Imperia har fått sina första näringspår och löser det fint men det kommer bli lite jobb med henne för att få henne att gå i varje fotspår. Nu går det lite för fort. Skulle nog behöva lägga på en riktigt kortklippt gräsplan tex fotbollsplan eller liknande så inte näringen försvinner ner som den gjort på åkern.
 
Hip hip hurra för Rex tuffetass som fyller 1 år idag!
 

Bifogade filer

  • 20210409_181402.jpg
    20210409_181402.jpg
    174 KB · Visningar: 18
Hur långa promenader gick ni med era valpar runt 7 månader som är av tyngre ras?

Går just nu 2-4km lös varje dag. Går vi 2 km brukar vi hålla ett högre tempo än om vi går 4 km.
Kanske är för mycket ”hönsmamma”? Tänker att jag skulle vilja öka längden på promenaderna..
 
Hur långa promenader gick ni med era valpar runt 7 månader som är av tyngre ras?

Går just nu 2-4km lös varje dag. Går vi 2 km brukar vi hålla ett högre tempo än om vi går 4 km.
Kanske är för mycket ”hönsmamma”? Tänker att jag skulle vilja öka längden på promenaderna..
Promenad kan du gå hur långt du vill så
länge valpen hänger på och inte blir trött.
 
Promenad kan du gå hur långt du vill så
länge valpen hänger på och inte blir trött.
Tänker på att det är en valp av tung ras.
Har både med nuvarande och den äldre hunden fått rekommendation att inte gå för långa promenader första året.
Har fram tills valpen var 6 månader följt en rekommenderad ”mall” för tungväxta valpar motion.
 
Hur långa promenader gick ni med era valpar runt 7 månader som är av tyngre ras?

Går just nu 2-4km lös varje dag. Går vi 2 km brukar vi hålla ett högre tempo än om vi går 4 km.
Kanske är för mycket ”hönsmamma”? Tänker att jag skulle vilja öka längden på promenaderna..
Nu är borzoi ingen tung ras men ändå stor, jag gick nog ca 3-4 km med honom i den åldern, blandat underlag lite asfalt, grus och mest skogsstig. Mycket lösspring på inhägnat område. Jag gick inte koppelpromenader för motionens skull utan mer som en variation till lösspringet hemma, komma ut och se lite andra omgivningar, få en bra rutin i koppelgåendet osv och 3-4 km kändes lagom. Men i realiteten hade han nog orkat mycket mer.

Jag tror att folk (inkl jag själv) hönsar för mycket rent generellt. Jag tror att man ffa måste titta på vilket underlag det är snarare än att fokusera på distansen. Det jag själv är försiktig med är väldigt långa sträckor i monoton rörelse på asfalt. Att gå på asfalt är såklart bra för att stärka kroppen men att gå 4-5 km på asfalt varje dag med en 7 månaders hund av en stor tung ras känns spontant som en dålig idé i mitt huvud.
 
Tänker på att det är en valp av tung ras.
Har både med nuvarande och den äldre hunden fått rekommendation att inte gå för långa promenader första året.
Har fram tills valpen var 6 månader följt en rekommenderad ”mall” för tungväxta valpar motion.
Tycker det låter som ganska lagomt det du går idag. Jag går inte så mycket längre med min som är en malle på 9mån. Tycker min iaf blir tillräckligt trött av det :laugh:

Men måste fråga. Går allmänlydnadskurs tsm med en broholmer tik som är i samma ålder som din. Tänker att det iaf borde vara kullsyskon om det inte är du. :D
 
Nu är borzoi ingen tung ras men ändå stor, jag gick nog ca 3-4 km med honom i den åldern, blandat underlag lite asfalt, grus och mest skogsstig. Mycket lösspring på inhägnat område. Jag gick inte koppelpromenader för motionens skull utan mer som en variation till lösspringet hemma, komma ut och se lite andra omgivningar, få en bra rutin i koppelgåendet osv och 3-4 km kändes lagom. Men i realiteten hade han nog orkat mycket mer.

Jag tror att folk (inkl jag själv) hönsar för mycket rent generellt. Jag tror att man ffa måste titta på vilket underlag det är snarare än att fokusera på distansen. Det jag själv är försiktig med är väldigt långa sträckor i monoton rörelse på asfalt. Att gå på asfalt är såklart bra för att stärka kroppen men att gå 4-5 km på asfalt varje dag med en 7 månaders hund av en stor tung ras känns spontant som en dålig idé i mitt huvud.
Vi går också mest på skogsstigar och grusvägar, mest lös. De promenaderna är mer för att hon ska få göra av med energi, få upptäcka och leka. Koppelpromenader på asfalt går vi bara om vi måste :rofl:
 
Tycker det låter som ganska lagomt det du går idag. Jag går inte så mycket längre med min som är en malle på 9mån. Tycker min iaf blir tillräckligt trött av det :laugh:

Men måste fråga. Går allmänlydnadskurs tsm med en broholmer tik som är i samma ålder som din. Tänker att det iaf borde vara kullsyskon om det inte är du. :D
Funderar på om jag kan höja tempot på våra 4kms promenader till ”normal gångtakt”. Jag strosar mest då så hon får välja tempo.

Men vad spännande! Vet du vad tiken heter? :D
 
På lördag ska vi göra BPH och jag är fan nervös :angel: även om man inte kan bli "underkänd" på ett BPH så känns det ändå lite nervigt att någon person man inte känner ska bedöma ens hund. Nu tror jag att det kommer gå galant och det kommer bli jättekul!
 
Vaccinerade nyligen alla hundarna och ettåringen som av tidigare ägare motinerades enligt rekommendationerna (kortare promenader osv osv) har ett hjärta som är svagare än mina tioåringar. Inget FEL på det, men inte alls så god kondition som de andra. Då har han ändå växlar upp rejält i aktivitet de senaste fyra månaderna...

Jag tror inte att växande djur ska hållas stillsamma. Så länge man låter dem vila när de är trötta och ser till att erbjuda omväxlande motion, så tror jag de mår bäst av mycket rörelse.
 
Vaccinerade nyligen alla hundarna och ettåringen som av tidigare ägare motinerades enligt rekommendationerna (kortare promenader osv osv) har ett hjärta som är svagare än mina tioåringar. Inget FEL på det, men inte alls så god kondition som de andra. Då har han ändå växlar upp rejält i aktivitet de senaste fyra månaderna...

Jag tror inte att växande djur ska hållas stillsamma. Så länge man låter dem vila när de är trötta och ser till att erbjuda omväxlande motion, så tror jag de mår bäst av mycket rörelse.
Det är en oroande trend att så många hundar numera "måste" hållas i stillhet under valptiden enligt uppfödarna. Absolut inte hoppa upp i soffor och sängar för egen maskin, ska bäras upp för alla trappor osv. Det hade varit intressant med en studie ang den genomsnittliga hälsan på dessa porslinshundar kontra hundar som får växa upp i lek och rörelse.
 
Hur långa promenader gick ni med era valpar runt 7 månader som är av tyngre ras?

Går just nu 2-4km lös varje dag. Går vi 2 km brukar vi hålla ett högre tempo än om vi går 4 km.
Kanske är för mycket ”hönsmamma”? Tänker att jag skulle vilja öka längden på promenaderna..
Min labbe är väl halvtung i alla fall och är nu 8,5 månader. Vi snittar över 10km per dag nu enligt stegräknaren. När hon var 7 månader gick vi kanske 8km. Nästan enbart skogsstigar och grusvägar. Tänkte låta henne vila så fort hon blev trött, men det har ännu inte hänt. Hon skulle gå mycket mer om jag orkade, men jag tycker det räcker så här.
 
Det är en oroande trend att så många hundar numera "måste" hållas i stillhet under valptiden enligt uppfödarna. Absolut inte hoppa upp i soffor och sängar för egen maskin, ska bäras upp för alla trappor osv. Det hade varit intressant med en studie ang den genomsnittliga hälsan på dessa porslinshundar kontra hundar som får växa upp i lek och rörelse.
Ja, alla studier som gjorts visar ju att växande kroppar mår bra av aktivitet, så länge den är omväxlande och de får vila däremellan.

Det är en trend även i min ras att unghundar ska hållas stilla första året pga OCD. Trots att vi vet att det inte kan bryta ut utan genetisk förutsättning. Själv tänker jag att de ska röra sig, leka, bli starka och lära sig kontrollera sin kropp så de är redo att träna och arbeta när de är vuxna. Bryter det ut OCD så är det ju ändå inte en hund som skulle avlats på...
 
Ja, alla studier som gjorts visar ju att växande kroppar mår bra av aktivitet, så länge den är omväxlande och de får vila däremellan.

Det är en trend även i min ras att unghundar ska hållas stilla första året pga OCD. Trots att vi vet att det inte kan bryta ut utan genetisk förutsättning. Själv tänker jag att de ska röra sig, leka, bli starka och lära sig kontrollera sin kropp så de är redo att träna och arbeta när de är vuxna. Bryter det ut OCD så är det ju ändå inte en hund som skulle avlats på...
Lite samma tendenser finns i min ras men de allra flesta är ändå vettiga och inser att valpar måste få springa och leka.
 
Det är ju skillnad på ras när det kommer till valpar. Mammas terrier var med på promenader (6-8km) från första början men henne kunde vi ju bära med jämna mellanrum. En valp av större ras tar man inte under armen när den blir trött. Valpen väger 35 kg :rofl:
Idag gick jag 4 km (50 min) och visst, sista biten kanske hon höll lägre tempo men trött var hon inte. Den här pirayan blir inte trött helt enkelt, det är fullt ös medvetslös.
Så ja, jag känner att jag behöver begränsa henne för hon känner inte av själv. Hon går lös och får verkligen träna kroppskontroll i skogen som är en klar fördel för växande valpar. Men jag vill inte riskera att för långa promenader påverkar henne negativt. Vi pratar om en ras som normalt sätt går upp 1-3 kg i veckan under uppväxten.
 
Funderar på om jag kan höja tempot på våra 4kms promenader till ”normal gångtakt”. Jag strosar mest då så hon får välja tempo.

Men vad spännande! Vet du vad tiken heter? :D
Nu har jag inte -och har inte haft - tung ras men ändå...Jag tänker ungefär som jag tänkt med unghästar. Inte heller är jag veterinär, detta är bara mina tankar.

Det är betydligt mer påfrestande att gå i kontinuerligt tempo långa sträckor än att springa lös. En lös hund joggar en bit, stannar och luktar, vänder, springer, stannar och tittar. Om jag tittar på min hund och tidigare hundar så är sträckan de håller stadigt tempo väldigt kort.

Min lilla blev som valp inte andfådd av att springa själv och busa. Däremot blev han det om jag höll raskt kontinuerligt tempo.
 
Valpen är känslig för att få vatten i öronen har jag märkt.
Jag fick åka till veterinär med hennes öron efter att mina barn i stort sett blött ner hela valpen när de badade i badkaret och valpen försökte ta sig ned till dem :rofl: Förra veckan galopperade valpen rätt ner i sjön och hamnade under vattenytan och dagarna efter började hon klia i öronen som nu är smutsiga och röda, som sist.
Hittade örondropparna jag behandlade med förra gången så ger henne en kur nu också.
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundhälsa Hejsan Vi är en hundvan familj som haft hund till och från hela livet. För en månad sedan skaffade vi oss en liten blandras på fyra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
10 768
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 092
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Har haft hund hela mitt liv, uppväxt med golden retriver, sen dvärgpudel, flyttade hemifrån och skaffade en labrador/bordercollie...
2
Svar
39
· Visningar
4 474
Senast: Milosari
·
Hundavel & Ras 2018 håller så sakteligen på att dra sig mot sitt slut och årets valptråd är igång för fullt. De som ville ha valp detta året har...
27 28 29
Svar
573
· Visningar
70 482
Senast: emma82maria
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp