Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag förstår familjens motvilja till Per-Åke, jag gillar inte människonamn på djur och speciellt inte typiska gubb- och tantnamn. :nailbiting:

Jag är likadan, åtminstone när det gäller mina egna. Har boxerbekanta som kör stenhårt med gubb- och tantnamn och man vänjer ju sig, men jag skulle inte välja det själv. Sen är jag lite allmänt jobbig med att jag inte vill ha typiska svenska bruksnamn heller och så ska det gärna vara ett tema jag gillar och koppling mellan stamtavlenamn och vardagsnamn om det inte är samma.

Resultatet är att jag har väldigt svårt att hitta namn. :laugh:
 
Jag är likadan, åtminstone när det gäller mina egna. Har boxerbekanta som kör stenhårt med gubb- och tantnamn och man vänjer ju sig, men jag skulle inte välja det själv. Sen är jag lite allmänt jobbig med att jag inte vill ha typiska svenska bruksnamn heller och så ska det gärna vara ett tema jag gillar och koppling mellan stamtavlenamn och vardagsnamn om det inte är samma.

Men gud ja. Andra får döpa sina djur till precis vad de vill men jag skulle aldrig välja den typen av namn till mina egna.
Jag har flera teman på lut, men tror att det enda 'vanliga' av dem är tecknade figurer, och det vore bara för att matcha med mina katter (tidigare en Simba och nu en Findus). Jag gillar annorlunda namn, det får gärna vara något jag aldrig har hört på en hund tidigare. Att koppla ihop med stamtavlenamnet är roligt men iom att man ofta inte har kontroll över vad hunden heter där så är det bara en bonus för mig om det går.
 
Idag var inte Pebbles dag! ❤️
Det ösregnade och Pebban frös så att hon inte ville gå på toa ute. När hon fått nog sprang hon hem. Så husse fick hasa runt med henne i koppel med paraplyet över henne. Sen blev det äntligen uppehåll och de gick ut igen utan koppel. Pebban for in under ena trappen och kom ut tjutande. Hon gnällde och gnällde i ca 20 min och ville inte ha godisbilar medan vi ringde veterinär IOM att vi hittade en geting där hon varit. Hon ville inte riktigt bli berörd i ansiktet. Så vi blev rädda för att hon stuckits där eller i munnen. Sen testade jag ge köttfärs för att se om hon åt. Jo då! Och sen busade jag lite och hon var som pånyttfödd och bet i och kampade med leksaker, ben etc och man fick ta överallt igen. Drama-queen! 🙄😅
Sen var hon normal hela kvällen tills hon nu spydde ner sin säng 2 ggr. Vi hann just städa mellan gångerna.
Stackars lille Pebban! ❤️ Och husse är helt slut och pratar om PTSD. 😅
 
Så fantastiskt skönt att ha henne hemma igen, glad och helvild (och helt utsvulten)!
20210925_183817.jpg
 
Roxy och jag besökte hundbadet tillsammans med min kompis och hennes hund igår. Det var fruktansvärt med vatten! :eek::D Hon är så himla go, pigg och glad. Hon kan nu sitt, ligg och räcka tass. Vi ska på valpkurs snart, det ska bli spännande! Hon måste träna mycket på hund- och människomöten då hon fortfarande blir väldigt exalterad, så det blir nog nyttigt med en kurs.

Denna veckan har jag haft laborationer på plats i skolan så hon har fått vara själv hemma cirka 2 timmar per dag. Det har gått super! Jag tror att hon kan koppla av för hon verkar ha sovit ofta när jag kommer hem.

Det här med maten går lite upp och ner. Vissa dagar äter hon bättre, andra sämre och knappt alls. Hon är ju lite åt det tunnare hållet men jag försöker vara konsekvent och erbjuda skålen 3-4 ggr/dag, och har hon inte ätit framemot kvällen sprider jag ut lite bitar på golvet. Då brukar hon pilla i sig.
 

Bifogade filer

  • DSC_0090.JPG
    DSC_0090.JPG
    403,8 KB · Visningar: 41
Hjälp en mycket trött valpförälder, som ligger på soffan och filosoferar medan valpis snarkar efter härjig morgon.

Var ska jag regga henne, förutom hos Jordbruksverket (där hon såklart är registrerad). SKK, rasklubb..? Jag vill i första hand kunna göra MH nästa höst. Jag är ingen tävlingsmänniska, men vill åtminstone att den dörren ska vara öppen. Annars är det framförallt kurser och gemenskapen jag söker. Kanske testa nån utställning. Och när — när det är dags, eller asap?

Söt, men utmattande 😴
 

Bifogade filer

  • 275BE04C-7077-4A25-8609-E5AFF6308053.jpeg
    275BE04C-7077-4A25-8609-E5AFF6308053.jpeg
    198,3 KB · Visningar: 34
Hjälp en mycket trött valpförälder, som ligger på soffan och filosoferar medan valpis snarkar efter härjig morgon.

Var ska jag regga henne, förutom hos Jordbruksverket (där hon såklart är registrerad). SKK, rasklubb..? Jag vill i första hand kunna göra MH nästa höst. Jag är ingen tävlingsmänniska, men vill åtminstone att den dörren ska vara öppen. Annars är det framförallt kurser och gemenskapen jag söker. Kanske testa nån utställning. Och när — när det är dags, eller asap?

Söt, men utmattande 😴

Är hen renrasig med stamtavla så är hen ju redan registrerad i SKK. Däremot kan du ju även lägga in hunden i SKKs Djur-ID som komplement till Jordbruksverket. Du kan också kontrollera ifall rätt uppgifter finns hos SKK och om du vill att de ska synas eller inte.

Vill du göra MH och gå kurser så är det ju smidigast att bli medlem hos din närmaste brukshundklubb. Du blir medlem hos SBK och väljer sedan en "hemmaklubb". Om jag minns rätt så "räcker" även SKK-medlemskap (där du också väljer din rasklubb som lokal klubb) för att få delta på MH. Dock krävs SBK-medlemskap om du vill delta på kurser hos brukshundklubb. Vill du tävla lydnad, bruks etc gäller också medlemskap i brukshundklubb.

Bäst skulle jag säga är att lösa medlemskap redan nu, så att du får hem medlemskort och dylikt innan ni kommer på att ni vill gå kurs osv.
 
Hjälp en mycket trött valpförälder, som ligger på soffan och filosoferar medan valpis snarkar efter härjig morgon.

Var ska jag regga henne, förutom hos Jordbruksverket (där hon såklart är registrerad). SKK, rasklubb..? Jag vill i första hand kunna göra MH nästa höst. Jag är ingen tävlingsmänniska, men vill åtminstone att den dörren ska vara öppen. Annars är det framförallt kurser och gemenskapen jag söker. Kanske testa nån utställning. Och när — när det är dags, eller asap?

Söt, men utmattande 😴
Det är inte du utan uppfödaren som registrerar valpen hos SKK innan försäljning. Du fick väl med en stamtavla när du köpte valpen? Du får inte gå MH om hunden inte är registrerad i SKK. Eller jo, om du har intyg på att hunden ska provas i samhällsnyttig verksamhet.
 
Är hen renrasig med stamtavla så är hen ju redan registrerad i SKK. Däremot kan du ju även lägga in hunden i SKKs Djur-ID som komplement till Jordbruksverket. Du kan också kontrollera ifall rätt uppgifter finns hos SKK och om du vill att de ska synas eller inte.

Vill du göra MH och gå kurser så är det ju smidigast att bli medlem hos din närmaste brukshundklubb. Du blir medlem hos SBK och väljer sedan en "hemmaklubb". Om jag minns rätt så "räcker" även SKK-medlemskap (där du också väljer din rasklubb som lokal klubb) för att få delta på MH. Dock krävs SBK-medlemskap om du vill delta på kurser hos brukshundklubb. Vill du tävla lydnad, bruks etc gäller också medlemskap i brukshundklubb.

Bäst skulle jag säga är att lösa medlemskap redan nu, så att du får hem medlemskort och dylikt innan ni kommer på att ni vill gå kurs osv.

Hon är renrasig, och det var nog faktiskt Djur-ID som lurade iväg tankarna lite :) Tack för bra svar!
 
Nu har vi hamnat i en härligt jobbig situation :D Jag och min man har länge tänkt att vi vill ha en gul labradorhane någon gång. Men vi har väntat p.g.a. småbarn och annat i livet.
Igår sprang min man på en gammal vän han inte träffat på flera år. Det visade sig att han och hans fru driver kennel, uppfödning av just labradorer.
"Det föddes en kull igår med gula valpar", berättade han. "Det finns en otingad hane, han är er om ni vill ha den".

Vad är oddsen att min man springer på en vän han inte sett på flera år (på ett helt otippat ställe dessutom där ingen av dem bor), och det föddes en kull dagen innan, med en otingad guldklimp? Det känns lite som ödet, att det står vårt namn på den där valpen :angel:
Vi funderar och funderar just nu. Minstingen är strax 4 år så har inte direkt småbarn längre. Och mannen jobbar enbart hemifrån numera, kommer fortsätta med det även efter restriktionerna släppts.
Det känns lite som att ha blivit oplanerat gravid, ska vi skaffa en bebis eller inte? :angel::love1:
 
Nu har vi hamnat i en härligt jobbig situation :D Jag och min man har länge tänkt att vi vill ha en gul labradorhane någon gång. Men vi har väntat p.g.a. småbarn och annat i livet.
Igår sprang min man på en gammal vän han inte träffat på flera år. Det visade sig att han och hans fru driver kennel, uppfödning av just labradorer.
"Det föddes en kull igår med gula valpar", berättade han. "Det finns en otingad hane, han är er om ni vill ha den".

Vad är oddsen att min man springer på en vän han inte sett på flera år (på ett helt otippat ställe dessutom där ingen av dem bor), och det föddes en kull dagen innan, med en otingad guldklimp? Det känns lite som ödet, att det står vårt namn på den där valpen :angel:
Vi funderar och funderar just nu. Minstingen är strax 4 år så har inte direkt småbarn längre. Och mannen jobbar enbart hemifrån numera, kommer fortsätta med det även efter restriktionerna släppts.
Det känns lite som att ha blivit oplanerat gravid, ska vi skaffa en bebis eller inte? :angel::love1:
Klart ni ska!

Vi ramlade över vår valp lite på samma sätt, genom bekanta och det fanns en otingad tik kvar med drömstam. Jag hävdar bestämt att när sånt händer så är det meningen! :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 616
Senast: Myrten
·
  • Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
2 583
Senast: Roheryn
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
6 822
Senast: Migo
·
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 288

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp