Min lilla Imperia är ett monster 😅 Bits oavsett humör, hoppar jämfota högre än de vuxna, terroriserar sin mor och katten och bryr sig inte om tillsägelser men jösses vad fantastiskt rolig hon är att träna 🤩 Fullt fokus hela tiden och ignorerar störningar. Dessutom är hon riktigt snygg än så länge. Vad ska det bli av denna lilla? Jag är så glad att jag behöll henne trots att det inte riktigt va tanken
E7234A50-A833-4695-9185-8354251B0BC3.jpeg
 
Jag har varit på lydnadsläger i helgen med Imperia och jag visste ju att hon är bra men inte att hon va så bra som hon faktiskt är. Instruktören tyckte riktigt bra om henne och hotade med att stjäla henne 🤩 Herregud som hon imponerade i sammarbetsvilja, uthållighet och hur lättlärd hon är. Nu ska vi bygga vidare på dessa grunder och bara förvalta underbarnet ❤️
 
Fröken Hella har ju alltid haft lite sådär med matlust. Funkar fint första veckan- en och en halv med nytt foder och sen blir det alltid mat kvar och hon äter helst inte förrän hon blir jätte hungrig. Hon är ju väldigt slank och har definitivt inte så mycket extra att ta av så i helgen köpte jag en låda Mush Vaisto Puppy i block och tänkte ge 50/50 i skålen och hoppas på att det funkar och hon inte ratar det också. Men nu så slickas skålen helt ren :love: Så när säcken med torrfoder är slut blir det nog helt över på färskfoder tror jag. Dock inte mush- jääklar vad dyrt!

Var även hos grannen som är fågelbonde i fredags och köpte med mig hem hela kycklingskrov. Blev en finfin lunch på lördagen tyckte fröken :laugh:
 
Fröken Hella har ju alltid haft lite sådär med matlust. Funkar fint första veckan- en och en halv med nytt foder och sen blir det alltid mat kvar och hon äter helst inte förrän hon blir jätte hungrig. Hon är ju väldigt slank och har definitivt inte så mycket extra att ta av så i helgen köpte jag en låda Mush Vaisto Puppy i block och tänkte ge 50/50 i skålen och hoppas på att det funkar och hon inte ratar det också. Men nu så slickas skålen helt ren :love: Så när säcken med torrfoder är slut blir det nog helt över på färskfoder tror jag. Dock inte mush- jääklar vad dyrt!

Var även hos grannen som är fågelbonde i fredags och köpte med mig hem hela kycklingskrov. Blev en finfin lunch på lördagen tyckte fröken :laugh:
Min Torsten har varit väldigt kinkig med maten. Men efter att jag började med Mush så skäller han på mig när det börjar bli lunchdags.

Jag tinar hans två mushbullar i micron och när jag står där så skäller han nedanför fötterna på mig :) Resterande torrfodergiva händer det fortfarande att jag får handmata.
(vill inte gå över till enbart mush av både ekonomiska och praktiska orsaker. Det är kletigt med färskfoder om vi ska åka bort en hel dag)
 
Min Torsten har varit väldigt kinkig med maten. Men efter att jag började med Mush så skäller han på mig när det börjar bli lunchdags.

Jag tinar hans två mushbullar i micron och när jag står där så skäller han nedanför fötterna på mig :) Resterande torrfodergiva händer det fortfarande att jag får handmata.
(vill inte gå över till enbart mush av både ekonomiska och praktiska orsaker. Det är kletigt med färskfoder om vi ska åka bort en hel dag)
Ja Hella är ju lite större och för hennes ålder så uträknat så ska hon ha 1140 gram mat om dagen av färskfoder. Och då blir mush dyrt i längden. Hade Pondus till mina förra hundar och tyckte deras korvar var himla smidiga, dessutom typ 150 kr billigare/ låda som det ändå går några av. men som det ser ut nu så har jag ingen Pondus återförsäljare i närheten. Ev en precis där min bror bor men deras hemsida var lite lullig så jag får köra inom där och kolla en dag. Får se hur jag löser det när vi är iväg med husvagnen, om jag har torrfoder för det eller om jag får investera i en lite bättre kylväska med frysmöjlighet.
 
Min Torsten har varit väldigt kinkig med maten. Men efter att jag började med Mush så skäller han på mig när det börjar bli lunchdags.

Jag tinar hans två mushbullar i micron och när jag står där så skäller han nedanför fötterna på mig :) Resterande torrfodergiva händer det fortfarande att jag får handmata.
(vill inte gå över till enbart mush av både ekonomiska och praktiska orsaker. Det är kletigt med färskfoder om vi ska åka bort en hel dag)

Bara som info om du missat detta, från Mush hemsida 😊:
932A0647-47B5-42F3-8EF2-3C9B258D3675.jpeg
 
Ja Hella är ju lite större och för hennes ålder så uträknat så ska hon ha 1140 gram mat om dagen av färskfoder. Och då blir mush dyrt i längden. Hade Pondus till mina förra hundar och tyckte deras korvar var himla smidiga, dessutom typ 150 kr billigare/ låda som det ändå går några av. men som det ser ut nu så har jag ingen Pondus återförsäljare i närheten. Ev en precis där min bror bor men deras hemsida var lite lullig så jag får köra inom där och kolla en dag. Får se hur jag löser det när vi är iväg med husvagnen, om jag har torrfoder för det eller om jag får investera i en lite bättre kylväska med frysmöjlighet.

Om du vill ha färskfoder som inte kostar så mycket så kolla på Fodax.
 
Ja. Men jag hettar inte upp bullarna.
Jag micrar kort och vänder dem flera gånger. Vill ha dem så pass tinade att de går att mosa med gaffel. Känner jag med fingret så är de inte varma, bara mjuka.
Torsten äter inte större bitar så jag måste mosa för att han alls ska äta.
Om han äter mushen mycket bättre än torrisar så kan du ju köpa i block istället? 10kg kostar knappt 500kr, det borde väl bli rätt överkomligt med en så liten hund?

Vet inte hur mkt han väger/ska äta o dagen?
 
Om han äter mushen mycket bättre än torrisar så kan du ju köpa i block istället? 10kg kostar knappt 500kr, det borde väl bli rätt överkomligt med en så liten hund?

Vet inte hur mkt han väger/ska äta o dagen?
Jag är förtjust i Mush-bullarna eftersom de är så lätta att hantera. Han får två bullar om dagen och resten i Acana Small Breed torrfoder.
Han väger strax vid 5 kg. Skulle gärna se att ha gick ner ett hg eller så. Men det har varit bekymmersamt när det varit för mycket snö eller is ute. När det är barmark får han springa mera lös och gör av med mer.

För mig som varit van vid större hundar är portionerna löjligt små :D
 
Jag är förtjust i Mush-bullarna eftersom de är så lätta att hantera. Han får två bullar om dagen och resten i Acana Small Breed torrfoder.
Han väger strax vid 5 kg. Skulle gärna se att ha gick ner ett hg eller så. Men det har varit bekymmersamt när det varit för mycket snö eller is ute. När det är barmark får han springa mera lös och gör av med mer.

För mig som varit van vid större hundar är portionerna löjligt små :D
Om jag inte är ute och cyklar med matten så ska han ha 150g mat om dagen. Då går det ju åt typ 1,5 påse Mush i månaden om han skulle äta bara det? Det blir väl ca 350kr/mån. Känns rätt överkomligt 😅

Jag försöker alltså inte övertyga dig om att ge rått bara för att, tänkte mest på att du säger att han är mycket krångligare med torrisarna. Då hade jag ju gett det han faktiskt äter glatt av.
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundhälsa Hejsan Vi är en hundvan familj som haft hund till och från hela livet. För en månad sedan skaffade vi oss en liten blandras på fyra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
10 894
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 203
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Har haft hund hela mitt liv, uppväxt med golden retriver, sen dvärgpudel, flyttade hemifrån och skaffade en labrador/bordercollie...
2
Svar
39
· Visningar
4 532
Senast: Milosari
·
Hundavel & Ras 2018 håller så sakteligen på att dra sig mot sitt slut och årets valptråd är igång för fullt. De som ville ha valp detta året har...
27 28 29
Svar
573
· Visningar
70 747
Senast: emma82maria
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp