Valp 2025 #2

Bukefalos 30 år!

20260531_100051(1).webp
BPH genomförd och det var mest en rolig fest enligt min hund :D De sa att man blir glad av att se min hund, men att han också är mycket labrador :laugh:

FB-R gick också ok, men passivitet var totalt överskattat sa han :bag:

En foderfråga. Hur länge har ni som har hundar i storleken retriver och tex springer spaniel givit valp/juniorfoder (färskfoder och torrfoder)? :)

En foderfråga. Hur länge har ni som har hundar i storleken retriver och tex springer spaniel givit valp/juniorfoder (färskfoder och torrfoder)? :)

Jag har bara gett torrfoder och bytte till en sort för vuxna hundar när min var ett halvår gammal ungefär. Han började lägga på sig lite väl snabbt trots gott om rörelse och rimliga portionsstorlekar så det var tydligt att han behövde nåt mindre näringstätt. Uppfödarens rekommendation var att fortsätta med juniorfoder till ett års ålder men det hade varit helt orimligt.

Gav 50/50 valp torrfoder och valp färskfoder fram tills ca 10 månader och gick sen över helt på färskfoder. 26 kg / 70 cm och får Pondus NGL, idag 11 månader :)

Jag har bara gett torrfoder och bytte till en sort för vuxna hundar när min var ett halvår gammal ungefär. Han började lägga på sig lite väl snabbt trots gott om rörelse och rimliga portionsstorlekar så det var tydligt att han behövde nåt mindre näringstätt. Uppfödarens rekommendation var att fortsätta med juniorfoder till ett års ålder men det hade varit helt orimligt.

Kanske ska tillägga att den fd valpen idag är en välvuxen kille på ca 64 cm i manken och väger 36 kg. Fick beröm för sitt fina hull hos veterinären så han är inte ett dugg överviktig, bara jäkligt stor. 🫣

Efter typ sex månader så blandade vi det valpfoder vi hade kvar med lika stor mängd vuxenfoder och gav det tills det var slut, sedan över helt på vuxenfodret :)

Kanonhelg till ända. La spår med en från kursen förra helgen, hon kan mycket mer än jag så jag lär mig massor! Bra att kunna lägga åt varandra också, för både hund och förare. Båda hundarna gjorde det jättebra i värmen, är så stolt över min lilla prinsessnäsa. Natten spenderades i tält för första gången, vi sov som grisar båda två och delade naturligtvis broderligt på grillkorvarna 😎 Kom och klev på mig när jag njöt som bäst av suset i träden på riktigt drevermanér.. Skönt med värmen som varit med hoppas på ett par mildare dagare för löpträning till veckan samt iallafall ett spår. Ska läsa på om anlagsprovet och känna efter hur snart jag vågar göra ett försök.

Bifogade filer

• PhotoCollage_1780264608906.webp
    PhotoCollage_1780264608906.webp
    419,9 KB · Visningar: 1 783
Kan det vara värt att testa kissskydd inomhus? För att bryta vanan att kissa inne tänker jag.
Min första tanke också. Med en bra binda i, som bara är att byta när den är begagnad

Jag har fortfrande kisskyddet redo ifall vi ska hälsa på någonstans där det är gott om goda dofter ;)
I övrigt anser jag honom 100% rumsren. Men utifall att...

Hoppar in här med nytillskottet i familjen, Poff! Bordercollie född 4/4- 25, tänkt som min arbetskamrat och förhoppningsvis nästa patrullhund, om han tuffar till sig lite. Inte så världsvan, mest bott i hundgård och vall-tränat, men vi jobbar på att se mer av världen, ska försöka få till några kurser i slutet av sommaren, vall, spår och lydnad tänker jag mig till en början.

Bifogade filer

• IMG_0759.webp
    IMG_0759.webp
    422,6 KB · Visningar: 1 707
En veckas betänketid behövde jag, samt två hemma-spår till. Sambon fick gå med henne igår när jag lagt, 300 meter med flera vinklar och naturligtvis en rolig tjäder som tröck 20 meter från spåret. Såg när hon bytte precis innan drevskallen, men när han tog tillbaka henne mot spåret och gav kommando tog hon upp det direkt och struntade i fågeln, det är jag väldigt nöjd med! Till saken då, har anmält att vi vill gå anlagsprov i juli 😁

Idag provade vi cykla för första gången, jäklar vad det gick! Tänkte att Puck kanske var lite rädd för cykeln men rörde sig oförskräckt omkring den. Kopplade lös henne för att låta henne bada i lämpligt vattendrag och inga problem att haka fast igen, så förhoppningsvis var det bara jäkligt kul att springa. Mätt och beställt en dragsele för det känns rätt angeläget när hon drar sådär mycket. Valde björkis, den verkar lätt (torkar förhoppningsvis fort för det blir mycket spolande i duschen när underredet på hunden är så nära marken), gick att måttbeställa och har bra omdömen. Dags att växla upp vid löpningen också. Skönt att hon vuxit upp någorlunda och vi kan träna på riktigt, ser lovande ut inför jaktsäsongen
26724678-81b8-4c7a-ba99-c6710301fd49.webp

Upp som en sol, ner som en pannkaka....Resultatet på SKK-röntgen kom i dag och resultatet var nedslående, 3or på båda armbågarna... Så nu ska bilderna till en ortoped för bedömning men patrullhund blir han inte och frågan är om han håller som vallhund...

Upp som en sol, ner som en pannkaka....Resultatet på SKK-röntgen kom i dag och resultatet var nedslående, 3or på båda armbågarna... Så nu ska bilderna till en ortoped för bedömning men patrullhund blir han inte och frågan är om han håller som vallhund...
Oj det var ju jättetråkigt, beklagar. Skulle inte räkna med att han håller till särskilt mycket jobb överhuvudtaget. Åtminstone inte långsiktigt 😕

Liknande trådar

• Valp 2027
  • Rasval.
  • Valp, tips och råd
  • Vilken ras (ja, en sådan tråd!)

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat