Den lättlärda Elda, som inte brydde sig om andra hundar ute osv är nu en jävla tonåring på 8 månader med allt vad det innebär - i uppgraderad version :yuck: Gosig inomhus ja, förutom när hon får för sig att hon ska bossa järnet med både snart 2-åriga tiken och med hanvalpen. Hon kan tugga ett ben eller leka med en leksak och se går hon och lägger sig och halvsover......och nåde om någon råkar närma sig hennes grej. Hon kastar sig ut med ett falsettskrik :cautious: och sen mutter och morr i några sekunder. Sen vänder det och hon blir busig istället. Känslostormar som heter duga nu :angel: Ute kan hon börja skrika på andra hundar vid möte och ibland skiter hon helt i dom.....knäppskaft. Hon är oerhört förig och trevlig lös, men ett as i koppel och har dragit sönder min arm - en liten skithund på 6,5 kg har fixat golfarm på mig :o Jaja, det ska väl bli hund av henne med någon gång...

London är 5 månader nu och har börjat lyfta på benet - det tog lite tid :D men inte alltid, men han gick snabbt från att en dag förra veckan att göra momenten en dag utan att det kom något, tills att dagen efter lyckas pinka med ett ben lyft och tredje dagen hjälpte han Skalman att markera på vissa ställen på kvällspromenader. Stor pojke nu :laugh:
I övrigt har han tappat typ alla valptänder nu, vilket gör mig oerhört glad för han kan fortfarande gärna hälsa med att kasta sig fram7upp 1 meter och glädjehugga.....och gärna i näsan på en :banghead: men en mysig kille. Inte en överväxlad duracell som Elda är, utan en mer soft kille som är lycklig när jag lämnar honom och Elda hemma när jag går långis med dom vuxna först innan ynglen får sin skogstur. London är nämligen gräsligt morgontrött :D Inom ganska kort framtid så lär det bli han och Skalman som får gå promenader ihop, för löp är i antågande. Petra kommer börja löpa inom närmaste framtiden och jag misstänker att Elda hänger på med sitt första löp då - dom är lika före-löp-knäppa båda två nu...

Visa bifogad fil 63198
Du har inte funderat på midjebälte för att skona armarna (och axlarna)? :)
 
Är det inte det ena så är det de andra.
Magen är bättre på valpen, ger både det gamla fodret och veterinärfodret.
Idag reflekterade jag över att hon ruskar en del på huvudet, kollade i öronen och de var väldigt skitiga. Måste ha gått fort, inget jag märkt av.
Hittade öronmedel från 2016 :p Som jag droppade i efter ha rengjort.
 
Som ägare till gammal ”öronhund” drar jag säkert på stora trumman. Den hunden kunde få elefantöra över natten och det var flera behandlingar per år på den hunden.

Valpen är öm i öronen idag och piper när jag rengör med en våtservett. Inte svullen men röd i öronen. Ska åka till apoteket sen och köpa det rengöringsmededlet jag alltid körde på ”öronhunden”.

Hur länge ska man självbehandla innan man söker för det?
Hon har efter ha använt annat öronmedel rätt rena öron. I morse var det en tunn brun sörja ytligt i örat. Igår innan rengöringen var det tjockare brunt vax.
 
Ingen erfarenhet av hundöron tyvärr @Sofie.S Hoppas det inte är något!

Jag tog med valpen och tanten in till civilisationen idag då min systerson ska vara hundvakt några timmar. Tror det är dags att vi börjar miljöträna 😂 ALLT var spännande. Husen, pulkor, människor, bilar, TÅG osv. Inte lätt att vara 12 veckor och bo på landet 😅
 
Imperia har fått hänga med till brukshundklubben några gånger nu och jag är så nöjd med henne. Första gången visade hon upp en enormt fin följsamhet och valde mig trots att hon va ordentligt nyfiken på @linnsans Gripa. Det följde hon upp med att vara en exemplarisk knähund på uppstartsmötet med träningsgänget. 😍 Tur det för hon går inte att ta ur sin bur i bilen. Kommer man nära morrar och skäller hon så det är bara till att öppna buren och backa en meter eller så så hon kan hoppa ut själv.
BE6DBEF9-60A7-4C4B-86EF-D0CBD4FC3CA6.jpeg
 
Fick en tid på klinik imorgon för valpen. Stämpelkort snart? Måndagsexemplar av hund?
:angel:
Har ju ändå en skadeperiod hos försäkringsbolaget så kollar upp öronen på valpen imorgon.

Pratade med med rådgivaren på kliniken, för valpen vill absolut inte att man ska ta i öronen nu. Dramaqueen. Men kvinnan sa att valpen kunde få lugnande så veterinären kan undersöka henne i lugn och ro.
När vi avslutade samtalet sa hon, ”juste, ge ingen frukost till valpen”.
Kom och tänka på det nu, varför ska valpen vara fastande för lugnande? Pga illamående?
 
Fick en tid på klinik imorgon för valpen. Stämpelkort snart? Måndagsexemplar av hund?
:angel:
Har ju ändå en skadeperiod hos försäkringsbolaget så kollar upp öronen på valpen imorgon.

Pratade med med rådgivaren på kliniken, för valpen vill absolut inte att man ska ta i öronen nu. Dramaqueen. Men kvinnan sa att valpen kunde få lugnande så veterinären kan undersöka henne i lugn och ro.
När vi avslutade samtalet sa hon, ”juste, ge ingen frukost till valpen”.
Kom och tänka på det nu, varför ska valpen vara fastande för lugnande? Pga illamående?
För att de annars kan kräkas och andas in maginnnehåll. Gäller både vuxen och valp :)
 
Besöket på kliniken visade svamp i örat, så nu ska jag behandla med två olika medel. Det röda och onda trodde veterinären hade uppkommit pga det öronmedlet jag hade använt innan besöket. Han tyckte inte att reaktionen såg ut att vara sammankopplad med svampen då örat annars såg relativt friskt ut.

Hoppas att det ger med sig det här också.
 
Valpen fick följa med till skidbacken idag där det skulle preppas inför kommande öppning. Gå runt och under vattenkanoner som lät förskräckligt var inga konstigheter alls. Dock är hon en riktig fryslort! Visserligen - 7 grader ute. Måste nog investera i ett ordentligare täcke samt en annan sele som går att ha över täcket. Det är bara så jäkla tråkigt att köpa nya saker under valptiden, hon växer ju som ogräs :rofl:

A1A5681C-BA77-4258-A8F5-3EACCE669E7B.jpeg
 
Valpen fick följa med till skidbacken idag där det skulle preppas inför kommande öppning. Gå runt och under vattenkanoner som lät förskräckligt var inga konstigheter alls. Dock är hon en riktig fryslort! Visserligen - 7 grader ute. Måste nog investera i ett ordentligare täcke samt en annan sele som går att ha över täcket. Det är bara så jäkla tråkigt att köpa nya saker under valptiden, hon växer ju som ogräs :rofl:

Visa bifogad fil 63408
När det gäller täcke och sele till valpen, har du tittat på begagnatmarknaden? Just när de är valpar-unghundar kan det vara skönt att köpa begagnat. Tänker på köp och säljsidor på tex FB men även blocket.
 
När det gäller täcke och sele till valpen, har du tittat på begagnatmarknaden? Just när de är valpar-unghundar kan det vara skönt att köpa begagnat. Tänker på köp och säljsidor på tex FB men även blocket.
Bor på mindre ort och här säljs det inte så mycket tyvärr. Men funderade på att kolla på tex tradera.
 
Det du beskriver är mycket klassiskt för en unghund. Försök att inte kräva för mycket, eller satsa för hårt på att lära in nya saker. Bättre att backa lite och öva på sådant hunden redan kan, och även minska lite på störningarna. :) Fortsätt värna om relationen, det har du igen sen. Sätt lina på om hon ignorerar inkallningar så att hon inte vinner på sin "dövhet".

Jag har haft enkla unghundar och unghundar som jag gråtit blod över. Det är olika hur "smooth" den där fasen är, men överlag så är trots och dövhet klassiska "symtom".

Det känns betryggande att höra i alla fall att det inte är onormalt. Har tänkt det också att vi nog bara ska släppa alla krav och backa tillbaka lite, så det får vi göra då :) Låter så lätt min egna oro för vad andra tycker komma vägen, det är så dumt.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

  • Låst
Hundhälsa Hejsan Vi är en hundvan familj som haft hund till och från hela livet. För en månad sedan skaffade vi oss en liten blandras på fyra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
10 765
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 087
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Har haft hund hela mitt liv, uppväxt med golden retriver, sen dvärgpudel, flyttade hemifrån och skaffade en labrador/bordercollie...
2
Svar
39
· Visningar
4 474
Senast: Milosari
·
Hundavel & Ras 2018 håller så sakteligen på att dra sig mot sitt slut och årets valptråd är igång för fullt. De som ville ha valp detta året har...
27 28 29
Svar
573
· Visningar
70 478
Senast: emma82maria
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp