Valp 2021 - del 2

Assar är väl 10 månader nu. Han är född 25,e Dec förra året men tycker han passar bättre in här med 2021 valparna. 😉

Assar är en Schäferhane med hjärtat på rätta stället och väldigt balanserad mentalt. Han är tänkt som IGP hund vilket jag tror är en sport som passar han bra, mycket allvarsbitar i skyddet, förig lydnadsvis utan att bli vek samt har en trevlig spårnäsa.

Hemma är han mysproppen #1 och är bara snäll på alla sätt och vis (om man bortser från tonsårstrotsen 😂). Enkel i vardagen och är nyfiken på precis allt.
IMG_20210917_075832_384.jpg
 
Sparven är med snart 10 månader, men hämtade i februari så han får räknas bland valparna i år :D
Underbar valp med mycket tryck och energi! Vi har börjat introducera agility och nosework och det känns lovande i allt :love:
Han älskar (precis som sin mamma 😅) att gräva, så ser oftast ut såhär 😂

5D20F7C6-8E53-4DBC-BAAB-37A4A680086D.jpeg
 
C9A56193-B551-4796-8066-EDAA108147B4.jpeg


Här har vi Essa född 17/5. Hon är av rasen kleiner münsterländer.
En hund med en härlig energi, positivtet och nyfikenhet. Än så länge är hon allt sambon drömt om. Tanken är att hon ska vara sambons bästa jaktkompis.
Lite hög energi första två månaderna och det var svårt att få henne att coola ner och vila. Nu går det som tåget.

Idag fick hon gå sitt första blodspår i skogen. Vi var lite ivriga så det fick bara ligga ett par timmar. Ca 100m långt och tre vinklar. Ett avbrott i början när hon stannade, vände om och sen såg hon lite frågande ut vad vi egentligen höll på med. Sen hittade hon tillbaka och löste det fint.
Vi hade lagt ett lite längre till Alba (golden på bilden) och det gick bra med. Hon är helt ointresserad av klöven så den fick ligga kvar och Essa fick gå sista biten på hennes spår också och det gick på 2 min. Kul!!!
 
8A718D5D-28E2-4773-80B6-0ABC4F175D34.jpeg

Freja är en schäfertik född den 1 januari så lätt att ha koll på månaderna. Hemma är hon en liten myslort som gärna ligger i knäet trots sina 30kg och utomhus är hon övermodig och ska undersöka allt. Pussattack är hennes specialitet. Hela tiden kontaktsökande och hur lättlärd, supermotiverad av lek och kamp. Kommer bra överens med de flesta hundar vi stött på också. Hon älskar att röra sig i skogen så det är det vi gjort mest tillsammans.

Vårt största utmaning har varit hennes reaktiva beteende, ALLT är så jäkla KUL och MÅSTE undersökas vilket gör att hon går snabbt upp i varv. Så nu kör vi mest miljö- och skvallerträning tillsammans med tränare. Hoppas på att kunna vara med på nosework kurs i vinter plus så hoppas jag på börja träna och kanske tävla någon bruksgren som vi tycker är kul tillsammans, längtar så tills dess! Pratglad är hon också!
 
Fler som går på kurs? Vi var på 2:a träffen på valpkursen ikväll och av-knappen är det inga fel på, snarkade så sött igenom sista genomgången :D
Annars är hon verkligen inte någon stjärna i gruppen snarare bland de ’sämre’ :o (men också bland de yngsta iofs)

1292AD41-DAC0-4A41-A0E5-93EA026FE1B2.jpeg
 
Presentation!

Här är Bella, en rottweiler född i juli 2021.

Jag vill mest ha en aktiv kompis, siktar alltså inte på nån särskild gren i framtiden i nuläget utan tänker att vi provar på lite blandat och ser vad vi fastnar för. Jag har inte historiskt sett varit någon tävlingsmänniska när det kommer till hund och häst, men gillar att träna och trivs i skogen. Fast vem vet — nu när jag långsamt håller på att lägga ner hästeriet (har två äldre herrar kvar i stallet) så lockar det ändå lite att kanske prova på tävling och utställning framöver.

Bella kommer passa mig, och det jag vill göra, som handen i handsken :) Det vågar jag nog säga redan nu, efter en månad tillsammans. Hon är nyfiken och orädd utan att vara (allt för…) dumdristig, självständig men samtidigt kontaktsökande och tillgiven. Jag tycker att vi har en bra grund att bygga på.

Och! Det känns jätteroligt att vara med rottweiler igen. Det är helt klart ”min” ras. För mig finns det ingen vackrare hund, och jag trivs väldigt bra med rottisens grundmentalitet. Sen har jag kanske haft tur att bara fått hänga med väldigt trevliga individer, vad vet jag :D It’s my story, and I’m sticking to it!

Lite tråkigt att Rottweilerklubben inte har en aktiv falang i mitt län, jag mailade dem för ett par veckor sedan ang. detta men har inte fått något svar… och lokala brukshundsklubben tycks inte ha något kul på gång för oss att haka på heller just nu.
 

Bifogade filer

  • 5C91609C-362A-4A63-B456-C79A96FDCE7A.jpeg
    5C91609C-362A-4A63-B456-C79A96FDCE7A.jpeg
    581 KB · Visningar: 83
För övrigt fick Bella tolvveckorssprutan idag :) Nu är hon däckad. Kanske faktiskt får lite arbetsro i em… :sneaky: På veterinärstationen fick hon kunglig behandling, kanske inte minst för att en assistent var rottisägare :D

De tyckte att hon var stor, och det har jag också tänkt. Men eftersom vi inte har några kullsyskon eller andra valpkompisar i närheten så är det svårt att avgöra själv, tycker jag.

Hon fick såklart välja ett gäng leksaker och tuggben i butiken bredvid :) Bortskämda puppan :heart
 
Fler som går på kurs? Vi var på 2:a träffen på valpkursen ikväll och av-knappen är det inga fel på, snarkade så sött igenom sista genomgången :D
Annars är hon verkligen inte någon stjärna i gruppen snarare bland de ’sämre’ :o (men också bland de yngsta iofs)

Visa bifogad fil 78060
Vi har gått två valpkurser, först en "vanlig" och sen en med inriktning apportering. Tilja är ett A-barn när det kommer till att lära sig övningarna, men absolut helsämst på att sitta still och vänta på sin tur 😅 Så där har vi verkligen att träna på!

Nu är båda kurserna slut, men vi följer upp apporteringen med privatlektioner med jämna mellanrum tills det kommer någon ny passande kurs att fortsätta med. Grenen är helt ny för mig, jättekul att lära sig något från början! Verkar ha hittat riktigt bra instruktörer också.

Annars tränar vi passivitet genom att åka till klubben och sitta vid kanten och titta på när det är öppna träningar. Bajstråkigt, enligt valp. Nyttigt, hävdar matte.

IMG_20210908_233733_903.jpg
 
Idag har vi varit på öppen träning. Det var kul och nyttigt och lille vappen var duktig, trots hundar som skällde, klickers som lät, skott från skjutbanan och andra störningsmoment. Han är så fin min lilla gosse. :love: Nästa vecka ska vi köra kampanj på lång inkallningar med fart, för nu har vi kört ingångar och stadga så mycket att han blir lite tveksam ibland. Och så ska vi köra apportering och fot med handen på utsidan av huvudet. På söndag är det ringträning och så ska vi försöka få nån att gå ett spår åt oss, han har bara spårat mig hittills. Det är så kul just nu med träningen!
 
Den här tjejen är född i december men hon fick höra hit. Hon blev nyss 10 månader och har utvecklats superfint! Behöll henne ur min första kull och hittills har hon blivit ungefär allt som jag ville ha ur kombinationen - framåt, trygg och mycket driv. Hon sitter på mycket åsikter, gillar sin egen röst ganska mycket mer än morsan sin och det här med koppelgående, tja det lär ta en livslängd. Men hon är en glad prick, går lös överallt, tar alla miljöer med en klackspark och tränar glatt i skottsalvorna :D

Agilityn har vi börjat med lite smått och vad ska man säga - det går undan. Jag är riktigt fascinerad över henne på agilityplan, det är fullt ös men utan ljud och stress. Bådar gott inför framtiden. En film från senaste passet med henne --> finns här!

5.png
 
Senast ändrad:
Den här tjejen är född i december men hon fick höra hit. Hon blev nyss 10 månader och har utvecklats superfint! Behöll henne ur min första kull och hittills har hon blivit ungefär allt som jag ville ha ur kombinationen - framåt, trygg och mycket driv. Hon sitter på mycket åsikter, gillar sin egen röst ganska mycket mer än morsan sin och det här med koppelgående, tja det lär ta en livslängd. Men hon är en glad prick, går lös överallt, tar alla miljöer med en klackspark och tränar glatt i skottsalvorna :D

Agilityn har vi börjat med lite smått och vad ska man säga - det går undan. Jag är riktigt fascinerad över henne på agilityplan, det är fullt ös men utan ljud och stress. Bådar gott inför framtiden. En film från senaste passet med henne --> finns här!

Visa bifogad fil 78097
Men vilken härlig tjej! :love:
 
Den här tjejen är född i december men hon fick höra hit. Hon blev nyss 10 månader och har utvecklats superfint! Behöll henne ur min första kull och hittills har hon blivit ungefär allt som jag ville ha ur kombinationen - framåt, trygg och mycket driv. Hon sitter på mycket åsikter, gillar sin egen röst ganska mycket mer än morsan sin och det här med koppelgående, tja det lär ta en livslängd. Men hon är en glad prick, går lös överallt, tar alla miljöer med en klackspark och tränar glatt i skottsalvorna :D

Agilityn har vi börjat med lite smått och vad ska man säga - det går undan. Jag är riktigt fascinerad över henne på agilityplan, det är fullt ös men utan ljud och stress. Bådar gott inför framtiden. En film från senaste passet med henne --> finns här!

Visa bifogad fil 78097
Men gud så duktig! 😮
 
Jag måste få fira lite! De senaste dagarna har varit helt fantastiska. Typ har någon bytt ut min hund mot en annan?

Kom nyss in från en av alla våra ”promenadträningar” och vi hade nästan inga drag i kopplet alls! Vi kunde till och med hänga i parken när två hundar lekte kanske 20 meter från oss medans vi körde kontakt och passivitet. Hon tappade kontakt några gånger men var snabbt tillbaka igen, valde lek mig framför de andra hundarna. På vägen hem drog en katt förbi på gatan, raggen åkte upp min vi gjorde en 180 graders sväng utan drag och kunde gå iväg åt andra hållet. Är så himla glad och stolt över henne ❤️
 

Bifogade filer

  • ECDDE84A-1FDB-4702-A0E6-0DFF408A66C9.jpeg
    ECDDE84A-1FDB-4702-A0E6-0DFF408A66C9.jpeg
    335,4 KB · Visningar: 71
Jag måste få fira lite! De senaste dagarna har varit helt fantastiska. Typ har någon bytt ut min hund mot en annan?

Kom nyss in från en av alla våra ”promenadträningar” och vi hade nästan inga drag i kopplet alls! Vi kunde till och med hänga i parken när två hundar lekte kanske 20 meter från oss medans vi körde kontakt och passivitet. Hon tappade kontakt några gånger men var snabbt tillbaka igen, valde lek mig framför de andra hundarna. På vägen hem drog en katt förbi på gatan, raggen åkte upp min vi gjorde en 180 graders sväng utan drag och kunde gå iväg åt andra hållet. Är så himla glad och stolt över henne ❤️
Härligt! Jag hade med en roligt bra kvällspromenad precis :) Lämnade Humla hos mamma och pappa, och tog en promenad med Sparven själv. Så mycket lättare att träna på lyhördheten och att inte hänga i kopplet :D Ska ha en privatlektion om två veckor och ska be om tips att behålla det när även Humla är med 👍 (hon är lätt att gå med så länge man inte får hundmöten, men Sparven är inte lika lyhörd och ordentlig när hon är med 😅)

Måste komma ihåg att träna mer med dem separat med helt klart 🙈
 
Izor kan inte gå just nu när vi går gemensamma promenader med Samson... han studsar i princip hela promenaden på två ben eller inga ben i marken, hoppar, biter i Samsons öron, kastar sig hit och dit. Spritt språngande galen. Jag vågar inte gå i skogen just nu pga jakt och det finns inga andra ställen där han kan gå lös och dränera energi. Trodde en timmas träning på brukshundklubben igårkväll skulle tappa ur lite ork, men nope... :cautious: Längtar tills vi får vår skog tillbaka! Att gå i skogen i obanad terräng och hålla koll på fötter och ben och var matte är, det är bra för små valpskallar det.
 
Liten valpor har precis stiftat bekantskap med snö. Nu försöker han lura mig att han behöver gå ut minst en gång i timmen, och väl ute är han spritt springande och har absolut inte tid att kissa. Underhållande att titta på, han är så jävla söt, men själv är jag mindre road av längre stunder ute i snöstorm.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 162
  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 237
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Bara för att jag längtar tills de kommer hem en valp och smått handlar på mig en del saker. Så kanske de vore kul och se vad ni andra...
2
Svar
23
· Visningar
1 249
Senast: ii-ssa
·
Hundträning Hej, har en snart 4 månaders valp av bruksras som blir helt sjövild när hon busar. Det ska bitas i händer och kläder och dras så till...
Svar
11
· Visningar
934
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sminktråden
  • Hiss och diss del 5
  • Just nu funderar jag på... Del 3

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp