fodrar två gånger per dag och när han ätit sina två bullar skäller han efter mer mat.
Jag har två som åt upp sin Mush på ca 1,2 nanosekunder - mitt tips är slow feed-skål😊 Jag köpte de billiga på Hö**s, saktar ner ättiden väsentligt :):up:
 
Ger mina fryst färskfoder så de får gnaga lite. Tar iaf någon minut att äta då. De ligger på varsin fäll och äter. Smidigt med burgare då.
 
Idag fyller han ett år 🥰 älskade ”lilla” labradoren! Han är en ljuvlig individ. Röntgen är bokad men först om två veckor, så nu kommer jag gå runt och vara nervös tills det är klart :nailbiting:

Alltså, han var så GULLIG!!
7EB53EBC-4543-4677-8E2B-38BBFEF11AEA.jpeg
 
Åysan har gått från badkruka till badgalning på några månader. Väldigt kul tycker jag, hoppas bara att hon gillar att bada ute i sommar också.

Film

Hon är drygt 11 månader och har ännu inte löpt första gången men nu fäller hon så det kanske är på gång. Känns lite klurigt att boka tid till röntgen i och med det. Om jag ska tro att vi hinner röntga innan löpet eller om löpet kommer ganska precis när hon fyller 1 år om några veckor.
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundhälsa Hejsan Vi är en hundvan familj som haft hund till och från hela livet. För en månad sedan skaffade vi oss en liten blandras på fyra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
10 894
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 203
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Har haft hund hela mitt liv, uppväxt med golden retriver, sen dvärgpudel, flyttade hemifrån och skaffade en labrador/bordercollie...
2
Svar
39
· Visningar
4 532
Senast: Milosari
·
Hundavel & Ras 2018 håller så sakteligen på att dra sig mot sitt slut och årets valptråd är igång för fullt. De som ville ha valp detta året har...
27 28 29
Svar
573
· Visningar
70 753
Senast: emma82maria
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Inredningstråden, del 2
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp