Jag vågar nog påstå att när det handlar om import/export så säljs nog en överhängande majoritet på just det sättet, antingen helt osett där uppfödaren skickar valpen med kurir till köparen utan att man någonsin träffas före eller att man inte träffas förrän det faktiskt är dags att hämta valpen. Inom min ras är det jättevanligt. Nu är det dock i första hand uppfödare som importerar från andra uppfödare och inom uppfödarcirkeln så har folk i allmänhet rätt bra koll på varandra eller åtminstonde känner någon som har koll på en.

Tack för svaret det låter inte helt ovanligt att det görs sådana köp då utan att det får oseriös-stämpel, vilket ju känns skönt 😊 det kanske mest är jag som själv skulle ha svårt att sälja till någon jag inte träffat :o
 
Det låter ju positivt att andra har gjort så ☺ Hur skedde kontakten innan och i vilken "mängd"? :)
Kontakt per mail och telefon. Efter att valparna fötts hade vi kontakt 2-3 gånger i veckan ungefär med bilder och filmer. :) Hade koll på linjerna sedan tidigare, var tydlig mot uppfödaren vilken typ av valp vi ville ha och än så länge lever valpen upp till det med råge :D
 
Flera av mina uppfödarbekantingar har sålt hund till folk som de inte träffat innan, och flera av mina vänner har köpt valpar utan att ha sett släktingarna innan. Med bra koll på rasen och gärna några bra referenser innan så brukar det inte vara några problem. Jag skulle själv kunna göra så (även om det är mer troligt att jag flyger och hälsar på uppfödaren över en helg innan). I sådana fall skulle det vara från uppfödare som har nära släktingar till svenska hundar som jag gillar, där jag kunde känna mig säker på att få något liknande. Å andra sidan, inom min ras görs det inte mentalitetsbeskrivningar och tävlas inte så mycket, så det enda sättet för mig att ha koll på hundarna är just genom att träffa dem. I ditt fall känns det ju som om det borde vara ännu säkrare att importera :)

Tack för svaret just i denna kombinationen är ena föräldern faktiskt helt efter svenska linjer så där kan jag känna mig trygg med att det är bra linjer. Vad är det för typ av referenser du tänker, tränare tex eller tidigare uppfödaren man köpt av? :)
 
Tack för svaret det låter inte helt ovanligt att det görs sådana köp då utan att det får oseriös-stämpel, vilket ju känns skönt 😊 det kanske mest är jag som själv skulle ha svårt att sälja till någon jag inte träffat :o
Jag blev kontaktad av en uppfödare som fått med sig en 10 månaders hane när hon hämtade en leasigtik från Österrike, jag fick honom på helfoder, fick inte köpa. Vi hade stött på varandra på rasforumet under de 4 år jag letat lämplig hund. Föds ytterst få i landet o alla kombinationer är inte lämpliga. Hör till kategorin för vackra för sitt eget bästa.
 
Tack för svaret det låter inte helt ovanligt att det görs sådana köp då utan att det får oseriös-stämpel, vilket ju känns skönt 😊 det kanske mest är jag som själv skulle ha svårt att sälja till någon jag inte träffat :o
Jag träffade min hund en gång när han var med uppfödaren på en utställning som valp, men efter det träffades vi inte förrän jag skulle hämta honom men vi höll kontakt på telefon och jag skickade även en film som visade vårt hem och hur han skulle få det så att uppfödaren hade en chans att se hur jag bodde. Kommer göra det även nästa gång om det blir en hund långväga ifrån.
 
Planen och förhoppningen är att det ska blir en kull på Valkyria nästa år och då ska jag spara en tik själv.
Men jag vill ha lite meriter på henne först och så vill jag att hon gör ett hyggligt MT då hennes MH var kaos.
Jag har 4st på intresselistan redan så uppenbarligen gör hon ett ganska gott intryck när vi är iväg :love: .
 
Tack för svaret just i denna kombinationen är ena föräldern faktiskt helt efter svenska linjer så där kan jag känna mig trygg med att det är bra linjer. Vad är det för typ av referenser du tänker, tränare tex eller tidigare uppfödaren man köpt av? :)
Precis det du är inne på, tidigare uppfödaren eller någon känd inom rasen. Innan jag själv blev "kändis" i salukivärlden så var det prat om att jag skulle ta en hund från annan uppfödare. Den uppfödaren kontaktade då den som mina hundar kom från för att fråga lite om vem jag var osv. Jag har också själv varit med om att uppfödare kontaktat mig för att fråga om personer som visat intresse för valpar och jag är då inte uppfödare utan "bara" en som de känner till vars omdöme de litar på.
 
Här är en till som planerar för en ny familjemedlem kommande året, eller allra hellst innan året är slut. Har varit planerat länge men har svårt att hitta rätt kombinationer och valp i rätt tid och är nu sugen på att importera då jag hittat några intressanta i Danmark och Norge som stämmer både i linjer och leveranstid.

Jag känner dock inte att jag har möjlighet att åka för att hälsa på dessa utan det skulle isåfall bli att jag träffar uppfödaren när jag hämtar valpen om jag får en iochmed att det blir alldelles för långt att köra. Är det någon av er här som importerat? jag har bara köpt hund en gång innan, det var bara 2 h bort hemifrån, för mig känns det som jag knappt vågar fråga om det skulle vara ok för uppfödaren att sälja på de premisserna med risk för att låta oseriös, men samtidigt har jag bekanta som köpt på det viset fast inom Sverige, de har då såklart gjort ordentlig koll på linjerna och uppfödaren innan. Det är en aktiv ras jag kikar på så finns gott om tävlingsresultat osv att kika på och uppfödarna är väletablerade.

Inte någon här som gjort något liknande? :)
Min uppfödare gör det ganska ofta eftersom hon exporterar en del valpar, är inga problem om man gör ett gott intryck.
Jag köpte valpen osedd, hade träffat uppfödaren och hundens pappa + morfar men inte tiken. Var aldrig tål om att hälsa på innan, det hann jag inte. Har däremot blivit goda vänner efteråt
 
I vanlig ordning är min hjärna fullständigt dum i huvudet, ingen nyhet där. De senaste dagarna har mitt habegär fullständigt exploderat efter att ha pratat med en rad valpköpare som köpt av den tjeckiska uppfödaren jag haft kontakt med. Så nu har min hjärna, ett år i förväg, fått för sig att resan för att hämta valpen skall planeras, och det är nu. Idiot. Har dock inte pratat med uppfödaren om det iom att det som sagt är ett år kvar ungefär utan detta är mitt egna spånande.

Alt 1.
Bila ned från Skåne till Tjeckien, hämta på plats, bila hem med hunden i skuffen.
Kostnad: Diesel + värdeminskning, färjebiljett tor, ev övernattning om man inte orkar sova i bilen.
+ Man får träffa uppfödaren och hennes hundar på plats hos kenneln.
+ Man kan lägga upp resan som man känner, ta det i den takt man känner för.
+ Man har koll på hunden hela vägen.
- Tidskrävande.
- Övernattning på ett eller annat sätt krävs.
- Kan bli bökigt om bilen mot förmodan skulle lägga av så man blir stående längs vägen någonstans.
- En landsgräns extra att passera.

Alt 2.
Bila till Berlin (eller liknande) från Skåne och möta upp kurir/uppfödare där (ca halva vägen för båda). Är beroende av om uppfödaren är villig att göra en sån deal såklart.
Kostnad: Diesel + värdeminskning, färjebiljetter, reseersättning för uppfödare/kurir.
+ Mindre resekostnad för en själv.
+ Går att köra i ett sträck utan övernattning om man pressar lite.
+ En landsgräns mindre att passera.
- Extra reseersättning för kurir/uppfödare.
- Fortfarande lite bökigt om bilen på något sätt inte går att köra vidare med pga haveri eller olycka.

Alt 3.
Få hunden skickad med uppfödare/kurir till Danmark eller Sverige beroende på vilken färja/flyg och rutt man väljer. (Om uppfödaren är villig att ordna det så).
Kostnad: Lite diesel + värdeminskning (beroende på ankomstplats), reseersättning för uppfödare/kurir.
+ Förhållandevis kort bit att köra (om ev flyg inte går till Landvetter eller Arlanda vill säga......)
+ Avsevärt mindre egna resekostnader så länge man slipper köra uppåt i landet.
- Högre reseersättning för kurir/uppfödare.
- Svårare att veta hur resan har varit för hunden.

Alt 4.
Flyga ned till Tjeckien och flyga hem med hunden i bagaget.
+ Går relativt fort, kan flyga tor samma dag om man har tur med avgångarna.
+ Troligen det billigaste alternativet resemässigt förutsatt att man startar och landar på Kastrup.
- Hunden flyger som gods, dvs omöjligt att veta hur den har det under flygningen.
- XXL-flygburar är inte gratis, om man inte lyckas hitta någon som har en att låna ut.
- Risk för strul på flygplatsen om man har otur.
- Kan behövas övernattning om man har otur med flygavgångarna.

Lite grovt utstakat sådär. Det finns andra varianter och kombinationer på samma tema men dessa alternativen är de mest sannolika känner jag. Har säkert glömt något. Hur hade ni resonerat?
 
Blev erbjuden en chans till valp efter Fennas haovsyster, eftersom tidpunkten blev så tokig när Fenna hade valpar.
Såklart strular annat nu så var tvungen att tacka nej, mitt liv förstår inte att jag behöver fler en 1 hund att träna. :meh:
 
Gubben har okejat hund två nästa år så nu är det bara att tuta o köra. Hoppas verkligen det blir en till mig.

Ska åka upp till Umeå i höst och träffa uppfödaren, tik och tikens pappa. Ser jag fram emot! Nu jäklar gäller det att lägga alla kort man kan för att hamna bra till :rofl: Plus att uppfödaren verkar sjukt trevlig, pratat nästan 2 h i telefon om allt mellan himmel o jord typ. Viktigt för mig att klicka bra med uppfödaren eftersom jag gärna bollar, delar med mig, träffas etc.
 
Fick precis veta att det nu fungerat med att ta sperma från hanen som ska bli pappa till kullen jag vill ha valp från, så nu ska det "bara" skickas tvärs över jordklotet för att komma hit och sedan ska tiken börja löpa också (vilket troligen sker i början av nästa år). Jag villhöver verkligen en valp från den här kullen. Satan vad bra den lär bli... Jag vill vill vill! :arghh:
 
Fick precis veta att det nu fungerat med att ta sperma från hanen som ska bli pappa till kullen jag vill ha valp från, så nu ska det "bara" skickas tvärs över jordklotet för att komma hit och sedan ska tiken börja löpa också (vilket troligen sker i början av nästa år). Jag villhöver verkligen en valp från den här kullen. Satan vad bra den lär bli... Jag vill vill vill! :arghh:

Kör bara kör säger jag!! ;)
 
Kör bara kör säger jag!! ;)
Ja, jag måste bara reda ut hur jag löser allt rent praktiskt... Har iaf fått veta att en kollega slutar snart och en annan kommer vara föräldraledig, så även om jag fortfarande är sist anställd och det drogs ner lite på personal i våras så kommer jag sitta väldigt säkert nu. Har varit lite orolig för att de ska dra ner ännu mer på personal och att jag då ryker och då blir utan inkomst, men så kommer det inte bli. Så nu återstår bara problemet heltidsjobb + singel + valp... Som tur är finns det tid till att fundera på möjliga lösningar.
 
I vanlig ordning är min hjärna fullständigt dum i huvudet, ingen nyhet där. De senaste dagarna har mitt habegär fullständigt exploderat efter att ha pratat med en rad valpköpare som köpt av den tjeckiska uppfödaren jag haft kontakt med. Så nu har min hjärna, ett år i förväg, fått för sig att resan för att hämta valpen skall planeras, och det är nu. Idiot. Har dock inte pratat med uppfödaren om det iom att det som sagt är ett år kvar ungefär utan detta är mitt egna spånande.

Alt 1.
Bila ned från Skåne till Tjeckien, hämta på plats, bila hem med hunden i skuffen.
Kostnad: Diesel + värdeminskning, färjebiljett tor, ev övernattning om man inte orkar sova i bilen.
+ Man får träffa uppfödaren och hennes hundar på plats hos kenneln.
+ Man kan lägga upp resan som man känner, ta det i den takt man känner för.
+ Man har koll på hunden hela vägen.
- Tidskrävande.
- Övernattning på ett eller annat sätt krävs.
- Kan bli bökigt om bilen mot förmodan skulle lägga av så man blir stående längs vägen någonstans.
- En landsgräns extra att passera.

Alt 2.
Bila till Berlin (eller liknande) från Skåne och möta upp kurir/uppfödare där (ca halva vägen för båda). Är beroende av om uppfödaren är villig att göra en sån deal såklart.
Kostnad: Diesel + värdeminskning, färjebiljetter, reseersättning för uppfödare/kurir.
+ Mindre resekostnad för en själv.
+ Går att köra i ett sträck utan övernattning om man pressar lite.
+ En landsgräns mindre att passera.
- Extra reseersättning för kurir/uppfödare.
- Fortfarande lite bökigt om bilen på något sätt inte går att köra vidare med pga haveri eller olycka.

Alt 3.
Få hunden skickad med uppfödare/kurir till Danmark eller Sverige beroende på vilken färja/flyg och rutt man väljer. (Om uppfödaren är villig att ordna det så).
Kostnad: Lite diesel + värdeminskning (beroende på ankomstplats), reseersättning för uppfödare/kurir.
+ Förhållandevis kort bit att köra (om ev flyg inte går till Landvetter eller Arlanda vill säga......)
+ Avsevärt mindre egna resekostnader så länge man slipper köra uppåt i landet.
- Högre reseersättning för kurir/uppfödare.
- Svårare att veta hur resan har varit för hunden.

Alt 4.
Flyga ned till Tjeckien och flyga hem med hunden i bagaget.
+ Går relativt fort, kan flyga tor samma dag om man har tur med avgångarna.
+ Troligen det billigaste alternativet resemässigt förutsatt att man startar och landar på Kastrup.
- Hunden flyger som gods, dvs omöjligt att veta hur den har det under flygningen.
- XXL-flygburar är inte gratis, om man inte lyckas hitta någon som har en att låna ut.
- Risk för strul på flygplatsen om man har otur.
- Kan behövas övernattning om man har otur med flygavgångarna.

Lite grovt utstakat sådär. Det finns andra varianter och kombinationer på samma tema men dessa alternativen är de mest sannolika känner jag. Har säkert glömt något. Hur hade ni resonerat?
Jag hade kört. Min första tanke var flyg, men jag hade inte velat checka in en valp som cargo. Även om det troligen går bra och är relativ kort flygtur.
Jag hade velat träffa uppfödaren och dens hundar, ska man ha en sällskapshund för 10- 15 år framåt så vill jag att uppfödaren är vettig och har andra trevliga hundar på plats.
 
Ja, jag måste bara reda ut hur jag löser allt rent praktiskt... Har iaf fått veta att en kollega slutar snart och en annan kommer vara föräldraledig, så även om jag fortfarande är sist anställd och det drogs ner lite på personal i våras så kommer jag sitta väldigt säkert nu. Har varit lite orolig för att de ska dra ner ännu mer på personal och att jag då ryker och då blir utan inkomst, men så kommer det inte bli. Så nu återstår bara problemet heltidsjobb + singel + valp... Som tur är finns det tid till att fundera på möjliga lösningar.
Tror du och jag sitter lite i samma båt typ, ibland funderar jag på att skaffa en "hemmaman" bara så allt löser sig praktiskt med alla hundplaner 🤣
 
Tror du och jag sitter lite i samma båt typ, ibland funderar jag på att skaffa en "hemmaman" bara så allt löser sig praktiskt med alla hundplaner 🤣
Haha, det vore så praktiskt! Jag skulle behöva en sommarsambo, så att det finns någon som kan vara hemma och ta hand om valp när jag inte har semester... Om tiken löper som planerat så blir valparna leveransklara i juni/juli. Men ja, jag har ju ändå bara begränsat antal semesterdagar att ta ut. Är schemat som idag, så att jag jobbar 6 timmar och har lunch mitt på, då går det ju ganska snabbt att få till det med ensamhetsträning osv för valpen, men jag vet schemat 3 veckor i förväg - inte så många månader som behövs för att hinna ansöka om semester och faktiskt planera allt.
 
Ja, jag måste bara reda ut hur jag löser allt rent praktiskt... Har iaf fått veta att en kollega slutar snart och en annan kommer vara föräldraledig, så även om jag fortfarande är sist anställd och det drogs ner lite på personal i våras så kommer jag sitta väldigt säkert nu. Har varit lite orolig för att de ska dra ner ännu mer på personal och att jag då ryker och då blir utan inkomst, men så kommer det inte bli. Så nu återstår bara problemet heltidsjobb + singel + valp... Som tur är finns det tid till att fundera på möjliga lösningar.

Du har ju som sagt tid att fundera på lösningar! Och är säker på att du kommer lösa det på ett eller ett annat sätt!
 
Du har ju som sagt tid att fundera på lösningar! Och är säker på att du kommer lösa det på ett eller ett annat sätt!
Jag hoppas att du har rätt :p Funderar lite på hur lång tid det kan tänkas ta innan valp klarar av att vara hemma med Aysu och Ebrah i 4 timmar utan att pissa inne eller förstöra hela hemmet :p Det finns ju inget facit på det såklart, men att veta på ett ungefär vore ju bra att veta... Ska kolla med uppfödaren hur gamla släktingarna varit när de klarat något sådant, om det går att säga någon ungefärlig ålder.
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundhälsa Hejsan Vi är en hundvan familj som haft hund till och från hela livet. För en månad sedan skaffade vi oss en liten blandras på fyra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
10 779
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 094
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Har haft hund hela mitt liv, uppväxt med golden retriver, sen dvärgpudel, flyttade hemifrån och skaffade en labrador/bordercollie...
2
Svar
39
· Visningar
4 474
Senast: Milosari
·
Hundavel & Ras 2018 håller så sakteligen på att dra sig mot sitt slut och årets valptråd är igång för fullt. De som ville ha valp detta året har...
27 28 29
Svar
573
· Visningar
70 487
Senast: emma82maria
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp