Bukefalos 28 år!

Valp 2021 - del 2

Är det vanligt att valpar kräks?
De senaste 3 dagarna har Kryza kräkts 1 ggr/dag, ungefär mitt emellan frukost och middag sätter hon sig ner och hulkar och spyr upp halvsmält torrfoder. Inga grässtrån eller konstiga föremål i det som kommer upp, bara en stor mängd mat.

Annars är hon pigg och livlig, äter dricker och gör ifrån sig normalt. Hon måste äta ganska mycket för att behålla hullet, jag funderar på om det kan vara torrfodret som sväller så mycket att det inte får plats i magen? Eller är det en orimlig teori? 🤷‍♀️

Hon håller på att ömsa tänder för fullt om det kan ha nått med det hela att göra.
 
En allmän fråga till er med valpar - hur går det med ensamhetsträningen och hur gör ni? Det är väl det enda jag känner hittills inte gått så bra för oss - lille H är väääldigt sällskaplig och fäst vid oss (framförallt mig) och tålamodet obefintligt. Så länge han har något att göra som är relaterat till mat så går det bra, men så fort maten är slut börjar skällandet. Brukar ge honom frukost eller middag (eller båda) i en sån där kula som portionerar ut lite i taget när den rullar, alternativt i en aktiveringsmatskål, och så länge han är upptagen med det så kan jag stänga in honom för att t.ex. ta in eller ut hästar i hagen. Hinner jag tillbaka innan det är slut så är ju allt lugnt men om inte så börjar han skälla så fort maten är slut. Inne kan jag lämna honom bakom en stängd dörr i ett par minuter t.ex. för att gå och hämta något, men blir det längre än så skäller han tills jag kommer tillbaka. Och även under den tiden han är tyst så sitter han ju och väntar - tittar på dörren tills den öppnas igen. Vi har också en barngrind inne (för att katten ska ha någonstans att vara ifred och för att hunden inte ska stjäla bajs i kattlådan :wtf:) och bakom den kan jag lämna honom lite längre, då ser han ju mig (oftast). Känner mig lite osäker på hur jag ska gå vidare, skulle vilja kunna lämna honom en liten, liten stund då han är lugn och tyst och så berömma när jag kommer tillbaka, men känner att jag aldrig kommer till det läget. Någon enstaka gång när jag varit ensam hemma och måste göra något med hästarna (och inte vill ha honom springande runt dem) så har det faktiskt funkat att lämna honom i en box i stallet där han kommit till ro och tystnat, men det har bara varit enstaka gånger och dagar då han varit riktigt väl aktiverad tidigare under dagen så han är riktigt trött (i huvudet). Tidigare hundar jag haft har liksom bara accepterat att bli lämnade en stund från ganska tidig ålder, så just detta är nytt för mig. Det är ingen brådska, vi klarar vårt vardagsliv utan att han är ensam, men vill helst kunna lämna honom ett par timmar så småningom. Tips o goda råd mottages tacksamt! :D
Oj, svårt att säga hur vi har gjort. Dumt nog så hade vi ingen direkt plan mer än att vi började lämna henne ensam super korta stunder i början. I lägenheten fick hon först vara själv medans vi var i ett annat rum eller så pass att hon såg oss. Vi smög i väg medans hon sov. Sen blev det att bara gå ner till soprummet 2min , sen till ICA 10mim sen en liten längre promenad 20 min-40min utan henne och gradvis ökade tiden. Vi började med ensamhetsträning när hon var kanske 6 månader.

Jag jobbar heltid men kan jobba hemifrån med vissa arbetsuppgifter, har nära till jobbet, mycket självstyrd arbetstid och kommer hem varje lunchrast (vilket var en förutsättning för att ens kunna skaffa hund). Jag har lyxen att ha två inneboenden som jobbar och pluggar hemifrån så Freja är sällan helt ensam hemma. Men hon brukar ändå välja att vara på nedervåningen själv än att ligga på deras rum på övervåningen. Jobbar jag hemma går hon och lägger sig i ett annat rum.

Hon gillar inte när man går på morgonen utan vill hellre följa med ut. Hon skäller ca 10s men går sen och pysslar med annat, verkar inte speciellt stressad eller ångestfylld. Jag har gömt lite snacks kring i lägenheten så hon kan få pyssla lite och innan vi går hemifrån har jag sett till att hon fått aktiverats en stund. Brukar lägga godisar i toalettrullar och nypa ihop kanterna så har hon lite pyssel. Jag har kunnat lämna henne i 4h utan att lägenheten, vilket händer extremt sällan.
 
Är det vanligt att valpar kräks?
De senaste 3 dagarna har Kryza kräkts 1 ggr/dag, ungefär mitt emellan frukost och middag sätter hon sig ner och hulkar och spyr upp halvsmält torrfoder. Inga grässtrån eller konstiga föremål i det som kommer upp, bara en stor mängd mat.

Annars är hon pigg och livlig, äter dricker och gör ifrån sig normalt. Hon måste äta ganska mycket för att behålla hullet, jag funderar på om det kan vara torrfodret som sväller så mycket att det inte får plats i magen? Eller är det en orimlig teori? 🤷‍♀️

Hon håller på att ömsa tänder för fullt om det kan ha nått med det hela att göra.
Ingen aning om det är vanligt men jag tyckte Freja kräktes mycket när hon var 3-5 månader och det var som du beskriver, torrfoder med lite godis. Nu i efterhand tror jag att jag var alldeles för generös med olika typer av godis och allt hon lyckades få i sig av egen maskin. Ringde veterinär flera ggr och var orolig men hon sa att så länge valpen var pigg och drack och åt som vanligt så var det ingen större fara.

Vi hade jätte mycket problem med diarré någon period i början. Vi bytte foder och började blötlägga torrfodret så blev det bättre. Tror diarrén också berodde på mycket stress.
 
Oj, svårt att säga hur vi har gjort. Dumt nog så hade vi ingen direkt plan mer än att vi började lämna henne ensam super korta stunder i början. I lägenheten fick hon först vara själv medans vi var i ett annat rum eller så pass att hon såg oss. Vi smög i väg medans hon sov. Sen blev det att bara gå ner till soprummet 2min , sen till ICA 10mim sen en liten längre promenad 20 min-40min utan henne och gradvis ökade tiden. Vi började med ensamhetsträning när hon var kanske 6 månader.

Jag jobbar heltid men kan jobba hemifrån med vissa arbetsuppgifter, har nära till jobbet, mycket självstyrd arbetstid och kommer hem varje lunchrast (vilket var en förutsättning för att ens kunna skaffa hund). Jag har lyxen att ha två inneboenden som jobbar och pluggar hemifrån så Freja är sällan helt ensam hemma. Men hon brukar ändå välja att vara på nedervåningen själv än att ligga på deras rum på övervåningen. Jobbar jag hemma går hon och lägger sig i ett annat rum.

Hon gillar inte när man går på morgonen utan vill hellre följa med ut. Hon skäller ca 10s men går sen och pysslar med annat, verkar inte speciellt stressad eller ångestfylld. Jag har gömt lite snacks kring i lägenheten så hon kan få pyssla lite och innan vi går hemifrån har jag sett till att hon fått aktiverats en stund. Brukar lägga godisar i toalettrullar och nypa ihop kanterna så har hon lite pyssel. Jag har kunnat lämna henne i 4h utan att lägenheten, vilket händer extremt sällan.
Tack! Vår valp är ju bara 4 mån, så jag borde kanske inte känna mig stressad över detta, men vill gärna att det funkar att lämna honom 15-30 min i alla fall, det skulle underlätta vardagen!
 
Är det vanligt att valpar kräks?
De senaste 3 dagarna har Kryza kräkts 1 ggr/dag, ungefär mitt emellan frukost och middag sätter hon sig ner och hulkar och spyr upp halvsmält torrfoder. Inga grässtrån eller konstiga föremål i det som kommer upp, bara en stor mängd mat.

Annars är hon pigg och livlig, äter dricker och gör ifrån sig normalt. Hon måste äta ganska mycket för att behålla hullet, jag funderar på om det kan vara torrfodret som sväller så mycket att det inte får plats i magen? Eller är det en orimlig teori? 🤷‍♀️

Hon håller på att ömsa tänder för fullt om det kan ha nått med det hela att göra.
ILY har kräkts några ggr om magen blir tom för länge, typ efter natten. Men annars inte.
Pebban kräktes några ggr som yngre. Då tror jag precis som du fått svar här ovan att hon kanske fick lite för stort mål mat.
Hon har krävt mer mat än ILY för att hålla hullet.
Vi minskade då portion och gav oftare Vi gav redan innan 5 mål per dag. Så det var ett jäkla matande. 😅
Vi tillsatte också lite riskliolja för att hon skulle få mer hull utan att man tillsätter så mkt mer volym mat i magsäcken.
 
Jag tänkte börja med att dela upp dygnsgivan på fyra gånger igen och se om det blir bättre.
Eftersom hon är så pigg och har vädligt god aptit så är jag inte jätteorolig, inte än iaf. Men jag börjar bli rätt trött på att skrubba mattor 😒
 
Jag tänkte börja med att dela upp dygnsgivan på fyra gånger igen och se om det blir bättre.
Eftersom hon är så pigg och har vädligt god aptit så är jag inte jätteorolig, inte än iaf. Men jag börjar bli rätt trött på att skrubba mattor 😒
Åh som när Freja kaskad kräktes på vår ullmatta på 8x5m. Fy i helvete vad tung den var.

Jag kom och tänka på människobebisar, de kräks ju mest hela tiden? Kanske inte jämförbart med valp?
 
Hexa växer och frodas. Hon kom in i spökåldern vid 4 månaders ålder och märks speciellt när det är mörkt ute. Då skäller/morrar hon på allt som är konstigt och går sen fram och kollar, super duper duktigt! :heart.

Vi har börjat träna pytte lite på fotgående och hon är så otroligt smart! Sen tycker jag hon allmänt är super smart, snäll och otroligt social :D. Hon är även rumsren nu och har börjat sova 23-08 och vem är gladare än mig :banana:.

Jag har ju samtidigt som henne, 7 stycken ragdoll kattungar på 9 veckor. Hon får nog alldeles för lite beröm av mig för att hon inte jagar dem, inte äter upp deras torrfoder på golvet eller är i deras kattlådor och käkar. Hexa är ändå bara 4 månader.

Nej jag är väääldigt super duper nöjd över denna tjej. Hon har en del skärpa/pondus men det passar mig väldigt bra :D.
 

Bifogade filer

  • Hexa 4 månader.jpg
    Hexa 4 månader.jpg
    10,3 KB · Visningar: 113
3månaders valp här hej (13 veckor nu) ✋Väldigt cool valp som har tagit allt med en klackspark, förräns nu då det är mörkt ute. Tyckte att både människor och hundar var ibland lite otäckt i dunklet igår kväll och ikväll. Människorna blev han van med, inte lika skeptisk, men hundarna som inte kom lika tätt, skulle plötsligt skällas på? Vi går valpkurs etc och hundar har aldrig varit ett problem. Hur bra/långt ser 13 veckors valpar? Otäckt med mörker 😅😊

Ensamhetstränar gör vi också, går sakta framåt 😅
 
Senast ändrad:
received_462862101851561~2.jpeg


Titta på denna hund. Åtta månader gammal på spritt ny appellplan med spritt ny rolig person precis bredvid, och skällande okänd hund till höger om oss, och han håller fullt fokus på mig. Vår bubbla just nu är så magisk att jag inte riktigt kan förstå det. Jag bara ber att den finns kvar efter könsmognaden.
 
Hur går det med spökåldern? Jotack bra, tackar som frågar!

Film (varning för otäck sten)

Vi har också en hastigt uppkommen fobi för vägskyltar som ABSOLUT INTE har stått på samma ställe hela hennes liv. Alls. Såklart.

Promenera en sväng på avenyn är dock inte det minsta farligt.

IMG_20211105_171738_890.jpg
 
99537887-2DB5-48BC-BCCF-EE39E6806149.jpeg
Hej!
Vi har en 4 månaders tjej här hemma, som känns mer som en vuxen hund än en valp… Hon har bott hos oss i drygt en månad nu.

Hon är ensam korta stunder medan jag lämnar barn på förskolan och lägger sig då och sover innanför dörren.
Hänger med till kontoret där hon gärna sover bort hela dagen (knappt att man får liv i henne för att gå en promenad på lunchen) och sover från att vi går och lägger oss tills vi alla går upp på morgonen. (21-06 ungefär).

Hon råkar kissa inne ibland när jag har för fullt upp med barnen men har börjat tala om när hon behöver bajsa och har nog inte gjort nr 2 inne på över en vecka. 🙏🏻

Vårat enda problem är vaktandet nu när det är mörkt ute. Hon markerar och skäller på minsta ljud, så det jobbar vi en hel del på. Försöker berömma när hon slutar skälla så hon istället ska söka kontakt med oss så småningom. Hon skäller även på andra hundar, mest av rädsla/nervositet så det måste vi jobba mer på. Hade önskat att det fanns fler ”trevliga” hundägare häromkring så hon kunde leka mer med andra hundar. Finns massvis av hundar här men inga ägare som direkt vill ”släppa till” eller som inte har hundar som skäller själva (många mer än vad våran gör)…
 
Visa bifogad fil 79576Hej!
Vi har en 4 månaders tjej här hemma, som känns mer som en vuxen hund än en valp… Hon har bott hos oss i drygt en månad nu.

Hon är ensam korta stunder medan jag lämnar barn på förskolan och lägger sig då och sover innanför dörren.
Hänger med till kontoret där hon gärna sover bort hela dagen (knappt att man får liv i henne för att gå en promenad på lunchen) och sover från att vi går och lägger oss tills vi alla går upp på morgonen. (21-06 ungefär).

Hon råkar kissa inne ibland när jag har för fullt upp med barnen men har börjat tala om när hon behöver bajsa och har nog inte gjort nr 2 inne på över en vecka. 🙏🏻

Vårat enda problem är vaktandet nu när det är mörkt ute. Hon markerar och skäller på minsta ljud, så det jobbar vi en hel del på. Försöker berömma när hon slutar skälla så hon istället ska söka kontakt med oss så småningom. Hon skäller även på andra hundar, mest av rädsla/nervositet så det måste vi jobba mer på. Hade önskat att det fanns fler ”trevliga” hundägare häromkring så hon kunde leka mer med andra hundar. Finns massvis av hundar här men inga ägare som direkt vill ”släppa till” eller som inte har hundar som skäller själva (många mer än vad våran gör)…

Skällandet behöver nödvändigtvis inte gå över för att hon får leka med andra hundar, det kan tvärtom skapa en förväntan och ge motsatt effekt än tänkt.

Börja berömma redan innan hon skäller, så tränar ni skvallerträning istället. :)
 
Skällandet behöver nödvändigtvis inte gå över för att hon får leka med andra hundar, det kan tvärtom skapa en förväntan och ge motsatt effekt än tänkt.

Börja berömma redan innan hon skäller, så tränar ni skvallerträning istället. :)
Ah, så har jag inte sett det. Inte haft erfarenhet av skällande hund innan då förra hunden var en extremt tyst amstaff.
Denna lilla böna har istället en väldigt gäll pipa 😅

Antar att berömma innan hon skäller enbart gäller vid hundmöten? Vad är bäst då, sätta sig bredvid henne berömma eller berömma och fortfarande röra sig framåt? Har som sagt ingen erfarenhet och tar gärna emot alla tips som går! Håller även på att kolla på valpkurs men alla häromkring startar till våren och då är hon för gammal..
 
Ah, så har jag inte sett det. Inte haft erfarenhet av skällande hund innan då förra hunden var en extremt tyst amstaff.
Denna lilla böna har istället en väldigt gäll pipa 😅

Antar att berömma innan hon skäller enbart gäller vid hundmöten? Vad är bäst då, sätta sig bredvid henne berömma eller berömma och fortfarande röra sig framåt? Har som sagt ingen erfarenhet och tar gärna emot alla tips som går! Håller även på att kolla på valpkurs men alla häromkring startar till våren och då är hon för gammal..

Beröm direkt när hon uppmärksammat den andra hunden innan hon börjar skälla, och beröm medan ni rör er bort från den andra hunden. Fortsätt inte att gå emot hunden eftersom störningen då blir för stor. Tanken är alltså att hennes skällande aldrig ska hinna utlösas. Det finns en del skvallerträningsvideor på Youtube men allra bäst är att hitta en duktig instruktör att ta hjälp av om man är ovan.
 
ILY har varit värdinna idag. Hon har tvångskysst gäster och gradvis under lång tid mkt försiktigt och lek-fjäskigt försökt etablera kontakt med besökens lite lynniga hund. IOM att den har lite rädslo-agression i sig och är så mkt större är man ju försiktig så här främst vid första möte. Det gick fint!
Kul att se hur roligt hon tycker det är med besök och att hon är så trygg!
Sen vaknade Pebban inte förrän de skulle åka. Men även hon skötte sig fint och kunde hälsa på andra hunden.
När jag ser den där andra hunden känner jag än mer att vi haft sån tur med våra hundar. Ja, Pebban är sjukt jobbig ibland. Men inga rädslor, agressioner, dåligt hundspråk etc. Så guld med en sån grund att bygga på!❤️
 
Någon som har erfarenhet av persisterande mjölktänder? Roxy har många vuxentänder på god väg ut, men mjölktänderna sitter som berget :crazy: Tips på bra tuggben för att lossa valptänder?
 

Liknande trådar

Hundträning Kommer här med ny fråga! Länge sen jag hade valp...😅 Vår valp är 6,5 månader Har slutat bita i våra händer å fötter oftast men ännu...
Svar
6
· Visningar
445
Senast: Hellhound
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 902
Senast: Mabuse
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 659
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Bara för att jag längtar tills de kommer hem en valp och smått handlar på mig en del saker. Så kanske de vore kul och se vad ni andra...
2
Svar
24
· Visningar
1 566
Senast: Lyan
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Häst
  • Häst med eksem
  • Födda 2022

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp