Valp 2023 -den andra

Har fått delsvar från blodproverna nu som visar allergi mot kvalster och mögel:(. Ska få mer specifikt snart. Trist som tusan, men det är ju bara att avvakta slutsvaret och se hur vi kan behandla på bästa sätt :(.
Har ångat säng och gardiner och de få mattor vi har. Vet att det är bäst att ta bort helt egentligen. Vi ska också fixa mer ventilation i huset. Var och köpte mush Hella igår, vet inte hundra om det är kvalster i torrfoder, men det har stått här och där och vi har ändå funderat på att byta. Han slukar det, så det är inga problem med att få i honom det i alla fall. Började med Hellai då det stod på Mushs hemsida att det var bra att börja med benfritt. Men känner nu att jag behöver sätta mig in mer i färskfoderdjungeln, nu köpte jag Mush eftersom det är lättillgängligt.

Funderar dock på vart han varit utsatt för mögel... Vårt hus är kollat noga som tusan, dels när vi köpte det för några år sedan och dels när vi gjorde en stor renovering förrförra sommaren. Men någonstans har han ju exponerats eftersom han väl annars inte hade visat positivt på de testerna vad jag förstår.
 
Idag var vi på 3e tillfället på rallykursen. Tänkte innan att, skönt nu är löptiken som är med i slutet av sitt löp/har löpt färdigt så jag kanske kan få mer fokus av Toke resten av kursen. Ni tror inte att nästa tik har börjat löpa då istället. Det är bara två tikar med.. 😫Vad är oddsen. Blir ju totalt kaos i den där tonårshjärnan 🙄
Jag minns hur jobbigt det var när Svante var unghund och vi gick kurs med löptikar närvarande i princip varenda kurstillfälle. Det var öken eftersom han var väldigt intresserad. Fridolf har inte alls det intresset och det är helt underbart. Trösten är att det blir bättre. I dag är det inget problem att träna Svante i en grupp med löptik, men jag fick inte ut supermycket av just de där kurserna.
 
Jag fattar precis varför tasshantering är jobbig för honom om du kör en kloslip som fastnar i pälsen. Så kan du ju inte göra?!
Nu hugger du igen.
Om du är så irriterad så kanske du kan sätta mig på ignore?

Nej jag kör inte kloslipen, för att pälsen fastnar. _Det är för att päls riskerar fastna som jag behöver en bra klippmaskin. Att använda före.
 
Nu hugger du igen.
Om du är så irriterad så kanske du kan sätta mig på ignore?

Nej jag kör inte kloslipen, för att pälsen fastnar. _Det är för att päls riskerar fastna som jag behöver en bra klippmaskin. Att använda före.
Jag reagerar på det du skriver, ja. Jag blir genuint väldigt illa berörd när du beskriver din hunds tillvaro och jag kommer inte sluta reagera. Om du inte tål annat än klappar medhårs så kan du sätta mig på ignore 🤷‍♀️

Lämpligast är väl att överlåta päls-och klovård till ett proffs, det är ju andra hunden nu som du inte klarar av att sköta.
 
Jag reagerar på det du skriver, ja. Jag blir genuint väldigt illa berörd när du beskriver din hunds tillvaro och jag kommer inte sluta reagera. Om du inte tål annat än klappar medhårs så kan du sätta mig på ignore 🤷‍♀️

Lämpligast är väl att överlåta päls-och klovård till ett proffs, det är ju andra hunden nu som du inte klarar av att sköta.
Du läser med dina avogt inställda glasögon på. Det kan jag inte göra nåt åt.
 
Du läser med dina avogt inställda glasögon på. Det kan jag inte göra nåt åt.
Jag läser det du skriver. Att du sen alltid ändrar historierna allt eftersom de ifrågasätts är en annan sak.

Hur kommer det sig att du har två hundar på raden med ångest över pälsvård och hantering?
 
Jag läser det du skriver. Att du sen alltid ändrar historierna allt eftersom de ifrågasätts är en annan sak.

Hur kommer det sig att du har två hundar på raden med ångest över pälsvård och hantering?
Ingen aning. Ingen av mina tidigare (haft hund sen -76) har haft de bekymren.
Men så har jag bytt ras. Då kom bekymren.

Dessutom skriver jag när det krånglar - för att få hjälp. Problemen är ju inte vår ständiga tillvaro.
Om du väljer att se det så - det är din tolkning.
Over and out.
Ignore.
 
Vilket ju ger en ensidig och negativ bild av både hunden och hundlivet.
Vi ser ju aldrig den bra, positiva och roliga sidan 🤷‍♀️
Uppenbarligen är det så.
Inte den stabila glada kamrat han är, killen som går att ta med överallt. Som interagerar fint med i stort sett alla hundar
Får bli fler glada inlägg.
Fast regnpromenaden i skogen kanske ger sken av plågad hund
20240426_104016.jpg
 
Igår var vi iväg på rallyträning, Har haft uppehåll i ca 4 veckor, då jag inte haft energi, min mamma gick hastigt bort och jag har knappt varit människa.
Hundarna har liksom fått stå åt sidan lite, vilket egentligen inte är något problem för dem. De anpassar sig så väl.

Nu kom vi iallfall iväg på rallyträning och Yoshi var så fantastiskt duktig, tränaren frågade när vi skulle debutera på tävlingsbanan, och visst skulle vi nog klara av det, men jag känner mig nästintill utbränd just nu. 2 närstående som gått bort inom 2 månader har tagit ut sin rätt på mitt mående.

Igår höll han ihop genom en bana på 18 skyltar, detta trots att vi hade tränat i 45 minuter innan. Han är så otroligt följsam och vill vara till lags.
Sen kan han ibland fastna på hundar omkring, men är lätt att få tillbaks. Vi tränar vidare på att ignorera hundarna och behöver komma iväg ofta till brukshundsklubben och träna där med störning av diverse olika hundar och ekipage
 
Kom just hem lite skakis. Vi har en hund i området som inte gillar oss, den gör rätt ordentliga utfall, stor ljus labbe-aktig. Min brukar vara duktig och kunna ignorera om jag har gott godis, men jag har märkt en viss tendens att han vill svara upp. Ägarna har ibland svårt att hålla labben, så jag har helt enkelt löst problemet med att vända om jag möter dem.

Idag rymde han från sin trädgård och hoppade på min när vi cyklade förbi. Sprang fram med rest ragg efter att ha skällt och morrat innanför staketet, vi passerade egentligen inte huset utan svängde av innan, så såg först inte att han kom. Jag reagerade möjligtvis helt fel, jag blev rädd och överraskad, och visste inte heller hur min skulle svara. Hade dessutom en treåring och två cyklar. Jag vrålade åt hunden och den stannade upp lite men kom ändå fram, jag försökte hålla undan den i nacken, men lyckades inte hålla min i ena handen (17 kg staffe) och den andra (säkert 35 kg) i andra, så var tvungen att släppa och sparkade emot den istället och lyckades skrämma den så att den backade lite och efter något till avgrundsvrål från mig lommade den hem.

Usch, kunde troligen hanterat det bättre. :(
 
Uppenbarligen är det så.
Inte den stabila glada kamrat han är, killen som går att ta med överallt. Som interagerar fint med i stort sett alla hundar
Får bli fler glada inlägg.
Fast regnpromenaden i skogen kanske ger sken av plågad hund
Visa bifogad fil 143988

Finns det ingen som möjligtvis kan hjälpa till? Jag hjälper några äldre som har svårt att klippa sina djurs klor medan jag är van och stadig i handen.
 
Finns det ingen som möjligtvis kan hjälpa till? Jag hjälper några äldre som har svårt att klippa sina djurs klor medan jag är van och stadig i handen.
Avkommans sambo klipper utan bekymmer. Han är magisk med djur.

Men det funkar. Jag slipar ett par klor i taget. Berömmer och kelar. Men fort går det inte, och inte alla dagar. Funkar det inte så avbryter jag.

Förr var det jag som klippte andras hundklor. Men det var innan jag skaffade fjäril med hartassar,
Rasstandarden säger att klor som inte når underlaget är ett allvarligt fel. Vilket jag själv tycker är märkligt.
 
Senast ändrad:
Kom just hem lite skakis. Vi har en hund i området som inte gillar oss, den gör rätt ordentliga utfall, stor ljus labbe-aktig. Min brukar vara duktig och kunna ignorera om jag har gott godis, men jag har märkt en viss tendens att han vill svara upp. Ägarna har ibland svårt att hålla labben, så jag har helt enkelt löst problemet med att vända om jag möter dem.

Idag rymde han från sin trädgård och hoppade på min när vi cyklade förbi. Sprang fram med rest ragg efter att ha skällt och morrat innanför staketet, vi passerade egentligen inte huset utan svängde av innan, så såg först inte att han kom. Jag reagerade möjligtvis helt fel, jag blev rädd och överraskad, och visste inte heller hur min skulle svara. Hade dessutom en treåring och två cyklar. Jag vrålade åt hunden och den stannade upp lite men kom ändå fram, jag försökte hålla undan den i nacken, men lyckades inte hålla min i ena handen (17 kg staffe) och den andra (säkert 35 kg) i andra, så var tvungen att släppa och sparkade emot den istället och lyckades skrämma den så att den backade lite och efter något till avgrundsvrål från mig lommade den hem.

Usch, kunde troligen hanterat det bättre. :(
Uppenbarligen fungerade det ju så du gjorde rätt ❤️ vet hur hemsk känsla det är:( man blir såå skakig!
 
Kom just hem lite skakis. Vi har en hund i området som inte gillar oss, den gör rätt ordentliga utfall, stor ljus labbe-aktig. Min brukar vara duktig och kunna ignorera om jag har gott godis, men jag har märkt en viss tendens att han vill svara upp. Ägarna har ibland svårt att hålla labben, så jag har helt enkelt löst problemet med att vända om jag möter dem.

Idag rymde han från sin trädgård och hoppade på min när vi cyklade förbi. Sprang fram med rest ragg efter att ha skällt och morrat innanför staketet, vi passerade egentligen inte huset utan svängde av innan, så såg först inte att han kom. Jag reagerade möjligtvis helt fel, jag blev rädd och överraskad, och visste inte heller hur min skulle svara. Hade dessutom en treåring och två cyklar. Jag vrålade åt hunden och den stannade upp lite men kom ändå fram, jag försökte hålla undan den i nacken, men lyckades inte hålla min i ena handen (17 kg staffe) och den andra (säkert 35 kg) i andra, så var tvungen att släppa och sparkade emot den istället och lyckades skrämma den så att den backade lite och efter något till avgrundsvrål från mig lommade den hem.

Usch, kunde troligen hanterat det bättre. :(

Du löste situationen.
 
Avkommans sambo klipper utan bekymmer. Han är magisk med djur.

Men det funkar. Jag slipar ett par klor i taget. Berömmer och kelar. Men fort går det inte, och inte alla dagar. Funkar det inte så avbryter jag.

Förr var det jag som klippte andras hundklor. Men det var innan jag skaffade fjäril med hartassar,
Rasstandarden säger att klor som inte når underlaget är ett allvarligt fel. Vilket jag själv tycker är märkligt.

Tänkte angående pälsen med, om någon som är bra på att trimma tassarna? Det är oftast lättast när man är två, eller om man går till en hundfrisör.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Skapar ny tråd så vi inte tar över uppdateringstråden. Idag går semifinalen, de 30 bästa från fredagen går idag en internationell bana...
2
Svar
37
· Visningar
2 981
Senast: Pilot
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 647
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Vad är era erfarenheter med magkatarr? Fick mitt första magkatarr här idag och smärtan och hela situationen som uppkom när det kändes av...
2
Svar
30
· Visningar
2 931
Senast: CaisaCax
·
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
5 901
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp