Tänker på att det är en valp av tung ras.
Har både med nuvarande och den äldre hunden fått rekommendation att inte gå för långa promenader första året.
Har fram tills valpen var 6 månader följt en rekommenderad ”mall” för tungväxta valpar motion.
Det finns studier där de cyklat med unga hundar av bruksraser och det behövdes att de cyklade med dem fyra mil om dagen i flera månader innan de var året fyllda för att det skulle synas negativ påverkan på leder mm. Lättare motion var enbart positivt så jag skulle inte vara orolig över normallånga promenader eller kortare joggingturer i långsamt tempo om man tar pauser och hunden får vila när den verkar behöva det.

I mina ögon låter det mest som ett svepskäl att ”unga hundar inte får motioneras alls” för att oseriösa uppfödare ska ha något att skylla på om uppfödningarna får ledproblem.
 
Men samtidigt finns det ju skillnader i vad olika raser klarar. En stor, tung mastiff är inte en varg, och kommer inte kunna röra sig som en varg. Den klarar säkert mycket mer än man tror, men det finns gränser. Den är inte avlad för förflyttning på samma vis som tex. slädhundar
 
Men samtidigt finns det ju skillnader i vad olika raser klarar. En stor, tung mastiff är inte en varg, och kommer inte kunna röra sig som en varg. Den klarar säkert mycket mer än man tror, men det finns gränser. Den är inte avlad för förflyttning på samma vis som tex. slädhundar
Veterinären i instagraminlägget som länkas ovan har en bra post om detta. Extremt tungvuxna raser ska inte gå i trappor - före tre månaders ålder. Sen mår de också bara bra av rörelse!
 
Assar har gjort sin matte orolig igen, han har åkt på en lätt öroninflammation men hjärnspökena skriker "allergi" direkt.
Börjar undra om man snart behöver gå i terapi för oroligheterna runt Assar. :cautious:
Jag är precis likadan! Super orolig över öroninflammationer. Min förra hund var en riktig ”öron hund”.
Behandlar valpen för andra gången nu. Men hon har fått vatten i öronen, vilket orsakade öroninflammationen förra gången också..
 
Jag är precis likadan! Super orolig över öroninflammationer. Min förra hund var en riktig ”öron hund”.
Behandlar valpen för andra gången nu. Men hon har fått vatten i öronen, vilket orsakade öroninflammationen förra gången också..
Uäh men ja :arghh:
Vet ju att "lite skit" inte är ovanligt hos valpar, Fenna hade trots allt öroninflammation flera gånger som valp och hon hade inte allergi så fattar inte min egen hets. O_o
 
Assar har gjort sin matte orolig igen, han har åkt på en lätt öroninflammation men hjärnspökena skriker "allergi" direkt.
Börjar undra om man snart behöver gå i terapi för oroligheterna runt Assar. :cautious:
Varje gång min valp kliar sig mot halsbandet får jag ett kort ångestpåslag. Jag levde med en allergisk hund i 14 år så vill verkligen inte ha en till allergiker. Det har satt sina spår uppenbarligen 🙄
 
Varje gång min valp kliar sig mot halsbandet får jag ett kort ångestpåslag. Jag levde med en allergisk hund i 14 år så vill verkligen inte ha en till allergiker. Det har satt sina spår uppenbarligen 🙄
Ja fy, det är tungt att leva med ett sjukt djur.

Jag får fortfarande ångestpåslag varje gång någon av hundarna drömmer, efter att ha haft epilepsihund... Söta tassryckningar är numera förenade med dödsångest!
 
Varje gång min valp kliar sig mot halsbandet får jag ett kort ångestpåslag. Jag levde med en allergisk hund i 14 år så vill verkligen inte ha en till allergiker. Det har satt sina spår uppenbarligen 🙄
Jag har också fått säga till mig själv flertalet gånger under nuvarande hundarnas uppväxt "det är normalt att dom kliar sig i bland".
 
Ja fy, det är tungt att leva med ett sjukt djur.

Jag får fortfarande ångestpåslag varje gång någon av hundarna drömmer, efter att ha haft epilepsihund... Söta tassryckningar är numera förenade med dödsångest!
Jag känner likadant sen min förra hund föll ihop och dog i hallen utan förvarning. Om någon hund ylar i sömnen så kopplar jag det omedelbart till det ylet som min förra hund gav ifrån sig precis innan han dog.
 
Och jag är besatt av att stå och glo hunden under magen när han kissar bara för att kontrollera så trycket är bra, inget blod osv. Får panik när han slickar/tvättar sig på snoppen eller i ljumskarna. När man har gått en timmes promenad och kisset börjar sina så blir jag direkt orolig över att det bara kommer några droppar trots att jag vet att det är normalt att kisset tar slut i blåsan efter xx antal kissar.

Jepp, jag har dalmatiner och har haft en med stopp pga urinsten :meh:
 
Ja fy, det är tungt att leva med ett sjukt djur.

Jag får fortfarande ångestpåslag varje gång någon av hundarna drömmer, efter att ha haft epilepsihund... Söta tassryckningar är numera förenade med dödsångest!
Det förstår jag verkligen, jag som har en EP-hund nu.
Hon börjar alla anfall med att tugga fradga så alltid när jag hör smaskande/tuggande ljud så hoppar det till i hjärtat och kroppen ställer in sig på att genast släppa det jag håller på med och springa till hunden (hon krampar vilt så jag måste hålla henne i famnen tills hon kommit in i den lugna fasen). Som tur är krampar hon sällan så oftast är det falsklarm.
 
Och jag får orostankar så fort jag hör om en valp som äter dåligt och/eller vankar och inte kommer till ro efter att ha förlorat Troll. Och då vet jag att det hon hade är en extremt ovanlig åkomma hos hovawart men ändå kommer de tankarna.
 
B7538501-2BF2-4223-944A-4683621C5616.jpeg

Liten börjar bli stor!
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundhälsa Hejsan Vi är en hundvan familj som haft hund till och från hela livet. För en månad sedan skaffade vi oss en liten blandras på fyra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
10 884
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 200
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Har haft hund hela mitt liv, uppväxt med golden retriver, sen dvärgpudel, flyttade hemifrån och skaffade en labrador/bordercollie...
2
Svar
39
· Visningar
4 532
Senast: Milosari
·
Hundavel & Ras 2018 håller så sakteligen på att dra sig mot sitt slut och årets valptråd är igång för fullt. De som ville ha valp detta året har...
27 28 29
Svar
573
· Visningar
70 732
Senast: emma82maria
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp