Status
StÀngd för vidare inlÀgg.
😂 Ja men vi ska inte ha en Valpen. Och det BLIR inte en Sixten. Det ÄR för bökigt och du hjĂ€lper INTE till i mina diskussioner hĂ€r hemma :mad::D:D

Malte dÄ? Passar det en ESS? :nailbiting:
Mammas dvÀrgschnauzer heter Sixten, funkar helt okej pÄ inkallning, Àven om det mest blir ett lÄngt sssss, men han fattar! Min fralla hette Lillebror nÀr jag tog över honom, det var jobbigt vid inkallning...
 
Mammas dvÀrgschnauzer heter Sixten, funkar helt okej pÄ inkallning, Àven om det mest blir ett lÄngt sssss, men han fattar! Min fralla hette Lillebror nÀr jag tog över honom, det var jobbigt vid inkallning...
Ja just x-t kombinerat dĂ€r stĂ€ller ju till det lite. Även om lillebror var snĂ€ppet vĂ€rre :D
 
DE564546-B4A3-4F42-A428-78280E6B333E.jpeg

Hon Àr fantastisk :heart idag har vi varit pÄ glasscafé och som bilden avslöjar sÄ tog hon det med ro. 2 smÄ kissolyckor inne idag, det Àr vi nöjda med. Hon har dessutom börjat förstÄ det Àr med promenader, hon traskar pÄ framÄt utan att cirkla runt fötterna och hon bÄde kissar o bajsar i koppel :love:
 
A0DA531C-DDD2-428D-A5D8-979ABB15F188.jpeg

IgÄr blev det badpremiÀr bÄde för Frejan och för mig. Hon Àlskade det! Trots att det var sÄ mycket nya intryck höll hon sig ganska lugn, folk hade mig sig smÄbarn, supar, bÄtar och massa annat tillhundbadet. Hon Àr en sÄn duktig tjej! Var helt slut resten av dagen.

Nu ska maskkuren vara över. Usch sÄ vidrigt det har varit att plocka lÄnga makar i bajset varje dag.
 
KÀnner mig deppig av hela icke-valp-situationen. Funderar Äter igen pÄ om jag skulle hÄlla utkik efter hund av annan ras, mycket Àr vÀl för att det nu Àr underbart vÀder ute och jag vill vara ute mest hela tiden. Började dagen med lÄngpromenad och skulle nu vilja trÀna rallylydnad för att komma igÄng till tÀvlingarna, men hundarna vill bara sova. Samtidigt vill ju en mer aktiv hund inte bara ha trÀning de finare dagarna, utan Äret runt, Àven pÄ vintern nÀr jag Àr trött... Och OM det dyker upp nÄgon fantastisk salukikull sÄ vore det sÄ surt att missa det för att man skaffat nÄgot annat (kan inte ha hur mÄnga hundar som helst, tyvÀrr). Det vore dock praktiskt med en mindre hund, billigare och sÄ blir det betydligt smidigare nÀr vi Àr ute pÄ vandring (vilket vi Àr sÄ fort vÀdret tillÄter under sommarhalvÄret).

Vet inte hur jag ska tĂ€nka riktigt. Har planer pĂ„ att försöka Ă€ndra jobbsituationen för att kunna jobba Ă„tminstone delvis hemifrĂ„n, det hade ju varit smidigt ur hundköparsynvinkel ocksĂ„. Kanske ska vĂ€nta med att köpa hund tills jag vet hur det blir med den biten. Å andra sidan fungerar det ju bra med hund nu ocksĂ„ och har alltid löst det med hund och jobb pĂ„ nĂ„got sĂ€tt eftersom jag haft hund frĂ„n det att jag var 16 Ă„r gammal. Det enda jag vet sĂ€kert Ă€r att jag inte vill ha bara en hund och att jag senaste tiden varit mer pepp pĂ„ tĂ€vlingar i rallylydnad/agility osv Ă€n pĂ„ vinthundarnas lure coursing (nĂ„got om att det blivit dyrt som fan och Ă€nnu krĂ„ngligare att hĂ„lla pĂ„ med LC, sĂ„ motivationen försvann lite).
 
Lolas halvbror (samma mamma) gjorde ett jĂ€ttefint MT idag sĂ„ nu fattas bara en godkĂ€nd exteriörbeskrivning sĂ„ blir han KORAD 😃
Hoppas Lola har samma fina gener 🧬

Vi var för övrigt hemma hos min pappa idag sĂ„ Lola fick Ă€ntligen busa med pappas hund (ocksĂ„ dvĂ€rgschnauzer). De hade sĂ„ kul! Hon ser ut som en riktig slyngel just nu, lĂ€ngtar tills hennes trimtid om 3 dagar 🙈
EE569284-FD2A-47AA-9A14-4290541ECEF3.jpeg
 
KÀnner mig deppig av hela icke-valp-situationen. Funderar Äter igen pÄ om jag skulle hÄlla utkik efter hund av annan ras, mycket Àr vÀl för att det nu Àr underbart vÀder ute och jag vill vara ute mest hela tiden. Började dagen med lÄngpromenad och skulle nu vilja trÀna rallylydnad för att komma igÄng till tÀvlingarna, men hundarna vill bara sova. Samtidigt vill ju en mer aktiv hund inte bara ha trÀning de finare dagarna, utan Äret runt, Àven pÄ vintern nÀr jag Àr trött... Och OM det dyker upp nÄgon fantastisk salukikull sÄ vore det sÄ surt att missa det för att man skaffat nÄgot annat (kan inte ha hur mÄnga hundar som helst, tyvÀrr). Det vore dock praktiskt med en mindre hund, billigare och sÄ blir det betydligt smidigare nÀr vi Àr ute pÄ vandring (vilket vi Àr sÄ fort vÀdret tillÄter under sommarhalvÄret).

Vet inte hur jag ska tĂ€nka riktigt. Har planer pĂ„ att försöka Ă€ndra jobbsituationen för att kunna jobba Ă„tminstone delvis hemifrĂ„n, det hade ju varit smidigt ur hundköparsynvinkel ocksĂ„. Kanske ska vĂ€nta med att köpa hund tills jag vet hur det blir med den biten. Å andra sidan fungerar det ju bra med hund nu ocksĂ„ och har alltid löst det med hund och jobb pĂ„ nĂ„got sĂ€tt eftersom jag haft hund frĂ„n det att jag var 16 Ă„r gammal. Det enda jag vet sĂ€kert Ă€r att jag inte vill ha bara en hund och att jag senaste tiden varit mer pepp pĂ„ tĂ€vlingar i rallylydnad/agility osv Ă€n pĂ„ vinthundarnas lure coursing (nĂ„got om att det blivit dyrt som fan och Ă€nnu krĂ„ngligare att hĂ„lla pĂ„ med LC, sĂ„ motivationen försvann lite).

Finns det nÄgon vinthund som liknar Salukis men Àr mer aktiva? Vad hade du annars kunnat tÀnka dig för ras?
 
@Fruentimber min svĂ€rmor heter Britt-Marie sĂ„ jag Ă€r naturligtvis pĂ„ din sambos sida nĂ€r det gĂ€ller det frĂ€na namnförslaget 😁😁😁.

@Maniac123 vÄr Àldsta tik heter Nike, mÄnga tror att hon Àr hane eller uttalar det Najk som ett visst sportmÀrke..
UngefÀr som hÀsten som vissa elever envisades att kalla Majkiin.
Hon hette Mykene. Som den grekiska platsen.
 
Lolas halvbror (samma mamma) gjorde ett jĂ€ttefint MT idag sĂ„ nu fattas bara en godkĂ€nd exteriörbeskrivning sĂ„ blir han KORAD 😃
Hoppas Lola har samma fina gener 🧬

Vi var för övrigt hemma hos min pappa idag sĂ„ Lola fick Ă€ntligen busa med pappas hund (ocksĂ„ dvĂ€rgschnauzer). De hade sĂ„ kul! Hon ser ut som en riktig slyngel just nu, lĂ€ngtar tills hennes trimtid om 3 dagar 🙈
Visa bifogad fil 70566
Det var visst exteriörbeskrivning idag ocksÄ skrev min uppfödare nu sÄ han Àr KORAD!
 
Finns det nÄgon vinthund som liknar Salukis men Àr mer aktiva? Vad hade du annars kunnat tÀnka dig för ras?
Nah, vinthundsfolk brukar tycka att mina Àr sÄ "otroligt aktiva" sÄ Àven om det kanske finns nÄgon sÄ Àr det i sÄ fall frÄn de salukilinjer jag vill ha frÄn och dÀr det Àr otroligt svÄrt att fÄ tag pÄ valp (för att de Àr sÄ ovanliga).

Det ideala hade annars varit en pincher med sÀllskapshundsmentalitet. Ingen pÀlsvÄrd, mindre, lÀtt att ha lös och glad i trÀning utan att krÀva mycket. VÀgrar kortbent, trubbnos, osÀkerhet... Verkar inte finnas :p
 
Finns det nÄgon vinthund som liknar Salukis men Àr mer aktiva? Vad hade du annars kunnat tÀnka dig för ras?
Kan tillÀgga att jag alltid varit lite svag för dvÀrgschnauzer, olika strÀvhÄr (tex welshterrier och liknande modell), kh collie och lite sÄnt. Men tror inte att det Àr riktigt rÀtt för mig. Inte tillrÀckligt för att jag skulle vÄga köpa sÄdan valp iaf. Det Àr vÀl i sÄ fall om det skulle dyka upp vettig omplacering som jag kunde prova och dÄ klickade med.
 
D13542A3-37BA-4E1D-96E6-D19913592312.jpeg

Vilken skön helg vi har haft! Altandörren kunnat stÄ öppen hela dagarna och valpen har greppat att man gÄr ut och bajsar :turd: Hon Àr en fantastiskt enkel valp! LÀgger sig o vilar nÀr man Àr passiv, och rulle rulle nÀr man rör sig. VÀldigt lyhörd. Sover ca 00-06 utan problem, skulle sÀkert kunna sova lÀngre med. Började klicka in henne idag och jag tror att hon kan bli vÀldigt rolig att jobba med. TÀnk att hon bara varit hÀr i 3 dygn.

Nu vÀntar en arbetsvecka. Vi fÄr se om jag Àr lika sÄld om nÄgra dagar :D
 
Kan tillÀgga att jag alltid varit lite svag för dvÀrgschnauzer, olika strÀvhÄr (tex welshterrier och liknande modell), kh collie och lite sÄnt. Men tror inte att det Àr riktigt rÀtt för mig. Inte tillrÀckligt för att jag skulle vÄga köpa sÄdan valp iaf. Det Àr vÀl i sÄ fall om det skulle dyka upp vettig omplacering som jag kunde prova och dÄ klickade med.

Jag fick upp Manchesterterrier i huvudet, kikat lite pÄ rasen sjÀlv och pratat med uppfödare. Verkar vara terrier light, matmotiverade, lite mindre jakt osv. Kanske lite för liten?
 
Kan tillÀgga att jag alltid varit lite svag för dvÀrgschnauzer, olika strÀvhÄr (tex welshterrier och liknande modell), kh collie och lite sÄnt. Men tror inte att det Àr riktigt rÀtt för mig. Inte tillrÀckligt för att jag skulle vÄga köpa sÄdan valp iaf. Det Àr vÀl i sÄ fall om det skulle dyka upp vettig omplacering som jag kunde prova och dÄ klickade med.
Jag vet tvÄ vuxna colliekorthÄrstikar som behöver omplaceras, helst tillsammans men en och en gÄr ocksÄ. PM om du vill ha mer information.
 
Status
StÀngd för vidare inlÀgg.

Liknande trÄdar

Övr. Hund Hej alla! (LĂ€ngre inlĂ€gg) Jag har i mĂ„nga Ă„r lĂ€ngtat efter en hund men har pga omstĂ€ndigheter inte haft den möjligheten förrĂ€n ett Ă„r...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 580
Senast: Mabuse
·
HundtrÀning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i Är 4 Är gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 235
Senast: Acto
·
Hundavel & Ras Hej! Planen Ă€r att köpa en valp men jag Ă€r inte helt sĂ€ker pĂ„ ras eller uppfödare/förĂ€ldradjur Ă€n. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 063
Hundavel & Ras Jag Àr hundlös för tillfÀllet och det Àr sÄ galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu Àr det tyvÀrr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 748
Senast: Myrten
·

Bukefalos, HĂ€stnyheter, Radannonser

AllmÀnt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

HĂ€strelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp