Valp 2025 #2

Bukefalos 30 år!

IMG_3430.webp
Här var fint att ligga och sola, tycker Elda, 15 månader 🖤

Varit på äventyr igen, sovit i stuga och fiskat mer eller mindre hela dagen. Hon tyckte mycket om att åka båt! Fick prova simma bakom den också med västen. Underbar tur! Nyttigt för henne också, hon tar lite tid att komma till ro när vi åker bort. Dessutom la hon sig och sov hos kompisen hela natten 🥹💔
1000036022.webp

Nu har Poffens bilder varit hos ortoped och det ser illa ut, sekundära skador redan…Rek. ändå artroskopi för att lindra symtom ( som han inte har än..) och ev. ge lite längre tid som fungerande hund. Vet inte hur jag ska göra, måste börja med att ringa försäkringsbolaget och se om de ersätter eller om jag kan få ut livvärdet på honom då han ju inte kommer att fungera för det han är köpt för… Säljaren rycker på axlarna och säger använd honom till han går sönder och ta bort honom då, uppfödaren beklagar och säger att det aldrig varit problem med ED på någon hund tidigare… Skit också!:cry:

@Santoxen Beklagar verkligen. Förstår att det är svårt att veta hur du ska tänka framåt. Men låter vanskligt att jobba hunden tills den säger ifrån, för när är det och hur vet man i vilket omfattning den har ont då, och var går gränsen? Väldigt svår sits, hoppas det lättar!

Nu har Poffens bilder varit hos ortoped och det ser illa ut, sekundära skador redan…Rek. ändå artroskopi för att lindra symtom ( som han inte har än..) och ev. ge lite längre tid som fungerande hund. Vet inte hur jag ska göra, måste börja med att ringa försäkringsbolaget och se om de ersätter eller om jag kan få ut livvärdet på honom då han ju inte kommer att fungera för det han är köpt för… Säljaren rycker på axlarna och säger använd honom till han går sönder och ta bort honom då, uppfödaren beklagar och säger att det aldrig varit problem med ED på någon hund tidigare… Skit också!:cry:
Jag tänker att den hunden inte har någon smärtfri framtid. Han kommer få ont. Så jag ser inte så stor poäng med att vänta tills han har så ont att det blir tydligt. En sån hund måste ju få röra sig obehindrat, länge och mycket. Jag skulle tro att den dagen du ser att han inte tar i med full kraft, då har han haft smärtor ett tag.

Låt honom få en fin sommar där livet leker och ta bort innan det blir värre. Men ja kolla med försäkringsbolaget såklart. Jag antar dock att det ska gå på uppfödarens dolda fel försäkring?

Här gick vi nytt kort spår idag, några få km hemifrån så cyklade dit och hem. Hon tar alltid vatten när jag erbjuder, skönt för även om det är svalare under kvällen så är det varmt ute. Inte haft tillfälle att spåra mer, antingen jobbat eller också alldeles för varmt. Hon gjorde det jättebra, men i sista vinkeln lättade hund en halvmeter från blåbärsriset och snodde runt runt. På låret satt en geting hon desperat högg efter 😢 den flög sin kos innan jag hunnit fram, då tog hon direkt upp spåret igen och fortsatte. Lilla gumman, ska hålla koll på stället och se hur det utvecklar sig, min tuffa skogsdammsugare :heart
1000037179.webp

Och vi har i dag varit iväg på öppen träning med ena klubben. Vi startade med att han for fram som en virvelvind och hade öronen avstängda :bag::angel:
Men sen blev det ordning på oss! :up:Och vi prövade en rallybana, vilket gick helt ok för att aldrig ha gjort det innan, och övade lite ringträning. Nu sover han gott :up:

Det verkar kört :(
För en månad sedan bet Lämmel personalen på dagis när de skulle sätta på henne en sele och vi hade börjat få problem vid hanteringen i samband med veterinärbesök. Men det var så olikt henne. Hon är ett glädjepopcorn

Jag tog henne till en veterinär som fick klämma och känna.. Inget. Vi satte diagnosen "tonåring och chihuahua samtidigt" Det var inte hennes ordinarie veterinär som var på semester.

Men... det rimmade inte. Så var hon hos Pysslings dagmatte ett par dagar. Vi pratade om incidenten för att hon skulle veta. Hon tyckte inte heller det stämde och trodde också att det handlade om smärta. Så jag gick till ordinarie veterinären också. Hon reagerade på att Lämmel blev rädd. Något är det. Och något mer än hanteringsträning kan fixa.

Det är höfterna. Vet tror det är HD. Är det HD och det påverkar en så liten hund så illa så ung, så är det nog inte mycket att be för.

Nu ska vi smärtlindra, undvika alltför mycket hoppande och boppande och vi har remiss till ortoped. Men jag är rädd.

Det verkar kört :(
För en månad sedan bet Lämmel personalen på dagis när de skulle sätta på henne en sele och vi hade börjat få problem vid hanteringen i samband med veterinärbesök. Men det var så olikt henne. Hon är ett glädjepopcorn

Jag tog henne till en veterinär som fick klämma och känna.. Inget. Vi satte diagnosen "tonåring och chihuahua samtidigt" Det var inte hennes ordinarie veterinär som var på semester.

Men... det rimmade inte. Så var hon hos Pysslings dagmatte ett par dagar. Vi pratade om incidenten för att hon skulle veta. Hon tyckte inte heller det stämde och trodde också att det handlade om smärta. Så jag gick till ordinarie veterinären också. Hon reagerade på att Lämmel blev rädd. Något är det. Och något mer än hanteringsträning kan fixa.

Det är höfterna. Vet tror det är HD. Är det HD och det påverkar en så liten hund så illa så ung, så är det nog inte mycket att be för.

Nu ska vi smärtlindra, undvika alltför mycket hoppande och boppande och vi har remiss till ortoped. Men jag är rädd.
Men röntgade de inte på en gång?

Vi har precis kommit hem från anlagsprov och det gick jättebra! Magkänslan var sisådär, kändes som att jag tagit mig vatten över huvudet med tanke på hur senaste hemmaspåren känts. Men Puck var lysande, metodisk, säker och tog kommando för att söka varje gång hon gjort ett uppehåll. 13 minuter tog det, så hon är ju väldigt snabb, men domaren sa att hon var så stabil och i spåret hela tiden så det var inte konstigt. Är så stolt! Anmäler till en sista utställning i år och hoppas få plats på bph innan jakten. Det känns som att det blir en sjukt kul säsong, viltspåret har fått henne heltänd i skogen 🤩
1000038641.webp

Men röntgade de inte på en gång?
Jag går till en lokal ensampraktiserande veterinär för enklare saker som vaccin eller bollplank. För resan med Pyssling har lärt mig att det kan vara svårt att hitta rätt hjälp, även om man får tag i duktiga veterinärer. Så min plan är att ha en kunnig person som är konstant och känner mig och mitt djur. Går jag till henne så är ju hon där och det är inte en ny person varje gång. Hon har varit verksam i närområdet länge, dvs känner till veterinärer och kliniker och kan hjälpa mig med att avgöra när jag behöver mer avancerad hjälp, vart jag ska vända mig och vad jag ska säga (vi har flera kliniker i närheten som är duktiga, men de verkar alla ha sin grej som de kan väldigt bra. De har också duktigt folk hos kedjorna, men resan med Pyssling visade att det är ett lotteri vem du får träffa).

Här blir det dessutom lätt lång väntan eller "akuttid" hos kedjorna.

Jag var övertygad om att det egentligen inte var något fel på hunden, men ville stilla mitt oroliga matte-hjärta. Så hennes jobb var bara att klämma och känna och tala om för mig att jag dummade mig. Hon skulle ju inte behöva röntgen :(

Ortopeden hade inte tid förrän i september, så remissen har gått vidare.

Ännu jobbigare är det eftersom jag fått rätt mkt kritik för att jag "gav upp för fort" och "han kunde ju fått ett par månader till" :meh: Mest från icke-hundfolk men det tar på samvetet ändå...
Naturligtvis gör det det, men du satte stopp innan han fick så ont att han inte kunde hålla masken. När det fortfarande var bra. Visst vill man att de ska få varje bra ögonblick som bjuds, men inte till vilket pris som helst. Och nu fick de gå tillsammans.

När Schäferprinsessan gick väntade jag för länge (valt pga omtanke om en människa) ändå var det folk som sa att jag borde vänta. Och ganska osentimentala bruksmänniskor också. Där gick jag med sorgen över att förlora henne. Med den andra människans förtvivlan. Och sveket mot henne att låta henne tassa på, värkbruten och dan.

När det var dags för Pysslingen ville inte veterinären släppa taget. Han var en sådan extrem kämpe. Uträknad så många gånger. Vi fick se all kamp ta slut. Han dog som något han inte var. Jag svek honom.

De förtjänar att få försvinna mitt i steget om inget bra väntar

Liknande trådar

• Valp 2027
  • Rasval.
  • Valp, tips och råd
  • Vilken ras (ja, en sådan tråd!)

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur