Tack för era tankar! Jag kommer grubbla vidare lite.

Vad gäller det mentala är det lättare, jag önskat att fler hundar mentaltestades och jag har bokat BPH för min hund i sommar :)
Vad kul med BPH!
Finns det andra undersökningar som rasklubben rekommenderar?

I min ras ska hundarna ögonlysas. Där är det såklart viktigt att alla lyses och inte bara de som går i avel. Det som dock sällan görs på sällskapshundar är en till ögononlysning när hunden blivit äldre. En del problem som kan vara ärftliga uppkommer nämligen inte förrän hunden uppnått medelåldern. Därför har jag fortsatt lysa mina hundar trots att båda är kastrerade. Jag tycker att det är viktigt, då deras linjer går vidare i avel idag.
 
Jag ska också röntga, labbar röntgas ju i regel så det blir det här också. Funderar dock på att vänta tills han är över året, Louie är ganska gänglig och storvuxen och tänker att det inte skadar att vänta tills han är 14-15 månader.
Han ser så liten ut på bild där man inte kan jämföra honom med någon annan, men borde väga typ 26-27 kg vid det här laget :p babyface-Louie!
F97C994F-1E98-4144-91A1-C37B73CD58EC.jpeg
 
Hur tänker ni angående röntgen?

Min valp (unghund?!) är snart 11 månader och jag grubblar över om jag ska röntga eller inte. Kromfohrländer är en relativt liten och lättbyggd ras. Det finns inga uttalade problem med höfter i rasen, men det är inte heller så många som röntgas. Likt alla kromisar så hoppar min hund sig fram genom livet, så kroppen utsätts för en del. Vi kommer nog någon gång testa på agility men jag räknar inte med tävling i det. Han ska inte gå i avel, uppfödaren har inte ställt krav/önskemål om det och föräldrarna är inte röntgade.

Jag tycker det är svårt att avgöra om det är onödigt eller inte. Hade uppfödaren önskat det hade jag inte tvekat men nu är jag lite tveksam.

Inom min ras är det inte vanligt med sådana problem och inget som krävs så jag kommer inte röntga om det inte skulle behövas. Ytterst ovanligt att göra det inom Saluki om det inte finns en uppenbar anledning. Däremot kommer jag vilja ultraljuda hjärtat och göra BPH. Eventuellt också kolla NCL som är en genetisk sjukdom som en del börjat testa mot nu.
 
Yara har börjat äta så ”dåligt”. Det har varit såhär nån månad eller två nu.

I slutet av dagen har hon oftast fått i sig det hon ska plus lite till. Men hon ratar frukosten och lunchen och äter oftast först på eftermiddagen. Sen sitter hon där mitt på dagen och klagar högljutt på mig för att hon är hungrig... :meh:

Det spelar ingen roll om hon får 2 eller 3 gånger, om jag ger henne i olika skålar (tänkte att hon tyckte ena skålen var för liten). Vi har testat byta sort på färskfodret utan skillnad, snarare åt hon sämre. Numera ratar hon trots att vi har ägg i.

Motionen har inte ändrats avsevärt, kanske att hon springer lös lite mindre pga all snö. Hon är lika energisk som vanligt. Har funderat på om löp är på g.

Hon får ju i sig allt hon behöver och hon verkar inte bli illamående på morgonen/förmiddagen. Men det är ändå lite frustrerande då jag tycker det går ut över hennes humör :angel:
 
Yara har börjat äta så ”dåligt”. Det har varit såhär nån månad eller två nu.

I slutet av dagen har hon oftast fått i sig det hon ska plus lite till. Men hon ratar frukosten och lunchen och äter oftast först på eftermiddagen. Sen sitter hon där mitt på dagen och klagar högljutt på mig för att hon är hungrig... :meh:

Det spelar ingen roll om hon får 2 eller 3 gånger, om jag ger henne i olika skålar (tänkte att hon tyckte ena skålen var för liten). Vi har testat byta sort på färskfodret utan skillnad, snarare åt hon sämre. Numera ratar hon trots att vi har ägg i.

Motionen har inte ändrats avsevärt, kanske att hon springer lös lite mindre pga all snö. Hon är lika energisk som vanligt. Har funderat på om löp är på g.

Hon får ju i sig allt hon behöver och hon verkar inte bli illamående på morgonen/förmiddagen. Men det är ändå lite frustrerande då jag tycker det går ut över hennes humör :angel:
Kan hon inte få mat då hon är hungrig istället? Min hane var en sådan som helst inte ville äta dagtid utan åt mest på kvällen så jag anpassade mig efter honom.
 
Kan hon inte få mat då hon är hungrig istället? Min hane var en sådan som helst inte ville äta dagtid utan åt mest på kvällen så jag anpassade mig efter honom.
Jo det kan hon ju få. Det är väl bara det att jag upplever att hon är just hungrig med tanke på hur hon klagar, men att maten inte duger.

Men givetvis får hon äta när hon vill :)
 
Jo det kan hon ju få. Det är väl bara det att jag upplever att hon är just hungrig med tanke på hur hon klagar, men att maten inte duger.

Men givetvis får hon äta när hon vill :)
Det viktiga är inte vad hunden äter utan att den äter. Se om du kan hitta någon god topping som gör maten mer aptitlig. Här hemma duger det bara om han får laxolja på maten annars äter han inte.
 
Jo det kan hon ju få. Det är väl bara det att jag upplever att hon är just hungrig med tanke på hur hon klagar, men att maten inte duger.

Men givetvis får hon äta när hon vill :)
Ge tuggben eller typ kong som blivit fryst med färskfoder eller blötmat under dagen när hon börjar klaga, och sen serverar du vanliga maten på kvällen när hon brukar vilja äta. Det kan ju också vara en period bara 😊
Min ena börjar klaga hon med, men det är oftast när hon har tråkigt och vill bli aktiverad med lek eller träning (för hungrig är hon jämt!).
 
Det viktiga är inte vad hunden äter utan att den äter. Se om du kan hitta någon god topping som gör maten mer aptitlig. Här hemma duger det bara om han får laxolja på maten annars äter han inte.

Ja hon är lite åt det tunnare hållet också och extremt aktiv så det känns ändå viktigt att hon får i sig det hon behöver. Har funderat på att testa laxolja så det ska testas. Kanske också köpa lite annat färskfoder att variera med. Hon har alltid varit ett matvrak men kanske tycker hon inte om samma mat så mycket längre. Allt annat går fortfarande ner med lätthet så hon är inte överdrivet kräsen.
 
Ge tuggben eller typ kong som blivit fryst med färskfoder eller blötmat under dagen när hon börjar klaga, och sen serverar du vanliga maten på kvällen när hon brukar vilja äta. Det kan ju också vara en period bara 😊
Min ena börjar klaga hon med, men det är oftast när hon har tråkigt och vill bli aktiverad med lek eller träning (för hungrig är hon jämt!).

Tuggben får hon dagligen redan, det har verkligen behövts för att hålla henne aktiverad. Brukar även låta henne leta upp nån näve torrfoder. Men har endast fyllt kongen med lite paté innan så ska absolut testa att fylla den med färskfoder och ge under dagen :)

Kan definitivt vara så att hon är uttråkad också, ibland är det svårt att veta då hon är så verbal om allt.

När hon var yngre var hon extremt känslig mot att inte fått sin mat i tid så hon har verkligen gjort en helomvändning :p
 
Kan era valpar parera steget så de INTE kliver i hundbajs? :wtf:
När vi skulle åka hemifrån förut sprang valpen i en bajshög med ena tassen, fick springa in och hämta våtservetter och torka. Lagom stressad också. Och valpen kliver i samma bajshög med samma tass igen! Gissa hur roligt matte tyckte det var :angel: Det här händer ofta! Min vuxna hund skulle aldrig för hela livet kliva i bajs.
 
Kan era valpar parera steget så de INTE kliver i hundbajs? :wtf:
När vi skulle åka hemifrån förut sprang valpen i en bajshög med ena tassen, fick springa in och hämta våtservetter och torka. Lagom stressad också. Och valpen kliver i samma bajshög med samma tass igen! Gissa hur roligt matte tyckte det var :angel: Det här händer ofta! Min vuxna hund skulle aldrig för hela livet kliva i bajs.
Tror det är en fråga om uppmärksamhet. En valp är sällan speciellt uppmärksam på sånt som inte intresserar den, tex andra hundars bajs utan det är roligare att titta på fåglar, jaga löv eller bita på kopplet medan man går. En vuxen hund har ju en annan uppmärksamhet på omgivningen och är nog generellt mer intresserad av vilka andra hundar som varit där och vilka nya dofter som finns. Emiron kunde trampa i bajs som valp, även sitt eget direkt efter han bajsat men nu när han är större och använder näsan på ett annat sätt så undviker han högarna bättre. Någon gång har han råkat trampa i bajs som jag missat att ta upp på gräsmattan när han rusat och lekt och inte varit uppmärksam på vart han sprungit.
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundhälsa Hejsan Vi är en hundvan familj som haft hund till och från hela livet. För en månad sedan skaffade vi oss en liten blandras på fyra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
10 768
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 092
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Har haft hund hela mitt liv, uppväxt med golden retriver, sen dvärgpudel, flyttade hemifrån och skaffade en labrador/bordercollie...
2
Svar
39
· Visningar
4 474
Senast: Milosari
·
Hundavel & Ras 2018 håller så sakteligen på att dra sig mot sitt slut och årets valptråd är igång för fullt. De som ville ha valp detta året har...
27 28 29
Svar
573
· Visningar
70 483
Senast: emma82maria
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sminktråden
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Gryta och matberedare

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024
  • Dressyrsnack 16

Omröstningar

Tillbaka
Upp