Status
Stängd för vidare inlägg.
Alltså vilka ögon!!! Så söt!

Kommer hon behålla färgen när hon blir vuxen? Vad säger hennes storasystrar?
Så charmigt tecknad hon är! Lilla gumman 😍.
Färgen behåller hon! Skulle dock inte förvåna mig om de mörkaste partierna på ryggen och så blir något ljusare. Grizzle som färgen kallas är lite speciell på det sättet att den ofta skiftar hejvilt, mellan årstider, mellan åldrarna... Det blir lite spännande :D

Aysu och Ebrah håller avstånd, säger inte mycket heller. Jag gick ut på en kort rastning med Ebrah och Lily och då ville Lily gärna nosa lite på Ebrah. Ebrah lät sig nosas på, men gör inga direkta kontaktförsök. Gissar att de kommer bli mer positiva när de inser att hon stannar.
 
Jo dom bits. Sen pinkar dom lite till innan dom bits igen :D
Hittills inget bitande! Hon har stulit min sko två gånger dock. Hon har också gått väldigt(!) fint i koppel, är tydlig med när hon behöver ut och skita (hoppas hon blir lika tydlig med pissandet), har kollat om man kan leka med Ebrah och ätit några måltider med extremt god aptit. Hon verkar ta hundleksaker före otillåtna prylar om man bortser från skon, det känns bra :p
 
Hittills inget bitande! Hon har stulit min sko två gånger dock. Hon har också gått väldigt(!) fint i koppel, är tydlig med när hon behöver ut och skita (hoppas hon blir lika tydlig med pissandet), har kollat om man kan leka med Ebrah och ätit några måltider med extremt god aptit. Hon verkar ta hundleksaker före otillåtna prylar om man bortser från skon, det känns bra :p
Nu blir jag riktigt avis. Leffe började tugga på fingrar och fötter det första han gjorde när han kom hem. Gå i koppel är busenkelt tycker han. Han pinkar nästan alltid en gång och skiter ofta en gång med. Kan vara lite lurig med det inne däremot.
Han är ingen massförstörare heller. Det är pappas matta som råkat illa ut och så gillar han skor, men dom har inte gått sönder. Sen gillar han att sno kläder ur tvättkorgen, men han kommer aldrig så långt med dom :laugh:
 
Är så trött att det känns som om huvudet ska sprängas. Lily tycker inte att det är natt än. Som tur är så älskar hon att tugga renhorn, så vi har precis varit ut på nattrastning (nummer 1?) och jag kan åtminstone vila i sängen. Får se hur det här blir. Kan nog ta ett tag innan vi är synkade.
 
Är så trött att det känns som om huvudet ska sprängas. Lily tycker inte att det är natt än. Som tur är så älskar hon att tugga renhorn, så vi har precis varit ut på nattrastning (nummer 1?) och jag kan åtminstone vila i sängen. Får se hur det här blir. Kan nog ta ett tag innan vi är synkade.

Vilket land kommer hon ifrån? Tänker om det är tidsomställning 😊
 
0EF22B1C-FB6C-43FE-B6B3-0894ADD76E96.jpeg


Pumihane, 4 v 🥰
 
Idag är en betydligt lugnare dag än igår. Hon pissar inte sjuttioelva gånger i sekunden, utan faktiskt riktigt sällan och hittills har det inte skett någon olycka inomhus heller. Hon fortsätter äta med extremt god aptit och eftersom hon ville vara med när jag tricktränade de äldre så fick hon vara med lite och då bli erbjuden godis så fort hon reagerade på sitt namn :p

Hon har även jobbat vidare på att bli kompis med Aysu och Ebrah, vilket går klart framåt. Bäst vän är hon hittills med Ebrah, men i rastgården i morse lekte hon lite kort med Aysu också och Aysu var mycket duktig i sin lek med henne.

Hon har också fått sitt livs första bad, vilket var helt ok tills vattnet kom upp på ryggen. Då ville hon inte alls vara med, men stod snällt kvar i badkaret och bara lutade sig mot kanten där jag stod. Jag lät bli att tvätta ansiktet på henne för att inte göra det mer obehagligt än nödvändigt, men nu luktar hon gott istället för att lukta valpkiss :rofl:

Funderar annars på att köpa ett sånt där koppel med elastisk del mitt på, för att undvika att det blir hårda ryck i henne när plötsligt alla damerna vill flyga iväg åt olika håll ute på promenaderna... De är lite osynkade just nu och det blir stundtals kaotiskt.. Framförallt blir det bökigt när jag tycker att de vuxna ska få komma ut så mycket som möjligt, Aysu bara vill in och Ebrah bara vill leka istället för att ge Lily ro att faktiskt gå på toa ordentligt. Några gånger har det blivit så att jag går ett litet varv med hela gänget, sedan lämnar Aysu och Ebrah inne bara för att Lily ska få lite lugn. Gissar att även det blir lite bättre när de lärt känna varandra lite mer, och när det blir lite varmare ute...

Kameran följde med till rastgården idag! Lily höll sig mestadels för nära för att det skulle gå att få till så många bilder, men när hon ställde sig för att spana från en stock som ligger där, då passade jag på att ta en porträttbild.
DSC_9817.jpg
 
Ingen olycka inomhus igår :banana: Inatt vaknade jag vid kl 4 igen, men då pga att Ebrah mådde illa... Sååå, jag passade på att ta ut Lily då när jag ändå härjade runt. Hon var inte pepp på att gå ut, men kissade snabbt så det var i alla fall inte onödigt.

Nu på morgonen har hon glufsat i sig massor av frukost och försökt döda ett kaningosedjur. En gång flög kaninen in i ett kompostgaller också som välte över henne, hon for iväg i full fart men någon sekund senare kom hon tillbaka i lika full fart för att fortsätta leka med kaninen. Tycker dock det är bra om de är lite lagom rädda för kompostgaller så att man faktiskt kan använda dem för att avgränsa områden vid behov. Inte som när en vän till mig köpte valp från en uppfödare som tränat valparna på att gå över kompostgaller... Det var inte helt lyckat kanske :rofl:

Om en stund ska vi till rastgården, sedan ska jag ha videomöte med skolan. Får hoppas att hon vill sova då.
 
Igår hade jag videosamtal med valpis :D Hon var jättesöt(!), jätteglad och verkade lyssna när jag sa hennes namn. Sedan busade hon runt massor och sprang ut på tomten, så då var vårt samtal tydligen klart. Nu efter jobbet fick jag se nya bilder och gud vad tiden går långsamt nu!! Jag ska försöka förbereda så mycket jag bara kan på alla sätt. Och städa. Verkligen städa. En bokhylla med prylar i (typ sygrejer och så) har fått kompostgaller fastsatt på framsidan. Mycket snyggt.
Vi kollade på bilder från Daisys valpbild igår, det mest slående var alla lösningar med silvertejpsinlindande stolsben på mina antika stolar och en väldigt snygg konstruktion byggd av restvirke runt all elektronik vid tv-möbeln. Jäklar vad fult vi bodde några månader :D
 
Vi kollade på bilder från Daisys valpbild igår, det mest slående var alla lösningar med silvertejpsinlindande stolsben på mina antika stolar och en väldigt snygg konstruktion byggd av restvirke runt all elektronik vid tv-möbeln. Jäklar vad fult vi bodde några månader :D

Så här har vi det, med stolarna staplade uppe på bordet :D Jag ser fram emot när vi kan återställa möbleringen. Jag sitter intill och jobbar och brukar blurra bakgrunden när jag har externa möten för att inte detta kaoset ska synas :angel:

Bordet.jpg
 
Mako har varit här i snart 2 veckor. Han går nu ut och in i hundluckan själv, men kissar fortfarande en del inne. Han är repetitionsklok och nyfiken, om han blir skrämd så ska han absolut fram och kolla vad det var han reagerade på. Envis men också väldigt bra på att ta ett nej - han slutar inte försöka, men ändrar strategi. Leker som en dåre, sover som en död och går och sätter sig i mathörnan när han tycker det är matdags. Han har slutat be om paus/bli buren på den dagliga skogspromenaden (ca 3 km om han går med oss, de andra hundarna springer ca 2 mil på samma runda) och i natt kom han upp i sängen själv istället för att sova vid det öppna fönstret.

Vi har inte valpsäkrat hemmet alls den här gången. Vi har bara konsekvent sagt nej när han pillar med fårskinnen, möbler vi är rädda om eller kablar. Han får äta på soffbordet, sina prylar, och en av trasmattorna och det håller han sig till jätteduktigt. Var på middag hos en vän i helgen och då var han med till hennes ej valpanpassade lägenhet. Inget tuggande!

All in all verkar han vara en trygg, klok och positiv liten hund som vill samarbeta men inte är jättebunden till folk.
 

Bifogade filer

  • 271649402_5075948522424181_3960574616927574400_n.jpg
    271649402_5075948522424181_3960574616927574400_n.jpg
    84,9 KB · Visningar: 45
Kaos. Möte med skolan nu på förmiddagen och valpen tyckte INTE att det var vilodags då. Istället for hon runt överallt och jag hade dumt nog loggat in från laptopen, så det gick inte att gå ut med henne heller och killen jag träffar var inte här. Såå hon pissade inne, men, hon gick faktiskt till ytterdörren och pissade där. Väldigt duktig tjej ändå. Efter mötet tog jag ut henne, då kissade hon lite till, sket lite och nu när vi är inne så ligger hon och vilar.

I eftermiddag ska vi åka bil en stund. Det kan bli intressant. Hos uppfödaren har hon varit väldigt(!) åksjuk, så jag funderar nu på hur vi ska göra det så bra som möjligt för henne. Har en tanke om att sedan träna henne på att åka korta sträckor till enbart roliga ställen så att hon får positiv förväntan på bilen. Mina damer älskar(!) att åka bil just för att de alltid går till roliga ställen. Lily har nästan bara åkt bil till veterinären och till flygplatsen :p
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 489
Senast: Mabuse
·
  • Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
2 695
Senast: Roheryn
·
Hundträning Vi har i familjen tre hundar. Två små "gubbar" och en flatcoated retriever-valp som är 8 månader ung. Även om de är familjehundar...
Svar
18
· Visningar
1 677
Senast: Lhas
·
Hundhälsa Hejsan Har en mellan pudel kille på 11 månader som har en otrolig stress nivå. Han har sen han var liten valp följt med mig till mitt...
Svar
14
· Visningar
642
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp