Status
Stängd för vidare inlägg.
Resa bokad, valpis har fått rabiesvaccin och vi har troligen alla papper i ordning :nailbiting: Valpis har tydligen börjat hitta på mängder med hyss och bus och jag föreställer mig en valp som kan bli riktigt, riktigt kul att träna med när vi väl lärt känna varandra. Nu är det bara att vänta på att hon ska vara tillräckligt gammal för att vaccinet ska vara giltigt, eller hur man nu ska uttrycka det. Jösses. Steg för steg så närmar det sig faktiskt. Det känns overkligt.
Så spännande!!! :banana:
 
Sitter nu och funderar på om vi skulle försöka oss på någon kurs ändå, men vet inte riktigt vad det skulle vara i så fall. Hade gärna gått kurs i inkallning, trickträning/freestyle och annat lättsamt, men hittar mest valpkurser med ointressant innehåll eller tävlingsförberedande för lydnad/bruks :grin: Kanske skulle leta upp någon onlinekurs? Eller göra som med mina tidigare och strunta i kurserna, boka in träffar med kunniga vänner och promenader med trevliga hundar... Vi får se.

Något måste jag nog hitta på med min valpis i alla fall, för det lyser bus i blicken på henne mest hela tiden :D
 
Sitter nu och funderar på om vi skulle försöka oss på någon kurs ändå, men vet inte riktigt vad det skulle vara i så fall. Hade gärna gått kurs i inkallning, trickträning/freestyle och annat lättsamt, men hittar mest valpkurser med ointressant innehåll eller tävlingsförberedande för lydnad/bruks :grin: Kanske skulle leta upp någon onlinekurs? Eller göra som med mina tidigare och strunta i kurserna, boka in träffar med kunniga vänner och promenader med trevliga hundar... Vi får se.

Något måste jag nog hitta på med min valpis i alla fall, för det lyser bus i blicken på henne mest hela tiden :D
Kolla med Sofia Angleby på Heart of Gold, gick fs-kurs med Viktor för henne när Viktor var valp. Hon har även rallykurser, nw och en hel del annat.
 
Sitter nu och funderar på om vi skulle försöka oss på någon kurs ändå, men vet inte riktigt vad det skulle vara i så fall. Hade gärna gått kurs i inkallning, trickträning/freestyle och annat lättsamt, men hittar mest valpkurser med ointressant innehåll eller tävlingsförberedande för lydnad/bruks :grin: Kanske skulle leta upp någon onlinekurs? Eller göra som med mina tidigare och strunta i kurserna, boka in träffar med kunniga vänner och promenader med trevliga hundar... Vi får se.

Något måste jag nog hitta på med min valpis i alla fall, för det lyser bus i blicken på henne mest hela tiden :D
Jag tyckte valpkursen Sikta mot Stjärnorna på norra stockholms hundcenter var riktigt bra. Den lägger fina grunder som är värdefulla både till vardags men också allmänt träningsgrundande. Inte inriktat på någon speciell sport.
Vi höll på med att lära hunden kampa men också släppa kampen på kommando, att lära hunden vänta på sin tur, passivitetsträning/filtträning, kontaktträning, bakdelskontroll, följsamhet (grunder!) osv. Alltså sådant man har nytta av även om man inte tänkt träna eller tävla tycker jag.
 
Håller med både om Sofia på Heart of gold och sikta mot stjärnorna på norra sthlms hundsportcentrum. Jag gick en sikta mot stjärnorna agility med Qila men upplevde att den gav en riktigt bra grund oavsett vilken inriktning man sen än väljer då det visserligen var lite agility grunder men framförallt belöningsutveckling och inlärning. Jag tror att som van hundägare så får man ut lite mer av tävlings riktade valp kurser oavsett gren jämfört med vanliga valp kurser där en hel del tid läggs på teori om sånt man redan har koll på (kloklipp, rumsrenhet och allmän skötsel mm som är supernyttig för de som har sin första valp hemma eller inte är så hund ana).
 
Jag tyckte valpkursen Sikta mot Stjärnorna på norra stockholms hundcenter var riktigt bra. Den lägger fina grunder som är värdefulla både till vardags men också allmänt träningsgrundande. Inte inriktat på någon speciell sport.
Vi höll på med att lära hunden kampa men också släppa kampen på kommando, att lära hunden vänta på sin tur, passivitetsträning/filtträning, kontaktträning, bakdelskontroll, följsamhet (grunder!) osv. Alltså sådant man har nytta av även om man inte tänkt träna eller tävla tycker jag.
Det lät som en otroligt intressant kurs! Ska se om vi kan hitta en sådan att vara med på.
 
DC2EA2D5-8D55-4BEF-8354-B4BD2FC6426C.jpeg

En vecka gamla och växer så det knakar 🤩
 
Det börjar bli dags att planera valphämtning nu, med lite drygt en vecka kvar innan de är leveransklara. Pga covid-restriktioner kommer jag att köra hela vägen ensam, kanske inte ens ha med någon vuxen hund som valpsällskap. Det är massa stök att ta sig till Norge, så jag vill inte riskera att ha en kissnödig hund i bilen när vi köar.

Det är första gången jag åker ensam så långt för att hämta valp, så jag kan inte riktigt göra som vanligt (medåkare som håller valpen eller ha den i en bur i skåpet med de andra hundarna som sällskap). Vad tror ni om att fästa en liten bur i passagerarsätet (2-sitsig skåpbil) så jag kan ha koll och till viss del underhålla lillen? Jag räknar med ca 6 timmars resa hem med både vinterväglag och gränskontroller. Har gott om framleg från lamm som stillsam underhållning, om han nu inte sover.

Nervös! Hade velat ha med någon att dela körningen med men har ingen vaccinerad kompis ledig :/
 
Det börjar bli dags att planera valphämtning nu, med lite drygt en vecka kvar innan de är leveransklara. Pga covid-restriktioner kommer jag att köra hela vägen ensam, kanske inte ens ha med någon vuxen hund som valpsällskap. Det är massa stök att ta sig till Norge, så jag vill inte riskera att ha en kissnödig hund i bilen när vi köar.

Det är första gången jag åker ensam så långt för att hämta valp, så jag kan inte riktigt göra som vanligt (medåkare som håller valpen eller ha den i en bur i skåpet med de andra hundarna som sällskap). Vad tror ni om att fästa en liten bur i passagerarsätet (2-sitsig skåpbil) så jag kan ha koll och till viss del underhålla lillen? Jag räknar med ca 6 timmars resa hem med både vinterväglag och gränskontroller. Har gott om framleg från lamm som stillsam underhållning, om han nu inte sover.

Nervös! Hade velat ha med någon att dela körningen med men har ingen vaccinerad kompis ledig :/
Jag har haft valpar på passagerarsätet i bur när jag hämtat, då jag alltid varit själv och ändå inte vill ha de vuxna med. Har fungerat bra!
 
Det börjar bli dags att planera valphämtning nu, med lite drygt en vecka kvar innan de är leveransklara. Pga covid-restriktioner kommer jag att köra hela vägen ensam, kanske inte ens ha med någon vuxen hund som valpsällskap. Det är massa stök att ta sig till Norge, så jag vill inte riskera att ha en kissnödig hund i bilen när vi köar.

Det är första gången jag åker ensam så långt för att hämta valp, så jag kan inte riktigt göra som vanligt (medåkare som håller valpen eller ha den i en bur i skåpet med de andra hundarna som sällskap). Vad tror ni om att fästa en liten bur i passagerarsätet (2-sitsig skåpbil) så jag kan ha koll och till viss del underhålla lillen? Jag räknar med ca 6 timmars resa hem med både vinterväglag och gränskontroller. Har gott om framleg från lamm som stillsam underhållning, om han nu inte sover.

Nervös! Hade velat ha med någon att dela körningen med men har ingen vaccinerad kompis ledig :/
Jag hade bur på passagerarsätet när jag hämtade första kelpien. Reste själv och resan tog väl 4 timmar eller nått sånt. Jag var beredd på at stanna flera gånger men valpen sov hela vägen eller tuggade ben :heart
 
Det börjar bli dags att planera valphämtning nu, med lite drygt en vecka kvar innan de är leveransklara. Pga covid-restriktioner kommer jag att köra hela vägen ensam, kanske inte ens ha med någon vuxen hund som valpsällskap. Det är massa stök att ta sig till Norge, så jag vill inte riskera att ha en kissnödig hund i bilen när vi köar.

Det är första gången jag åker ensam så långt för att hämta valp, så jag kan inte riktigt göra som vanligt (medåkare som håller valpen eller ha den i en bur i skåpet med de andra hundarna som sällskap). Vad tror ni om att fästa en liten bur i passagerarsätet (2-sitsig skåpbil) så jag kan ha koll och till viss del underhålla lillen? Jag räknar med ca 6 timmars resa hem med både vinterväglag och gränskontroller. Har gott om framleg från lamm som stillsam underhållning, om han nu inte sover.

Nervös! Hade velat ha med någon att dela körningen med men har ingen vaccinerad kompis ledig :/

Jag har alltid hämtat flera valpar 8+ h bort och de har gått fint att ha valpen i bur i skuffen. Alltid åkt själv och hämtat då jag tycker det är skönt att vara själv i bilen när man åker långt. Rastat med jämna mellanrum och med undantag för litet tag i början och när de varit kissnödiga har de legat och vilat lugnt.

Vill inte ha valp i framsätet för jag vet att jag skulle bli störd i min bilkörning.
 
Senast ändrad:
Jag har alltid hämtat flera valpar 8+ h bort och de har gått fint att ha valpen i bur i skuffen. Alltid åkt själv och hämtat då jag tycker det är skönt att vara själv i bilen när man åker långt. Rastat med jämna mellanrum och med undantag för litet tag i början och när de varit kissnödiga har de legat och vilat lugnt.

Vill inte ha valp i framsätet för jag vet att jag skulle bli störd i min bilkörning.
Det är mest att skåpet på caddyn är mörkt, lite bullrigt och ingen möjlighet att ha kontakt om den är orolig. I combi hade jag nog satt den i baksätet!
 
Nu är det äntligen nytt år, det år som en riktig drömvalp kommer hit. Jag räknar dagar, valpsäkrar hem, jobbar så mycket som möjligt för att sedan kunna vara hemma med henne och är allmänt nervös. Ju mer jag får veta om henne och hennes släkt, desto mer vill jag ha hit henne. Alla syskonens ägare och uppfödare även till hundar längre bak i stamtavlan är alla jättetrevliga, vi har blivit som en stor familj.

Gud vad dagarna går långsamt, och snabbt!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 411
Senast: Mabuse
·
  • Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
2 661
Senast: Roheryn
·
Hundträning Vi har i familjen tre hundar. Två små "gubbar" och en flatcoated retriever-valp som är 8 månader ung. Även om de är familjehundar...
Svar
18
· Visningar
1 669
Senast: Lhas
·
Hundhälsa Hejsan Har en mellan pudel kille på 11 månader som har en otrolig stress nivå. Han har sen han var liten valp följt med mig till mitt...
Svar
14
· Visningar
636
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp