Status
Stängd för vidare inlägg.
Visa bifogad fil 70800
Försökte ta en uppställningsbild, eller försökte iaf träna lite på att ens ställa upp henne :o Jag har bara haft hundar som har friställts förut, sjukt svårt att veta hur den här ska hållas. Hur långt fram/bak ska huvudet vara? Hur högt ska svansen hållas? Hur långt bak ska bakbenen ställas? Får försöka skaffa en spegel som jag kan träna framför för att få in känslan :) Svårt att se när man själv håller i hunden. Och hon var ju inte direkt samarbetsvillig..:angel:

Vi har hunnit med ett besök hos veterinären redan :arghh: hon har haft en böld på huvudet som sprack. Inga bakterier i det eller så, så just nu tvättar vi bara så får vi se vart det tar vägen. Det har kommit ut lite hår, så funderar på om det kanske är något inåtväxande..
För detaljerna: kolla på hemsidor hur duktiga handlers och uppfödare ställer upp sina hundar.

När du börjar träna föreslår jag att du först får ett framåttänk hos hunden så att hon verkligen står med frambenen under sig med tyngd på dem. När hon är avslappnad där lägg på att få ta runt nosen och att hon ska vara avslappnad när du håller i nosen. Målet att kunna stå avslappnat med vikten på frambenen och i princip lägga huvudet i din hand när du ger henne den. Nästa steg att vara ok med att du justerar med den andra handen.

Halkfritt underlag är bra. Jag tycker att trätrall som den på bilden kan bli hal under tassarna.
 
Haha jag löser det nog :D Jag är trots allt trogen vänstervarvare, även om jag bara haft raser som friställs tidigare :D jag har en målbild, så ni ska vi bara träna oss dit :D

Och för er icke vänstervarvare så kan jag tala om att valpen har en fantastiskt av och på-knapp, helt amazing! Hon har också fattat att man kissar o bajsar utomhus, så bara vi har dörren öppen så är hon ”rumsren” :) Har också börjat träna in liten grunder till lydnaden som jag hoppas vi ska kunna hålla på med.

Låter som en fantastisk liten tös :heart
 
För detaljerna: kolla på hemsidor hur duktiga handlers och uppfödare ställer upp sina hundar.

När du börjar träna föreslår jag att du först får ett framåttänk hos hunden så att hon verkligen står med frambenen under sig med tyngd på dem. När hon är avslappnad där lägg på att få ta runt nosen och att hon ska vara avslappnad när du håller i nosen. Målet att kunna stå avslappnat med vikten på frambenen och i princip lägga huvudet i din hand när du ger henne den. Nästa steg att vara ok med att du justerar med den andra handen.

Halkfritt underlag är bra. Jag tycker att trätrall som den på bilden kan bli hal under tassarna.
Jag vet hur hon ska stå, jag är ju inte direkt nybörjare i utställningssammanhang :D Det jag tycker är svårt är att få in känslan när jag inte ”ser vad jag gör”, alltså det är svårt att se om hon står korrekt när man själv ställer upp och ser typ ovanifrån. Därav att jag behöver en spegel så jag ser när hon står korrekt så jag lär mig hur känslan är då. Frågorna i inlägget var alltså inte direkta frågor, det var kanske otydligt, förlåt :)

Hon är väldigt välhanterad och väldrillad av uppfödaren. Igår ställde jag bara upp henne lite snabbt när vi var ute och de andra hundarna var runt omkring, det var inte riktigt rättvist mot henne när hon hellre ville leka. Men hon är välbalanserad och står stadigt på tassarna så underlag är inga problem :D

9E26D52E-1F91-4C31-9042-9ECEE92F31EE.jpeg
 
Det är väl lika bra att jag presenterar honom här också :) Tengil, korthårig collie, 8 veckor:

IMG_20210603_143655_617~2.jpg

En riktig liten raring! Går oftast jättefint i koppel, men ibland hänger han i byxbenen eller skosnörena istället :laugh: Kissar och bajsar nästan bara ute, äter mat med god aptit, sover nätterna igenom. Verkar ha en skön inställning till livet - det mesta är jättekul, och om nåt märkligt händer så rycker han på axlarna och röjer vidare :D
 
Det är väl lika bra att jag presenterar honom här också :) Tengil, korthårig collie, 8 veckor:

Visa bifogad fil 70823
En riktig liten raring! Går oftast jättefint i koppel, men ibland hänger han i byxbenen eller skosnörena istället :laugh: Kissar och bajsar nästan bara ute, äter mat med god aptit, sover nätterna igenom. Verkar ha en skön inställning till livet - det mesta är jättekul, och om nåt märkligt händer så rycker han på axlarna och röjer vidare :D
Så kul med en till colliegator i tråden! :love:
 
Vad är det första ni tränar med er valp? Hur ofta/länge tränar ni? :) Vill ha tips på vad som är bäst att fokusera på i början. Gärna för er som ska köra lydnad/bruks/rally i framtiden. Behöver bli lite mer strukturerad i träningen tänker jag :)
 
Vad är det första ni tränar med er valp? Hur ofta/länge tränar ni? :) Vill ha tips på vad som är bäst att fokusera på i början. Gärna för er som ska köra lydnad/bruks/rally i framtiden. Behöver bli lite mer strukturerad i träningen tänker jag :)

Har du boken Bästa starten? Jag kommer följa den väldigt mycket med kommande valp. Så fokus i början kommer vara att lägga grunden:
- väldigt mycket belöningsutveckling, att kunna leka på olika sätt, med olika saker, med mig, osv osv, kunna leka inomhus, utomhus, på olika underlag, i nya miljöer, med störning, samt kunna belöna med godis på olika sätt och i olika miljöer
- lära hunden att checka in efter en belöning, att hunden alltid tar kontakt för att vilja fortsätta träna eller göra nåt med mig

Jag tänker att det kommer vara superkorta pass på kanske ett par sekunder i början, och så upprepa några gånger per dag.

I övrigt det vanliga som lära sig sitt namn, följa mig i koppel, hantering av tassar/nos/klor/kropp.

Edit: lägger till - nosarbete! Baby-spår alltså.
 
Senast ändrad:
Vad är det första ni tränar med er valp? Hur ofta/länge tränar ni? :) Vill ha tips på vad som är bäst att fokusera på i början. Gärna för er som ska köra lydnad/bruks/rally i framtiden. Behöver bli lite mer strukturerad i träningen tänker jag :)
Jag är ju helt rookie både med hund och på tävlingsbanan, men vill också komma in på de tävlingsformer du nämner såmåningom.

Min tanke (i alla fall så här innan kaoset börjat :angel:) om fokus på träningen typ det första halvåret, är att värdera upp mig. Jag tänker att om min hund från början ser mig som en resurs till godis, lek och allmänt party så kommer jag att få mycket gratis sen. Har blivit inspirerad av Eva Bodfäldts tänk kring olika belöningssignaler så jag ska se om jag kan anamma något från det. I princip handlar det om att ge olika belöningar olika belöningssignaler för att på så sätt kunna kontrollera belöningarna samtidigt som man skapar en oförutsägbarhet i vilken belöning som kommer = högre förväntan. Lyckas vi få till detta, kommer allt annat att bli så himla mycket enklare sen.

Utöver att skapa bra kontakt och teamkänsla, tänker jag att vi börjar smyga med fotposition ganska tidigt. Jag tänker att det är en relativt enkel sak att börja träna tidigt, och jag tänker också att det är ett enkelt sätt att stärka känslan av ett "vi" - vi är nära varandra tillsammans och då är det himla gött, liksom. Samma sak med inkallning. Vill kunna ha hunden lös och tänker att det är klokt att börja tidigt. Det blir ju också ett bra kvitto på om jag är tillräckligt värdefull för min hund och är tillräckligt bra på att kommunicera vad jag vill ska hända.

I övrigt kommer vi nog inte träna på så mycket mer saker? Eller min ambition är i alla fall att mest leka, skapa ett "vi" och ha kul tillsammans. Resten kommer, tänker jag.
 
Vad är det första ni tränar med er valp? Hur ofta/länge tränar ni? :) Vill ha tips på vad som är bäst att fokusera på i början. Gärna för er som ska köra lydnad/bruks/rally i framtiden. Behöver bli lite mer strukturerad i träningen tänker jag :)
Kom på att jag kanske skulle ställt samma fråga tillbaka! Du har ju dessutom hundar sedan tidigare. Hur resonerar du själv om den första tiden? :)
 
- lära hunden att checka in efter en belöning, att hunden alltid tar kontakt för att vilja fortsätta träna eller göra nåt med mig
Det här är något jag inte tänkt på men som låter supervettigt nu när du skriver det! Hur tränar man det rent konkret? Jag menar, förr eller senare kommer ju belöningarna att sluta komma och man vill ju belöna kontakt.

Kanske kan vara en bra idé att träna in ett tydligt "slut"-ord? Jag klickertränar min medryttarhäst en del och har slarvat med just det - och märker tydligt att hon blir frustrerad när hon inte förstår att sessionen är slut. Plötsligt går jag från att vara skitlattjo och uppmuntrande till att bara ignorera liksom. Har fångat upp det och tränar medvetet kring det, men ska definitivt ta med det som en lärdom till valpens träning.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 473
Senast: Mabuse
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 175
Senast: Acto
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 415
Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 711
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp