Status
Stängd för vidare inlägg.
Inkallning och att jag är roligast i världen. Och rumsrenhet, "vila inne leka ute" samt kloklipp och allmän hantering.

Träning av moment, tricks osv börjar jag med först när hunden är inne på att vara med mig, vilket tar lite tid eftersom jag har saluki ;) Hunden kan lära sig nytt hela livet, men utan en bra relation till sin människa blir allt fruktansvärt svårt.
Haha jag förstår :D Denna valp älskar mig över allt annat på denna jord, det finns inget annat i hennes ögon. Så det har jag ju fått lite gratis. Nu gäller det bara att förvalta det.. Nog så svårt;)
 
Jag går en valpkurs med inriktning på framtida tävling.
Vi har jobbat mycket med kontaktträning. Kunna ta kontakt på olika platser och miljöer med allt svårare störning och längre tid med ögonkontakt. Sen har vi jobbat följsamhet utifrån det genom att backa när hunden sitter framför och få hunden att följa med. Därifrån har vi sedan börjat gå rakt fram då hunden då oftast naturligt kommer in i en fotposition.

Vi har övat mycket på lek och belöning. Kunna kampa och belöna när hunden lägger vikten bakåt. Samt övat på ”loss” och frikommando.
Börjat med tasstarget samt bakdelskontroll och början till ingång på pall.

Ska bli kul att se vad vi ska göra nästa vecka!

Allt grundar sig på boken ”Bästa starten” :)

Kan tillägga att Lola varken kan sitt eller ligg eller stå. Däremot är hon en hejare på att ta ögonkontakt och söka sig till mig, och hon är en jävel på att kampa! Hon är 4 månader nu, men av mindre ras än din så hon är ju mentalt mer mogen.
Jag har inte bråttom och vill hellre att hon har en stabil och bra grund och kommer ut på tävling senare än tidigt. Jag tror inte det finns någon fördel alls i att börja tävla redan som 10 månaders. Jag ser ingen anledning att lägga den pressen på hunden redan då.
Jättejättejättebra tips! Tack snälla :love:

Det låter som en superbra kurs! Önskar det fanns såna kurser här.. :arghh:

Har varit iväg o köpt lite olika kampisar idag. Olika sorters skinn, en lång för att trigga igång med jaktlek, en med ficka för godis och pip o osv. Hon har ganska stort föremålsintresse och bär väldigt gärna, som den spaniel hon är, men kamplusten vill jag träna upp :)
 
Här är nästa steg att koppla att "kontakt" betyder "se matte i ögonen" och inte "bit matte i näsan". Men det är ju för all del fokus i hyfsat rätt riktning. Och kontakt får vi onekligen.
 

Bifogade filer

  • 20210605_163221.jpg
    20210605_163221.jpg
    548,6 KB · Visningar: 94
718C05B7-2D55-46E3-8BE7-81BC38BC1672.jpeg

I går åkte vi vår första långa biltur sen hon kom hem till oss. Gick helt ok. I bland börjar hon helt plötsligt skälla på saker utanför bilen men för det mesta höll hon sig lugn. Pausade hos mina föräldrar längs vägen så hon fick leka ordentligt. Nu under natten har vi sovit på hotell i centrum av en stad och i går kväll passade vi på att miljöträna bland. Hon verkar köra ganska stökig miljö men kommer det en annan hund får vi problem. Annars är jag så stolt över henne!

Anledning till att vi är på resande fot är att vi idag ska på vår första spårkurs! Jag har ju aldrig hållit på med det tidigare så är total nybörjare. Men det ska bli så himla kul men jag är också ganska nervös! Vi har inte träffat så många andra hundar samtidigt sen vi gick valpkurs i april så är lite orolig att hon ska vara mer fokuserad på de andra hundarna än på mig:angel: Hoppas Frejan också tycker det ska kul!
 
Det känns som att det händer så mycket med Tengil varje dag just nu, så att försöka uppdatera om allt är lönlöst :D Framåt går det i alla fall - han kan "sitt", har börjat säga till när han behöver gå ut, och har börjat koppla att störningar ute = party hos matte/husse :banana:

Öronen är som synes lite ojämna för tillfället :laugh: Får väl se om det rättar till sig med tiden eller inte :)
pixlr.jpg
 
Jaa :love: Svart är bäst, matchar till allt :D

Nu ska vi bara landa den där namndiskussionen. Jag är hemskt inställd på Dante, av någon anledning. Känns lite konstigt att ge honom ett annat namn med tanke på hans stamtavlenamn, men han får väl heta Henry i mellannamn, antar jag :D
Dante är jättefint! :up:

Inte ens uppfödaren kallar ju sina hundar för stamtavlenamnen så go crazy ;)
 
Visa bifogad fil 71041
Nu är det klart! Låt mig presentera Mountjoy Hurricane Henry :love:
Uppfödaren beskriver honom som social, kontaktsökande, nyfiken och framåt. Sticker ut, för han vill alltid vara med.

Om två veckor får vi träffa honom! :love::love::love:

Tycker också Dante är jättefint, liksom Malte (och Henry :love:)

/mvh valpen kommer om två veckor och fortfarande inte bestämt namn...
 
1D62AB30-4AB9-4641-9B4F-E349D806A2A8.jpeg
Har ni någonsin sett något sötare?

Igår fick vi hälsa på hos Nora och hennes valpar. För min del spelade valparna mindre roll, det viktiga för mig var att få träffa och vara med Nora. Jag saknar henne så mycket, och efter komplikationerna och snittet kändes valparna liksom inte viktiga längre. Det enda viktiga var Nora och valparna känns som en bonus. Hon blev så glad att se mig och det kändes så gott i hjärtat ❤️
Och valparna är såklart underbara ❤️❤️
 
D3A305AF-D912-479D-A967-B00B5ACA6A16.jpeg

Imorgon blir hon 4 månader :heart

En rakmaskin är på väg med posten och ett utställningskoppel likaså, ett för spaniels behövde införskaffas. På fredag ska hon på sin allra första ringträning.

Vi tränar på att leka. Jag passar på när hon är uppe i varv och trackar de andra hundarna :D Med den långa leksaken som triggar jakt så går det bäst. Men hon vill helst leka med mig, inte med leksaken. Samma sak med externa belöningar, när man skickar henne på belöningen så vänder hon bara o vill leka med mig 😂
 
Min lilla pärla är 10 veckor nu, helt omöjligt att fota. Någon kanske vågar gissa rasen:DVisa bifogad fil 71100

Helt otroligt söt är den iaf 😍

Jag var med på ett digitalt stickcafe härom veckan och en av dom andra hade en hund som var korsning Weimeraner och vorsteh men tror att det var en riktig ras. Eller var det korsning med pointer?Valpen är lik den så jag gissar på det 😁
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 613
Senast: Myrten
·
  • Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
2 574
Senast: Roheryn
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
6 819
Senast: Migo
·
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 287

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Kämpa på
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Boräntorna

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp