Valp 2023 -den andra

:confused: Nej, jag kan ju enbart tolka utefter det du beskriver? Och om du dels beskriver det som "det går över det gör över" (vilket det inte gör i sådan ålder, ej heller när beteendet är självbelönande) och att du nöter och nöter, då svarar jag ju givetvis utefter det.
Och du förutsätter att jag inte begriper nåt.

Släpper det. Du fultolkar det mesta jag skriver.
 
Antar att nöta nöta nöta och försöka alla vettiga metoder jag kan, borde ge nåt resultat nån gång....
Det har ju funkat med annat.

Har det du gör inte funkat fram tills nu lär det inte funka framledes heller 🤷‍♀️

Han är väl ungefär i samma ålder som pixie/lilli om jag inte minns fel och "nej!" sitter sedan länge osvsett situation.
Nej - du får inte dra en repa
Nej - du får inte skälla
Nej - du får inte dra
Nej - du får inte gå/springa dit du är på väg
Nej - du får inte kliva upp från "sitt/ligg"

Etc etc etc

Ett väl befäst "nej!" funkar i alla situationer eftersom det betyder "sluta omedelbart med vad du gör", oavsett vad de gör.

Första gången vi gick förbi hästarna en bit bort så kom de lufsande för att spana in oss = pixie skällde på dem 3-4 ggr tills vi passerat = samma antal nej! och beröm direkt hon blev tyst.
Hon skäller sedan den första gången inte öht på hästarna, även om hon är lite varsk på dem.

Du måste hitta vad som gör det mer belönade och mer intressant att lyssna på dig, än det är att bli halvt hysterisk.
 
Har det du gör inte funkat fram tills nu lär det inte funka framledes heller 🤷‍♀️

Han är väl ungefär i samma ålder som pixie/lilli om jag inte minns fel och "nej!" sitter sedan länge osvsett situation.
Nej - du får inte dra en repa
Nej - du får inte skälla
Nej - du får inte dra
Nej - du får inte gå/springa dit du är på väg
Nej - du får inte kliva upp från "sitt/ligg"

Etc etc etc

Ett väl befäst "nej!" funkar i alla situationer eftersom det betyder "sluta omedelbart med vad du gör", oavsett vad de gör.

Första gången vi gick förbi hästarna en bit bort så kom de lufsande för att spana in oss = pixie skällde på dem 3-4 ggr tills vi passerat = samma antal nej! och beröm direkt hon blev tyst.
Hon skäller sedan den första gången inte öht på hästarna, även om hon är lite varsk på dem.

Du måste hitta vad som gör det mer belönade och mer intressant att lyssna på dig, än det är att bli halvt hysterisk.

3-4 skall innan hunden tystnar?räknar du som befäst? Då är du mer generös än jag

Vi jobbar på.
Stopp, stanna, nej- ÄR befästa. Hit är lite mer taxlikt. ;)
Han kommer när han anser det vara dags. Men vi kortar tiden. I linan går det förstås strålande...

Problemet är nog min bristande timing. Jag hinner inte och han kör igång.
Tack och lov är det kort jubel. Han inser att inte allt och alla är att leka med.
Men som sagt. Jag nöter=jag jobbar på det.
 
Lite jobbig situation idag. Sixten har tydligen hittat ett sätt att komma lös från snöret han har i stallet. På något vis snurrar han runt och då går haken upp. Så han kom lös när en hund kom gående uppe på vägen och han sprang naturligtvis mot den. Jag sprang efter men Sixten han dit först. Mannen med hunden SPARKADE Sixten ner i diket. Jag förstår att en kan bli irriterad när en hund kommer farandes, men han är varken aggressiv eller svår att lyfta upp om en nu var rädd att nåt skulle hända.

Allt bra med lilla hund men ja, väldigt olustig situation.
Tur att det gick bra med honom! Jag fick för ett tag sedan en lös hund som kom springande mot mig och hundarna. Jag ställde mig framför mina hundar och tog hunden i halsbandet. I det här fallet var den framspringande hunden ilsken medan min hundar stod bakom mig med viftande svansar. När matten kom fram fick hunden stöd (tyckte den) vilket fick den att bita mig i handen. Jag hade tur och det gick inte hål, men jag fick mig en tankeställare. Träffar vi samma hund igen kanske jag tänker mig för innan jag stoppar ner händerna.
 
Tur att det gick bra med honom! Jag fick för ett tag sedan en lös hund som kom springande mot mig och hundarna. Jag ställde mig framför mina hundar och tog hunden i halsbandet. I det här fallet var den framspringande hunden ilsken medan min hundar stod bakom mig med viftande svansar. När matten kom fram fick hunden stöd (tyckte den) vilket fick den att bita mig i handen. Jag hade tur och det gick inte hål, men jag fick mig en tankeställare. Träffar vi samma hund igen kanske jag tänker mig för innan jag stoppar ner händerna.
Ja alltså det är verkligen skitsvårt när en hund kommer lös. I synnerhet om det är modell större. Sixten går som att hålla upp i luften på en armlängds avstånd och ingen behöver bli biten.
 
Vi har tid för spruta och blodprov för allergi om två veckor. Hos ny veterinär den här gången. Förberett om trauma hos veterinären och föreslagit att söva. Veterinären verkade chill och sa att det gör vi om det behövs - vilket jag tror.

Vi har kommit så långt i träningen att jag kan försiktigt med bomull lägga lite öronpuder i öronen. Har inte kommit till hantering av annan person än och känns dumt att stressa. Hur hade ni gjort?
 
Ja alltså det är verkligen skitsvårt när en hund kommer lös. I synnerhet om det är modell större. Sixten går som att hålla upp i luften på en armlängds avstånd och ingen behöver bli biten.
Det förutsätter ju dock att man är trygg med att hålla sin egen hund med en hand. Det hade inte jag gjort med en lite större hund som riskerade att bita ihjäl en sån liten. Man kanske också har fullt upp med att korta kopplet på sin eller vad som helst, håller man kopplet i en hand når man ju inte den andra hunden före ens egen hund når dit om man inte har jättekort koppel. Då behöver man ju den tidigare lediga handen till att ta ytterligare ett tag i kopplet, närmre hunden, och det finns då inte längre någon hand att ta tag i den framspringande hunden med.

Såklart inte kul att Sixten blev sparkad, men är fötterna det enda man har som känns säkert i ett sånt läge förstår jag att man tar till dem och det är nog inte alltid så lätt att veta hur mycket som är rimligt att ta i (plus att det kan vara rädsla/adrenalin som påverkar). Skönt att det gick bra med honom i alla fall. :heart
 
Måste boka tid för att dra ut mjölktänder också. I underkäken har inte de stora "huggtänderna" släppt och de nya växer på insidan. Tydligen inte helt ovanligt för rasen.
20240324_170720.jpg
 
Måste boka tid för att dra ut mjölktänder också. I underkäken har inte de stora "huggtänderna" släppt och de nya växer på insidan. Tydligen inte helt ovanligt för rasen.
Visa bifogad fil 141874
Fick höra att det är väldigt vanligt på småhundar! Dom var dock förvånande när min stora hade tänder som satt kvar. 😅 Men bra att få det gjort, så att det inte påverkar dom permanenta tänderna.
 
Fick höra att det är väldigt vanligt på småhundar! Dom var dock förvånande när min stora hade tänder som satt kvar. 😅 Men bra att få det gjort, så att det inte påverkar dom permanenta tänderna.
Ja uppfödaren varnade för detta så har hållit koll på honom. Redan hunnit vara hos veterinären en gång för att jag var stirrig över tänderna 😅.
 
Ja uppfödaren varnade för detta så har hållit koll på honom. Redan hunnit vara hos veterinären en gång för att jag var stirrig över tänderna 😅.
Bogs tänder började göra hål i hans gom för att jag avvaktade för att folk inte tyckte att jag skulle oroa mig. 😩 Men det slutade dock okej, han har perfekt bett i dagsläget.
 
Vi har tid för spruta och blodprov för allergi om två veckor. Hos ny veterinär den här gången. Förberett om trauma hos veterinären och föreslagit att söva. Veterinären verkade chill och sa att det gör vi om det behövs - vilket jag tror.

Vi har kommit så långt i träningen att jag kan försiktigt med bomull lägga lite öronpuder i öronen. Har inte kommit till hantering av annan person än och känns dumt att stressa. Hur hade ni gjort?
Är det all hantering som stressar honom? Ska han sederas är det ju hantering för den sprutan också - hade det bara varit spruta han skulle ha hade jag valt att inte sedera, sprutan är väl förmodligen ingen större skillnad mot sprutan för sedering, men ska ni även ta blodprov och det ska rakas först så är det kanske bättre att sedera honom om han blir tokstressad/arg/rädd.
 
Bokat tid för tandborttagning och det blir nästa fredag. Är ganska nervös inför sövningen. Dock glad att försäkringen tar ingreppet😅.

Hsr även en annan fråga hur ni resonerar. Mitt lilla yrväder far ju omkring en del på koppel och skäller. Det blir verkligen stadigt lite bättre men ja, livat i luckan. Han gör det inte alls lika mycket med min man och jag vet inte riktigt varför. Eventuellt kan det vara att min man är lite mer gammaldags och har tagit tag i honom mer än vad jag är bekväm med. Jag försöker jobba avledande och enbart med positiv förstärkning. Fick dock en kommentar som jag inte helt kan släppa. Att det skulle bero på att Sixten "tagit över" över mig och därför gör som han vill. Sixten vaktar mig till viss del både mot min man och andra människor. Är det att ta över? Vet inte, men jag tycker det lät som ett så gammalt sätt att resonera om hundhantering, eller?
 
Fick dock en kommentar som jag inte helt kan släppa. Att det skulle bero på att Sixten "tagit över" över mig och därför gör som han vill. Sixten vaktar mig till viss del både mot min man och andra människor. Är det att ta över? Vet inte, men jag tycker det lät som ett så gammalt sätt att resonera om hundhantering, eller?

Gammalt sätt kanske, men icke desto mindre sant ibland.
Gissar att din man -ur hundsynvinkel- har tydligare ramar som hunden förstår och respekterar.

Avleda, beröm och posivtivitet är bra, men det betyder inte att man aldrig kan/bör säga ifrån eller riva i när hunden missköter sig.

Hunden ser dig mest troligt som en resurs han inte vill dela med sig av hur som helst = resursförsvar och det kan bli ett riktigt litet helsike ju längre det får fottsätta.

Personligen har jag absolut nolltolerans mot resursförsvar, speciellt när resursen är jag.
 
Gammalt sätt kanske, men icke desto mindre sant ibland.
Gissar att din man -ur hundsynvinkel- har tydligare ramar som hunden förstår och respekterar.

Avleda, beröm och posivtivitet är bra, men det betyder inte att man aldrig kan/bör säga ifrån eller riva i när hunden missköter sig.

Hunden ser dig mest troligt som en resurs han inte vill dela med sig av hur som helst = resursförsvar och det kan bli ett riktigt litet helsike ju längre det får fottsätta.

Personligen har jag absolut nolltolerans mot resursförsvar, speciellt när resursen är jag.
Det är liknande för mig och min sambo (minus resurssvar) dom kan bete sig som slynglar med honom om dom får chansen för dom vet att det inte blir några konsekvenser. Jag är mycket strängare och har befäst ett nej, släpp och gå bort vilket han inte har.
 
Gammalt sätt kanske, men icke desto mindre sant ibland.
Gissar att din man -ur hundsynvinkel- har tydligare ramar som hunden förstår och respekterar.

Avleda, beröm och posivtivitet är bra, men det betyder inte att man aldrig kan/bör säga ifrån eller riva i när hunden missköter sig.

Hunden ser dig mest troligt som en resurs han inte vill dela med sig av hur som helst = resursförsvar och det kan bli ett riktigt litet helsike ju längre det får fottsätta.

Personligen har jag absolut nolltolerans mot resursförsvar, speciellt när resursen är jag.
Alltså buke är ju för bra! Känns väldigt skönt att bolla här. Med min förra hund var jag väldigt strikt och jag kände bitvis att jag varit för tuff med henne och att jag därför skulle "göra om göra rätt" med Sixten. Men är väl att inse att tydligheten jag hade med henne gjorde att hon var så enkel och trevlig.
 
Alltså buke är ju för bra! Känns väldigt skönt att bolla här. Med min förra hund var jag väldigt strikt och jag kände bitvis att jag varit för tuff med henne och att jag därför skulle "göra om göra rätt" med Sixten. Men är väl att inse att tydligheten jag hade med henne gjorde att hon var så enkel och trevlig.

Det gäller "bara" att vara lite flexibel, försöka hitta rätt nivå och rätt balans mellan strikt regel och positivt avledande för varje ny hund man har.
Ingen hund är den andre lik och han är ju ung än, så det borde ändå vara hyfsat lätt att åtgärda.

Har en o-åtgärdad vuxen, som kund och den är inte kul bland folk. Väldigt trevlig hund, men har numera matte som sin största resurs 😬
 
Det gäller "bara" att vara lite flexibel, försöka hitta rätt nivå och rätt balans mellan strikt regel och positivt avledande för varje ny hund man har.
Ingen hund är den andre lik och han är ju ung än, så det borde ändå vara hyfsat lätt att åtgärda.

Har en o-åtgärdad vuxen, som kund och den är inte kul bland folk. Väldigt trevlig hund, men har numera matte som sin största resurs 😬
Åh balans som är så himla enkelt😅. Tror jag måste gå tillbaka till hur jag gjort tidigare helt enkelt. Har mer och mer glidit tillbaka dit och är nog därför han börjar bli bättre.

Igår så var jag på möte och hade honom med mig. I en paus bjöd han in sååå fint till jobb och gick fot (lös) bredvid med fullt fokus i vändningar och med stopp trots folk runt oss🤩. Innan hade han lekt med en shipperke i en halvtimme så han var perfekt rastad😁.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Skapar ny tråd så vi inte tar över uppdateringstråden. Idag går semifinalen, de 30 bästa från fredagen går idag en internationell bana...
2
Svar
37
· Visningar
2 967
Senast: Pilot
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 524
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Vad är era erfarenheter med magkatarr? Fick mitt första magkatarr här idag och smärtan och hela situationen som uppkom när det kändes av...
2
Svar
30
· Visningar
2 654
Senast: CaisaCax
·
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
5 805
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp